Vdsl scream - är det någon i hela sverige som har det?

Permalänk
Medlem

Körde utan och med router nu på morgon, med fick jag samma resultat som tidigare men när jag kopplade ur skiten då jävlar fick den upp farten

11 upp och 13 ned TCP.

Vad ska man skaffa ist nu då. Vill gärna ha en router

Permalänk
Medlem

Ojojoj

Efter mina upload problem jag skrivit tidigare i denna tråd verkar det nu som om Bostream ÄNTLIGEN fixat detta..

598m till kungsholmens station i stockholm.
Körde Tptest och ligger nu på TCP sändning runt 14,5 Mbit, Motttagning 21,5 Mbit inte illa faktiskt..

Permalänk
Medlem

Senaste veckan har det varit ett helvete, går ej att pinga till gatewayen på vissa tider i dygnet och när det väl går så ligger uploaden på 1-2Mbit (Förut 7Mbit) så jag utgår från att Bostream håller på att fixa min uppkoppling...

Permalänk
Medlem

Vilken ping mot gateway resp. ping.sunet.se har du ?

Funderar främst på om 17ms ligger kvar eller om även dessa är åtgärdade ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redgrave
Ojojoj

Efter mina upload problem jag skrivit tidigare i denna tråd verkar det nu som om Bostream ÄNTLIGEN fixat detta..

598m till kungsholmens station i stockholm.
Körde Tptest och ligger nu på TCP sändning runt 14,5 Mbit, Motttagning 21,5 Mbit inte illa faktiskt..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apachez
Vilken ping mot gateway resp. ping.sunet.se har du ?

Funderar främst på om 17ms ligger kvar eller om även dessa är åtgärdade ?

Näe, dessa verkar ligga kvar.. tyvärr..

Permalänk
Medlem

Är väl kanske nåt dom kommer sänka sen när dom fixat alla stationer och trimmat in tjänsten riktigt.

Permalänk
Medlem

att ni har ork att vänta, jag skulle bli "nutz" för länge sen..

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Man ger ju upp....

Permalänk
Medlem

Nu funkar mitt bra, dock bara kom jag kör utan min sketna negear 614 router

Permalänk
Medlem

För er med VDSL på Masthugget (och det gäller väl säkert andra stationer med)

Ringde Bostream igår. Nästa faktura blir det två månaders avdrag som kompensation.

För oss på Masthugget är det ju 4 månader (mitten på april) det bråkat.
Tycker det var rätt generöst, var inget snack om saken.
Behövde inte ens tjata

Är mest glad att det funkar som det ska nu så detta är ju bara en bonus

Permalänk
Medlem

Jag blev precis uppgraderad TPTEST ... hmmm nånting är fel, nu gäller det bara att lokalisera det ..

Visa signatur

"Ge daj inte"

Permalänk
Medlem

kör mot nån annan server än BBB, kan vara dålig peering för tillfället.

Permalänk
Medlem

DAHP3369:

Prova köra drtcp/tcpoptimizer och ställa in enligt:

Tcp Receive Window: 64240
Window Scaling: No
Time Stamping: No
Selective Acks: Yes
Dial Up (RAS) MTU: 1500 (eftersom jag inte har något modem (dvs 33.6/56k), annars
skulle jag satt värdet på 576 eller dyl).
Path MTU Discovery: Yes
Black Hole Detection: No
Max Duplicate ACKs: 2
TTL: 64
MTU: 1500

Boota om och testa med tptest igen, finns lite mer info på http://www.tbg.nu/cgi-bin/news_show.cgi?db=31366&id=38

I mitt fall har jag upptäckt att path mtu discovery bör vara aktivt annars kan man få liknande testvärden som du fått. Dessutom testade du mot bbb's server - prova mot bostreams också (resultaten bör vara lika men i fallet mot bbb's testserver så slipper du eventuell trängsel i peeringen om du väljer bostreams egna som står i stockholm).

Återkom sen med en ny screenshot

Permalänk
Medlem

Jag kollade upp det nu och tydligen så stämmer det. Nu minns jag inte om det var Kabelmeter eller vanliga meter, men det handlade om 680 m/(kabelmeter) så man får väl vara nöjd då, jag testa mot BostreamMax100 och fick Sändning 15.33 Mbit/s och Mottagning 20.21 Mbit/s.

Visa signatur

"Ge daj inte"

Permalänk
Medlem

Tänkte mer på tcp värderna... udp ser däremot sjyssta ut och beror antagligen på kabellängden - men tcpn ser snurrig ut...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAHP3369
Jag kollade upp det nu och tydligen så stämmer det. Nu minns jag inte om det var Kabelmeter eller vanliga meter, men det handlade om 680 m/(kabelmeter) så man får väl vara nöjd då, jag testa mot BostreamMax100 och fick Sändning 15.33 Mbit/s och Mottagning 20.21 Mbit/s.

Fan va sjukt, fick mitt Scream idag och bor i Örgryte ca 300meter från stationen. Fick 8.47 mbit/s sänding och 3.87 mbit/s mottagning. Fattar fan inte vad som e felet, högre upload än download är rätt mysko =/

Ringde och kolla med supporten iaf, de skulle kika på saken sa de. Den farten jag har nu e ju rätt illa!

Permalänk
Medlem

Frågade felanmälan om det gick att göra något åt ping mot gateway för VDSL abonnenterna.
Fick följande svar :

Citat:

Hej, xXx.

Tack för ditt mail!

Tyvärr är VDSL-tjänsten konfigurerad som 16ms intereleaved. Alltså 16ms till
första hoppet. Detta är tyvärr ingenting som vi kan omkonfigurera
idagsläget.

Med vänliga hälsningar,
xXx, Bostream Felanmälan, 090-2080800

Permalänk
Medlem

Well.. nån som har hört nåt nytt?

Tänkte det vore trevligt att återupplvia denna fina tråd

Jag har fortfarande inte fått besked om vad jag får trots att man skulle få det bara ett par dar efter att stationen uppgraderades. Det gjordes för en vecka sen här.

Permalänk

hihi nja mitt vdsl smider på rätt bra nu så jag har typ slutat whina i denna tråden nu

Permalänk
Medlem

Samma här.
VDSL funkar hur bra som hellst. Bostream sa att jag skulle få 9/9 som bäst å deras rekoendation var att köra på adsl 8/1 för att det var stabilare. nu är det så himmla bra att jag i själva verket har 14/13 vilket är riktigt possitivt.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det är i Huskvarna men i Linköping så skulle stationen bli utbyggd v37 (men det har de sagt varje vecka från v32) så man vet ju aldrig!

Bara hoppas att man får det snart!

Visa signatur

signatur raderad av Coltrasten, §6.2

Permalänk
Medlem

Hehe!. Kul att det funkar fint för er äntligen!

Sailor.. Hur långt har du till din station?

Hur är det egentligen med hastigheterna.. Från början trodde jag det var 26/26 eller 13/13 som gällde.. Men sedan har man ju sett att folk får allt mellan himmel och jord.. Men Bostream sa nyligen att 13/13 var vad jag kunde få?

Permalänk
Medlem

Ice fronter, du kan få allt mellan 13/13 och 26/26. Jag tror att det är runt 900 m till stationen

Permalänk
Medlem

Sailor.. ok.. tack så mkt!! Jag bor ca 770 meter.. Då borde det funka.. *hoppas som fan*

Permalänk
Medlem

Ngn som hört ngt från bostream om scream i Linköping eller?

V37 var det senast som installationen skulle vara färdig.

Man börjar ju bli måttligt irriterad på att de aldrig kan leverera när de gått ut med ett datum.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sailor
Samma här.
VDSL funkar hur bra som hellst. Bostream sa att jag skulle få 9/9 som bäst å deras rekoendation var att köra på adsl 8/1 för att det var stabilare. nu är det så himmla bra att jag i själva verket har 14/13 vilket är riktigt possitivt.

Då har du fått fel modem, hastigheten 8/1 är ADSL allt över det är VDSL, det är olika modem och det dåliga är att VDSL modem de kör klarar upp till 1,5-2Km men de lägger ner VDSL vid 1000m eller nått.. De försöker inte ens fixa det åt en, hos min mor har de ju st "scream" jag kollade upp alla fakta och bad dem om jag kunde få ett VDSL istället för ASDL, nej det kunde de inte för att det inte gick på 1300m, då läste jag upp vad som stor i PDF manualen på deras egen hemsida, sedan kom allsköns undaflykter :S
Värsta e att BBB ger ju 10/10 men det kostar runt 2-3k att byta :S

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Douhane
Ngn som hört ngt från bostream om scream i Linköping eller?

V37 var det senast som installationen skulle vara färdig.

Man börjar ju bli måttligt irriterad på att de aldrig kan leverera när de gått ut med ett datum.

Ja, jag fick till och med ett brev där det stod att dom skulle installera vecka 26. Efter det när jag ringt har jag varje gång fått: Ja, men det ska installeras nästa vecka... Nu okar jag inte ringa dit längre.

Jag beställde typ 1 vecka efter att dom lanserat scream vdsl, så man har ju väntat ett tag...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristerZ
Ja, jag fick till och med ett brev där det stod att dom skulle installera vecka 26. Efter det när jag ringt har jag varje gång fått: Ja, men det ska installeras nästa vecka... Nu okar jag inte ringa dit längre.

Jag beställde typ 1 vecka efter att dom lanserat scream vdsl, så man har ju väntat ett tag...

Det är samma här, beställde samma dag som mailet kom ut, men de har bara skjutit up v efter vecka, så man är skapligt less nu.

Men de skyller ju på att deras underleverantör som installerar grejerna i telestationerna har problem med leveranser, men man börjar ju undra.

Visa signatur

Permalänk

AHHHHHHHHHRRRRRRRRRGGGGGGGG!!!!!
Nu e det igång igen. Har skithastighet upp o ner från GBG/Vasa stationen. ¨Någon annan i mitt område som har problem fortfarande? Hur funkar det för er andra här nere i gbg?

Permalänk
Medlem

Pratade med en kille igår som sa att det funkade dåligt. Väldigt varierande hastighet.