Permalänk
Medlem

speldatorn för 18K

tjena jag är inte så bra på hårdvarubiten så jag undrar om någon orkar hjälpa mig, jag vet att det finns 1000 liknande trådar men jag väljer göra en ny.

Jag ska köpa en dator i delar för att ha som min speldator. Jag vill att den ska hålla ett tag och att jag ska kunna spela med höga inställningar

Priset är högst 18000 kr utan skärm, tagentbord och mus.

hoppas någon orkar sätta ihop något till mig, gärna från komplett eller någon annan större webb butik.

jag har inget emot att vänta på Conroe och dom framtida priskrigen som kanske bildas

Permalänk
Medlem

du kanske skulle ta att vänta ett tag tills lanseringen av conroe (har ej koll på när den kommer) den verkar piska alla andra processorer..

Permalänk
Medlem

ingen som vill hjälpa?

Permalänk
Medlem

Struntar i detta med Conroe, tar grejer som finns i lager för omedelbar leverans istället: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=179019 . Brännaren och chassit fanns inte nu, men kommer om två dagar. Tycker det är ett väldigt trevligt paket ifall man inte vill vänta på Conroe.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Det ser mycket bra ut

Permalänk
Medlem

Vill du beställa redan idag är det bara att byta till en brännare och ett chassi som finns i lager.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag skulle hellre satsat på mer minne (eller inte, jag läste fel ), sen kan du byta chassi (och ta bort nätagget) till ett sonata II.. ett annat alternativ två stycken 7900gt eller något x1800 kort.

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem

2 st 7900GT är ingen idé, dels kostar det ungefär lika mycket samtidigt som 7950x2 är snabbare i de allra flesta fallen, dessutom får du 1 GB grafikminne med x2, 7900GT i SLI ger bara 256 MB. Har man den budgeten är X1800 ingen idé, om något X1900XT/XTX, men 7950x2 är fortfarande betydligt snabbare. Minne går att uppgradera senare, 2 GB klarar du dig utan problem med i dagsläget. Chassi är en smaksak, men Sonata 2 är ett bra val om man gillar utseendet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

fan, det har du faktiskt rätt i!

vad sägs om att byta prollen till denna dåhttp://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=179019
??
Där får man ju 1+1 cache istället för 512+512

Sen skall man aldrig missa kylningen, en bra fläkt till prollen samt några till chassit

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem

Haha, så bra att någon tycker det! Så, vad ska trådskaparen köpa för något nu då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=179022

Det hade jag valt! Snodde lite från dig Choffe

Blev för dyrt jag vet, men byt minnena till dom Choffe valde så är det lunch! Du kommer dock kunna klocka bättre med dessa minnen (alltid kul när man lär sig det!!!!)
Mobot kan du oxå byta till billigare, men asus mobot är jäkligt snyggt utformat!

PS: Choffe, hur klockar grafikkortet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja, jag skulle också velat ha haft en 4400+ just för att det är 2x1 MB cache, men nu är problemet det att de med ganska stor sannolikhet inte kommer att komma in i butik mer, eftersom AMD enbart ska satsa på 2x512 KB processorerna. Så risken finns att han får vänta på något som aldrig kommer.

Moderkortet är verkligen att föredra, ingen tvekan om det! Bättre på alla punkter utom pris. Minnena också bättre, men som sagt, ta dom jag hade så klarar du din budget.

Angående grafikkortet så är det så att 7950x2 klockar ganska dåligt eftersom grafikprocessorerna sitter så nära varandra, det bildas ganska hög värme. Men har du bra ventilation i lådan så kan du nog dra upp en del iaf. X-bitlabs lyckades överklocka grafikprocessorn med 90 MHz från 500 vilket får se som ett tämligen bra resultat! http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/nvidia-gf7950g... . Minnena var det sämre med, men det varierar från kort till kort.

Men man behöver egentligen inte överklocka kortet, det är grymt snabbt från början. Och får nVidia till en drivrutin som fungerar kan du köra två sådana kort i SLI = 4 grafikprocessorer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så sant, fan va puckat att amd att inte sälja fler prollar med 1+1 cache...

Den finns här på webhallen
http://www.webhallen.com/prod.php?id=59176&ref=Pricerunner&td...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja, har ingen aning om varför de gör så... Såg en annan sak nu, köp för allt i världen ingen Samsung disk! Vi har haft 2 st i det här huset, båda kraschade totalt oprovocerat efter 2 respektive 4 veckor. Köp allra helst Western Digital eller Seagate, men Maxtor fungerar också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har oxå haft två, dom funkar prima

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är spridda erfarenheter på Samsungs diskar, måste ha haft en ofantlig otur... Men det spelar mindre roll egentligen, crashar den bör man få en ny.

Visa signatur

Permalänk

Även jag/vi (i huset) har 3 samsung hårddiskar.
Ingen av våra tidiager hårddiskar har varit lika snabba, tysta och pålitliga.
Den äldsta är väll starx över 2 år gammal, och den yngste börja närma sig 1 år.

Jag har inga dåliga erfarenheter av samsung och kan rekomendera dom starkt.

Permalänk
Medlem

Varför inte en maxtor disk till opertivsystem+spel när du endå har pengarna...
Western Digital Raptor WD740ADFD 74Gb 10000rpm 16Mb cache S-ATA - http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=WD740ADFD

Visa signatur

mvh Joxxe.com