100 fps i CS (inte så illa som det låter)

Permalänk
Medlem

100 fps i CS (inte så illa som det låter)

Jo ovan nämnda rubrik har man ju sett en hel del gånger på diverse forum/skämt etc.
Ensak som förbryllar mig dock är att många påstår att det ger verkliga "fördelar" i spelet. Sånt som att du kan hoppa längre med 100/hög fps än lägre samt att siktet dras ihop snabbare etc etc.
Först: är detta både i Souce och vanilla?
Hur i hela helvete kan det funka så? Är det någon enorm fulkodning eller är det helt enkelt så som jag vill tro att det är bullcrap och självuppfylda profetior? Att FPS:en skulle påverka spelets fysik och andra funktioner låter som jäkligt mysko

Letar inte efter svar som "testa själv då!" eller liknande, vilket också är ett av skälen att jag inte beger mig till ett CS forum då det antagligen kommer behandlas lika objektivt som en rättegång mot en neger i södern underden tidigare delen av 1900 talet. Gav upp Cs waaay back men vill ändå veta hur det här fenomenet funkar.
Nån som har insikt i spelmekaniken får ju gärna uttala sig

Permalänk
Medlem

Vad jag vet är det ett faktum att spelet påverkas beroende på FPS, detta i 1.6 och äldre då även om påverkan är minimal enligt mig.

Source har vad jag vet inte dessa problem vilket är bla. orsaken till att jag då och då spelar cs:s men inte den gamla skiten.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

ok att det är ett faktum men det borde ju gå förklara. Har letat runt lite men inte hittat nån riktig vettig förklaring

Permalänk
Medlem

Siktet krymper sig snabbare när man har 100 fps, det enda jag vet iaf.
Varför det ska bero på siktet fattar jag inte, tycker Valve borde ta och ändra det...

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk

Re: 100 fps i CS (inte så illa som det låter)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ulath666
Jo ovan nämnda rubrik har man ju sett en hel del gånger på diverse forum/skämt etc.
Ensak som förbryllar mig dock är att många påstår att det ger verkliga "fördelar" i spelet. Sånt som att du kan hoppa längre med 100/hög fps än lägre samt att siktet dras ihop snabbare etc etc.
Först: är detta både i Souce och vanilla?
Hur i hela helvete kan det funka så? Är det någon enorm fulkodning eller är det helt enkelt så som jag vill tro att det är bullcrap och självuppfylda profetior? Att FPS:en skulle påverka spelets fysik och andra funktioner låter som jäkligt mysko

Letar inte efter svar som "testa själv då!" eller liknande, vilket också är ett av skälen att jag inte beger mig till ett CS forum då det antagligen kommer behandlas lika objektivt som en rättegång mot en neger i södern underden tidigare delen av 1900 talet. Gav upp Cs waaay back men vill ändå veta hur det här fenomenet funkar.
Nån som har insikt i spelmekaniken får ju gärna uttala sig

Inte exakt samma sak, men det sägs att i Quakemotorn (3:an, tror jag, eller kanske det gäller alla) hoppar man längre vid t.ex. 76 fps. Eftersom sourcen släppts så har det t.o.m. visats kod som ska förklara vad det beror på. Jag har inte satt mig in i det, men jag antar att det kan vara något liknande i CS.

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Inaktiv

Jag satta på developer 1 i console, får då 250-400 fps, siktet krymper löjligt fort..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killbom
Jag satta på developer 1 i console, får då 250-400 fps, siktet krymper löjligt fort..

såvitt jag vet stöder cs bara 100fps och developer är gjort för utvecklarna, dvs inte för att spela med. tack puss

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killbom
Jag satta på developer 1 i console, får då 250-400 fps, siktet krymper löjligt fort..

developer mode visar bara hur många bilder din datorn teoretiskt sett klarar att rita... allvarligt trodde du på dig själv? om du nu trodde att du fick cirkus 350 fps i CS genom att skriva developer 1 i konsolen. varför har du då inte skrivit det tidigare så hade vi sluppit "100fps i CS... hjälp!!!" trådarna. Gosh!

Visa signatur

Nikon D70s | 18-70/3.5-4.5G | 70-300/4-5.6G
Stolt medlem i filmteamet Kickass
www.kickassproduktioner.se|http://www.barbapappa.net/billman/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killbom
Jag satta på developer 1 i console, får då 250-400 fps, siktet krymper löjligt fort..

Man springer långsammare också.

Visa signatur

"Jag railade dig i ögat.. så aegd" ... hmm jag va orb.. ett vandrande jätteöga svårt..
.:. www.professionalgrow.com .:.

Permalänk
Medlem

Ja vet iallfall att man måste köra en viss fps (mins ej villken om det är 125 eller nått) för att kunna göra superhopp i q3 eller ialfall om man kör singelplayer, sjukt?

Visa signatur

Laptop: MSI GT70-0NE, (i7, 8 GB RAM, GTX680M, 128GB SSD + 500GB HDD)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maiky
Ja vet iallfall att man måste köra en viss fps (mins ej villken om det är 125 eller nått) för att kunna göra superhopp i q3 eller ialfall om man kör singelplayer, sjukt?

125 är det ja.

På DM6 skall man kunna hoppa från bron vid rocketen till railen. om nån spelar Q3 så fattar dom

Visa signatur

Nikon D70s | 18-70/3.5-4.5G | 70-300/4-5.6G
Stolt medlem i filmteamet Kickass
www.kickassproduktioner.se|http://www.barbapappa.net/billman/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eikon
125 är det ja.

På DM6 skall man kunna hoppa från bron vid rocketen till railen. om nån spelar Q3 så fattar dom

Precis! även på tourney2 när man flyger ut ifrån teleporten

Visa signatur

Laptop: MSI GT70-0NE, (i7, 8 GB RAM, GTX680M, 128GB SSD + 500GB HDD)

Permalänk
Testpilot

Det med att siktet krymper snabbare har gett upphov till en myt som många tror på, dom påstår att siktets storlek är det som avgör hur stor spridning man har på skotten. Har man då inte 100 FPS så träffar man inte med lika bra.

Det stämmer inte alls, servern avgör spridningen och siktets storlek har inte ett skit med det att göra.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Det med att siktet krymper snabbare har gett upphov till en myt som många tror på, dom påstår att siktets storlek är det som avgör hur stor spridning man har på skotten. Har man då inte 100 FPS så träffar man inte med lika bra.

Det stämmer inte alls, servern avgör spridningen och siktets storlek har inte ett skit med det att göra.

Jaha. Trodde alltid tvärtom.
Jag har märkt i cs 1.6, att spridningen är förinspelad, alltså att skotten hamnar likadant varje gång man skjuter. T.ex. hamnar alltid sista skottet på m4:an precis i mitten av siktet. De bättre cs spelarna, liksom jag, lär sig detta utantill utan att tänka på det och får en fördel. T.ex brukar jag dra siktet från vänster till höger på ett speciellt sätt när jag sprayar med ak'n för jag vet hur skotten kommer hamna, ganska svårt o förklarar såhär med text.
Tror inte ngn annan kommit på detta än.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Jaha. Trodde alltid tvärtom.
Jag har märkt i cs 1.6, att spridningen är förinspelad, alltså att skotten hamnar likadant varje gång man skjuter. T.ex. hamnar alltid sista skottet på m4:an precis i mitten av siktet. De bättre cs spelarna, liksom jag, lär sig detta utantill utan att tänka på det och får en fördel. T.ex brukar jag dra siktet från vänster till höger på ett speciellt sätt när jag sprayar med ak'n för jag vet hur skotten kommer hamna, ganska svårt o förklarar såhär med text.
Tror inte ngn annan kommit på detta än.

Men nu är det ju tillomed så dåligt att kulhålen i väggarna inte ens stämmer med var skotten egentligen träffar så att kolla på dom ger ingenting.

Här har ni lite läsning inom området om siktet:
http://forums.steampowered.com/forums/showthread.php?threadid...
http://forums.steampowered.com/forums/showthread.php?threadid...
http://forums.steampowered.com/forums/showthread.php?threadid...

Vet inte hur många gånger jag har gått igenom det här, minst 5 iallafall.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maiky
Precis! även på tourney2 när man flyger ut ifrån teleporten

Oft: Har du klarat den nån gång? Vet att jag har provat en sju helvetes massa gånger men aldrig lyckats, såg ditt inlägg nu hoppa in i Q3 och klarade det på tredje försöket :). Va bara tvungen att värma upp musmattan först Har en arbetstemp på 65 grader

Visa signatur

Nikon D70s | 18-70/3.5-4.5G | 70-300/4-5.6G
Stolt medlem i filmteamet Kickass
www.kickassproduktioner.se|http://www.barbapappa.net/billman/

Permalänk
Medlem

angående developer 1 så har jag lite egna erfarenheter.

I CS 1.6 och Counter-Strike: Condition Zero (även CS:S men har inte testat) finns en bana som heter Scoutzknivez. På servrar som kör den banan är det valigt att man har lägre gravitation, 200, för att vara exakt samt att man höjer airaccelerate (som gör så man kan snurra i luften) till ca 100+ (orginal 10). iallfall... Om man har en hygglig dator så skriver man inte developer 1 samt fps_max 300. Då får man denna teoretiska fps:en. MEN man kan få upp rysligt höga hastigheter och studsa på kanterna så man flyger över hela kartan. jag har själv gjort detta och var med i en CS:CZ clan som vann tack vare att vi bara använde kniven och flögomkring på banan. Att studsa på kanterna kallas "bounca" och att snurra för att få upp hastighet kallas "strafa". Det finns även airwalk där man bindar crouch till mushjulet ner och snurrar så man får fart och när man landar så börjar man snurra hjulet och då går man jättefort, dom som inte vet om det kallar en speedhaxxor direkt, detta krävs dock lite skills :p. kan gärna spela in en film på detta om det finns intresse (en film på när jag flyger omkring ). Har inte gjort det på ett halvår så vu får väll se hur det går.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av solger
angående developer 1 så har jag lite egna erfarenheter.

I CS 1.6 och Counter-Strike: Condition Zero (även CS:S men har inte testat) finns en bana som heter Scoutzknivez. På servrar som kör den banan är det valigt att man har lägre gravitation, 200, för att vara exakt samt att man höjer airaccelerate (som gör så man kan snurra i luften) till ca 100+ (orginal 10). iallfall... Om man har en hygglig dator så skriver man inte developer 1 samt fps_max 300. Då får man denna teoretiska fps:en. MEN man kan få upp rysligt höga hastigheter och studsa på kanterna så man flyger över hela kartan. jag har själv gjort detta och var med i en CS:CZ clan som vann tack vare att vi bara använde kniven och flögomkring på banan. Att studsa på kanterna kallas "bounca" och att snurra för att få upp hastighet kallas "strafa". Det finns även airwalk där man bindar crouch till mushjulet ner och snurrar så man får fart och när man landar så börjar man snurra hjulet och då går man jättefort, dom som inte vet om det kallar en speedhaxxor direkt, detta krävs dock lite skills :p. kan gärna spela in en film på detta om det finns intresse (en film på när jag flyger omkring ). Har inte gjort det på ett halvår så vu får väll se hur det går.

Jag skulle vilja se en film när du gör det så intresse finns

Permalänk
Medlem

Det kan väl påverka en del i spel som använder hl-motorn, dock så ska ju alla ha 100 fps i allt från WoW till Harpan i dag. Hög fps är väl aldrig fel, men jag förstår inte varför folk är så fästa vid 100. Skadar CS verkligen så mycket?

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

Gjorde en demo så ni som har möjlighet att spela upp den, gör det. Fösökte göra den till avi men allt såg bara stört ut.
Vanilla CZ settings utom:

Server Settings:
sv_gravity 200 - lägre gravitation
sv_airaccelerate 1000 - gör så man kan snurra i luften och fortafande ha kontroll

Klient Settings:
fps_max 400 - sätter så högsta fps kan vara 400
developer 1 - Som ovan; visar det toretiska fps:en
cl_yawspeed 1100 - gör så man kan "snurra" (turn) snabbare
bind MOUSE5 "+left" - gör musknapp 5 till att snurra vänster
bind mwheeldown "+duck" - mushjul ner till ducka

Demo:
~21 Mb
http://solger.apakossa.org/download/Sweclockers/sweclockers10...

aja kommentera gärna.
PS: min fps är ~400 när jag gör detta, man måste över 100 för att det ska funka att studsa och få upp fart. Ju högre fps ju snabbare går det.

DS. Var inte så bra på den demon, första gången jag gjorde så på flera månader ^^.

EDIT: Demon Ca 2 min lång. vet ej vrf net_graph står på 100 fps :S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eikon
Oft: Har du klarat den nån gång? Vet att jag har provat en sju helvetes massa gånger men aldrig lyckats, såg ditt inlägg nu hoppa in i Q3 och klarade det på tredje försöket :). Va bara tvungen att värma upp musmattan först Har en arbetstemp på 65 grader

Hehe ja föfan de e nemas problemas likaså plasma hoppet på ztntourney1 och dm6 mellan rocket och rail

Visa signatur

Laptop: MSI GT70-0NE, (i7, 8 GB RAM, GTX680M, 128GB SSD + 500GB HDD)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maiky
likaså plasma hoppet på ztntourney1

Har aldrig provat

Visa signatur

Nikon D70s | 18-70/3.5-4.5G | 70-300/4-5.6G
Stolt medlem i filmteamet Kickass
www.kickassproduktioner.se|http://www.barbapappa.net/billman/

Permalänk

Man skjuter snabbare ju högre FPSen är också. Testa att skjuta av ett USP-magasin i 100FPS (titta in mot en vägg eller nått), limitera sedan FPSen till 15, och gör samma sak. Det tar mycket längre tid att tömma magasinet med låg FPS, vilket innebär att om båda har samma vapen, och skjuter precis samtidigt, på precis samma punkt, så dör den med lägst FPS.

Det är sanningen om varför man vill ha just 100FPS i CS. Man ser ingen som helst skillnad på 70 eller 100 FPS.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Det tar mycket längre tid att tömma magasinet med låg FPS, vilket innebär att om båda har samma vapen, och skjuter precis samtidigt, på precis samma punkt, så dör den med lägst FPS.

så serven tar imot informationen om varje spelares fps i realtid för att göra beräkningar på vem som dör först? lägg ner 100fps.
till trådskaparen så hoppas jag att du läste trådarna som hunden posta, och att det stod något trevligt förklarande där, för jag orka inte själv läsa dem.

Permalänk
Medlem

Det ögonen ser är vad FPSen ligger på. Spelet förändras inte något, utan det är vad spelaren ser. Har man lägre FPS så blir spelarens spel "segare"m m, men själva spelet i sig är fortfarande normalt, men inte för spelarens ögon. Over and out

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200 @ 2,8Ghz | 2048Mb | Sapphire Radeon HD 2600XT | Gigabyte GA-K8NSC | Xilence 500W | Soundblaster A4 7.1 | Maxtor S-ATA 200Gb - Samsung SP1654N 160GB | Antec P182 | SAMSUNG 22" 225BW

Permalänk
Medlem

Det är ju uppenbarligen så att vissa saker är låsta till hur snabbt spelet ritas ut och inte till någon timer (klocka). Så om man tänker sig att siktet ska minska i storlek varje gång en ny bild ritas så går det ju självklart snabbare om man har högre fps.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simons
Det är ju uppenbarligen så att vissa saker är låsta till hur snabbt spelet ritas ut och inte till någon timer (klocka). Så om man tänker sig att siktet ska minska i storlek varje gång en ny bild ritas så går det ju självklart snabbare om man har högre fps.

Moderna spel är inte fps baserade, utan tiden är det som används. Om något är baserat på fps:en så är det oftast skit. (I allafall på en dator).

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem

så nu vet alla som kör cs att den som har högst FPS vinner

tycker oxå source verkar stabilare på nått sätt!

någon för gå in på djupet på detta och sen skriva en lista på optimal fps i alla spel!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
Moderna spel är inte fps baserade, utan tiden är det som används. Om något är baserat på fps:en så är det oftast skit. (I allafall på en dator).

Quake I är inte så modernt längre...
Sen så är det ju inte alls så att siktet går ihop snabbare på server sidan utan endast klienten märker detta.

Permalänk
Medlem

Det galler att skilja pa klienten (din dator) och servern.
Som vissa redan namt sa paverkas siktet pa klienten, men inte pa servern. Samma sak galler det med att skjuta snabbare och skotthal. Det verkar ga snabbare pa en 100-fps-burk, men informationen som skickas till servern (och e det som raknas) e den samma pa 15 fps och 100 fps.

Sen om det inte e klart. Skotthal e inte samma sak som vart skotten gar enligt servern. Tank lite sjalv pa hur det fungerar. Du trycker pa Fire, info om ditt skott skickas till servern, servern avgor vart skottet gar och skickar info tillbaka till dig om du traffa eller inte traffa motstandaren. Sjalvklart skulle det se ut som bajs om du (klienten) maste vanta 50 millisekunder pa att skotthallen ska dyka upp pa skarmen, darfor ritas de upp pa direkten du skjuter. Testa o spela pa modem eller natt dar ni har 250 i ping. Skjuter ni sa syns skotten pa direkten. Men ni tror val inte att "er" dator avgor vart skotten traffar, det e ju de servern e till for?

Visa signatur

There can be only ONE...