Varför köpa en dator att spela på??

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga

Ett spel på en konsoll är av samma kvalité efter 5 år som när den kom... sen att ens egna syn på vad som är vackert har ändrats är ju en annan sak, men bara för att det kommit bättre, så blir ju inte det gammla sämmre... det är fortfarande lika bra, bara det att det inte är lika bra som det nya.
EN PC däremot håller sig inte på samma sätt... ska du lira nya spel med din 5 år gammla pc kommer de troligen inte ens att starta.. och om de gör det så kommer troligen dina 3-4 år gammla spel vara snyggare eftersom det nya spelet behöver käras på så låga inställningar att det inte ens går att föreställa sig... vilket gör att man måste hålla datorn i skaplig trimm.. vilket blir betydligt dyrare än vad konsollerna är.

och ang. racing har vi tydligen olia uppfattning... för min del så är burns rally rent skräp med burkigt ljud, totalt orealistisk fysik och bilarna har samma väghållning som en golfbil på en såpad pressening... men det är ju bara jag det, och jag diggar en rörig arcadhall, en burk cola och en omgång sega rally mer än något

Hej.

Jag har följt din argumentation ett tag nu och jag förstår inte helt ditt resonemang. Du påpekar om och om igen att spelen håller längre på en konsol. Detta för att en konsol inte blir gammal lika fort som en PC. Detta hänger jag helt med på. Jag anser att du har helt rätt i att om man vill hålla sig "cutting edge" på en PC-plattform så kostar det enorma summor pengar under en fem års period. Vilket det då inte gör med en konsol för att man inte behöver köpa ny hårdvara hela tiden. Men spelen blir ju gamla till konsol också. Visst blir spelutvecklarna mycket skickligare på att hantera hårdvaran under dessa år men de har fortfarande begränsningarna. Spel är nya, men inte nyast. på en PC så är spelen hela tiden "nyast", alltså alla nya spel som släpps använder den senaste tekniken. Allt som oftast, sen finns det ju alltid undantag. Även om en PC inte klarar av att köra det nya spelen konstant i fem år så kommer

Men det jag inte hänger med på det är att du verkar påstå att spelen dessutom håller längre på en konsol än vad de gör på en PC? Spelen blir väl inte sämre på en PC för att de är gamla? En annan aspekt coh då använder jag mig själv som referens är att det inte behöver kosta många slantar för att uppgradera sin dator så att den hänger med i 3D-inflationen. Sen har jag givetvis under en fem års period haft en kontinuerlig utgift på min PC. Men det är ju inte spelrelaterad hårdvara i den bemärkelsen.

Som det har nämnts tidigare så passar PC bättre till vissa genrer och konsol till andra.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

hört talas om Bsod?
drivrutinstrul?, virus, stressen att alltid fjanta runt med nya bra prylar... Högre grundkostnad + högre driftkostnad.. både i elräkning och i hårdvara/mjukvara...
För att inte tala om installations-strul...

Skit bakom spakarna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Hej.

Jag har följt din argumentation ett tag nu och jag förstår inte helt ditt resonemang. Du påpekar om och om igen att spelen håller längre på en konsol. Detta för att en konsol inte blir gammal lika fort som en PC. Detta hänger jag helt med på. Jag anser att du har helt rätt i att om man vill hålla sig "cutting edge" på en PC-plattform så kostar det enorma summor pengar under en fem års period. Vilket det då inte gör med en konsol för att man inte behöver köpa ny hårdvara hela tiden. Men spelen blir ju gamla till konsol också. Visst blir spelutvecklarna mycket skickligare på att hantera hårdvaran under dessa år men de har fortfarande begränsningarna. Spel är nya, men inte nyast. på en PC så är spelen hela tiden "nyast", alltså alla nya spel som släpps använder den senaste tekniken. Allt som oftast, sen finns det ju alltid undantag. Även om en PC inte klarar av att köra det nya spelen konstant i fem år så kommer

Men det jag inte hänger med på det är att du verkar påstå att spelen dessutom håller längre på en konsol än vad de gör på en PC? Spelen blir väl inte sämre på en PC för att de är gamla? En annan aspekt coh då använder jag mig själv som referens är att det inte behöver kosta många slantar för att uppgradera sin dator så att den hänger med i 3D-inflationen. Sen har jag givetvis under en fem års period haft en kontinuerlig utgift på min PC. Men det är ju inte spelrelaterad hårdvara i den bemärkelsen.

Som det har nämnts tidigare så passar PC bättre till vissa genrer och konsol till andra.

Först måste jag säga att jag är tacksam,
Ett välskrivet inlägg som ditt gör det roligt att debattera

Som du säger har du fattat min mening med att konsollen inte åldras lika fort. Varför detta är som det är beror ju på en mängd olika saker men faktum kvarstår ju att en konsoll har längre livslängd. Det du säger om att jag menar spelen till PC blir sämmre med tiden är dock inte riktigt prickat lika fint. Jag menar inte att spelen bli sämmre, gammla pc-spel är lika bra efter 5 år som när de släpptes. Dock är de ju inte lika bra som de nya som släppts. Det jag menar är alltså att de själva håller sig riktigt bra, men i jämförelse så "faller" de längre än vad konsollspelen gör. En konsoll får ju också bättre, snyggare och större spel eftersom utvecklarna får erfarenhet, men eftersom en konsoll är någorlunda fixerad, så kommer skillnaden mellan ett spel från konsollens början och från konsollens slut inte vara lika stor som skillnaden mellan ett 5 år gammal pc-spel och ett pc-spel utvecklat nyligen. Jag tror det var den argumentationen du frågade om eller?

Sen håller jag med dig om att datorer inte innehåller spel-relaterad hårdvara till samma utsträckning som en konsoll. Men när man tittar sig lite om bara här på swec och ser "7800gtx" tjatas om in absurdum så är det ju inte svårt att förstå vad poängen med sådan hårdvara är. Dock är ju resterande system utöver grafikkortet en annan sak, även om det kostar skjortan att bara hålla sitt graffe uppdaterat i 5 år.

sen skall jag väl påpeka att jag själv inte ens tycker det handla om antingen eller när det gäller konsoll vs. pc. Jag tycker de är ett komplement till varrandra eftersom jag har favoriter inom genrer som spelas bäst på båda två imo.

wez
Japp. I de flesta fall iallafall.
Jag klarar mig undan det, men det är knappast alla som spelar på en dator som har de kunskaperna som krävs för att klara sig undan sånt skräp. Jag menar hur ofta har man inte fått ett samtal "hjälp, min unge har vart och installerat spel igen och nu funkar inget alls"... men det är ju egentligen sak samma om vem som sköter spakarna.. en konsoll går ju oftast inte ens sabba mjukvaran på ens om man vill... jag har då aldrig lyckats, och känner ingen som har det heller (fast jag har ju aldrig velat sabba en heller)

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Vissa fps blir roligare på konsoll tycker jag. Det blir roligt på det sättet att det blir en riktig utmaning, kör man med mus och tangentbord blir det ju ganska enkelt att sikta. Spel som delvis bygger på att man kan smyga förbi fienden blir roligare om man faktiskt tjänar på att smyga förbi dem, då det blir för svårt om alla börjar skjuta efter en.

Permalänk
Medlem

det är typ ingen skillnad mellan xbox 360 te x och en dator, man lägger ut lika mycket pengar på båda sakerna.
1. dator - 10k, nytt moderkort bla bla
2. xbox 360 - 4k?
visst stor pris skillnad men sen om man räknar in spelen till xbox som kosar runt 700 spänn så blir det lika mycket som en dator efter ett tag så det blir plus minus noll, sen kan man göra mera saker med en dator så 10k är inget jämfört med vad man får.

Visa signatur

Signatur raderad, max tre rader och max två färger. Se reglerna. - Vicotnik

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cylotec
det är typ ingen skillnad mellan xbox 360 te x och en dator, man lägger ut lika mycket pengar på båda sakerna.
1. dator - 10k, nytt moderkort bla bla
2. xbox 360 - 4k?
visst stor pris skillnad men sen om man räknar in spelen till xbox som kosar runt 700 spänn så blir det lika mycket som en dator efter ett tag så det blir plus minus noll, sen kan man göra mera saker med en dator så 10k är inget jämfört med vad man får.

Ehh... och spel till dator kostar ju inte lika mycket då? kanske några procent mindre totalt... och hävdar man att man kan ladda hem spel till pc så funkar det inte heller, för det kan du till konsollerna med, mot en mindre kostnad för chippning...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ehh... och spel till dator kostar ju inte lika mycket då? kanske några procent mindre totalt... och hävdar man att man kan ladda hem spel till pc så funkar det inte heller, för det kan du till konsollerna med, mot en mindre kostnad för chippning...

Finns det plats på konsolerna för nedladdade spel då? 360 har väl bara typ 20Gb?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sgt. Pepper
Finns det plats på konsolerna för nedladdade spel då? 360 har väl bara typ 20Gb?

det behövs inte heller... skivor finns faktiskt, och kostar inte så mycket heller.
Och så fort chippen till 360 kommer igång ordentligt lär det nog komma fetare hårddiskar.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex

Permalänk
Citat:

det behövs inte heller... skivor finns faktiskt, och kostar inte så mycket heller.
Och så fort chippen till 360 kommer igång ordentligt lär det nog komma fetare hårddiskar.

Men orka bränna. :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sgt. Pepper
Men orka bränna. :/

sak samma, att komma med argumentet att spel till pc är gratis medans det kostar till konsoll håller inte, så enkelt är det. För att inte tala om att det är olagligt. Att sen försöka vrida det rätt genom att hävda storlek på hårddisk m.m. är ju bara småaktigt...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex

Permalänk
Medlem

Off topic: Belga, du är en av få jag respekterar här. Men du måste sluta skriva "sämmre" då det stavas "sämre", jag håller på att bli galen och är tvungen att säga något

Ursäkta..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fragTore
Off topic: Belga, du är en av få jag respekterar här. Men du måste sluta skriva "sämmre" då det stavas "sämre", jag håller på att bli galen och är tvungen att säga något

Ursäkta..

haha, det har du rätt i... har inte tänkt på det själv faktiskt, men tack för påpekandet
skall se vad jag kan göra åt saken... så det inte blir -->sämre<-- än vad det är nu iallafall
Kommer du på nått mer så är det bara hojta till... jag gör nog en massa fel jag inte är aktivt medveten om.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex

Permalänk
Citat:

Som du säger har du fattat min mening med att konsollen inte åldras lika fort. Varför detta är som det är beror ju på en mängd olika saker men faktum kvarstår ju att en konsoll har längre livslängd. Det du säger om att jag menar spelen till PC blir sämmre med tiden är dock inte riktigt prickat lika fint. Jag menar inte att spelen bli sämmre, gammla pc-spel är lika bra efter 5 år som när de släpptes. Dock är de ju inte lika bra som de nya som släppts. Det jag menar är alltså att de själva håller sig riktigt bra, men i jämförelse så "faller" de längre än vad konsollspelen gör. En konsoll får ju också bättre, snyggare och större spel eftersom utvecklarna får erfarenhet, men eftersom en konsoll är någorlunda fixerad, så kommer skillnaden mellan ett spel från konsollens början och från konsollens slut inte vara lika stor som skillnaden mellan ett 5 år gammal pc-spel och ett pc-spel utvecklat nyligen. Jag tror det var den argumentationen du frågade om eller?

Sen håller jag med dig om att datorer inte innehåller spel-relaterad hårdvara till samma utsträckning som en konsoll. Men när man tittar sig lite om bara här på swec och ser "7800gtx" tjatas om in absurdum så är det ju inte svårt att förstå vad poängen med sådan hårdvara är. Dock är ju resterande system utöver grafikkortet en annan sak, även om det kostar skjortan att bara hålla sitt graffe uppdaterat i 5 år.

sen skall jag väl påpeka att jag själv inte ens tycker det handla om antingen eller när det gäller konsoll vs. pc. Jag tycker de är ett komplement till varrandra eftersom jag har favoriter inom genrer som spelas bäst på båda två imo.

wez
Japp. I de flesta fall iallafall.
Jag klarar mig undan det, men det är knappast alla som spelar på en dator som har de kunskaperna som krävs för att klara sig undan sånt skräp. Jag menar hur ofta har man inte fått ett samtal "hjälp, min unge har vart och installerat spel igen och nu funkar inget alls"... men det är ju egentligen sak samma om vem som sköter spakarna.. en konsoll går ju oftast inte ens sabba mjukvaran på ens om man vill... jag har då aldrig lyckats, och känner ingen som har det heller (fast jag har ju aldrig velat sabba en heller)

Om man tar en Ps2 (som jag äger och således kan yttra mig om) så är de senaste spelen mycket snyggare än de som kom först men vad spelar det för roll om spelet inte flyter på så det är spelbart?

Och när vi kommer till priser så har jag redan skrivit om detta en gång tidigare men gör det igen. Ett nytt pc spel kostar idag ungefär 400 kr, ett nytt konsol spel får du ge mellan 500-700 för. Ett budget spel till pc (och de kan bli budget efter bara några månader) kostar mellan 100-200 kr, ett konsol spel ligger på 300 kr. Räkna nu ut vad som är dyrast i längden och du kommer märka att det är billigare att köpa många spel till en Pc än till en konsol. Sen har du ett annat problem med en konsol och det är att man inte kan uppgradera dess hårdvara vilket man kan med en pc. Genom att jag t.ex köper mer minne eller en ny cpu för en tusing kan jag ge min dator det som behöv för att spela det senaste spelet med en bra fps. Det har sagts förut men det tål att sägas igen, man behöver inte köpa det dyraste till en pc men då det kommer till en konsol så kan man inte själv välja och detta är ett mycket stor nackdel i alla fall för mig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonovskij

Vissa fps blir roligare på konsoll tycker jag. Det blir roligt på det sättet att det blir en riktig utmaning, kör man med mus och tangentbord blir det ju ganska enkelt att sikta. Spel som delvis bygger på att man kan smyga förbi fienden blir roligare om man faktiskt tjänar på att smyga förbi dem, då det blir för svårt om alla börjar skjuta efter en.

Hmm, har du spelat några fps som t.ex Bf serien, Operation flashpoint, Igi 1 eller 2 och sen finns det ju alla moddar. Jag skulle vilja påstå att det krävs en hel del skicklighet i dessa spel och till skillnad från andra fps:er så räcker det med ett skott för att dö. Sen så finns ju Counterstrike (inte source) som är så verkligt att man klarar sig från en handgranat som exploderar mitt framför en, inte speciellt verkligt imho.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

"Vad är det som får datorgamers att inte överge datorn för spelande och gå över till exempelvis Xbox 360 som är ett mycket mer ekonomiskt system där spelen är säkrade att fungera i minst ca 5år"

Samtidigt som spelen är säkrade så är också "hårdvaran" säkrad på consolen i "minst ca 5 år". Det är inte för att PCn blir "äldre" som spelen börjar hacka & vara allmänt slöa - det är för att det tillkommer mer polygoner, mer krävande texturer, mer funktioner, högre upplösningskrav osv osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreed
"Vad är det som får datorgamers att inte överge datorn för spelande och gå över till exempelvis Xbox 360 som är ett mycket mer ekonomiskt system där spelen är säkrade att fungera i minst ca 5år"

Samtidigt som spelen är säkrade så är också "hårdvaran" säkrad på consolen i "minst ca 5 år". Det är inte för att PCn blir "äldre" som spelen börjar hacka & vara allmänt slöa - det är för att det tillkommer mer polygoner, mer krävande texturer, mer funktioner, högre upplösningskrav osv osv.

Samt att det för den ständigt föränderliga pchårdvarumarknaden är omöjligt att hårdoptimera för specifik hårdvara.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CorranHorn
Om man tar en Ps2 (som jag äger och således kan yttra mig om) så är de senaste spelen mycket snyggare än de som kom först men vad spelar det för roll om spelet inte flyter på så det är spelbart?

Och när vi kommer till priser så har jag redan skrivit om detta en gång tidigare men gör det igen. Ett nytt pc spel kostar idag ungefär 400 kr, ett nytt konsol spel får du ge mellan 500-700 för. Ett budget spel till pc (och de kan bli budget efter bara några månader) kostar mellan 100-200 kr, ett konsol spel ligger på 300 kr. Räkna nu ut vad som är dyrast i längden och du kommer märka att det är billigare att köpa många spel till en Pc än till en konsol. Sen har du ett annat problem med en konsol och det är att man inte kan uppgradera dess hårdvara vilket man kan med en pc. Genom att jag t.ex köper mer minne eller en ny cpu för en tusing kan jag ge min dator det som behöv för att spela det senaste spelet med en bra fps. Det har sagts förut men det tål att sägas igen, man behöver inte köpa det dyraste till en pc men då det kommer till en konsol så kan man inte själv välja och detta är ett mycket stor nackdel i alla fall för mig.

Det där är både en för och en nackdel beroende på vad man förespråkar.
Visst, en pc går att uppgradera, men då ska du slänga ut pengar på det och dessutom hitta rätt i hårdvarujunglen... EN konsoll är konstant, inget krångel, inget tjafs. Den gör vad den skall men itne mer, men den gör det den ska riktigt bra. och den behöver inte heller upgraderas, för efter 5 år när den levt ut sitt aktiva liv, så är de senaste spelen precis lika funktionella på konsollen som de tidigaste var, om inte mer.

Ska man däremot tara för en pc mot en konsoll, då kan man hävda en konsolls statiska tillvara som någonting negativt och att spelen inte blir bättre i det. Det som ofta glöms bort i det läget är dock att spelen inte blir sämmre heller, de är på ungefär den nivå som maskinen klarar, och de håller sig där, men vet vad man får m.a.o.

När det gäller priskskillnad i spel så är det inte så farligt, om ett konsollspel kostar 699 (vilket jag bara sett 1 enda gång) så håller sig det priset inte särskilt länge.. kanske i en månad max, och sen sjunker det ner till normala nivåer som alla andra spel, pc inkluderat. Och det där med att pc-spel skulle bli billiga fortare är ju rena drömmarna i de flesta fall. Visst om ett spel säljer dåligt så sjunker priset... men ta en titt, gå ut på steam och kolla vad de skall ha för HL2... det börjar (börjar!?!) på 39.95... alltså runt en vadå, 330-350:- ... och det är grundpaketet... värstingen kostar fortfarande 79.95... knappast något som ens komme ri närheten av prissänkning...
Men visst, i butik har priserna sjunkit, men storspel som säljer bra går knappast under 400:- förren försäljningen börjar avta rejält, till skillnad från på konsoll där priserna håller sig ett tag och sen sjunker, nästan obeoende av hur poppis spelet är (undantag finns givetvis).
Kontentan är att spelen nog kostar lika mycket i slutändan.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex

Permalänk

Det är ju att konsollen inte är mer än halvbra jämfört med en duglig pc redan från början som jag ser som ett problem - är man lite taktisk så behöver det inte kosta mycket att ha en pc som levererar ögongodis.

Men det kräver att man hänger med i svängarna, jag hade tex flyt nyligen när det skulle klivas över till pciexpress, och jag sålde den gamla burken för att finansiera det hela...precis när det kom fram att en Opteron 146:a klockade sjukligt bra - voila' FX57 för fickpengar, man tackar...
Alldeles nyligen var det lika med grafikkort, C3D x800GTO som gick att låsa upp pipes på, bra med ork för småpengar även där.

Det går att bygga billigt och få till det, men det kräver timing och kunskap - så där håller jag absolut med att det är enklare med tvspelet.
Men - det är helt upp till vad man har för krav, förväntningar och kanske ännu viktigare, vilka spel man kör om det är bättre med det ena eller det andra.

Enklast är att helgardera som sagt, men hemma står PS2:an och dammar igen, xboxen agerar mediaspelare, och spelas gör det vid pc:n - så har det sett ut länge..

Visst, skulle man skaffa en 360 så skulle det säkert spelas en del, men det kommer bli exakt lika med den, den kommer att få stryka på foten..

Det är lite äpplen och päron - pc:n är betydligt mera kompetent, men det kan kosta med..

/J

Permalänk
Medlem

både mitt Mega drive, Saturn, Dreamcast och GC går rätt varma här hemma, och jag lirar ändå mest på PC-n i nuläget (mest för att jag itne har någon TV för tillfället)

så det är nog personligt vilket man använder mest, eller använder alls kanske man borde säga.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex

Permalänk
Citat:

Det där är både en för och en nackdel beroende på vad man förespråkar.
Visst, en pc går att uppgradera, men då ska du slänga ut pengar på det och dessutom hitta rätt i hårdvarujunglen... EN konsoll är konstant, inget krångel, inget tjafs. Den gör vad den skall men itne mer, men den gör det den ska riktigt bra. och den behöver inte heller upgraderas, för efter 5 år när den levt ut sitt aktiva liv, så är de senaste spelen precis lika funktionella på konsollen som de tidigaste var, om inte mer.

Ska man däremot tara för en pc mot en konsoll, då kan man hävda en konsolls statiska tillvara som någonting negativt och att spelen inte blir bättre i det. Det som ofta glöms bort i det läget är dock att spelen inte blir sämmre heller, de är på ungefär den nivå som maskinen klarar, och de håller sig där, men vet vad man får m.a.o.

När det gäller priskskillnad i spel så är det inte så farligt, om ett konsollspel kostar 699 (vilket jag bara sett 1 enda gång) så håller sig det priset inte särskilt länge.. kanske i en månad max, och sen sjunker det ner till normala nivåer som alla andra spel, pc inkluderat. Och det där med att pc-spel skulle bli billiga fortare är ju rena drömmarna i de flesta fall. Visst om ett spel säljer dåligt så sjunker priset... men ta en titt, gå ut på steam och kolla vad de skall ha för HL2... det börjar (börjar!?!) på 39.95... alltså runt en vadå, 330-350:- ... och det är grundpaketet... värstingen kostar fortfarande 79.95... knappast något som ens komme ri närheten av prissänkning...
Men visst, i butik har priserna sjunkit, men storspel som säljer bra går knappast under 400:- förren försäljningen börjar avta rejält, till skillnad från på konsoll där priserna håller sig ett tag och sen sjunker, nästan obeoende av hur poppis spelet är (undantag finns givetvis).
Kontentan är att spelen nog kostar lika mycket i slutändan.

Jag kan upplysa dig om att jag köpte Hl2 för ca 300 kr på elgiganten nån månad efter spelet kommit (steam är det sämsta som hänt spelvärlden). Bf 2 köpte jag för 406 kr samma dag det släpptes. Tro inte bara för att de är s.k budget spel att de är dåliga på nåt vis, det är snarare så att de antingen är så populära (eller dåliga ibland) att de släpps till ett billigare pris. Jag köpte ett spel en gång som bara efter nån månad hade halverats i pris. Det var ett mycket populärt spel som jag köpte så det berodde nog inte på att det var dåligt som spelpriset reducerades, det var nog snarare tvärt om. Priserna kan däremot variera kraftigt mellan olika affärer och ska man ha nya spel till ett bra pris idag så ligger elgiganten oftast bra till pris mässigt. Sen kan man ju köpa på Åhlens men då ska man vara medveten om att de oftast tar ut överpriser. Bästa är att använda sig av pricerunner och där få reda på var man kan köpa spelet billigast.

Jag har idag spel till min Ps2 som jag tycker "hackar" lite för mycket ibland. Grafiken är det inget fel på men cpun hänger inte med riktigt. Hade jag nu kunnat köpa en ny cpu så skulle jag kunnat spela dessa spel utan "lagg". Jag förespråkar inte det ena eller det andra utan utgår från fakta. Och fakta är att en dator ständigt utvecklas. Att säga att en Xbox 360 kommer vara bättre än en dator en viss tid går inte. Och eftersom spelen idag på en 360 knappast utnyttjar hela dess prestanda så kommer spelen till denna att bli mycket snyggare än dagens. Men då hamnar vi åter igen där vi är idag. För med bättre grafik krävs det en snabb cpu eller ett snabbt gkort och eftersom en 360 inte går att "uppgradera" på samma sätt som en pc så kommer åter igen en pc vara "bättre" än en konsol. Jag håller med om att det är dyrare att köpa sig en pc första gången men när man väl har gjort detta så kan man klara sig med en uppgradering för 2000 kr i några år. Jag har i dagsläget en dator som består av:Amd barton 2500, Radeon 9800 pro, 1 gig minne och om du frågar de som kan nåt om datorer så skulle de säga att detta är en gammal burk. Men jag kan köra alla nya spel på den som Fear än så länge

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Detsamma får väl sägas om dig också. Människor som kan argumentera på ett vettigt sätt på det här forumet kan jag ränka på ena handens fingrar.

Jag hänger faktiskt helt med i din agrumention. Eftersom spelutvecklarna till konsolmarknaden har samma hårdvara att röra sig med under en längre period så blir spelen optimerade till max i slutet av konsolens glansdagar. Samma saker gäller ju inte PC för där har spelutvecklarna hela tiden ny fräsch hårdvara att röra sig med så där blir man bortglömd om man sitter på gammal skit. Även om det idag faktiskt går att överleva ganska så länge med gammal hårdvara. Bara man nöjer sig med att köra inställningar på "low". Detta problemet finns ju egentligen med konsolerna också. Bara det att där lyckas de dölja det med diverse knep och knåp. Jag har GTA:SA till mitt PS2 och där märks att det spelet egentligen inte klarar av ett så grafiskt tungt spel. När det börjar explodera ordentligt så segar det ner riktigt ordentligt. Så jag tycker nog ändå att spelen håller ungefär samma kvalité till PC som konsol.

Sen finns det ju de grabbarna som alltid kommer tro att man mår bra av att ha det senaste grafikkortet. Egentligen är det ju riktigt tragiskt. Sådana svindyra grafikkort borde ju inte sälja alls med tanke på pris/prestanda. Så länge det finns en hype över sådana saker så kommer de alltid att sälja. Precis som Aftonbladet kan sälja lösnummer på kungaparet och dess familj.

Precis som du säger i slutat av texten så är det en ganska löjlig diskussion, dock underhållande. Jag ser inte heller det ena som ett substitut för det andra men jag tycker att PC:n är ett bättre alternativ om man måste välja. Jag har testat att lira Final Fantsay på PC men det suger verkligen. Det får vänta tills jag har en egen HTPC. Tills dess blir det mitt PS2 som gäller och framöver ganska säkerligen ett Nintendo Revolution.

Ha de nice.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laaf
Men vissa spel kommer ju endast till PC också.

Och vissa bara till konsolen...

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3 | Intel E8400 3.0Ghz | 4x1GB Crucial BallistiX PC6400 | Leadtek 8800GT | WD 500GB | Vista Ultimate x64

Permalänk

Jag personligen har svårt för konsol-spel och dess maskiner.

Jag skulle faktiskt vilja vända på argumentationen, varför köpa en maskin som bara klarar av en sak?

Det finns handkontroller till PC:n att köpa så fixar PC:n konsol-spelen minst lika bra. De enda som möjligtvis skulle kunna tänkas köpa en konsol (alltså avstå från PC helt, om man är tvungen att välja) är väl de som lirar bilspel och fightingspel typ Tekken. Sedan för att grafiken ska bli riktigt outsdanding på de nyare konsolerna så ska man väl ha en juste TV... typ plasma eller nått? har för mig jag hört nått sånt...

Men som tur är så har vi ju alla olika infallsvinklar till detta med spel. Spelglädjen finns inte för mig i konsoler, men ett av mina barn gillar konsolen (PS2), priserna på spelen gör att ha inte har råd med så många spel, tyvärr.

Rent allmänt så känns det som att en konsol är i princip underhållsfri, därmed ett bra argument såklart. Det kan nog ingen argumentera emot, men för mig är det självklart att PC står på en pidestal, eftersom den ger ett högre mer-värde iom alla andra saker man kan göra med den, samt att den är roligare

Ge mig ett en maskin som kallas konsol som klarar av det PC:n klarar så ska jag prova, men varför skulle jag göra det? då är det ju en PC

-flera spel med interaktivitet med/mot andra spelare, snabba kontroller, ventrilo/teamspeak2 = är min spelupplevelse som jag vill ha.

Visa signatur

bomärke

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Detsamma får väl sägas om dig också. Människor som kan argumentera på ett vettigt sätt på det här forumet kan jag ränka på ena handens fingrar.

Jag hänger faktiskt helt med i din agrumention. Eftersom spelutvecklarna till konsolmarknaden har samma hårdvara att röra sig med under en längre period så blir spelen optimerade till max i slutet av konsolens glansdagar. Samma saker gäller ju inte PC för där har spelutvecklarna hela tiden ny fräsch hårdvara att röra sig med så där blir man bortglömd om man sitter på gammal skit. Även om det idag faktiskt går att överleva ganska så länge med gammal hårdvara. Bara man nöjer sig med att köra inställningar på "low". Detta problemet finns ju egentligen med konsolerna också. Bara det att där lyckas de dölja det med diverse knep och knåp. Jag har GTA:SA till mitt PS2 och där märks att det spelet egentligen inte klarar av ett så grafiskt tungt spel. När det börjar explodera ordentligt så segar det ner riktigt ordentligt. Så jag tycker nog ändå att spelen håller ungefär samma kvalité till PC som konsol.

Sen finns det ju de grabbarna som alltid kommer tro att man mår bra av att ha det senaste grafikkortet. Egentligen är det ju riktigt tragiskt. Sådana svindyra grafikkort borde ju inte sälja alls med tanke på pris/prestanda. Så länge det finns en hype över sådana saker så kommer de alltid att sälja. Precis som Aftonbladet kan sälja lösnummer på kungaparet och dess familj.

Precis som du säger i slutat av texten så är det en ganska löjlig diskussion, dock underhållande. Jag ser inte heller det ena som ett substitut för det andra men jag tycker att PC:n är ett bättre alternativ om man måste välja. Jag har testat att lira Final Fantsay på PC men det suger verkligen. Det får vänta tills jag har en egen HTPC. Tills dess blir det mitt PS2 som gäller och framöver ganska säkerligen ett Nintendo Revolution.

Ha de nice.

Jag har inte Gta:Sa men du säger själv att det hackar, det finns inget som stör mig mer än att det hackar. I Ratchet och Clank kan det oxå hacka ibland och detta är ändå ett spel som kom för några år sen. Eftersom Ps2´s hårdvara inte går att uppgradera så kan jag inte göra nåt åt att de hackar i en del spel. Det är detta som skiljer en dator från just en konsol. Hade det varit en pc som spelet varit till så hade det kanske räckt med några hundra kronor till lite mer intern minne för att fixa detta. Men i mitt fall så får jag i bästa fall vänta tills Ps3:an kommer om jag vill spela mina spel utan "lagg". Och som jag sagt innan så har en konsol ett bäst före datum, visst har även pc´s hårdvaru delar detta men eftersom ett nytt grafik kort inte behöver kosta mer än 2000 kr så kostar det i alla fall inte lika mycket som en ny konsol. Som jag skrivit ovan så kan jag spela alla nya spel (visst fear "laggar" en hel del med många effekter på men det är fullt spelbart med lägre inställningar) på en Amd Athlon 2500 barton, Radeon 9800 pro, 1 gig minne. Det är inte tack vare hårdvaran som jag kan tänka mig köpa en konsol utan det är endast spelen till den. Hade jag kunnat spela alla dagens konsol spel på min Pc så hade jag inte ens tänkt tanken på att skaffa en konsol. En pc kan göra så mycket mer än vad en konsol kan. Och för den delen så börjar dagens konsoler likna en pc mer och mer. Kan hända att man i framtiden kan byta ut komponenter till den:)

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk

Uhm, man skaffar ett jobb och köper både Pc å konsoll

Visa signatur

Pappas: 5900X, 32GB, 9070XT, M.2 1TB Gen4, LG Ultragear 27".
Barn: 4790K, 24GB, RTX 3070, SSD 1TB, 27" IPS.
HTPC: 5800x3D, 32GB, 9070XT, M.2 2+1TB Gen4, Sony 75x90K.
Konsoller: Fler än vad min fru tycker får plats i förråden.

Permalänk
Medlem

Det här är kanske "off topic" men...

Jag och några kamrater hade en nostalgi helg för ett par veckor sedan. Vi fick liv i en gammal commodore 64, ett nintendo 8 bit. Jag har inte haft så roligt på väldigt länge (och inte bara för den sociala biten, vi träffas inte så ofta längre). Snacka om genomtänkta spel med mycket spelglädje, visst grafiken var hmm..inte på topp. Men det gjorde faktiskt inte ett dugg, Last Ninja, Zelda, punch out mfl. Vad jag vill komma fram till är att grafik är inte allt, de flesta av dagens spel ser endast till "kromlisten" och inte till spelkvaliten. Så även med dessa gamla maskiner kan man faktist ha riktigt roligt, för att inte tala om inga uppdateringskrav, virus osv. "Enda" nackdelen var uppladdningstiden på Last Ninja......:). Och en drös till, men det finns det väl ingen anledning att gå in på.....:)

Ha de gött och njut av era maskiner..pc eller konsol.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Larsioni
Det här är kanske "off topic" men...

Jag och några kamrater hade en nostalgi helg för ett par veckor sedan. Vi fick liv i en gammal commodore 64, ett nintendo 8 bit. Jag har inte haft så roligt på väldigt länge (och inte bara för den sociala biten, vi träffas inte så ofta längre). Snacka om genomtänkta spel med mycket spelglädje, visst grafiken var hmm..inte på topp. Men det gjorde faktiskt inte ett dugg, Last Ninja, Zelda, punch out mfl. Vad jag vill komma fram till är att grafik är inte allt, de flesta av dagens spel ser endast till "kromlisten" och inte till spelkvaliten. Så även med dessa gamla maskiner kan man faktist ha riktigt roligt, för att inte tala om inga uppdateringskrav, virus osv. "Enda" nackdelen var uppladdningstiden på Last Ninja......:). Och en drös till, men det finns det väl ingen anledning att gå in på.....:)

Ha de gött och njut av era maskiner..pc eller konsol.

Detta är möjligen också OT.

Last Ninja, ett spel som var så löljigt svårt ibland att man fick lust att slänga sticken in i nåt hårt. Höll på att bli galen när man skulle hoppa över stenarna:). Last ninja kom ut ett år efter att Nes:en hade kommit till sverige men i och med just Last ninja så köpte jag mig en C64. Även om spelen inte var snyggare på den tiden så var det en hel del spel som hade något som gjorde att man bara var tvungen att spela det. Fast undantaget till detta måste vara spelet Mission Impossible, jag tyckte detta spel sög en hel del.

På den tiden så fanns det en väldigt stor skillnad mellan en konsol och en dator. Idag så är den skillnaden på väg att "suddas" ut.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk

Playstation 3 kommer att äga en dator, med sin processor och grafikkort kommer de ha de bästa spelen plus inte kosta alla slika mycket som en dyr dator. Sedan sägs det att man komemr att kunna durfa på internet som är bra och lira mot andra via internet. och sen e det bara att köpa tangetbord och mus till Ps3 sen och lira på.

PS3 kommer att äga så stenårt ;D

Visa signatur

yeah! ;D

Permalänk
Medlem

Konsoller är så grymt dåliga! Inte några speciella argument, det bara är så!

Visa signatur

LazyPunK

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LazyPunK
Konsoller är så grymt dåliga! Inte några speciella argument, det bara är så!

Om du inte kan ange vaför så är din åsikt lika med noll.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av King-eleN
FPS på konsoller = SKIT

Allt annat är ok.
Nåt som är BÄTTRE på konsoller är bilspel, lätt...

Men sedan om man vill spela realistiska bilspel så är det datorn som gäller
Eller det kanske finns till konsol exempelt GT Legends, GTR, GPL? ^^

Visa signatur

Olen Jumala ja Rafaelin enkeli tulee hakemaan teiät!
Tackar Grillcliff för varningen och det kan du uppfatta hur du vill.