Nostalgispel. Screenshots

Permalänk
Medlem
Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa

Trojan
http://www.automatvapen.se/nes/trojan.gif

Trojan var ett MYCKET svårt spel vad kommer ihåg.

Visa signatur

2500k @ 4.0GHz 1.190v | MSI P67A-GD55 | 8GB @ 1333MHz 9-9-9-24-1T 1.48v | Gigabyte 6970 OC (tre fläktar ver) @ core 920MHz mem 1490MHz 1.175v | Corsair TXV2 650W | Win 7 Ultimate x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Rygar
http://www.automatvapen.se/nes/rygar.gif

Tack! Har tänkt på det spelet lite då och då under flera års tid.

Visa signatur

Fotograf | www.gardsater.se| P5B DLX/WIFI | 800mhz C4 4GB RAM | C2D E6600 @ 3 ghz | XT1950XTX | Seasonic M12 600W |74 GB Raptor | 1 TB HDD | Vista 64

Permalänk
Medlem

Tyrian 2000

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gardis84

Ahh Rygar. Det första spelet jag hittade buggar i. vissa var mycket användbara, andra bara fula....

edit: wierd dreams till amiga... fastnade på andra banan. detta är första. man befinners sig i en sockervadds grej på ett tivoli

Bild

detta var inte heller så dåligt.

edit: c64 versionen av wierd dreams

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joker-Man
Trojan var ett MYCKET svårt spel vad kommer ihåg.

Ett av mina absoluta favoritspel. Från det att jag trycker på start, tills att jag besgret Achilles, så tar det runt 12-13 minuter (på ett riktigt NES dvs). Skitkul lir, och slutet på spelet måste tillhöra ett av NES-historiens bästa!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gardis84

Rygar är ett väldigt underskattat spel. Svårt som fan, ända tills man lär sig "tekniken". Jag kommer ihåg hur jag som liten gav mig fan på att klara av spelet. Det tog 7 timmar innan jag äntligen mötte slutbossen, bara för att inse att han var i princip omöjlig att döda. Snacka om att mitt lilla barnahjärta hade svårt att smälta det nederlaget. Idag klarar jag nog av det rätt snabbt, det tog väl mellan 1 och 2 timmar senast.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Hmm undrar om UT räknas som ett nostalgispel då det fortfarande spelas flitigt? ute i världen?

Klart det kan räknas nostalgi. Det är vad som är nostalgi för dig som räknas, inte vad andra tycker.
Och hur många tror du inte spelar Super Mario lite då och då?:)

Visa signatur

I play you out like a rubics cube

Permalänk
Medlem

Då brakar väl jag av några lir som gått hett här hemma "back in the days". Det är inte den vanligaste maskinen i hemmen (vanligare som arkad), men hoppas att iaf ngn här känner igen sig. Maskinen heter givetvis NeoGeo!

Art of Fighting

Fatal Fury 2

King of Fighters '95

King of the Monsters

Samurai Spirits

World Heroes

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NaRcotize
Klart det kan räknas nostalgi. Det är vad som är nostalgi för dig som räknas, inte vad andra tycker.
Och hur många tror du inte spelar Super Mario lite då och då?:)

Nostalgi över cs vet jag inte riktigt, det spelas ju fortfarande stort

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem

Nu kom jag på en grej. Vette fan vad konsollen hette, men jag gör ett försök. notera att detta var när jag var i 4-5 års åldern.

Det var ett spel, som jag fattade, inbyggt. Man var en unge ute på äventyr. det var alla möjliga sorters konstiga banor. Jag minns att man kunde äta hamburgare. Samt att man vid vissa tillfällen skulle spela sax-påse-sten mot någon. Man kunde få en grej så att man såg vad han tänkte. Är det nån som kan komma ihåg något på min dåliga beskrivning? Ett annat spel som fanns till den var ett figting spel. man var monster, och när man tappat sitt liv blev man en människa igen,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheGimp
Nu kom jag på en grej. Vette fan vad konsollen hette, men jag gör ett försök. notera att detta var när jag var i 4-5 års åldern.

Det var ett spel, som jag fattade, inbyggt. Man var en unge ute på äventyr. det var alla möjliga sorters konstiga banor. Jag minns att man kunde äta hamburgare. Samt att man vid vissa tillfällen skulle spela sax-påse-sten mot någon. Man kunde få en grej så att man såg vad han tänkte. Är det nån som kan komma ihåg något på min dåliga beskrivning? Ett annat spel som fanns till den var ett figting spel. man var monster, och när man tappat sitt liv blev man en människa igen,

Det hade jag med.. Men kommer ej ihåg vilket system det var

Världens bästa fighting spel?

Permalänk
Medlem

Altered Beast kanske?

Spelet där man blir en människa när man fått tillräckligt med skada. Man kunde vara en varulv och en drake också har jag för mig på en annan bana. Sen fanns det olika bossar och det var alltid nåt fånigt skratt när man kom fram till dem.

Sega Megadrive hade det spelet.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Altered Beast kanske?

Spelet där man blir en människa när man fått tillräckligt med skada. Man kunde vara en varulv och en drake också har jag för mig på en annan bana. Sen fanns det olika bossar och det var alltid nåt fånigt skratt när man kom fram till dem.

Sega Megadrive hade det spelet.

Nej inte beast spelet. Det hade jag på sega.
Det var ett fajting spel. När man dog blev man människa och gick iväg för att sedan komma tillbaka som monster igen.
Konsollen jag pratar om _kan_ vara en sega, men inte en megadrive iaf.
som sagt har bara vaga minnen

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej inte beast spelet. Det hade jag på sega.
Det var ett fajting spel. När man dog blev man människa och gick iväg för att sedan komma tillbaka som monster igen.
Konsollen jag pratar om _kan_ vara en sega, men inte en megadrive iaf.
som sagt har bara vaga minnen

Ahh. Var det inte så att man var stora monster som hoppade runt i en stad då? Det spelade jag på en arkadhall när jag var liten. Man kunde stampa på husen och lyfta upp människor och äta dem. Jag har för mig att om man fick för mkt spö så blev man människa igen.

man kunde klättra på husen också, och det kom helikoptrar man kunde slå ner o.s.v. Lite King Kong varning helt enkelt.

Jag är inte helt säker men för att klara av banan så var man tvungen att stampa/slå ner alla hus.

Arne: Ah! Jag har försökt hitta det där spelet till min flickvän. Jag spelade bara nintendo-versionen som heter Rush´n´attack. Hon har velat spela Green Beret hur länge som helst till C64 men jag har inte hittat det. Jag trodde hon pratade om Commando eller liknande. Men nu visar det sig att det är just det där spelet och det har jag faktiskt tillgång till Tack så mkt för hjälpen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ahh. Var det inte så att man var stora monster som hoppade runt i en stad då? Det spelade jag på en arkadhall när jag var liten. Man kunde stampa på husen och lyfta upp människor och äta dem. Jag har för mig att om man fick för mkt spö så blev man människa igen.

man kunde klättra på husen också, och det kom helikoptrar man kunde slå ner o.s.v. Lite King Kong varning helt enkelt.

Jag är inte helt säker men för att klara av banan så var man tvungen att stampa/slå ner alla hus.

Arne: Ah! Jag har försökt hitta det där spelet till min flickvän. Jag spelade bara nintendo-versionen som heter Rush´n´attack. Hon har velat spela Green Beret hur länge som helst till C64 men jag har inte hittat det. Jag trodde hon pratade om Commando eller liknande. Men nu visar det sig att det är just det där spelet och det har jag faktiskt tillgång till Tack så mkt för hjälpen!

Mjo det kan nog vara det ja...

Permalänk
Medlem
Citat:

Haha låter precis som alex the kid till sega..hmm master system tror jag deras 8-bitars sak iaf. Fan vad jag och brorsan lirade det. Bossarna bestod precis so mdu beskriver av sten/sax/påse

"Alex the Kid in Miracle World, came built in too my master system"

Fans kanske iof någon av dem i segas 16bit (inbygd som du skrev...svårt minnas var ett x antal år sedan och haft dem flesta konsollerna) med kanske är den delen i serien du menade.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X, 32GB@6000MHz DDR5 & Nvidia RTX 5070

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hulkenstrong
Haha låter precis som alex the kid till sega..hmm master system tror jag deras 8-bitars sak iaf. Fan vad jag och brorsan lirade det. Bossarna bestod precis so mdu beskriver av sten/sax/påse

kan nog vara det ja ;D

edit: bilder!!

rofl

fanns 2st va?

edit igen: tror vi hittade samma sida

Permalänk
Medlem

hehe japp =P fanns tror jag tre delar i alex the kid serien.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X, 32GB@6000MHz DDR5 & Nvidia RTX 5070

Permalänk
Medlem
Citat:

Rampage! Action shot från c64-emulator:

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
http://www.kaejae-worx.com/~don/videogames/rampage/action_c64...

Exakt det där spelet jag menade. Fast arkadversionen var ju lite mer upphottat så att säga. Men jag har nog spelat båda versionerna nu när jag tänker efter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men sluta posta spel som kom efter '95, ni är för unga för att vara nostalgiska om det är era barndomsminnen!

Det är vi åldringar (19+) som har den rätten, Sim City, Ultima, LBA, Loom, DotT, Prince of Persia, Death Rally, Mario, Ice Climber, Bubble Bobble...

Citat:

Sen ett spel jag tyckte mkt om, jag minns inte hela namnet.. men jag minns att jag satt på min nya K6-2a och spelade det. Populus någonting. 3D och man hade någon shaman som kunde få fram vulkaner och annat godis

Du letar efter Populus 3, som av någon anledning floppade. Grymt kul spel! Inte gammalt nog för att bli nostaligk över bara ...

Permalänk
Medlem

Skön tråd!

Några klassiker från Mega Drive:

Shining Force

Landstalker

Quackshot

Permalänk
Medlem

Haha, ja.. Alex Kidd ger roliga minnen! Var integrerat i mitt Sega MasterSystem (har fortfarande kvar det + lite andra spel t.ex. Michael Jackson och nåt RC-spel som var riktigt grymt).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
http://www.kaejae-worx.com/~don/videogames/rampage/action_c64...

Det där har jag spelat på en konsoll av något slag för många år sedan, fast en betydligt "finare" version. Ingen här som sitter på några andra screenshots (av den "fräschare" versionen) som kan väcka mina minnen till liv?

Visa signatur

Permalänk

Ännu en favvis, Giana Sisters. Musiken är verkligen underbar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det där har jag spelat på en konsoll av något slag för många år sedan, fast en betydligt "finare" version. Ingen här som sitter på några andra screenshots (av den "fräschare" versionen) som kan väcka mina minnen till liv?

Japp , jag kom ihåg rätt. Jag har spelat MAME (The Multiple Arcade Machine Emulator) versionen av spelet.

Visa signatur

Permalänk

Världens bästa RPG

Permalänk
Citat:

Japp , jag kom ihåg rätt. Jag har spelat MAME (The Multiple Arcade Machine Emulator) versionen av spelet.

Tack! Jag kommer ihåg att det där var extremt kul att lira mot varandra...

Visa signatur