[SQL/ASP] Plocka ut början på en text?

Permalänk
Medlem

[SQL/ASP] Plocka ut början på en text?

Kväll.

Håller på att bli lite frustrerad här, har sökt runt som en blådåre men kommer inte på några bra sökord :/

Om man tittar på sidor som till exempel www.hoglind.org (eller blogar överlag) så ser man ofta att det ligger en förkortad version av texten på startsidan och att man genom att klicka sig vidare kan komma till själva texten.

Min fråga är: finns det någon färdig funktion för att plocka ut starten på ett längre textstycke eller är det kodat på något annat vänster?

Jag har sökt så gott jag kunnat som sagt, har det varit uppe förut uppskattas en länk.

Viktor

Visa signatur
Permalänk

Ett enkelt men inte särskilt dynamiskt sätt är att bara ta Left(strText, såmångateckenduvillha) men det antog du säkert själv. Annars kanske just dom sidorna har något sorts val, hur mycket av texten som ska synas på förstasidan, när dom skriver in den; alltså pseudokod: "Allt som skrivs in i just den här rutan sparas som en teasertext men ska ändå vara en del av artikeln.".

Visa signatur

www.uu.se - some kind of university | www.hirr.org.uk - ain't no mountain high enough | www.bajenfans.se

Permalänk
Medlem

du får på main sidan ta typ:

Response.Write Left(kolumnnamn, längd)

sen på nästa sidan får du skriva ut hela

Response.Write kolumnnamn

Permalänk
Medlem

Ah, så det är på så vis.

Tack för svaren.

bobamatics: Jo, tanken har funnits på om man skulle kunna göra någon sån lite halvful rundkörning och ha en helt manuell teaserfunktion där man fyller en post med bara teasern eller nått. Då kan man ju helt själv välja vad som ska synas på framsidan...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Dim text2, tecken2
text2 = RS("Brodtext")
tecken2 = 50

If Len(text2) > tecken2 Then
Response.Write(Rs("Rubrik") & "-" & Rs("Datum") & "<br>" )
Response.Write (Left(text2,tecken2) & "<br><a href=news.asp?act=read&nId=" & Rs("ID") &">Läs vidare</a>")
Response.Write("<br>")
Else
Response.Write(Rs("Rubrik") & "-" & Rs("Datum") & "<br>" )
Response.Write text2
Response.Write("<br>")
End If

Visa signatur

N/A