pipande ljud från högtalarna

Permalänk
Medlem

pipande ljud från högtalarna

mina högtalare piper när jag har haft datorn igång en stund...så det funkar i ungefär 20min sen börjar det pipa. jag kan starta om datorn och då funkar det en liten stund sen börjar det pippa igen. Det kvittar om jag spelar spel eller lyssnar på musik det börjar ändå pippa..Vad kan problemet vara?....(det har funkar hur bra som helst innan..men för 4dagar sen så började det)

Ljudkort:Creative SB live!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hahaha.. sorry, men din topic var förjävla rolig.

Visa signatur

dfi lanparty ultra-d ::: amd 3700+ ::: ocz pc4000 2x1024mb (2gb) ::: xfx geforce 7800gt @ 474/1400 ::: 2x samsung spinpont 250gb (500gb) ::: hiper type-r 580w

Permalänk
Medlem

Har du kollat hur varm din processor blir?
Du kan ladda ner speedfan för att kolla det.

Oftopic/Om du har ett pippande ljud från högtalarna så har du nog snart ett par riktigt små högtalare påväg. :D/Oftopic

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk

hehe, är det bara smackande ljud, eller stönanden också.....lessen kunde bara inte låta bli. ;D

On Topic:
Det låter som om moderkortet varnar för att någon komponent blir för varm. Vad är det för intervall mellan pipen, är det korta eller långa pip? Man brukar kunna se i moderkortsmanualen vad pipen betyder.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

oj jag skrev lite fel kanske ^^

nä det är alltså mitt 2.1 ljud som låter en massa...

Sisoftware Sandra lite
cpu:30°c
mb: 25°c

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har högtalarna kondom? Eller vill du ha surround?

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Testat att installera om ljuddrivisarna?

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk

Kan vara en konding som piper(högfrekvent ljud)... kan även vara en jordstörning, sitter datorn i ett jordat uttag tro?

Visa signatur

Epox 8RDA v2.2: XP2800+@2.3Ghz 1GbCrucial pc3200 2-2-2-11 : 2280GB hdd på 7diskar : Hiper Type-R 580w.

Permalänk
Medlem

Re: pippande ljud från högtalarna

hahahah.. stäng av ljudet innan du går in på porrsiter

Visa signatur

Ovanstående text innehåller endast medvetna stavfel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [SwB]Ethra
Kan vara en konding som piper(högfrekvent ljud)... kan även vara en jordstörning, sitter datorn i ett jordat uttag tro?

grattis till det första inlägget om inte var relaterat till porr!

är ljudet högfrekvent eller kommer det ifrån ett /flera av elementen?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk

Hehe, tack

Jag hade nämligen samma problem själv, ett högfrekvent pip som ädrades lite om man t.ex rörde på musen...(ingen porr-relation).

Det visade sig vara en nivåskillnad i jorden.

Visa signatur

Epox 8RDA v2.2: XP2800+@2.3Ghz 1GbCrucial pc3200 2-2-2-11 : 2280GB hdd på 7diskar : Hiper Type-R 580w.

Permalänk
Avstängd

Kolla så att du har kopplar line out/in rätt i förstärkaren..Vad har du för högtalare (märke)

Permalänk

hahahaha du kanske ska stänga av porren?

*skrattar så jag gråter*

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem

Det är högtalarna det kommer från då? Inga "svängningar" i skärmen?

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk

I volymkontrollen, har du tagit "Ljud av" på mikrofonen och line-in? De hade jag inte förut och då surrade/pep mina högtalare också.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos - E4400 @ 3 Ghz + True - Evga nForce 650i ultra - Sapphire HD4850 - Corsair 5400 TWINX2 2048Mb - Corsair HX620 - Samsung 206BW

Permalänk
Medlem

Har själv ett "pippande" ljud i högtalarna, fast hela tiden. polare hade också det men efter att han skärmade av eller isolerade alla högtalar sladdar från resterande ström och div. sladdar från resten av datorn så försvann hans ljud, detta fungerade dock inte för mig...

Får dessutom in lite radio (väldigt lågt ljud dock) då och då i mina högtalare... låter som finska för det mesta.

Dessto lägre ljud i högtalarna desto mer pippar det, har jag ett fönster uppe på skärmen och drar rundor det så kan jag faktiskt höra när jag drar runt med det.

har stängt av och testat allt möjligt i volymkontrollen, inget hjälper.

har SB live 5.1 digital.. eller vad det nu heter och Logitech X-530 högtalare.

btw 10/10 for the topic

Visa signatur

I was the Llama.

Permalänk

jag har något liknande men misstänker att det kommer från hårddisken.

Permalänk
Hedersmedlem

Redigerat topic. Slut på det roliga

Permalänk

Ett tipps för alla som har missljud. Dra upp volymen i datorn till max och reglera sedan volumen med förförstärkarens volymkontroll. Då kommer störningar från datorn och sådant du kan få i lågnivåkabeln på vägen inte märkas alls lika mycket då de håller samma nivå som tidigare fast det ljud du vill höra är högre.

Hoppas detta kan hjälpa. Själv har jag ett par datorer med riktigt mycket störningar så det är omöjligt att använda t ex. hörlurar direkt, man måste ha volymen på max i datorn för att bli av med störningarna, och det är inte så skönt i öronen om man använder hörlurar utan volymkontroll.

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |

Permalänk
Medlem

tragiskt att folk är så oseriösa när han behöver hjälp! okej att topicen var "rolig" men det räcker att en person skriver att den tycker att det var kul!

(tolka inte mig som en SUR ***** nu men ngn stans går gränsen=)

Permalänk
Medlem

Jag hade så på min dator förut det var ljudkortet som var dåligt. Jag byte ljudkort och sen dess har det funkat.

Men har fått ett annat problem för nån månad sen ljudet kan gå upp och ner allså bli högt och sen lågt för att sedan hamna i den nivå jag har ställt in.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.