Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrjean
Okej, fel av mig. Sorry

Ska inte AppleWorks skrotas nu och ersättas?

Om man är student kan man dock köpa iWorks för en billig penning (är det 40% rabatt?).

Jo, AppleWorks skall skrotas och det är inte en allt för villd gissning att iWork kommer att ingå vid datorinköp på vissa modeller. Fast inte riktigt än dock.

Som student med Mecenatkort så får man mer än 40% rabatt på mjukvara. Kommer tyvärr inte ihåg exakt hur mycket.

Till alla som funderar på att köpa en Mac mini men är tveksamma kan jag bara säga att det har aldrig funnits en prisvärdare Mac någonsin. Andrahandsvärdet på Mac är som bekant skyhögt och denna lilla maskin är säkerligen inget undantag från den regeln.

Alltså:

Ångrar ni er så kan ni sälja den med knappt någon förlust alls. Det är inte som med PC burkar som vips förlorar halva sitt nypris över natten. Våga prova! Det är knappt någon som ångrar sig...

Visa signatur

Yepp, it´s 1984

Permalänk

Kunde inte sagt det bättre själv. En tusenlapps förlust anser inte jag vara mycket. Och förmodligen talar vi då om ännu mindre summor i alla fall.

Visa signatur

Bajsmacka

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twin_Pixel
Svar nej. Leta torrents.

Herregud, kom igen nu grabbar, vanliga Textredigerare (applikationen) kan ju både öppna och spara .doc filer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lempa
Herregud, kom igen nu grabbar, vanliga Textredigerare (applikationen) kan ju både öppna och spara .doc filer.

Jag tog för givet att han menade ett ordbehandlingsprogram. Textredigeraren är verkligen inte i närheten av det. Formateringen i de flesta doc-filer går åt helvete när man öppnar dem. Den förstår inte sidhuvud/sidfot, clipart, wordart, bilder, spalter med mer. Som nödlösning fungerar det väl.

Visa signatur

Bajsmacka

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twin_Pixel
Jag tog för givet att han menade ett ordbehandlingsprogram. Textredigeraren är verkligen inte i närheten av det. Formateringen i de flesta doc-filer går åt helvete när man öppnar dem. Den förstår inte sidhuvud/sidfot, clipart, wordart, bilder, spalter med mer. Som nödlösning fungerar det väl.

okej det stämmer kanske, jag har inte testat den funktionen särskilt utförligt.

i övrigt så finns ju både OpenOffice och AbiWord till macen som båda är gratis. AbiWord har jag upplevt är inte så grym ännu men det kommer nog och openoffice har jag inte testat men folk brukar ju tala sig varma om det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superjoppe
Vet du om det är Stor skillnad jämfört med 9800pro?
Ok så den har bara 1 uttag? :/ Nyss börjat använda 2 skärmar på min PC och gillar det verkligen mycket, och undrade om jag kunde göra likadant på en mac mini.
Sen undrar jag om hårddiskarna (40 resp 80), är de 7200 8mb (hoppas) ?

Det är stor skillnad, 9200 är ett budget kort och 9800 ett prestige kort. Båda var nya för ca 2 år sen.

Bara ett uttag vad jag kan se.

Vet inte nåt om hårddisken, kanske står nåt här
http://www.apple.com/macmini/specs.html

Permalänk
Medlem

För er som vill ha ordbehandling: OpenOffice funkar på Mac.

Till er som vill ha billigt 5.1 ljud: http://www.falgo.net/pd856802912.htm

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ptolemy
Den är fläktlös, dvs helt ljudlös

Den är inte fläktlös...det finns en liten fläkt och som dom flesta vet ju mindre dom är dest mer väsen för dom...

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

va goa ni är som fortfarande sitter och diskuterar skillnader mellan Mac o PC.

Som att jämföra äpplen med päron ju. Om du är så super-dunder-nöjd med din CP.. jag menar PC och winXP, Linux eller vaddunuhar och faktiskt har testat en Mac på allvar och tycker att den suger så är det väl så då för dig. Men en gång för alla - kom inte med argument som "kass hårdvara bla bla bla". Ungefär som att säga att en ny Fet BMW med "bara" 280 hästar under huven suger då man kan få en annan bil med 350 hästar för billigare penning. Handlar liksom inte om hårdvara utan mer om känslan i OS och hårdvarans integritet med varandra (då det ju är Apple som bygger både dator och OS) i form av användarvänliga lösningar som faktiskt funkar bra.

I.af jag hoppas verkligen att alla som sitter och diskuterar Mac vs. PC har testat båda och inte bara ser till prestanda och drar slutsatser därifrån.

Visa signatur

"..det ordnar sig alltid"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Divina
va goa ni är som fortfarande sitter och diskuterar skillnader mellan Mac o PC.

Som att jämföra äpplen med päron ju. Om du är så super-dunder-nöjd med din CP.. jag menar PC och winXP, Linux eller vaddunuhar och faktiskt har testat en Mac på allvar och tycker att den suger så är det väl så då för dig. Men en gång för alla - kom inte med argument som "kass hårdvara bla bla bla". Ungefär som att säga att en ny Fet BMW med "bara" 280 hästar under huven suger då man kan få en annan bil med 350 hästar för billigare penning. Handlar liksom inte om hårdvara utan mer om känslan i OS och hårdvarans integritet med varandra (då det ju är Apple som bygger både dator och OS) i form av användarvänliga lösningar som faktiskt funkar bra.

I.af jag hoppas verkligen att alla som sitter och diskuterar Mac vs. PC har testat båda och inte bara ser till prestanda och drar slutsatser därifrån.

Klokt och insiktsfullt inlägg.

Permalänk
Medlem

Budget-lösning för er som har nytt tgb utan Power-knapp:

http://www.welovemacs.com/usbpoonsw.html

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
nachoman:
< http://www.wickedlysmart.com/skyler/SkylerSwticherQT2.mov>

har nog inte haft så roligt som på länge när jag såg den..
Hon var iaf inte så snygg....
Men det är sant det hon sa, windows gör oss redo för den hemska sanningen där ute i arbetslivet då dom flesta datorer är PC..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Men jag verkar fortfarande inte fått svar på min fråga:
Funkar MiniMacen med vilket DDR-minne som helst? Eller måste det vara speciella "Mac-minnen" som kostar skjortan (4000 spänn för 1GB när man kan få 1GB Kingston KVR för ~1000kr)...

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2.4GHz Core 2 Duo, X25-M 160 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toffelmannen
Funkar MiniMacen med vilket DDR-minne som helst? Eller måste det vara speciella "Mac-minnen" som kostar skjortan (4000 spänn för 1GB när man kan få 1GB Kingston KVR för ~1000kr)...

Citat:

The only real downside I've noticed so far is that there's only one memory slot. If you're buying a Mini at the Apple Store, you can replace the standard 256-MB DIMM with 512 MB for $75 or go all the way to 1 GB (the Mini's maximum) for $425. As usual, you can do much better than that with third-party RAM, but then you end up with a 256-MB DIMM you probably have no use for. The memory is PC2700 or DDR333.

Fritt fram att köpa "PC minne"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Svårt att utala sig om en modell man inte själv äger, men på tiden jag ägde en Apple-datorer gick det bra med "wintel"-minnen, dock är macen lite kännsligare inställd och tar inte "defekta" minnen.

Så man kan inte köpa det värsta skräpet (billigaste) på marknaden då kommer inte datorn att starta, köpte alltid minne i lokala pc-butiken och det funkade bra.
Strulade en gång, den modulen hamnade i Wintelburken som tickade på (nåja) fint.

Visa signatur

n00b

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är "standardminnen" som du kanske har liggandes eller kan köpa billigt begagnat.

DDR SDRAM PC2700 333Mhz du bör ha 512mb ram.

Apple tar 700kr extra för att uppgradera till 512mb ram, hos buggy kan man hitta en 512:a för 600 och uppåt så jag vet inte om det är värt besväret om man ändå inte har någon användning av den överblivna 256:an.

http://buggy.no-ip.com/produkter/Minne/DDR/DDR-RAM+PC2700+512...

Visa signatur

Yepp, it´s 1984

Permalänk
Medlem

Detta är hårddisken:

http://www.baber.com/drives/internal_hard_drives/laptops/tosh...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har varit PC-användare i några år och är väl rätt haj. Min Xp-krashar aldrig, och bootar bara om vid sällsynta hårvaruuppgraderingar. Så på mig har macibanerna inget att komma med.
Dock så äger jag en gammal imac och kör osx på den. Myten om att MHz är dubbelt så mycket värt på mac är just en myt. Jag önskar av hela mitt hjärta att så vore fallet men inte.
MEN, efetr att varit hemma hos en kompis som inte kan datorer alls igår och försökt fixa en Dell(!) så har jag ändrat åsikt. Hennes ISP vill inte släppa ut henne på nätverket då hennes dator genererar för mycket trafik.
OK, tänker jag, o försöker rensa spyware o virus....
Inser sen att en massa processer är igång direkt efter uppstart och försöker stäcka ner några......hittar inte felet och inser till sist att format C: är de bästa alternativet......

Säga vad man vill om mac o pc men windows i händerna på en okunnig är fan ett dödligt vapen!!

Ska dit nu o lägga in drivrutiner och installera firefox och ta bort explorerikonen (!).

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem

Det är lite synd att Apple valde 2.5" hårddisk. Jag vill gärna ha minst 200 prisvärda Gb i min, men, men...

Visa signatur

Yepp, it´s 1984

Permalänk
Medlem

Kommer att köpa mac mini då jag känner ett behov av en extra stationär då jag ibland bränner massa, laddar ner o spelar samtidigt. Jobbigt att gå ur spelet för att byta musik eller lägga i en ny skiva när jag bränner bort massa filmer från hårddisken.

Det som tilltalar med mac är att jag som pirat laddar ner o testar allt till pc som verkar intressant men har inte hårdvaumöjligheterna att testa nyare program på mac (min imac är för seg). Med en imac mini så kan jag pirata lite på macen också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Code Red
Dock så äger jag en gammal imac och kör osx på den. Myten om att MHz är dubbelt så mycket värt på mac är just en myt.

Om man ska vara ärlig så ligger en G3 iMac på gränsen för att köra OS X.

Ett tips är att stänga av allt grafiskt lull-lull, vad är det för grafikkort? RAGE 128?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vet ej, försöker komma på ett bra användningsområde för den men det blir nog uteförrådet. Det är min tjejs surfdator nu men hon börjar bli less på den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo, mini:n lär nog få agera server hos många. Själv tänkte jag ha den som server och HTPC burk med ett externt "TV-kort/tuner". Har redan ett flertal OSX Macar och XP PC, men denna nästan knäpptysta burk (den har en liten fläkt) är perfekt till dessa användningsområden. Synd bara på 2.5" HD:n som sagt. Jag får motvilligt ha en extern HD via FW.

Är det någon som har tänkt att uppgradera mini:n med DVD brännaren? Jag tycket att det känns lite omotiverat dyrt.

Visa signatur

Yepp, it´s 1984

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSX
Jo, den lär nog få agera server hos många.

Martin Björnström på 99mac har beställt 9 st som ska stå som servers

Citat:

Är det någon som har tänkt att uppgradera mini:n med DVD brännaren? Jag tycket att det känns lite omotiverat dyrt.

Jag kommer dela min DVD-brännare mellan iBook, PC och mini'n via ett externt chassi, typ detta:

http://komplett.se/k/ki.asp?sku=300456&cks=SER

Visa signatur

Permalänk

Glöm inte att köpa en Airport Express; jag har en och den är ett av de bästa köp jag gjort på länge:

En mobil 802.11g basstation, som dessutom strömmar musik från iTunes och har inbyggd skrivardelning via USB. Koppla in den i ett eluttag jämte stereon och koppla in stereon till Expressen optiskt eller analogt, ställ skrivaren jämte och koppla in även den och sedan kan samtliga datorer sända musik till stereon från iTunes trådlöst, och skriva ut på skrivaren, även det trådlöst.

Ska du till släktingarna och har bärbar med Airport så ta med datorn och Expressen och du har trådlös uppkoppling (förutsett att dina släktingar / vänner har internet och router ).

http://www.apple.com/airportexpress/

Permalänk
Medlem

scooter sluta fresta mig med inpulsköp ...
mac verkar ha allt vad jag behöver eller skulle vilja ha ..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ./scooter
förutsett att dina släktingar / vänner har internet och router

Om man redan idag har en router, kan man köra AirPort Express också "ovanpå" den (router på router alltså)?

Visa signatur

MacBook Pro 15"
Medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare. För att gå med, lägg till detta i din signatur. Apple har kultur och stil.

Permalänk
Medlem

Måste tipsa om matchande HD-chassi till ovanstående DVD-chassi

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrjean
Om man redan idag har en router, kan man köra AirPort Express också "ovanpå" den (router på router alltså)?

Jag sitter och funderar på detsamma. Tyvärr måste jag med största sannorlikhet vara uppkopplad till AP:n i AirPort Express för att kunna streama musik. Det är nämligen så iTunes hittar baseheten.

Visa signatur

Bajsmacka

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad gäller PPC som bred plattform får tiden utvisa. Mina slantar ligger hos PPC.

Dom flesta fotografer kör PC nuförtiden då Photoshop fungerar mycket bra och snabbt på billig PC hårdvara. Däremot dom som jobbar med trycksaksproduktion föredrar en dual processor Mac för sin snabbhet i VERKLIGT arbete.

Apples nya minidator verkar trevlig, men intresset svalnar ganska snabbt när man läser en tråd som denna.

Om vi ska sammanfatta mac-tomtarnas argument så blir det ungefär så här:

* En Mac är snabbare än valfri PC, även om den känns långsammare.

* Photoshop är inget riktigt program, eftersom det är snabbare på PC.

* Athlon64 är sämre än G5 på alla sätt, trots att den är snabbare och billigare.

* CISC är dåligt idag eftersom det var dåligt i början av 80-talet.

* OSX är det bästa operativsystemet någonsin, trots att det är unix-baserat. För några år sedan argumenterade mac-nissarna för hur dåligt Unix var.

* De som har "stil och klass" väljer Mac. Personen som skrev det har en röd mössa och fula glasögon i sin avatar. Dessutom hånar han alla som inte har full koll på OSX. Det känns inte så "high class" faktiskt.

Notera ironin i inlägget, ta det inte på blodigt allvar

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Alienware AW3423DWF OLED 3440x1440 165Hz.