24MBIT bredband men endast 8MBIT i Windows Vista?

Permalänk

24MBIT bredband men endast 8MBIT i Windows Vista?

Jag installerade Windows Vista Ultimate men hastigheten blir inte rätt. I XP så funkade det med 24MBIT så jag antar att felet måste ligga bland drivrutinerna till modemet? DSL-300T? Men vart hittar man såna? Kolla på DSL hemsida men dom funkade inte. Routern är Netgear WGR614 V6

Ja har även testat detta http://www.mijico.ca/index.php?option=com_content&task=view&i... d=39

http://forums.techarena.in/showthread.php?p=3093144

Inaktiverade IPv6 men det står "Begränsad" Hur är det med drivrutiner till Routern?

Hastigheten kollade jag i TPTEST 5.0 = 6,5MBIT = SK 8MBIT

Permalänk
Medlem

Ehm, ett modem kräver inga drivrutiner? Du är väl ändå bara ansluten genom en nätverkskabel?
Du behöver varken drivrutiner till routern eller modemet. Testa att koppla dig direkt till modemet utan router, anslut med kabel, kolla vad du får i TPtest då. Antagligen just trådlösa delen som får dig att förlora en massa.

Permalänk

Ja det är nog sant men man fick ändå med en installations cd till modemet, som dock ej funkar i Vista. Grejen är att de visade 24MBIT i Windows XP Home så något måste vara fel i Vista Ultimate

Permalänk
Medlem

Jag har haft liknande fel då och då. Samma i XP och i Vista. Kan ibland ha 24mbit i ett par månader men tillslut så begränsas det till 8mbit. Enda lösning som funkar för mig är att stänga av alla datorer i huset och sedan rycka ur alla sladdar ur routern/ modemet och sedan vänta i ungefär en timme. Koppla i sladdarna sen, vänta en stund och sen slå på en dator och vips så funkar det.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D (-15 CO), ASUS B850 TUF Gaming Plus, 2x16GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000/CL30, Gigabyte RTX 5070 Ti Windforce SFF (.935v @3000MHz core, +3000 mem)

Permalänk

Jag testade att starta upp datorn utan modemet & routern, sen kopplade jag in modemet å därefter routern men det är likadant ännu. Har funderat på om DSL-300T inte klarar av Vista

Permalänk

Testa att inaktivera "IP Helper" i "Services" i Windows Vista. Den gör så att man får IPv6, men det är inte speciellt aktuellt ändå (än så länge), så den behövs ju knappast. Har läst någonstans att den kan lösa sådana problem. Hade själv rekordlåga hastigheter i Vista, fast jag kommer inte ihåg vilket som löste problemet.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

Det behövs inga drivrutiner varken för modem eller router. Vad du får med på cd är konfigurationsprogram/guider som ska hjälpa om du inte vet vad du har för uppkoppling eller vet vad för inställningar som ska ska göras i webgränssnitt på routern
Har du uPNP avstängt i routern sträcker sig vistas kontroll inte längre än till nätverksporten på din dator.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Testade men det står "Det gick inte att stoppa tjänsten - Åtkomst nekad"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ziegfried
Testa att inaktivera "IP Helper" i "Services" i Windows Vista. Den gör så att man får IPv6, men det är inte speciellt aktuellt ändå (än så länge), så den behövs ju knappast. Har läst någonstans att den kan lösa sådana problem. Hade själv rekordlåga hastigheter i Vista, fast jag kommer inte ihåg vilket som löste problemet.

Permalänk
Medlem

D-link 300T är nog bland dom sämsta adsl-modemen som finns, någon du känner som har ett annat adsl-modem som du kan prova med?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

EDIT:

Fick ett nytt modem i veckan som jag glömt (Zyxel P-660H Triple Play ADSL2+ Modem) ska testa om de funkar med det

Fick ut 11,8MBIT när jag bytte modem

Jag stoppade tjänsten men det går fortfarande segt.

Avancerade TCP/IP Inställningar=

IP Adress/DHCP aktiverat

Automatiskt mått

DNS:

Lägg till primära och anslutningsspecifika DNS-suffix

Lägg till överordnade suffix till primära DSN-suffix

WINS:

Inaktivera NETBIOS över TCP/IP