Permalänk

CropShot

Godkväll!

Har suttit och pillat på en liten app jag kallar för CropShot i ett par dagar nu. För att förklara det lite halvenkelt, så använder man det för att ta "små" screenshots. Dvs istället för att ta en vanlig screenshot, klistra in resultatet i ett bildbehandlingsprogram, klippa till/"croppa" den, och slutligen spara den, använder man denna lilla app som gör allt på samma gång.

Att använda den är otroligt enkelt;
- Starta programmet.
- Resizea fönstret så det ringar in området du vill "ta kort" på.
- Tryck Enter/Retur för att spara ner innehållet.

Det går även att konfigurera så att resultatet läggs i clipboard, detta görs genom att ändra settingen "capturetype" till "clipboard".

Passar på att visa en ganska så intetsägande screenshot på själva programmet, in action:

Senaste versionen: cropshot_latest.rar

Nu är jag väldigt sugen på att veta vad ni tycker, om ni hittar några fina buggar, eller har några bra featureförslag! Kanske framförallt, är programmet användbart?

Funderar även på att lägga in en feature där bilden man tar, automatiskt laddas upp via ftp/sftp/scp, och som resultat får man en url till bilden, låter det som en vettig idé?

Permalänk
Medlem

Tycker det verkar som ett lysande program, hjälper mig i varje fall. En funktion som skulle kunna göra programmet bättre för mig är om man kunde ha det i trayen och trycka upp den med ett kortkommando

Det skulle vara en riktigt smidig feature.

Jag är imponerad över i-landsproblemslösningen.

Permalänk
Medlem

Jag får unhandled exception då jag stänger ner programmet när jag kör med clipboard-alternativet.

När du väl fixar det så tycker jag du kan lägga till så man kan stänga med ESC.

[edit] Annars trevligt!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lorenz
Tycker det verkar som ett lysande program, hjälper mig i varje fall. En funktion som skulle kunna göra programmet bättre för mig är om man kunde ha det i trayen och trycka upp den med ett kortkommando

Det skulle vara en riktigt smidig feature.

Jag är imponerad över i-landsproblemslösningen.

Bra idé, skall kika på det!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av muiker
Jag får unhandled exception då jag stänger ner programmet när jag kör med clipboard-alternativet.

När du väl fixar det så tycker jag du kan lägga till så man kan stänga med ESC.

[edit] Annars trevligt!

Blarg, har suttit en lång stund nu för att försöka luska ut vad som kan vara fel. Tror jag vet vart problemet ligger nu, och skall försöka fixa det imorgon.

Har även fixat så att man kan stänga med Esc!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lorenz
En funktion som skulle kunna göra programmet bättre för mig är om man kunde ha det i trayen och trycka upp den med ett kortkommando

Kan du göra i Windows, skapa en genväg så ska man kunna lägga till kortkommando. Typ såhär:

Annars, trevligt litet program. Moar av såna här små praktiska tidssparande grejer!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av You
Kan du göra i Windows, skapa en genväg så ska man kunna lägga till kortkommando. Typ såhär:http://pici.se/pictures/KpjkoP.png

Annars, trevligt litet program. Moar av såna här små praktiska tidssparande grejer!

Den där metoden begränsar dock knappkombinantionerna till ctrl-alt-nånting och dessutom försöker den skapa en ny instans av programmet. Ingen bra lösning.

En funktion som jag skulle vilja ha är att det skapades nån lista av ikoner till filerna som man kunde dragndropa ifrån. T ex om jag ska skicka en screenshot till någon på msn så vore väldigt smidigt med något sånt.

Permalänk
Citat:

En funktion som jag skulle vilja ha är att det skapades nån lista av ikoner till filerna som man kunde dragndropa ifrån. T ex om jag ska skicka en screenshot till någon på msn så vore väldigt smidigt med något sånt.

Det låter som en bra idé, lite som en "drawer" (har jag för mig det heter), som brukar finnas i olika program i OSX, med en fillista.

Skall försöka hinna installera MSVS på Windowspartitionen på macbooken innan jag drar hem, så man kan koda i helgen.

Permalänk
Medlem

grymt program!

skulle dock vilja kunna minnimera det till trayen

Permalänk
Medlem
Citat:

Den där metoden begränsar dock knappkombinantionerna till ctrl-alt-nånting och dessutom försöker den skapa en ny instans av programmet. Ingen bra lösning.

Vadå, programmet stänger sig när du tar bilden väl? Annars kan man ju fixa så att det gör det, kanske som en inställning? Sen e kortkommandon som inte använder CTRL eller ALT rätt ovanliga, skulle det vara typ Shift-PrintScreen eller ^^.

Permalänk
Medlem

inte helt oanvändbart program, faktiskt. dock har jag ingen användning av det själv i och med att jag använder onenote ganska mycket, och det har samma funktion (med kortkommandot win+s) inbyggt.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk

Har inte testat programmet, men om jag trycker på t.ex Win+S så vill jag ha en ruta som följer med musen och som man kan ändra storlek på mha scrollen, och när man klickar med musen så tas bilden och sparas, på disk eller i minnet.

Kanske inte särksilt bra "kritik" men nu vet du vad jag skulle vilja se för funktioner iaf Lycka till.

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Medlem
Citat:

Vadå, programmet stänger sig när du tar bilden väl? Annars kan man ju fixa så att det gör det, kanske som en inställning? Sen e kortkommandon som inte använder CTRL eller ALT rätt ovanliga, skulle det vara typ Shift-PrintScreen eller ^^.

Ah, ja det har du rätt i. Jag tänkte felaktigt att programmet låg i bakgrunden hela tiden. Jag har själv skrivit ett "snabbstart"-program som gör det där genvägen är Windows-knapp + A.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xilli
grymt program!

skulle dock vilja kunna minnimera det till trayen

Trevligt att höra! Skall kika på trayfunktionen.

Citat:

Sätt settingen "autoclose" till 1 så stänger programmet av sig själv efter man tagit en bild.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bongo-apan
Har inte testat programmet, men om jag trycker på t.ex Win+S så vill jag ha en ruta som följer med musen och som man kan ändra storlek på mha scrollen, och när man klickar med musen så tas bilden och sparas, på disk eller i minnet.

Kanske inte särksilt bra "kritik" men nu vet du vad jag skulle vilja se för funktioner iaf Lycka till.

Hm, det vore faktist väldigt smidigt, att programmet följer musen vid start + kanske ändrar storlek med scrollern. Vet inte hur svårt det skulle vara att fixa, men skall definitivt titta på det! Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

nu har jag inte testat programmet. Men förslag på funktion är att fönstret-storlek kan anpassa sig till andra fönster och objekts storlek. Då skulle det verkligen vara användbart för min del.

Visa signatur
Permalänk

Riktigt trevligt program, om du lyckas få in de funktioner som har nämnts här kommer det att bli ett riktigt guldprogram.

Bra jobbat

Edit: Måste bara fråga. Vad är det skrivet i? C#?

Permalänk

Här kommer en liten update,

[ADDED] Pressing Escape will quit the program. [FIXED] Crash when closing while using the clipboardsetting.

1.0.1: cropshot_latest.rar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smurphen
nu har jag inte testat programmet. Men förslag på funktion är att fönstret-storlek kan anpassa sig till andra fönster och objekts storlek. Då skulle det verkligen vara användbart för min del.

Hur menar du då? Att programmet automatiskt resizear till det aktiva fönstrets storlek?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av swedish-hero
Riktigt trevligt program, om du lyckas få in de funktioner som har nämnts här kommer det att bli ett riktigt guldprogram.

Bra jobbat

Edit: Måste bara fråga. Vad är det skrivet i? C#?

Tack, kul att du gillar! Det är skrivet, i goshs favoritspråk, C++.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweetfish
Här kommer en liten update,

[ADDED] Pressing Escape will quit the program. [FIXED] Crash when closing while using the clipboardsetting.

1.0.1: cropshot101.rar

Tips: Använd samma länk hela tiden så man alltid laddar ner senaste versionen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omega
Tips: Använd samma länk hela tiden så man alltid laddar ner senaste versionen.

Tycker själv det är trevligast när man ser exakt vilken version man laddar ner på filnamnet. Men för enkelhetens skull har jag lagt en länk till senaste versionen i första inlägget.

Permalänk
Medlem

Fungerar inte alls för mig med Windows XP x64 service pack 1.

Får upp en ruta med "This application has failed to start because the application configuration is incorrect. Reinstalling the application may fix this problem."

Har testat köra med Windows XP 32 i kompabilitetsläge.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SnaJt
Fungerar inte alls för mig med Windows XP x64 service pack 1.

Får upp en ruta med "This application has failed to start because the application configuration is incorrect. Reinstalling the application may fix this problem."

Har testat köra med Windows XP 32 i kompabilitetsläge.

Ah, skall vara fixat nu, ladda ner på nytt och återkom gärna med resultat!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ah, skall vara fixat nu, ladda ner på nytt och återkom gärna med resultat!

Sådär ja Fungerar superbt!

Trevligt litet program, sparas..

Permalänk
Medlem

J umer jag läser i den här tråden, desto mer föreställer jag mig att programmet blir precis som OS Xs view eller viewer eller vad det nu heter, och funktionerna liknar ju onekligen grabfunktionen där.

Permalänk
Medlem

Jag kan ju onekligen hålla med darkmoon där.
Ideen är väldigt lik den som osx har, men osx's funktion är MYCKET snyggare hehe

Lite tips för att få den snyggare som osx's funktion:
När programmet startas, gör allt annat gråare (mörkare) och sedan så är det "vanligt ljust" i själva programmet. Programmet ska du göra mer osynligt och muspekaren som ett sikte som du trycker in med en knapp och drar ut själva området.

Tack för mig

Permalänk

darkmoon: Är det en bra eller dålig sak?

skorpion: Hm vore väldigt trevligt, vet ej hur svårt det skulle vara att få till, men lätt värt att fundera på! Tack för tipsen.

Ny verre nu iaf, men ny funktion. Nämligen att kunna köra ett program efter varje "capture", t.ex. pscp. Så nu kan man ha så att filerna laddas upp, man kan även få så att URLen kopieras till clipboard.

[ADDED] Options for running external commands after a picture is saved. [FIXED] Staticly compiled, bigger filesize but better compatibility.

1.0.3: cropshot_latest.rar

Skrev lite hastigt på sidan hur man gör för att få de nya settingsen att fungera, kopierar rätt av här:

Citat:

Running external commands
Example - Upload pictures via FTP/SFTP/SCP.
Download pscp, and add this to your settings.ini:

[subcommand] app = "pscp.exe" parameters = "-P 22 -pw password -q [latestfilename] username@yourhost.com:./public_html/uploaddir/"

In this example, [latestfilename] will be replaced at runtime by the filename of the latest created image.

Create clipboard text
Sets clipboard to a specified text after saving a capture.

[subcommand] makeclipboardtext = "http://yourhost.com/pathtouploaddir/[latestfilename]"

As in previous example, [latestfilename] will be replaced at runtime by the filename of the latest created image.

Permalänk
Medlem
Citat:

darkmoon: Är det en bra eller dålig sak?

Tja... jag vet ärligt talat inte. Titta inte alltför mycket på hur deras version fungerar, lätt att fastna i detaljer och kopiera mer än man utvecklar, för gudarna ska veta att det inte är ett perfekt verktyg de har där.

Samtidigt behövs det nånting liknande till windows, ett program som är minimalistiskt och bara har som syfte att ta olika typer av screenshots. Och håller du det vid det och förfinar de funktionerna istället för att bygga på med nya funktioner så tror jag det kan bli helt ok. Syfte - mål - genomförande - förfining.

Men någon form av kortkommando vore ju najs. OS X har ju grab lätt tillgängligt i sin huvudmeny ("start" - "extras" - "grab" (kommer inte ihåg om det heter just extras men du fattar poängen)), men det går säkert att hitta någon annan lösning.

En variant är att lägga till en ikon uppe i varje programfönster, vid close, minimize-knapparna, även om man kanske inte ska tvinga användaren att ta emot en sån lösning. En annan är såklart kortkommandon. En tredje nånting i system tray.

Man sitter ju trots allt inte och tar skärmdumpar hela dagarna, men jag hade gärna sett att jag fick upp en meny vid min muspekare när jag trycker på print screenknappen. Huruvida det lirar ihop med andra program vet jag iofs inte, kanske stör en massa i t ex spel och liknande applikationer, vad vet jag?

Oj, det blev en hel uppsats

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur menar du då? Att programmet automatiskt resizear till det aktiva fönstrets storlek?

Ja precis och andra objekt. T.ex. taskbar, en menyrad, en knapp. Alltså olika "objekt" och fönster som finns framme på skärmen. Men detta verkar vara lite overkill i mina ögon.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smurphen

Provat alt-print screen? Tar en screenshot på nuvarande förnster.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Provat alt-print screen? Tar en screenshot på nuvarande förnster.

Jo jag vet, men då behöver jag ändå starta photoshop m.m. för att kunna spara bilden. Är väl en liten idé med detta progarmmet att man slipper starta andra program för spara bilden.

Sen kan jag inte ta screenshoot på "objekt" med "alt-prt sc"

Visa signatur