Permalänk
Avstängd

9gb är mycket för ett spel, dom snyggaste till vanliga Xbox ligger vanligtvis på ca2.5 till 3.5GB. Men i gengäld får vi billigare spel PS3 spelen kommer troligen hamna runt 900:- st om man ska gå efter det enda man har att gå... rykten

Sedan kommer inte Sony utnyttja alla sin plats ändå iaf inte för spelen, Kan väl hända att dom gör som med filmer och lägger med extra material och sånt bara för att fylla ut det.

Men du behöver iaf inte oroa dig, 9GB kommer räcka länge och väl och när det inte räcker mera så finns både X720,PS4 och Wii2.

Och HD klarar den av gallant

Visa signatur

mBr76 @ XBL, My 360 blog
LIVE-spel: Gears of war, Call of duty 3, NHL 07, Fifa 07, TDU, Splinter cell:DA, DoA4, Halo 2, UNO, Street fighter 2, - Övriga Spel: Lego Starwars 2, TES IV: Oblivion, Viva pinata
---Wii spel: Zelda, Rayman, Ice age 2, Wii sports

Permalänk
Medlem

tack för svaret:) mBr.

Permalänk
Medlem

Det gäller att vara lite källkritisk, speciellt på publika forum.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BossMan
Samt att grafikmotorernas kap. måste kompromissas ner.

Det där förstår jag inte, på vilket sätt skulle grafikmotorerna kompromissas beroende på mediet. Det måste alltså betyda att alla spel till PC som ligger på DVD inte utnyttjas fullt ut?

Dessutom återstår att se hur enkelt det blir att utveckla spel. Verkar bli svårare att koda till SPUs på PS3 än till de tre kärnorna i 360.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

förstår inte heller det, Det var bara så jag läste, lite skit snack kan man säga.

Permalänk
Avstängd

360-skivorna har iofs bara 7gb aktivt utrymme.

Permalänk
Avstängd

Även om den "bara" har 7gb så kommer det att räcka om utveckligen håller samma "stil" som nu.

"Half-life 2, for example, is only 2 gigabytes."

Här är en väldigt bra artikel för dom som är oroliga eller bara intreserade av diskutrymmet:
http://www.gamesfirst.com/?id=1132

Artikeln täcker allt som folk kan ta fel på osv.

Slutcitat: "The PS3 will be able to store more data with their blu-ray discs, but that won't necessarily mean that they'll be any less limited in their creativity. It might simply give developers more room to be sloppy in their programing"

Visa signatur

mBr76 @ XBL, My 360 blog
LIVE-spel: Gears of war, Call of duty 3, NHL 07, Fifa 07, TDU, Splinter cell:DA, DoA4, Halo 2, UNO, Street fighter 2, - Övriga Spel: Lego Starwars 2, TES IV: Oblivion, Viva pinata

Permalänk
Medlem

Tja finns många anledningar man vill ha mer utrymme, Den största, eftersom alla maskiner ska stödja 720p och i sonys fall 1080p så lär man villja ha filmerna man spelar upp på maskineni samma kvalite, och kan säga så här, i 1080p så tar det ganska mycket utrymme om man vill ha dem i någorlunda kvalite.

Sen ganska roligt att artikelnt tar upp 'average' och inte vilka utrymmen som värkligen finns, har en drös spel som ligger på 2DVD's, och inte på grund av att det är kass kodade utan att det har saker som tar utrymme, film, ljud o.s.v. Öka på kvaliten på detta och mer utrymme kommer krävas gansks snabbt.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MugiMugi
Tja finns många anledningar man vill ha mer utrymme, Den största, eftersom alla maskiner ska stödja 720p och i sonys fall 1080p så lär man villja ha filmerna man spelar upp på maskineni samma kvalite, och kan säga så här, i 1080p så tar det ganska mycket utrymme om man vill ha dem i någorlunda kvalite.

Sen ganska roligt att artikelnt tar upp 'average' och inte vilka utrymmen som värkligen finns, har en drös spel som ligger på 2DVD's, och inte på grund av att det är kass kodade utan att det har saker som tar utrymme, film, ljud o.s.v. Öka på kvaliten på detta och mer utrymme kommer krävas gansks snabbt.

Filmer ja men vi pratar spel nu.

Ja det finns spel som kräver 2 DVD men det finns också spel som bara har 1 DVD(och ens inte nyttjar hela kapasiteten) som både är snyggare och större samt har bättre ljud än spel som ligger på 2 DVD:er Så i vissa/många fall är det kas kodning. Men visa gärna lite länkar om du VET att det inte är så.

Att artikeln tar upp "Average" är ju just för att det är det vanligaste.

Visa signatur

mBr76 @ XBL, My 360 blog

Permalänk
Medlem

Ja, och hur många spel har inte filmer i dem?, Själv föredrar jag RPG och dessa brukar ta grymt mycket plats i slutändan, och tvivlar ganska enormt på att det har mycket att göra med 'dåligt kådat' Utan att de använder sig av många olika grafiska miljöer och i slutändan tar detta grymt mycket uryme.

Kan nämna ett antal av dessa till T.ex PS2, undrar igentligen hur mycket utrymme de hade tagit ifall man hade ökat upplösningen som sagt va till 720p, ljud kvaliten samt sedan textures o mer detailjer, tror sällan vi har ett spel som ligger på samma utrymme längre.

Sedan värt att näma en sak oxo, finns 2 oliga sorters 'snyggt' som många snackar om oxo, oftast värkar det mäst handla om hur många pixlar och mycket bump mapping ett spel klarar av att använda sig av, Aka F.E.A.R som var något otroligt fult i min mening, och då syftar jag inte på något av vad alla andra värkar tycka är snyggt, utan hur spelet igentligen ser ut, miljöerna o.s.v Som var något otroligt sterila, detta är tuvärr fallet för nästan alla FPS, och en anledning varför de inte heller tar så mycket utrymme, på grund av allt de igentligen lagrar är lite kantiga rum, lite modeller samt en drös textures.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MugiMugi
Ja, och hur många spel har inte filmer i dem?, Själv föredrar jag RPG och dessa brukar ta grymt mycket plats i slutändan, och tvivlar ganska enormt på att det har mycket att göra med 'dåligt kådat' Utan att de använder sig av många olika grafiska miljöer och i slutändan tar detta grymt mycket uryme.

Kan nämna ett antal av dessa till T.ex PS2, undrar igentligen hur mycket utrymme de hade tagit ifall man hade ökat upplösningen som sagt va till 720p, ljud kvaliten samt sedan textures o mer detailjer, tror sällan vi har ett spel som ligger på samma utrymme längre.

Sedan värt att näma en sak oxo, finns 2 oliga sorters 'snyggt' som många snackar om oxo, oftast värkar det mäst handla om hur många pixlar och mycket bump mapping ett spel klarar av att använda sig av, Aka F.E.A.R som var något otroligt fult i min mening, och då syftar jag inte på något av vad alla andra värkar tycka är snyggt, utan hur spelet igentligen ser ut, miljöerna o.s.v Som var något otroligt sterila, detta är tuvärr fallet för nästan alla FPS, och en anledning varför de inte heller tar så mycket utrymme, på grund av allt de igentligen lagrar är lite kantiga rum, lite modeller samt en drös textures.

Oblivion, one of the biggest games out there and bashed by Sony fanboys to take up 4 DVDs FIT ON ONE DISC.

Oblivion for the X360 is only 4.1 GB, and 50% of that was compressed audio files.

space is not a problem for most games. rendering a game in HD as opposed to standard def doesn't take any more storage space. it just requires a more powerful CPU/GPU set-up.

Varför sony väljer Blue-ray förutom för filmtittande.
The culprit is hi-def CGI & audio...which is probably why sony opted to go to blu-ray (besides the hd movie debacle). Sony is notorious for 10 minutes of game play...and 2 hours of riveting cgi cutscene video.

Visa signatur

mBr76 @ XBL, My 360 blog

Permalänk
Medlem

Någon som vet när spelet table tennis släpps?

Permalänk
Avstängd

"Sony is notorious for 10 minutes of game play...and 2 hours of riveting cgi cutscene video."

är dom? visste jag inte

"space is not a problem for most games. rendering a game in HD as opposed to standard def doesn't take any more storage space. it just requires a more powerful CPU/GPU set-up."

haha var får detta ifrån, mBr? högupplösta texturer tar mer plats än lågupplösta texturer tex.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanssoN_88
"Sony is notorious for 10 minutes of game play...and 2 hours of riveting cgi cutscene video."

är dom? visste jag inte

"space is not a problem for most games. rendering a game in HD as opposed to standard def doesn't take any more storage space. it just requires a more powerful CPU/GPU set-up."

haha var får detta ifrån, mBr? högupplösta texturer tar mer plats än lågupplösta texturer tex.

Det var nog menat som att det inte tar så mycker MER plats jag tog det från gamefaq.com iaf.

Många PS1/2 spel är ju nästan bara video sedan får man spela i några minuter sen kommer det mera video i ett bra tag osv osv.

Visa signatur

mBr76 @ XBL, My 360 blog

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mBr
jag tog det från gamefaq.com iaf.

Det förklarar saken.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Det förklarar saken.

Står på flera andra ställen också men du kan ju visa länk där det står att det tar så mycket mera plats. hade varit skoj att se siffror på det eftersom du dissar det jag skriver och vad som stog på gamefaq.

Visa signatur

mBr76 @ XBL, My 360 blog

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BossMan
Någon som vet när spelet table tennis släpps?

Släpps på fredag. Är redan släppt i England. Köpte mitt från play.com.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thewall
Släpps på fredag. Är redan släppt i England. Köpte mitt från play.com.

Har du fått hem det? är det något att ha undrar jag isf, har funderat på om jag ska skaffa det men det låter inte så skoj.

Visa signatur

mBr76 @ XBL, My 360 blog

Permalänk
Avstängd

Om Mercenaries 2.

Citat:

from my talks at E3, the exclusive thing has to do with specific hardware, not cash or anything.

no there is a 360 version, but the game might be too big.

well i didn't say that. they probably could get it to one DVD, but who knows how much effort they want to take to do so.

everyone i talked to said that DVD is enough for at least the next little bit, but you have to do some work to get everything to fit. a good amount of asset tracking and managment. just takes work.

I'd say it is the ambitions of the game, not a platform preference.

http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=100544&page=2

dom flesta spel är inte under utveckling i närheten lika länga som elderscrolls spelen och main storyn i dom spelen går att klara av på under en timme så dom är inte direkt ett bra exempel

många spel next-gen går säkert att få plats på en dvd men sen beror det på hur länge utvecklarna vill spendera på att försöka få det att passa på en dvd mot att göra själva spelet

Permalänk
Avstängd
Citat:

Om Mercenaries 2.

http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=100544&page=2

dom flesta spel är inte under utveckling i närheten lika länga som elderscrolls spelen och main storyn i dom spelen går att klara av på under en timme så dom är inte direkt ett bra exempel

många spel next-gen går säkert att få plats på en dvd men sen beror det på hur länge utvecklarna vill spendera på att försöka få det att passa på en dvd mot att göra själva spelet

Så du menar att forumet på gamefaq inte går att lita på, men ett PS3 forum går att lita på när det gäller xbox360 Alla vet ju hur mycket Sony-anhängare älskar MS

Var ju Sony-fans som aldrig trodde att Oblivion skulle få plats på en dvd utan att det skulle ta upp emot 3-4 DVD:er fast den tar bara upp mindre än en halv DVD.

Sedan för att man kan klara mainquest på under 1 timme har ju inte med saken att göra spelet är ju ändå så löjligt stor och det finns hur många sidequest som helst. EDIT: du kanske inte menade oblivion nu

Sedan för att spel inte tar lika lång tid att tillverka som oblivion gör ju inte så mycket då dom flesta som tillverkar spel ka nsitt jobb och inte behöver sitta i massa månader för att få ner ett spel i storlek.

Nä ska du dissa ner på det jag skriver så får du allt komma med någon bättre källa än ett PS3 forum

Visa signatur

mBr76 @ XBL, My 360 blog

Permalänk
Avstängd

GAF = ps3 forum? snälla läs på eller uttala dig inte om saker...

jag har inte sagt något om att oblivion inte skulle få plats på det ena eller det andra så dra inte in mig i det där

Permalänk
Avstängd
Citat:

GAF = ps3 forum? snälla läs på eller uttala dig inte om saker...

jag har inte sagt något om att oblivion inte skulle få plats på det ena eller det andra så dra inte in mig i det där

Jag såg bara att det stog PS3 i rubriken när jag kollade lite snabbt.

Tråden handlar om ett spel till PS3.

Läser du min EDIT så ser du att jag troligen läste lite fel angående det med Oblivion.

Men du har inte visat mig siffror på hur stor skillnad det är att göra ett spel i HD och det var j udet jag ville se du måste ju ha sett dom siffrorna eftersom du kunde dissa det så som du gjorde.

Och inget forum nu som vanliga människor skriver i utan konkret fakta vill jag ha. ananrs kan man ju lika väl tro på gamefaq istället för din källa.

Visa signatur

mBr76 @ XBL, My 360 blog

Permalänk
Avstängd

Många insiders och utvecklare skriver på GAF. Vark och Stevemeister jobbar på bethesda tex. Även David Jaffe (good of war), Cliffy b (gears of war), denis dyack (too human) skriver där ibland.

king kong standard 1.4gb:
http://www.direct2drive.com/322/product/Buy-Peter-Jackson's-K...

king kong high-res 5gb:
http://www.direct2drive.com/321/product/Buy-Peter-Jackson's:-...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Många insiders och utvecklare skriver på GAF. Vark och Stevemeister jobbar på bethesda tex. Även David Jaffe (good of war), Cliffy b (gears of war), denis dyack (too human) skriver där ibland.

Spelar ju inte någon större roll om dom skriver där ibland, huvusaken är ju VAD dom skriver och vilka som skriver resten.

Men jag tar det som att du inte kan visa en säker källa på hur mycket mer HD kräver i utrymme på spelen, så vi kan ju lämna det där.

Huvudsaken är ju att DVD räcker gott och väl för dagens och morgondagens spel. Ett företag som MS tänker nog lite längre än till år ett(1) av deras skötebarn i spelbranchen.

EDIT
HD kräver mer utav en dator/konsoll så för att flyta på bra hela tiden så läggs det mesta in på hdd tills skillnad från den utan HD kan lika väl köra det mesta från skivan.

Så det är ju heller ingen källa på att HD tar så mycket mera plats än vad SD gör, för spelet är ju inte på 1.4GB eller 5.4GB utan det visar ju abra vad som måste finna minimum på en dator för att köra spelet. Sedan kanske dom är så gott som lika stora på skivorna, och det är det som är det intresanta i denna diskutionen.

Visa signatur

mBr76 @ XBL, My 360 blog

Permalänk
Avstängd

Vet du ens vad direct2drive är? Man laddar ner spelet direkt på hårddisken (därav namnet). så det är ganska bra bevis på att high-res tar mer plats än ej high-res.

Permalänk
Avstängd

Ja jag vet vad D2D är, vet du?

Det visar fortafande på hur mycket som måste ligga på hdd. för när man köper på D2D så laddar man ner spelet som man sedan installerar ifrån. det fungerar som skivor fast du får det utan själva skivan så det visar inte alls på någon större skillnad mellan HD och SD.

Nu ska jag iväg men kommer tillbaka ikväll så tills dess kan du väl ha letat upp en riktig och säker källa

Visa signatur

mBr76 @ XBL, My 360 blog

Permalänk
Avstängd

helt omöjligt att ha en diskussion med dig för du kan aldrig acceptera när du har fel och jag tror nog många här håller med

tror du dom extra nästan 4gbn är luft? och hur stor plats det tar på skivan har ännu mer relevans i den här "diskussionen" då den handlar om dvd-skivor

high-res tar mer plats. hur kan du ha så svårt att fatta det?

Permalänk
Citat:

[i]

haha var får detta ifrån, mBr? högupplösta texturer tar mer plats än lågupplösta texturer tex. [/B]

Det stämmer bra, högupplösta texturer har inget med "HD" att göra, "HD" folk verkar tro att det här är något nytt magiskt ord som man kan svinga sig med hej vilt med när det gäller de nya konsollerna.
Enda gången det tar mer plats är när spelen innehåller förrenderat material som också ökar i upplösning, men jag tycker nog förrenderade filmer i spel börjar bli rätt sällsynt.

Tänk såhär om det är svårt, skillnaden mellan "HD" och "SD" är inte konstigare än att höja upplösningen i ett spel till en pc

Visa signatur

Pappas: 5900X, 32GB, 9070XT, M.2 1TB Gen4, LG Ultragear 27".
Barn: 4790K, 24GB, RTX 3070, SSD 1TB, 27" IPS.
HTPC: 5800x3D, 32GB, 9070XT, M.2 2+1TB Gen4, Sony 75x90K.
Konsoller: Fler än vad min fru tycker får plats i förråden.

Permalänk
Avstängd

En lågupplöst textur är en lågupplöst textur oavsett om den renderas i SD eller HD.

högupplösta texturer tar mer plats men ser mycket bättre ut i HD än vad lågupplösta texturer gör

att utvecklare ska behöva använda lågupplösta texturer (bland annat) för att få plats på en dvd är knappast något bra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mBr
Har du fått hem det? är det något att ha undrar jag isf, har funderat på om jag ska skaffa det men det låter inte så skoj.

Har faktiskt fått det idag men har bara hunnit prova som hastigast. Det var förvånansvärt snyggt. Tycker det verkar kul. Köpte det mest fört att lira över live.
Köp det du också så kan vi ta en match

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thewall
Har faktiskt fått det idag men har bara hunnit prova som hastigast. Det var förvånansvärt snyggt. Tycker det verkar kul. Köpte det mest fört att lira över live.
Köp det du också så kan vi ta en match

Ja kanske jag gör men jag hoppas på en demo innan så jag kan testa det

JohanssoN_88:

Är det omöjligt att ha en diskution med mig? Klart jag kan acceptera när jag har fel men jag har ju inte fel för att du säger det och för att du tror att alla eller dom flesta håller med dig

Du verkar inte veta vad du själv pratar om då du tror att spelet är över 4GB större än "standard" versionen.

Att dom är större har jag inte sagt emot men inte att det är så nämvärt mycket större.

Tror du alla 360 spel även dom som är under 3GB stora skulle vara allt mellan 300 och 1000MB om det varit för den vanliga Xboxen?

Men innan du, som är så säker på din sak visar en riktig källa på att HD är så mycket större som du tycks tro. så är det ju ingen idé att tjata om detta nu då det inte leder någonvart.

Och att du skyller på att jag inte vet något hit och dit, är ju bara dumt.

Visa signatur

mBr76 @ XBL, My 360 blog