Permalänk

CPU usage i VISTA

den som orkar läsa och ger en kommentar borde få bragdguldet

hej!
har ett märkligt fenomen som kom idag just, i gadgeten till höger i vista finna judet att man kan se cpu och ram usage, utan att jag har några program igång, har till och med försökt att släcka ner så mång processor som möjligt....så är min cpu usage på runt 50% hela tiden, ramen ligger och pendlar mellan 10-40 har en amilo 2.0 dual core, 2 i ram och ati1900, nästan helt ny......den ligger ju vanligtvis på 0-10 när man itne kör några program

exempel: har ett spel som jag spelar nu och det är need for speed prostreet, ett krävande spel, men inga problem för datorn på de högsta inställningarna....inga problem fram till nu iaf.....nu lagar det som fan när man kör och jag börjar helt ärligt bli lite skrämd....

Har startat om, diskrensat,, systemåterställt, defragat, avinstallerat massa program osv...funderar på att formatera, men jag vet inte vad det skulle hjälpa.....

Har även speedfan installerat på datorn sen tidigare, tempen ligger relativt högt och även cpu usage i speedfan ligger på dessa procent precis som i gadgeten....tempen är jag väl inte så oroad över kanske eftersom jag vet att den alltid har legat relativt högt (har inte hunnit köpa en fläkt som den ska stå på)(ska göra det i vecakn)

Nått jag även har märkt är att hdd jobbar mycket mer nu än förut (blinkar, haha)

Sitter och skriver på datorn nu, inga problem

[En annan jättemärklig sak jag upptäckte var att, nu när jag skulle skriva inlägget så stängde jag av alla nerladdningar jag hade på en annan dator i samma nätverk, kopplat med router, då sjönk cpuusage till ungefär 25-30]

frågorna jag har är: vad påverkar cpu usagen?, borde jag kanske bara skita i VISTA och lägga in xp istället? (gärna opartiska svar), kan dessa siffor jag har på usage vara missvisande?

Om någon har haft liknande problem eller vet en lösning, plz släng in en kommentar

MVH/Lars

Permalänk
Medlem

Det är ju bara att kolla vad som tar kraft...
Ctrl + Alt + Delete, välj sedan aktivitetshanteraren. Kolla vad som tar CPU-kraft.

Ett ännu bättre val är att ladda ner Process Explorer från MS:

http://www.microsoft.com/technet/sysinternals/utilities/proce...

Där har du total koll på vad som tar kraft från din dator.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk

aha bra tips där med sidan, som sagt jag avslutade massa processer som tog kraft..ganska många...men et var som sagt ingen skillnad...

Permalänk
Medlem

Men kolla helt sonika VAD som tar CPU-kraft...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Entusiast

Windows Vista hjälper oss med att ständigt underhålla och trimma datorn när det finns lite CPU-tid att utnyttja till detta.

Sökfunktionen i Vista är en del som hjälper till genom att söka genom datorn efter filer och indexera dessa, och detta sker vid minsta skriv.aktivitet till hårddisken eftersom skriv-aktiviteter innebär att nått är förändrat.

SuperFetch-funktionen är en annan nyhet som ser till att ladda in och "cacha" programfiler och annat som kan vara bra att ladda in i RAM-minnet.

Men för att slippa ladda in hela din hårddisk samt hela Internet i RAM-minnet så försöker den förutspå vad ditt nästa drag blir och försöker på så vis i förväg ladda in programmet/dokumentet/internet-sidan innan du själv vet att du skall starta/ladda/redigera/läsa den/det.

Sedan har vi den trevliga funktionen som ser till att hålla hårddisken optimerad så du slipper köra en manuell defragmentering.
(Vista's standard-konfiguration skall tydligen ge dig en så pass bra optimering i realtid att du ALDRIG skall behöva defragmentera manuellt)

Allt detta ger ju Vistas berömda hårddisk-aktivitet (som att köra Windows 95 på en 386'a med 3 Megabyte RAM [Jag har provat] )

En dålig/standard drivrutin till RAID/SATA -kontrollern som hårddisken är ansluten till ger onormalt mycket CPU-aktivitet p.g.a Vistas funktioner ovan, så mitt tips är att uppdatera moderkortets drivrutiner, i synnerhet dem till RAID/SATA/PATA-kontrollerna.

Jag hade dem problemen du beskriver på min bärbara, så jag valde helt sonika att stänga av en del av funktionerna samt att uppdatera drivrutinerna för SATA-kontrollern. Det hjälpte en hel del.

Det hjälpte också med att stänga av "superfetch" -funktionen i Vista, för trots allt kunde den inte förutspå rätt saker och orsakade istället onödigt mycket aktivitet på hårddisken som i sin tur drog ner på batteritiden.

Här är en artikel om hur du stänger av just "SuperFetch":
http://www.mydigitallife.info/2007/11/30/disable-and-turn-off...

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

det vart helt klart bättre när jag disablade superfetch, men i bland kan han få spelet och gå upp sådär, ibland funkar det med att bara starta om men jag har märkt att när jag tar ut nätverssladden så går den upp som attan i cpuusage och när jag sätter i den igen så går den ner....känns märkligt men kan det finnas någon anledning till det?

edit: det verkar som om näör jag tar ut nätverkssladden så är det explorer som tar upp en jävla massa usuge på cpu....iaf enligt task managern.....hargjort om processen flera ggr, och dom som örjar ta cpu usage när jag tar ut nätversladden är mest explorer och svchost lite grann.....

Permalänk

Löste det sig?

Jg har en bärbr med samma problem en amilo här med dok en sämre.