Citat:
Ursprungligen inskrivet av gammarayburst
Haricots,
Du säger väldigt mycket men svara egentligen inte på någonting. Och den "förklaring" du gav till varför liv efter (biologiska)döden är omöjligt var givetvis helt ohållbar och bevisar inte ett jota, förutom att du ägnar dig åt lekmannamässiga spekulationer och konstaterar hur du tror att det borde vara.
Motivera varför istället för att enbart påstå att det är så att mitt resonemang inte håller och därefter fortsätta som om du hade demonstrerat det.
Citat:
Vårt liv är biologiskt ja, men vad är det som säger att allt liv måste vara det? Dessutom sa jag aldrig något om att kvantmekanik skulle påverka biologin, jag pekade bara på det som ett område där det finns mycket kvar att lära. Kvantmekanik är dessutom bara en del och det finns antagligen många fler områden vi inte kan särskilt mycket eller ens någonting om. Jag kan dock inte debattera i detta då jag inte är fysiker, du verkar inte heller vara det men trots det fastställer du saker inom fysiken som du inte verkar behärska.
Men nu var det väll ändå liv efter VÅR död vi talade om, inte liv efter döden för en helt annan form av liv. Så att det kan finnas ickebiologiska livsformer har inget med liv efter VÅR död att göra.
Döden är ett biologiskt fenomen, för att kvantfysiken ska vara relevant i en diskussion om döden så krävs det att kvantfysiken radikalt påverkar ett biologiskt fenomen.
Jag har aldrig påstått att jag är fysiker, det var DU som drog in kvantfysik i en diskussion det inte hör hemma.
Jag "är" om något en biolog, i den bemärkelsen att min kunskapsnivå är betydligt mycket högre än din och nästan alla andra på forumet i detta ämne.
Citat:
Om det ska finnas något liv efter döden är det givetvis antagligen i någon form som är av helt annan karaktär än våran nuvarande, och då var kvantmekaniken det jag kunde relatera till som ett outforskat område.
Så... vi blir mindre när vi dör?
Inse att hjärnan är alldeles för stor, blöt och varm för att kunna utnyttja några kvantfenomen.
Det är lika relevant som historian om hattmodets tillkortakommanden.
Citat:
Massa och energi är också ekvivalenta inom fysiken så det är givetvis energin i våra kroppar som skulle stå för nästa form av liv, våra biologiska kroppar bryts ju ner helt. Det finns en hel del teorier inom just kvantmekaniken, t.ex att det kan finnas flera dimensioner (uppåt 10-12 dimensioner har jag hört) än dom fyra vi känner till, som öppnar för vidare spekulation. Dock rätt meningslös spekulation eftersom vi kan så lite om det men jag använder det bara som exempel på saker vi inte än förstår och behärskar.
Energi är inte vad du tror att det är.
Är det värmeenergin du föreslår ska vara vår del av personen som ska leva vidare eller den kemiskt lagrade?
Värmeenergin strålar ut till omgivningen efter någon dag, den kemiskt lagrade energin utnyttjas av bakterier, svampar och smådjur. Blir vi reinkarnerade som dessa då det är dit vår energi går?
Dimensioner är inte heller vad du tror att du är, förklara varför fler rumsdimensioner skulle vara ett argument för absurda påståenden såsom liv efter döden.
Citat:
Eftersom vi idag inte är i närheten av att fullt förså hur universum och fysiken fungerar ner på kvantnivå, och vi inte har en aning saker som var energin kom ifrån som skapade allt och vad som finns bortom universum, tycker jag det är väldigt ignorant att sitta och konstera saker som kan beröras av allt detta vi inte känner till ett skvatt om. Vi vet ju inte ens om den fysik och de naturlagar vi har i vårt universum är de enda som finns.
Och..?
Du har fortfarande inte förklarat hur kvantfysik skulle påverka biologi, och nu drar du in kosmologi i allt?
Hur har du tänkt att kosmologi ska påverka biologi?
Vi vet varför liv existerar.
Vi vet vad liv är.
Vi vet varför liv dör.
Vi kan observera hur alla de aspekter som byggde upp livsformen bryts ner (även det som utgjorde "dig", dvs de aspekter som du föreslår kanske ska fortsätta att existera efter att de slutat existera)
Så... förklara för mig varför ditt rabblande om kvantfysik och kosmologi gör tramset om liv efter döden troligt men inte andra absurda påståenden.
Om jag säger att du inte kan veta att det inte står en osynlig rosa enhörning bakom dig för att "vi vet så lite om kvantfysik och kosmologi", skulle du då köpa det?
Vad utöver önsketänkande gör påståendet om liv efter döden mer troligt än en osynlig rosa enhörning?
Citat:
Troligtvis finns det också fenomen som går borton vår begrepps och förståndsförmåga. När vanliga lekmän som inte kan någonting mer en än gnutta klassisk fysik påstår att det är omöjligt med ett liv efter döden blir det väldigt fånigt och visar inte på särskilt moget tänkande.
Hade livet och döden varit fenomen i fysikens värld så hade jag hållit med dig, men det är det inte.
Förklara för mig hur upptäckter i kvantfysik och kosmologi kan påverka såpass klarlagda fenomen som döden... eller förbränningsmotorer för den delen, eller lägg ner hela din löjliga "fysikvinkel".
Citat:
Jag å min sida påstår inte att jag vet någonting om vad som händer efter döden, men jag utesluter inte att det finns någon form av liv eftersom jag inser att det inte är vettigt att göra det. Som jag sa tidigare tror sig många veta mer än dom faktiskt gör, och du verkar helt klart vara en av dom.
Men jag påstår att jag vet något om döden (biologi, inte fysik, biologi), jag påstår att jag vet fullt tillräckligt för att utesluta liv efter döden som nonsens. (med en tillräckligt stor säkerhet för att det ska vara löjligt att underhålla tanken på att "det kanske inte stämmer")