Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wixia
Hmm, jag tror att det är de som sitter på kontoret och lägger upp info på hemsidan som inte vet vad de håller på med. När jag har varit i min lokala Elgiganten butik så har de som jobbat kunnat vad jag har undrat i alla fall.

Lite 50/50 det där. En del är väldigt kompetenta och vet vad de håller på med, andra är där för att de ser bra ut och kan säljsnack. Var inne i en butik förra året, kommer itne ihåg om det var onoff eller elgiganten, och hörde en försäljare förklara skillnaden mellan en A64 och någon Pentium för en förvirrad herre i 50-årsåldern. Tar man det kortfattat så sa han ungefär att A64 var bättre av den anledningen att den inte blev lika varm som den andra cpu:n.

Dock så får man ju tänka på vilken nivå prylen i fråga kommer att användas till. För Kalle Svenson så kvittar det nog egentligen om grafikkortet har x eller z antal pipes eller om minnet är cas 2 eller 3. Att högläsa en doktorsavhandling om cpu-arkitektur för en gammling som ska läsa sin epost och titta på blocket ger ju inte direkt något tillbaka.

De kommer sällan med lögner, men faktan saknar vissa gånger innehåll. Låter mest bra. Sedan så är ju alltid den där lite bättre med, fast den kostar ju 800 kr mer...

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krydda_08
De som grundade företaget måste av misstag växlat plats på p:t och c:t i sitt namn...

Fick det till CP Pitty innan jag tänkte till

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wixia
Hmm, jag tror att det är de som sitter på kontoret och lägger upp info på hemsidan som inte vet vad de håller på med. När jag har varit i min lokala Elgiganten butik så har de som jobbat kunnat vad jag har undrat i alla fall.

Sant, men det som förvånar mig är hur någon som kan så lite fortfarande kan vara så säker på sin sak att han lägger upp det på ett företags hemsida utan att kolla med någon som kan det.

Permalänk
Medlem

Det som gör mig upprörd är att dom satt NB som CPU och att dom kallar det "Power Supplies" när det i exempelbilden endast är en PSU.

Gah såg precis detta:
ASUS P5ND2-SLI M/B INTEL S77

Moderkortet för dig som spelar dataspel.

Inte nog med att dom nämner en socket som inte ens finns, så rekommenderar dom P4 för spel :S Plus att dom skrivit data.

Visa signatur

Bytt användarnamn till Epsi.

Permalänk
Medlem

visst PcCity kanske är lite B, men när de öppnade sin butik i lnköping var jag där och såg att de hade mycket bra erbjudande på kringutrustning, till exempel såna där hörlurar som heter 5H för 349 spänn och lite annat smått och gått. Deras priser på lite andra grejer (läs allehanda kylningmekanismer) var också rätt bra så jag kommer faktiskt gå dit igen när jag ska köpa mitt vattenkylningspaket.

Säg vad ni vill betyg 7/10 får de av mig iallafall, man slipper ju beställa saker också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wooe
Lite 50/50 det där. En del är väldigt kompetenta och vet vad de håller på med, andra är där för att de ser bra ut och kan säljsnack. Var inne i en butik förra året, kommer itne ihåg om det var onoff eller elgiganten, och hörde en försäljare förklara skillnaden mellan en A64 och någon Pentium för en förvirrad herre i 50-årsåldern. Tar man det kortfattat så sa han ungefär att A64 var bättre av den anledningen att den inte blev lika varm som den andra cpu:n.

"A little inaccuracy sometimes saves a ton of explanation."

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Bara de säljer billigt så är det väl bra? Ni rådfrågar väl ändå inte nisse på pc city om råd?

Edit: Vem som helst borde ju förstå att de flesta säljare bara vill sälja. Om man nu bryr sig om att få bra delar eller lägre pris så finns det sajter som sweclockers, 64bits, idg där man kan få hjälp. Har man inte internet kan man ju alltid läsa tidningar typ pcföralla eller ringa konsumentverksrådgivningen, eller vad de nu heter. Sen finns det den gruppen av människor som inte bryr sig om den är bra eller dålig, bara den startar och man kan öppna word...

Permalänk
Medlem

tycker de har helt ok priser, köpte ett nätagg, colorit 420w med 120mm fläkt, 24pins kontakt, sata kontakt osv för 249kr.. som funkar helt ok! och det var rätt tyst också! Dom har också en del kylingsgrejer från zalman och sånt där också! Tycker det är en rätt ok affär, bättre än siba, elgiganten osv iaf!

Permalänk

Hehe... Tur att de har skrivit dit denna rad iaf:
"Vi reserverar oss mot eventuella lokala prisavvikelser, felskrivningar samt slutförsäljningar." Står längst ned på troligen alla sidor med artiklar...

Visa signatur

"There is no light in the end of the tunnel, only darkness. Accept it!"

Permalänk

jag kan hålla med om att dom har ok priser på sina grejer, men man märker att folk inte vill köpa grejer där för där brukar vara mer försäljare än där e köpare i affären ( iallafall i helsingborg ). om man är där i typ 30 minuter blir man frågad minst 3-4 gånger om man vill ha hjälp med något, det är kanske iofs bra att man får hjälp men kan vara lite iriterande ibland. det är ju inte som onoff där man kan stå å kolla på något i en kvart utan att personalen ens tittar om man kanske vill ha hjälp. :D:D

Visa signatur

AMD64 4000+ A8N32-SLI Deluxe 7800GT A-data 2GB Raptor 74Gb Seagate 250Gb
MyBook 320gb Lacie 300gb Lian Li PC-6070B-SE HIPER 580W Zalman CNPS7700-Cu Zalman VF900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Bara de säljer billigt så är det väl bra? Ni rådfrågar väl ändå inte nisse på pc city om råd?

nej, men många stackars okunniga andra gör det.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Exakt, tycker synd om min mormor och morfar som blev pålurade en dator där (de skulle köpa en skrivare, sen lyckades försäljarna få de att köpa en dator med plattskärm, kalaset gick på 11 000)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Hahahahahaaaaa

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roVVel
nej, men många stackars okunniga andra gör det.

Jaha, är det inte smart att rådfråga någon kunnig innan man köper något dyrt?

Permalänk

Var det inte en liknande bild i nåt reklamblad från dem förra månaden?
Fast där hade iallafall några rätt som att CPU pekade på kylflänsen osv.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Permalänk

hmm ändå en vimsig bild... visar ju cpu mellan nb o prollen ju.. sen moddning ser inte ett skit...

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Fortfarande "power-supplies" och sen så är det en jävligt taskig bild.

EDIT: stavfel.

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk
Avstängd

HOHOHO, dom är korkade som *****. Min lillebrorsa som är 12 vet till och med bättre än dom vad de olika delarna heter.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

PC-city här i västerås har man varit in till några gånger, och jag tror tammefan personalen blir dummare för var gång.
Men dom har iallafall snygga brudar till personal
(jag skulle gärna vilja veta hur dom läste deras CV)

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MatzoN
PC-city här i västerås har man varit in till några gånger, och jag tror tammefan personalen blir dummare för var gång.

Personlig bild med i brevet. Den enögda snoken gör bedömningen;)

Visa signatur

"I read these books, any books, to develop my command and knowledge in the english language. I read to further my education, miss Kenton"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herakles
Nu är den fixad

http://www.pccity.se/images/kompcenter_000.jpg

Är ju exakt samma bild eller så är jag ute å svävar

De verkar bara laggt till "kylning"

Citat:

"referenser"
*D-kupa

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Hej,

Tack för hjälpen med att få oss att uppmärksamma detta.

Bilden hade sammanställts av en extern byrå, vi uppmärksammade inte felaktigheterna i tid och därför blev den felaktiga bilden publicerad på webben.

MVH,
PC City

Visa signatur

Joacim

Permalänk
Medlem

Min enda invändning mot PC-city är att dom alltid står uppradad framför ingången beredd att hugga en så fort man kliver in i butiken...

Dont get me wrong, jag gillar att vara social, men när 5 personer slåss om mig när jag går in i butiken.. känns lite konstigt,
speciellt när jag bara är där för att kika runt =\

Visa signatur

24 timmar på en dag, 24 ölburkar i en låda . . . tillfällighet?

Permalänk
Medlem

Ja den personen är inte direkt kunig... Hej wixia

Visa signatur

"work need to be doing"?

Permalänk
Medlem

Angående bilden ... "Sitt ner om du inte har aimbot!"
kan tänka mig hur deras toeletter ser ut ^^ ojämt "sprayat" gult-vitt = )

Visa signatur

[Stationär] 2800+ Sempron,1024 ddr400, Fx5200 och en 160Gb Deskstar 7.2k Mkt Tyst :) |
[Bärbar] Acer 1680 . 1.5Ghz Centrino,768Mb,64mb 9700 och 60Gb Hdd . | jippie köppt 512 till i ram till lappen ;D
[Mobil] Nokia N80 V 3.0617.0.6 |

Permalänk
Medlem
Citat:

jag tror nog det blev att dom inte läste annat än måtten

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Angande CPUn sa ar det val ganska bra placering av pilen (vad jag kan se), det skulle inte vara vidare smart att lata pilen peka pa flakten/flansen och fa mindre kunniga personer att tro att det var den som var CPUn? Sen tror jag det ar samma sak med grafikortet, men som sagt sa kan jag inte se vidare bra da skarmen jag sitter vid har grova peroblem med kontraster.

Forsaljarna vid PC CITY maste ocksa sjalvklart ta hansyn till hur mycket kunskap personen i fraga har om datorer, jag har sjalv en kompis som jag jobbar for PC CITY och laser/last till natverkstekniker och kan nog mer om datorer an manga andar har pa SWEC. Likasa har jag aven haft bra respons fran personlaen da ganger jag bett om hjalp eller fragat om deras produkter. Sjalvklart ar inte heller alla lika kompetenta men vad vore varlden utan variation?

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem

Bra reklam för butikerna, de behöver ngn av er som extra knäck, en för stavning och en för bild + textinfo, Sök direkt det är nog bra betalt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wooe
Elgiganten är inte vidare bättre de heller, skåda:

"Processortyp. Det finns flera processortyper på marknaden. De bästa är PENTIM och AMD, om datorn ska användas till tung grafik, t ex spel, är dessa typer att föredra tillsammans med ett bra grafikkort.

Hårddisk beskrivning i rpm, hårddisk läsarhastighet anges i RPM det finns flera typer hårddiskar på marknaden, men den vanligaste standarden är 5400RPM eller 7200RPM for stationära pc:n med IDE anslutning.

Ljudkortstyp. Ljudkort är normalt mätt i olika bit, som t ex 8 bit eller 16 bit, ju högre tal desto bättre ljud.

Bashögtalare, bättre än vanliga högtalare, ger mycket mer klang i ljudet, och har mer tryck än vanliga högtalare.

Diskett station, Här kan du lagra små filer som du kan ta med dig och öppna i andra maskiner.(Förutsett att maskinen du öppnar i har det programmet den sparade filen ligger i).

Operativsystem, detta styr maskinen. Det finns många operativsystem i marknaden, våra maskiner använder i stort sett Microsoft som tex. Win xp."

Nu är väl allt inte helt fel, men språkbruket är ju helt upp åt väggarna, vilket i sin tur gör att en del blir fel bara av den orsaken. Ser ut som att någon stackars liten praktikant från 9C har fått sammanfatta sina samlade kunskaper iställer för att sopa lagret.