CPU usage i VISTA
den som orkar läsa och ger en kommentar borde få bragdguldet
hej!
har ett märkligt fenomen som kom idag just, i gadgeten till höger i vista finna judet att man kan se cpu och ram usage, utan att jag har några program igång, har till och med försökt att släcka ner så mång processor som möjligt....så är min cpu usage på runt 50% hela tiden, ramen ligger och pendlar mellan 10-40 har en amilo 2.0 dual core, 2 i ram och ati1900, nästan helt ny......den ligger ju vanligtvis på 0-10 när man itne kör några program
exempel: har ett spel som jag spelar nu och det är need for speed prostreet, ett krävande spel, men inga problem för datorn på de högsta inställningarna....inga problem fram till nu iaf.....nu lagar det som fan när man kör och jag börjar helt ärligt bli lite skrämd....
Har startat om, diskrensat,, systemåterställt, defragat, avinstallerat massa program osv...funderar på att formatera, men jag vet inte vad det skulle hjälpa.....
Har även speedfan installerat på datorn sen tidigare, tempen ligger relativt högt och även cpu usage i speedfan ligger på dessa procent precis som i gadgeten....tempen är jag väl inte så oroad över kanske eftersom jag vet att den alltid har legat relativt högt (har inte hunnit köpa en fläkt som den ska stå på)(ska göra det i vecakn)
Nått jag även har märkt är att hdd jobbar mycket mer nu än förut (blinkar, haha)
Sitter och skriver på datorn nu, inga problem
[En annan jättemärklig sak jag upptäckte var att, nu när jag skulle skriva inlägget så stängde jag av alla nerladdningar jag hade på en annan dator i samma nätverk, kopplat med router, då sjönk cpuusage till ungefär 25-30]
frågorna jag har är: vad påverkar cpu usagen?, borde jag kanske bara skita i VISTA och lägga in xp istället? (gärna opartiska svar), kan dessa siffor jag har på usage vara missvisande?
Om någon har haft liknande problem eller vet en lösning, plz släng in en kommentar
MVH/Lars