Krönika: Trusted Computing

Permalänk
Medlem

Trusted Computing gör mig uppriktigt ledsen och arg. T.S. är inget annat än ett sätt att kontrollera pengar för dom som redan har stora marknadsandelar!
Att vi som användare bara nickar, tackar och "uppgraderar" datorn gör mig besviken, men inte på användarna!
Utan på tillverkarna till dom alternativa tjänsterna.

1998 försökta jag installa Linux Mandrake i min P2 350Mhz, jag kunde inte ens installera en clean boot för att de var så krångligt. Mina tappra försök las ner direkt.
2005 försökta installera SuSE 10 i min nyinköpta laptop....busenkelt, allt startade upp utan problem. Men jag kan fortfarande inte installera programvaror utan att skriva kilometer med kod, när man i windows bara dubbelklickar och följer intrsuktionerna.
Vissa installationer hjälper Yast till att installera men det känns fortfarande enormt datanördigt att få grejor gjort.

Vart vill jag komma med denna lilla harang - jo jag förstår att kunder väljer bort Linux till hemdatorn, de är alldeles för avancerat! Hade dom lagt mer tid på att standardiera och skapa en gemensamm installationsbas för alla linux distar hade linux OS varit betydligt bättre vedertaget hemma i stugorna.

Min sambo sa, Om du får Sims2 med mina expansionspack att fungera under linux, då byter jag gladligen till SuSE.
Så nu sitter jag här med ett "mission impossible"!

Var är alternativen!!!!!!

Visa signatur

Mac addicted, my workhorse: MBP 15", 2,4Ghz Intel Core 2 Duo, 4Gb Ram, 200Gb HD, 8600M GT, and lots a external drives.

Permalänk
Medlem

Mycket bra och välskrivet, instämmer som många andra till det som artikeln tar upp.

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk

Blir lika sur varje gång jag läser sånt här. Jag ska tamefan uppgradera min burk stort innan Trusted computing kommer in i varenda liten krets på datorerna. WindowsXP blir förmodligen det sista windows operativ som jag rör >:/

Visa signatur

Äger diverse saker ;)

Permalänk
Medlem

TS finns redan i din dator Fredd2000!

Visa signatur

Mac addicted, my workhorse: MBP 15", 2,4Ghz Intel Core 2 Duo, 4Gb Ram, 200Gb HD, 8600M GT, and lots a external drives.

Permalänk
Medlem

Mycket bra skrivet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Björn
Och det är ungefär här som Microsoft och Sony/BMG och Copyswede och Disney kan träda fram med stora leenden och diskutera med våra politiker att de har den nya Ultimata Lösningen på alla datorproblem. Lösningen för att stoppa spam och virus och phishing och, ja just ja, nämnde vi att det även stoppar piratkopieringen? Det enda som då krävs för att förstöra 50 års datorhistoria är att våra politiker gör det förbjudet att använda en dator som inte är ”trusted”. Givetvis i terrorist- och spambekämpningens namn. Givetvis för att ”harmonisera” med EU-beslut. Givetvis utan att bry sig om de upprörda klagoropen från programmerare och datorentusiaster och professorer då allt snack om patent och open source och filformat är att ”argumentera detaljer”.

Då ligger vi alla risigt till.

Håller med till fullo. Men så länge inga såna lagar stiftas så är det fritt fram för alla att köpa de produkterna de vill och låta bli att köpa de som inte passar. Att lagstifta mot open source-program kommer aldrig ske eftersom massor av myndigheter använder såna för att spara pengar. Tom polisen använder MySQL t ex.

Nej, ska man lagstifta mot nått så är det skrämselpropaganda. Själv ser jag underbara nya möjligheter med DRM som aldrig skulle gå att förverkliga utan tekniken. Och jag är övertygad om att det kommer skötas _relativt_ "snyggt" (med några företag som går över gränsen och därmed blir bojkottade) och bara "drabba" de som idag piratkopierar. Alla andra kommer tycka det är underbart och se dagens datoranvändning som ren grottmänniska-teknik.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silver
Hmmmm snart har vi fulkomunism alla sovjet....

Eftersom storföretagen är med på det är det snarare fulkapitalism ala Nazi-Tyskland.

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Medlem

maglar: vilka saker är det du kommer kunna göra med DRM som du inte kan göra nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kdm
TS finns redan i din dator Fredd2000!

Enda jag ser om hans dator som innehåller T.C är processorn som har NX-biten Annars är det väl mer från och med socket M2 det mesta(skiten) kommer dra igång.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Om 20 år kommer jag se tillbaka på den här tiden och berätta för mina barn:

"När jag var i er ålder, då kunde man få tag på vad som helst, ville du se en film, klick - och den var hemma i datorn. Ville du höra en låt, klick - och den var nere i datorn. Det var tider det, ungar. Man kunde prata med vem som helst, var som helst! Nu kan vi inte ens ringa utan att Ministeriet vet det. Se, barn, vinka till den snälla soldaten där, se glada ut så går han iväg."

Permalänk

Ähh inget problem för en annan. Domedagen är nära hävdar en del oftast dom som känner sig hotade men för alla andra som inte har något att dölja är detta inget annat än en marginalitet.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Ähh inget problem för en annan. Domedagen är nära hävdar en del oftast dom som känner sig hotade men för alla andra som inte har något att dölja är detta inget annat än en marginalitet.

Jaha, så du en av dom här som tycker att det är okej att någon sitter och övervakar vad du gör, vem du talar med, skickar mail till, bestämmer vad och vad du inte får installera på din dator.. du inser det orimliga i ditt resonemang

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumpster
Om 20 år kommer jag se tillbaka på den här tiden och berätta för mina barn:

"När jag var i er ålder, då kunde man få tag på vad som helst, ville du se en film, klick - och den var hemma i datorn. Ville du höra en låt, klick - och den var nere i datorn. Det var tider det, ungar. Man kunde prata med vem som helst, var som helst! Nu kan vi inte ens ringa utan att Ministeriet vet det. Se, barn, vinka till den snälla soldaten där, se glada ut så går han iväg."

Inträffar detta så har dom nog fått många fler terrorister än de kunde tro var möjligt.

//gransson

Visa signatur

AMD Athlon 64 3500+ corsair pc3200 512Mb 120 Gb radeon x800xl 256Mb

[img]http://miniprofile.xfire.com/bg/co/type/2/gransson.png[/img]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
maglar: vilka saker är det du kommer kunna göra med DRM som du inte kan göra nu

Sälja program/media över nätet (eller öht) t ex. I princip omöjligt idag eftersom det är 100% säkert att det som säljs kommer spridas vidare. När den möjligheten försvinner kommer marknaden explodera! Eftersom fri konkurrens råder så skulle stora vinster hos företagen som säljer produkter göra att antalet företag/produkter i branchen ökar kraftigt (enligt de ekonomiska modellerna) eller att priserna trycks ner, vilket ju är mycket trevligt för konsumenterna.

Man kan också tänka sig helt nya affärsmodeller där man t ex hyr ett program ett kort tag när det behövs, eller att man får fri tillgång till all världens musik (nästan) för en fast månadsavgift men man får inte spara den (bara streama).

Man kan också sluta bekymra sig för fusk i onlinespel t ex. Flash-spel, Java-spel, vanliga FPS-spel osv kommer man kunna skriva utan att tänka på fuskare. Det blir därmed 10 gånger lättare att göra sånt, och företagen vågar också göra det i större utsträckning. (har fö hört att detta är en större anledning än piratkopiering till att MS skyddat XBox360 så hårt)

All hantering av pengar blir också säkrare och lättare både för säljare och konsument, elektronisk handel i stort kommer därför mångadubblas.

P2P-nätverken kommer också kunna dra nytta av tekniken. Idag är man dum om man _inte_ fuskar på DC t ex eftersom man inte vinner något på att dela ut saker (förutom möjligtvis ett renare samvete). Med DRM så kan man försäkra sig om att folk inte fuskar utan att ha massiva servrar som håller koll på varenda kotte (ala torrent).

Andra trevliga saker är att man på ett personligt plan kan sätta rättigheter för folk att kolla på sina alster. Idag riskerar man alltid att saker man gjort sprids vidare av kompisar etc om man skickar det till dem. Med DRM kan man se till att bara kompisen kan kolla, eller kanske göra mer komplicerade saker som att bara låta filerna kopieras i x antal led, eller y antal gånger. Mycket trevligt.

Möjligtheterna är oändliga, blir mycket intressant att se vad man hittar på. Jag hoppas bara att man verkligen gör systemet idiotsäkert så det inte knäcks för då blir det bara jobbigt, onödigt och dyrt.

Permalänk
Citat:

Trusted Computing gör mig uppriktigt ledsen och arg. T.S. är inget annat än ett sätt att kontrollera pengar för dom som redan har stora marknadsandelar!
Att vi som användare bara nickar, tackar och "uppgraderar" datorn gör mig besviken, men inte på användarna!
Utan på tillverkarna till dom alternativa tjänsterna.

1998 försökta jag installa Linux Mandrake i min P2 350Mhz, jag kunde inte ens installera en clean boot för att de var så krångligt. Mina tappra försök las ner direkt.
2005 försökta installera SuSE 10 i min nyinköpta laptop....busenkelt, allt startade upp utan problem. Men jag kan fortfarande inte installera programvaror utan att skriva kilometer med kod, när man i windows bara dubbelklickar och följer intrsuktionerna.
Vissa installationer hjälper Yast till att installera men det känns fortfarande enormt datanördigt att få grejor gjort.

Vart vill jag komma med denna lilla harang - jo jag förstår att kunder väljer bort Linux till hemdatorn, de är alldeles för avancerat! Hade dom lagt mer tid på att standardiera och skapa en gemensamm installationsbas för alla linux distar hade linux OS varit betydligt bättre vedertaget hemma i stugorna.

Min sambo sa, Om du får Sims2 med mina expansionspack att fungera under linux, då byter jag gladligen till SuSE.
Så nu sitter jag här med ett "mission impossible"!

Var är alternativen!!!!!!

Precis.
Linux är nog inte ens vägen att gå. Det måste komma något nytt. Något som inte riktar sig till de mest insatta. Jag som sitter och har suttit väldigt mycket framför burken har aldrig någonsin kört linux .
Linux har ju bara blivit ett sätt för "datornördar" att accepteras av andra "datornördar". För visst ser dessa människor en viss status i att köra något som en annan knappt kan installera.

Finns det inga projekt för andra OS just nu?

Permalänk
Avstängd

Har man rent mjöl i påsen så...

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jaha, så du en av dom här som tycker att det är okej att någon sitter och övervakar vad du gör, vem du talar med, skickar mail till, bestämmer vad och vad du inte får installera på din dator.. du inser det orimliga i ditt resonemang

Låt honom tycka vad han vill!

Själv önskar man ibland att någon kunde "fixa" en viss person...
...Nä, så ska vi inte tänka nu :D.

Men allvarligt så blir jag förbannad så fort jag tänker på detta!

Visa signatur

Epox 8NPA-SLI | Amd64 3000+ (s754)| 1GB | 7800GT
3DMark05 - 8426 | 3DMark06 - 4086

Permalänk
Medlem

Detta onda måste bekämpas!!!
Jag tänker rösta pirtapartiet endast som en protest mot detta äckliga onda ting som aldrig borde ha uppkommit under en demokrati i ett modernt samhälle!!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk

Trusted computing är inget jag ororar mig för. Finns inget som inte har lyckats bli hackat och upplåst. Visst, det kommer att ta tid för alla duktiga som har den tekniska kunskapen att "stänga av" trusted men det är bara att vänta. Se tillexempel på xbox 360 som skulle vara omögjlig att knäcka, där har dom kommit långt och dom verkar nära att knäcka den helt.

storebror kommer inte att få flåsa mig i nacken!

Visa signatur

Core I7 7700k . Asus GTX 1080 . 32GB Corsair Vengeance . Asus Maximus IX . Corsair AX860 . Samsung 960 PRO Nvme ssd x2 raid0

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Sälja program/media över nätet (eller öht) t ex. I princip omöjligt idag eftersom det är 100% säkert att det som säljs kommer spridas vidare. När den möjligheten försvinner kommer marknaden explodera! Eftersom fri konkurrens råder så skulle stora vinster hos företagen som säljer produkter göra att antalet företag/produkter i branchen ökar kraftigt (enligt de ekonomiska modellerna) eller att priserna trycks ner, vilket ju är mycket trevligt för konsumenterna.

Man kan också tänka sig helt nya affärsmodeller där man t ex hyr ett program ett kort tag när det behövs, eller att man får fri tillgång till all världens musik (nästan) för en fast månadsavgift men man får inte spara den (bara streama).

Man kan också sluta bekymra sig för fusk i onlinespel t ex. Flash-spel, Java-spel, vanliga FPS-spel osv kommer man kunna skriva utan att tänka på fuskare. Det blir därmed 10 gånger lättare att göra sånt, och företagen vågar också göra det i större utsträckning. (har fö hört att detta är en större anledning än piratkopiering till att MS skyddat XBox360 så hårt)

All hantering av pengar blir också säkrare och lättare både för säljare och konsument, elektronisk handel i stort kommer därför mångadubblas.

P2P-nätverken kommer också kunna dra nytta av tekniken. Idag är man dum om man _inte_ fuskar på DC t ex eftersom man inte vinner något på att dela ut saker (förutom möjligtvis ett renare samvete). Med DRM så kan man försäkra sig om att folk inte fuskar utan att ha massiva servrar som håller koll på varenda kotte (ala torrent).

Andra trevliga saker är att man på ett personligt plan kan sätta rättigheter för folk att kolla på sina alster. Idag riskerar man alltid att saker man gjort sprids vidare av kompisar etc om man skickar det till dem. Med DRM kan man se till att bara kompisen kan kolla, eller kanske göra mer komplicerade saker som att bara låta filerna kopieras i x antal led, eller y antal gånger. Mycket trevligt.

Möjligtheterna är oändliga, blir mycket intressant att se vad man hittar på. Jag hoppas bara att man verkligen gör systemet idiotsäkert så det inte knäcks för då blir det bara jobbigt, onödigt och dyrt.

Du kan både köpa/sälja program över nätet idag. Har sett fler företag som redan gör detta med stor framgång.

Fri tillgång till musik har man redan idag. Finns fler gratiskanaler tex Radioseven.

Finns redan system för att stoppa fuskare via nätet, så hur du tänker där får du gärna förklara mer nogrant. Man har ju redan sett hur mängder med människor inne på spel-avdelning blivit banad från sina steam konton pga fusk. Har man inte köpt sin kopia kan man oftast inte lira online iheller pga reg-nycklarna.

DRM i P2P? Du måste skoja med mig. Hela mening med P2P är ju att komma ifrån kopieringsskydd. BTW: Hur mycket har du suttit inne på DC de sista åren. Förösker du cheata med din share lär du åka ut fortare än du kan skricka "kickban". Finns något som kallas checksum för att se ifall du verkligen delar ut filerna du säger du delar ut.

Skickar du filmer/musik mm till dina vänner som du inte vill ska spridas så har du bra taskiga polare. Jag vet av egen erfarenhet tack vara att man har två syskon som sysslar med musik (varav en professionellt) inte har något i mot att deras musik sprids. De tjänar mer på livespelningar.

Nej du, DRM är till för att stänga in konsumenterna och inget annat.

Permalänk
Medlem

Vart finns filmen?

(Den som är "gjord" på ett sketchblock)

Permalänk
Medlem

Undrar varför så många filmer/böcker har som story att staten/företaget kontrollerar samhället.

Till författaren: gör som så många andra redan sagt: sprid den här krönikan till tidningar och fler sidor.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem
Citat:

*text*

Var är alternativen!!!!!! [/B]

Testa wine (www.winehq.com). Den kör windows
applikationer under linux. Och om du har problem med att
installera saker: kör ubuntu, det är lika enkelt som
Bodström är ond.

Annars tycker jag att ni alla får lite för mycket panik. Staten med.
Chill. Låter man sig styras av paniken så går det lite fel, se bara
vad Bodström gör i sin terrorismpanik. Har vi några nya lagar som
har uppkommit i denna terroristpanik?

Och ja jag vet, Panik är ett starkt ord men what the heck!

Visa signatur

[quote]Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Jag är själv inte speciellt förtjust i Unix, tycker att det är ett jävla hippieoperativ.
Det är framförallt dess CLI som jag retar mig på.
[/quote]

Permalänk
Medlem

Kan inte alla börja maila DN och tipsa om den här artikeln? Här är deras nyhetstips-mail: nyhetstips@dn.se

Om många mailar lär dom kanske åtminstonde läsa artikeln!
Jag har mailat dom nu iaf, hoppas ni också gör det!

Det värsta som kan hända i framtiden är att det blir som i Demolition man, piraterna lever sina helt egna liv nere i kloakerna. Kanske inte EXAKT likadant, men dom har inte chip i händerna osv.
Hela världen använder trusted computing-skit, alla servrar använder det och har man en icke-TC-dator så kommer man helt enkelt inte åt nått. Det blir som två skilda världar, en värld där allt är TC-styrt och en värld som är "fri". Alltså trusted computing-internet och pirat-internet. Så sitter vi där med våra föråldrade burkar eftersom alla nya hårdvaruprylar har trusted computing och funkar inte i en dator där bara en enda liten pryl inte är certifierad och godkänd.
Ni kan ju fantisera vidare, men det som är skrämmande är att det här inte är en omöjlighet, tvärtom, väldigt väldigt möjligt.

Permalänk
Medlem

Men nu tycker jag att vi alla pratar i klarspråk!:

Vad detta handlar om är att vi inte kommer kunna tanka filmer, musik o spel, som vi inte betalat för, om DRM når sin slutfas, visst?

Jag tror att det däremot kommer vara tvärtom, det här är absolut största misstaget företagen har gjort för att skydda sina varor: de utvecklar en standard! Att standardisera är den sämsta metoden för dataskydd. Om man knäcker systemet ( vilket är väldigt förutsägbart att man kommer göra ) då har man kastat ner miljoner i avloppet eftersom man inte direkt kan spinna tillbaka klockan och fixa det. Nej, man måste utveckla ett nytt standard, uppgradera eller omdistribuera maskinvaran och därmed förlora massor av pengar igen.
DRM kommer nog mest drabba de som betalat för sina program; de kommer få krångligare och osäkrare installationer som kommer skapa ytterligare omkostnader eftersom de kommer behöva mer support och behöva vänta längre tid tills deras system är uppe .
Och vi piratkopierare ( jag gör ingen hemlighet av detta, eftersom minst 75% av personerna på swec förmodligen tankar för fullt ) kommer uppleva vår guldålder eftersom hacken kommer vara längre tid och kommer kosta företagen mer att fixa.

Och Björn: vad baserar du allt det där i artikeln på? har du någon fakta du kan visa mig? eller är det bara dina åsikter samt vilja att skapa lite sensation så att du kan göra ett namn för dig själv på det här forumet?

Jag tror t o m att jag har läst bättre artiklar i Aftonbladet...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av massaker
Testa wine (www.winehq.com). Den kör windows
applikationer under linux. Och om du har problem med att
installera saker: kör ubuntu, det är lika enkelt som
Bodström är ond.

Har kört lite WineHQ, inte riktigt användarvändligt - samma där, de tar en evighet att installera och en halv kväll att leta rätt på vart alla grejor hamnade!

Ska ta mig en titt på Ubuntu! - tack för tipset!

http://www.lafkon.net/tc/ - Den omtalade filmen, välj bara storlek och njut!

Visa signatur

Permalänk

vad kanman göra åt detta då? en sak man kan göra är att rästa på piratpertiet! samt maila företagen och berätta vad man tycker om TCPA mm ...

Visa signatur

https://www.piratpartiet.se/ - Ljuset i politiskt mörka sverige
Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Permalänk
Medlem
Citat:

Du kan både köpa/sälja program över nätet idag. Har sett fler företag som redan gör detta med stor framgång.

Fri tillgång till musik har man redan idag. Finns fler gratiskanaler tex Radioseven.

Finns redan system för att stoppa fuskare via nätet, så hur du tänker där får du gärna förklara mer nogrant. Man har ju redan sett hur mängder med människor inne på spel-avdelning blivit banad från sina steam konton pga fusk. Har man inte köpt sin kopia kan man oftast inte lira online iheller pga reg-nycklarna.

DRM i P2P? Du måste skoja med mig. Hela mening med P2P är ju att komma ifrån kopieringsskydd. BTW: Hur mycket har du suttit inne på DC de sista åren. Förösker du cheata med din share lär du åka ut fortare än du kan skricka "kickban". Finns något som kallas checksum för att se ifall du verkligen delar ut filerna du säger du delar ut.

Skickar du filmer/musik mm till dina vänner som du inte vill ska spridas så har du bra taskiga polare. Jag vet av egen erfarenhet tack vara att man har två syskon som sysslar med musik (varav en professionellt) inte har något i mot att deras musik sprids. De tjänar mer på livespelningar.

Nej du, DRM är till för att stänga in konsumenterna och inget annat.

Jo tack, jag känner också till att program säljs över nätet Shareware har t ex funnits mer än 20 år säkert. Men som jag sa så funkar det inget bra utan det piratkopieras kraftigt. Är väldigt svårt att få till bra kopieringsskydd för nerladdade filer utan att begränsa möjligheten för konsumenten att göra en säkerhetskopia t ex.

Att lyssna på radio är väldigt olikt att välja själv vad som ska streamas. Radio innehåller dessutom reklam för att finansiera det hela (jag gissar iaf att de nätradio-"stationerna" som inte innehåller reklam är olagliga. SR och motsvarande utländska kanaler undantagna då).

Systemen som finns är inte bra och är _mycket_ krångliga att göra. Reg-nycklar har ingenting med fusk att göra, man kan mycket väl modifiera spelet ändå genom att t ex göra genomskinliga väggar osv osv osv.

Det är inga problem att fuska på DC för den som vet vad han sysslar med. Helt omöjligt att komma åt dessutom, jag skulle kunna fuska i en århundrade utan att någon kom på mig! DC++ (och klienterna som bygger på den antar jag) är ju open source ffs! Dessutom kör ju _väldigt_ många med bandbreddsbegränsare har jag fått uppfattningen av. DRM skulle helt klart kunna göra underverk här.

Saker sprids alltid, det måste man räkna med. Det behöver inte ens ske med vilje.

Nej du, DRM är till för att hindra piratkopiering och för att öppna nya möjligheter inom datorbranchen. Om man hade kunnat lita på folk hade aldrig DRM ens varit tilltänkt.

Visst ser jag problem med DRM, det främsta kanske är om företagen som står bakom tekniken inte utnyttjar potentialen hos den genom att t ex ta ut licenskostnader av programvaruutvecklarna. Men jag tror att det kommer ske relativt smidigt, bl a för att flera av företagen som står bakom den tjänar på att sköta det ordentligt. T ex Intel är ju mycket för Open Souce och Linux i många avseenden.

Jag har full förståelse för att folk är lite oroliga för den nya tekniken och för folk som vägt fördelar mot nackdelar och kommit fram till att det är negativt. Men ni som inte ser några fördelar alls med DRM tycker jag ska ta och tänka igenom om ni verkligen har en klar bild av vad det är för något och vad det kan användas till eller om ni i själva verket gått på massa propaganda utan att bilda er egen uppfattning. Har ni öht läst några texter som är positivt inställda eller mer neutrala/objektiva?

Edit: Jag kanske ska tillägga att jag verkligen _inte_ är positiv till om man skulle börja lagstifta om att man ska ha DRM och liknande, som det gick lite rykten om att Frankrike funderade på. Det är själva tekniken jag är positiv till, inte att folk ska tvingas använda den.

Permalänk
Medlem

"Apple håller just nu på att byta ut PowerPC-processorerna i deras datorer mot x86. Detta innebär att Apples mjukvara måste skrivas om så den fungerar för x86-processorer. Detta innebär att Apples operativsystem och programvara praktiskt utan några som helst problem kan köras på vilken beige AMD- eller Intel-burk som helst."

Lite faktafel här. Man byter inte rent till x86, man byter till Intel. Detta gör att "man kan installera OS X på varenda Intel-burk som helst", dvs inte AMD. Detta beror på lite specifikationer som AMD saknar. Sen vill inte Apple att deras OS ska köras på andra datorer främst pga: 1. De får sina intäckter från hårdvaruförsäljning 2. De slipper drivrutinshantering för 20 000 olika hårdvarukonfigurationer, vilket innebär mer pengar till utveckling

Bra krönika annars, men jag skulle vilja se lite mer av vad man kan göra för att förhindra detta.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem
Citat:

Har kört lite WineHQ, inte riktigt användarvändligt - samma där, de tar en evighet att installera och en halv kväll att leta rätt på vart alla grejor hamnade!

Ska ta mig en titt på Ubuntu! - tack för tipset!

http://www.lafkon.net/tc/ - Den omtalade filmen, välj bara storlek och njut!

Tack.. Det var ju ett tag sen man såg den Verkligen fint gjord film