Permalänk
Medlem

Nätverk på långt avstånd med kabel

Hej!

Bor nu i en villa ute på landet, men ska flytta till en annan kåk, på granntomten. I det huset tänkte jag ha en bredbandsuppkoppling, och eftersom ekonomin inte tillåter att jag har ett eget bredbandsabonnemang så hade jag funderingar på om man kan dra en tp-kabel från det huset med bredbandsuppkoppling, till det andra. Det är cirka 1-200 meter mellan.

Kan man göra på det viset? Om man kan, hur? Vad behöver man?

Känns som om mitt inlägg blev "svårläst", hojta till om ni inte förstår.

Tacksam för svar!

Visa signatur

/ Palle

Permalänk
Medlem

tp kabel kan du dra om jag inte minns fel upp till 100 meter sen räknas det 10 meter till för inkoppling och dyligt.

Så du måste he en signalförstärkare... ex. en hub, switch, osv... vet inte om det finns separata sånna som enbart förstärker signalen men det borde det ju finnas tycker man.

Permalänk
Medlem

Okej! Vad är det för typ av tp-kabel man ska använda, med tanke på att den skall vara utomhus, och måste man isolera den på något sätt, och hur?

Visa signatur

/ Palle

Permalänk
Medlem

Hmm... dom kan jag ju aldrig lära mig, men det står tror jag. Skärmad och det ska vara den stelare typen

FTP, är inte hundra men någon annan på forumet vet säkert....
UTP, oskärmad typ...?

Jaja, jag är inte hundra... du hittar garanterad massa sånt om du googlar lite

Permalänk
Medlem

Som jag har förstått det ska du ha UTP-kablage.
En sådan drog jag mellan 2 hus i flera 'PVC-RÖR' som jag köpte billigt på nån verktygs/etc-affär. Grävde ned ca 15cm ned i jorden och än så länge fungerar det finfint!

Visa signatur

Xtralarge.se - Minecraft server med betoning på uptime, stabilitet och kvalitet.

Permalänk
Medlem

Tp är enligt standard alltid alltid 100M MAX oavsett om den är skärmad eller ej.

Det brukar dock gå alldeles utmärkt att köra mer. Finns inget skäl att slösa pengar på skärmad kabel. Oskärmad duger gott. Vattenslang är ett alternativ till skyddsrör att lägga den i före nedgrävning.

Börja med att mäta upp avståndet mellan husen mer exakt. Sen är ju frågan om det är öppet emellan husen. Då kan radio vara ett alternativ även om det kasnke blir något dyrare. Dock är det inte så kul att gräva 100 meter heller

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Man ska dra sladdar utomhus i pem-slang då den är tillräckligt styv för att hålla sin form även fast det kommer lite tyngd på den.

Permalänk
Medlem

Okej! Tack för all hjälp!

Visa signatur

/ Palle

Permalänk
Medlem

Precis som Mats42 säger så är 100meter max, men det brukar oftast funka med längre avstånd...

Men mät först, är det närmre 200 så är ju chansen inte så stor, men sen så kan det gå om man låser på 10mbit istället tror jag...

Har aldrig provat det själv men felkopplade tp-kablar funkar ju bra på 10mbit när de inte funkar på 100...

Permalänk
Medlem

Skärmad nätverkskabel

Jag håller inte med.

Att köra 100 Mbit/s i oskärmad fungerar oftast när avstånden är korta. Men vad får man för marginal till att det inte fungerar? Det kan räcka med att man tillfälligt kör en borrmaskin i närheten av en lång oskärmad kabel för att få problem.

Skärmade kablar ger dessutom ett bättre åskskydd. Inte om åskan slår ner direkt i huset. Då spelar det troligtvis ingen roll om man har använt skärmad nätverkskabel eller inte.

Men vid träffar I NÄRHETEN av huset (t ex inom ett par hundra meters radie) induceras stora spänningar i alla kablar - förlagda såväl över som under mark. Blixtnedslaget inducerar ofta flera hundra volts amplitud i ALLA elkablar. Detta är inte alls ovanligt.

Har man då skärmat nätverkskablage kommer det mesta att ledas via skärmen till jord i var ände av kabeln. Och signalledningarna skyddas. Har man INTE skärmat nätverkskablage uppträder de höga spänningarna som s k common mode spänningar direkt på signalledningarna och går rätt in i interfacekretsarna i datorn, switchen, routern eller vad man nu har anslutet i nätverkskabelns ändar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats42
Finns inget skäl att slösa pengar på skärmad kabel. Oskärmad duger gott.

Permalänk
Medlem

Jag har dragit 160 meter Cat6 oskärmad utan problem.
Men jag vet inte om man ska våga sig på någe mer.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Re: Skärmad nätverkskabel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av John_J
Jag håller inte med.

Att köra 100 Mbit/s i oskärmad fungerar oftast när avstånden är korta. Men vad får man för marginal till att det inte fungerar? Det kan räcka med att man tillfälligt kör en borrmaskin i närheten av en lång oskärmad kabel för att få problem.

Skärmade kablar ger dessutom ett bättre åskskydd. Inte om åskan slår ner direkt i huset. Då spelar det troligtvis ingen roll om man har använt skärmad nätverkskabel eller inte.

Men vid träffar I NÄRHETEN av huset (t ex inom ett par hundra meters radie) induceras stora spänningar i alla kablar - förlagda såväl över som under mark. Blixtnedslaget inducerar ofta flera hundra volts amplitud i ALLA elkablar. Detta är inte alls ovanligt.

Har man då skärmat nätverkskablage kommer det mesta att ledas via skärmen till jord i var ände av kabeln. Och signalledningarna skyddas. Har man INTE skärmat nätverkskablage uppträder de höga spänningarna som s k common mode spänningar direkt på signalledningarna och går rätt in i interfacekretsarna i datorn, switchen, routern eller vad man nu har anslutet i nätverkskabelns ändar.

Vid blixtnedslag har du kasnke en poäng, men inte annars, dragit 125 meter oskärmad "vanlig" Cat5 kabel bland en hel del annan elektronik utan problem...

MEN kostnaden för skärmad är inte så mycket mer så, lika ra att köra på det...

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det finns TP-kabel för utomhusbruk... Problemet som jag kan tänka mig är att isoleringsplasten kan spricka p g a kyla och fukt, men det tar antagligen lång tid för den att göra det. Se också till att det är CAT6 kabel och att den dras utan några skarpa böjjar eller att sitta i kläm någonstans.

Du har inte funderat på trådlös anslutning? det lär bli billigare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hobbes

Du har inte funderat på trådlös anslutning? det lär bli billigare.

Jo, det har jag funderat på, men det är ganska tät skog mellan husen. Fungerar det ändå?

Visa signatur

/ Palle

Permalänk
Medlem

Det kan ju gå även om signalstyrkan inte blir den bästa, men det lär också bli problem vid stormar och när det snöar, då det ju redan är tajt med utrymme.

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem

och det lär ju inte bli billigare...

Permalänk
Medlem

Fan så mycket enklare dock, om han ska ha en förstärkare nergrävd någonstans så måste ju den ha strömförsörjning och grejor.

Permalänk
Medlem

UTP = Unshielded Twisted Pair
STP = Shielded Twisted Pair
FTP = Foil shielded Twisted Pair

Dra kat5e FTP (Kategori 5, enhanced). Det borde gå alldeles utmärkt upp till 150 meter, speciellt om den är skärmad och rätt ansluten/jordad samt rätt kontakterad. 200 meter borde fungera upp till tio megabit/s åtminstone. Tänk på att kabelns skärm skall vara ansluten till jord endast i ena änden, annars kan det bli störningar i skärmen.
Förstärkare kan du ju eventuellt införskaffa om du märker att det inte fungerar, men det verkar dumt att göra ett sådant inköp innan du vet.
För övrigt så blir det nog enklare och billigare med WLAN istället för en förstärkare om det nu skulle visa sig att kabeln inte fungerar.

Angående nedläggningen i marken så är det optimala att använda gul markslang, men det är inte så jättebilligt. Använd istället 16 eller 20 mm flexslang och gräv ner en bit, typ 30 cm. Det är ju inga starkströmskablar, så det spelar ingen större roll, i alla fall inte om ni äger hela sträckan mellan husen.
Se även till så att skarvmuffarna (slangen finns bara i 50 m rullar) är tätade ordentligt med någonting beständigt, silikon eller dylikt. Se även till så att ändarna på slangen ligger skyddat för regn, dock inte tätade. Detta för att slangen skall kunna ventileras från exempelvis kondens.

Visa signatur

"Penol, the makeup of mobbade makeup artists" - Ritarn, MNK, P3

Permalänk
Medlem

Åsk induktion är inget större problem på en nedgrävd kabel. Den är liksom ganska omgiven av jordplanet redan. Marginalen mot störning blir lägre ja. Frågan är ju bara hur många störkällor du hittar under jord.

Ett alternativ är koax för 10Mbit. Enligt spec så går tunn koax 185 meter. 3Com hadde sin egen variant som gjorde 300. Vill man köra ännu längre så kan man ta tjock koax som går upp till 500M på ett segment.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

184m faktiskt 10Base2 kallas den... Fast koax har en massa andra otrevligheter för sig.

Kör fiber i pvcrör istället 10mbit fiberkonverterare är inte så dyra o du slipper åskproblemet.

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats42
Åsk induktion är inget större problem på en nedgrävd kabel. Den är liksom ganska omgiven av jordplanet redan. Marginalen mot störning blir lägre ja. Frågan är ju bara hur många störkällor du hittar under jord.

Det kan vara lättare att gå 150 meter i metall än 2dm i jord...

Permalänk
Medlem

Hur skulle det funka att lägga den i en vattenslang?

Visa signatur

must!

Permalänk
Medlem

troligen mycket bra...

Permalänk

Hmmm

Asså, jag betvivlar inte att det skulle fungera med FTP-kabel men om du vill vara säker på att få full hastighet är fiber det du ska ha, blir lite klyddigt dock sftersom att det inte är många Switchar som har std för fiberkabel :S