Muskampen 2025: Segraren korad!

Är religion förenligt med vetenskap?

Permalänk

Tycker att man har fokuserat lite för mycket på den gamla synen på religion. Religion känns inte längre användbar för att förklara olika naturvetenskapliga fenomen, det klarar många smarta idioter världen över idag.
Religionen ska istället svara på frågor av filosofisk karaktär, där finns det behov av vägledning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheep
edit: Vad gäller frågan vad som startade big-bang så kan den mycket väl vara per definition omöjlig att besvara oavsett mängden av information vi samlar in. Om det var så att rumtiden skapades iom big bang så saknar vi helt enkelt referenser att förklara det som finns bakom.

Det behöver inte ens vara nödvändigt att det finns nått bakom. Enligt Stephen Hawking så kan man se tiden och universum som jorden, där tiden börjar på sydpolen. Meridianerna representerar olika tider och omkretsen representerar universums storlek. Att då fråga vad som fanns innan Big Bang blir som att fråga vad som finns söder om sydpolen. Det är odefinierat och löjligt att prata om.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Stora/vissa delar av religion är (åtminstånde ännu så länge) självklart kompatibla med vetenskap, och det behövs det knappast någon vetenskapsman för att räkna ut. De delarna handlar om värderingar, vad man tycker är rätt och fel, hur man ska uppträda socialt, hur man ska behandla andra människor, moral och etik etc.

Dock för de allra flesta religioner med sig en massa förlegat trams, som tyvärr alldeles för många tror alldeles för mycket på. Jag menar, kristendomen är 2000 år gammal, islam är en femhundra år yngre, under den här tiden har det hänt en jäkla massa och även om religionerna var moderna den dagen de skapades så är alldeles för många för trånsynta för att se att utvecklingen har gått framåt.

Skulle jag gå till kyrkan regelbundet så skulle inte det vara för att få kontakt med "gud" eller något annat sånt trams utan för att få en gemenskap och träffa andra människor och (lära mig) umgås med dem. Och det är absolut kompatibelt med vetenskap.

Visa signatur

Man kan inte få allt här i världen... men det vore ju dumt att inte försöka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Det behöver inte ens vara nödvändigt att det finns nått bakom. Enligt Stephen Hawking så kan man se tiden och universum som jorden, där tiden börjar på sydpolen. Meridianerna representerar olika tider och omkretsen representerar universums storlek. Att då fråga vad som fanns innan Big Bang blir som att fråga vad som finns söder om sydpolen. Det är odefinierat och löjligt att prata om.

Ja, precis, det vi säger är odefinierat och löjligt att prata om kallar många gud. Är det logiskt att då också tro på vetenskapen? Vetenskapen tror ingenting i det sammanhanget.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Religion är förenligt med vetenskap så länge man inte inbillar sig att sin tro har något med vetenskap att göra och låter det påverka en i sina vetenskapliga aktiviteter.
Religiösa vetenskapsmän existerar ju. För de flesta av dem är det självklart att hålla isär vetenskap och tro.

Dock har jag väldigt svårt att förstå hur dessa kan få allt att passa ihop.
Religion och vetenskap är ju i många avseenden varandras motsatser.

Håller med dig. Det går, men det är mycket konstigt eftersom tro och vetenskap motsäger varandra på vissa punkter.

Däremot kvarstår frågan om man kan tro på gud och samtidigt vara hängiven till vetenskapen. Jag anser att det strider mot rationellt tänkande.

Jag upplever att många kristna inte längre påstår att bibeln är 100% felfri (som ni andra gör). Ex. "Ja, bibeln är inte helt korrekt (mistolkningar, felöversättningar, annat) men huvudsakligen är det guds ord".

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

celerity ? De två ämnena behöver ju inte överlappa varandra och därmed motsäga varandra. Då vetenskapen inte definierar vad som fanns innan big bang så finns det ju allt utrymme i världen att hitta på vad som helst för det.

Jag har inga problem alls med hävdanden kring deistiska gudar, förutom att de är värdelösa i en argumentation, och i allt annat också för den delen.

Det är när gud tas in i vår tid som problemen kommer och religionen ev. blir oförenlig med vetenskapen.

Problemet med att säga något absolut i frågan är ju att vi inte har definierat oförenlig på ett godtagbart sätt. Eller för den delen religion.

Zack_Ersa - Varför skulle religionen vara lämpad att göra det? Dvs svara på frågor av filosofisk karaktär.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Man kan hålla med om precis allt som vetenskapen säger sig förklara, och det finns ändå massor av plats för Gud och högre makter. Det är väl knappast många av de som kallar sig kristna som tror bokstavligt på skapelseberättelsen i Bibeln, och saker som kan falsifieras mer eller mindre. Så det handlar rätt mycket om hur man definierar religion. Gud kan finnas oavsett hur mycket felaktiga tramserier som anhängarna hittar på i hans namn.

Naturvetenskapen t.ex. arbetar mycket på att förklara förlopp och HUR saker hänger ihop. Den förklarar inte VARFÖR det är så. Varför finns just elektroner, protoner och neutroner? Varför existerar universum? Man kan svälja Big Bang med hull och hår och ändå ha på känn att det var en gud som satte igång alltihop, som bestämde de fysikaliska spelregler som vi försöker förstå.

Jag tror inte på någon gud och jag gillar inte religion, men det går helt enkelt inte att utesluta något av det på ett rent vetenskapligt plan.

Även jag reagerade på ordet "självklart" i ett av röstningsalternativen. Att det ska vara så svårt för trådskapare att låta bli att vinkla alternativen till sin egen åsikt. Gäller inte bara dig då celerity.

Varför ska de då tro på den kristna guden om de inte håller med om allt? DÅ är det bättre att ha en personlig religion.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheep
celerity ? De två ämnena behöver ju inte överlappa varandra och därmed motsäga varandra. Då vetenskapen inte definierar vad som fanns innan big bang så finns det ju allt utrymme i världen att hitta på vad som helst för det.

Jag har inga problem alls med hävdanden kring deistiska gudar, förutom att de är värdelösa i en argumentation, och i allt annat också för den delen.

Det är när gud tas in i vår tid som problemen kommer och religionen ev. blir oförenlig med vetenskapen.

Problemet med att säga något absolut i frågan är ju att vi inte har definierat oförenlig på ett godtagbart sätt. Eller för den delen religion.

Skillnaden är att vetenskapen inte hittar på grundlösa förklaringar (det är inte vetenskap). Vet man inte, så vet man inte. Vi arbetar med att hitta en förklaring.

P.S Vad som fanns innan Big Bang? Det fanns inget "innan".

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk

Att Adam och Eva, som det är beskrivet i Bibeln (Koranen?), skulle vara de första människorna stämmer inte. Och det står inte så i bibeln heller (om man läser vidare). Adam och Eva var de två första människorna skapade av Gud. Inte de första människorna. Det är en stor skillnad. Andra folkslag beskrivs i Bibeln, folkslag vilka Gud inte skapat.

Definitionen av Gud i Bibeln är också spridd. Det pratas om Gud som en person, och även som personer i plural i gamla testamentet. I nya testamentet är Gud mer av andeväsen än person.

Jag har ställningen till Bibeln att det är en bok som berättar om människors historia, invävt med religion. Det finns absurdheter och många konstigheter i Bibeln, men trots detta så beskriver Bibeln personer, platser och historiska skeenden vi vet har hänt. Det vi inte kan bekräfta är det extraordinära.

Jag är av den uppfattningen att det som står i Bibeln egentligen inte är en religion, utan har blivit en religion, matad till folket sedan en lång tid tillbaka för att hålla folket i skick.
Läser man Bibeln utifrån perspektivet att det är en historisk berättelse som blivit förvanskad för att skapa en religion kan man faktiskt få något ut av det.

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesoj
Till citat #1: Evolutionsteorin är just en teori. Jag kan själv komma på en teori som är oförenlig med tanken på Eva och Adam i någon mening. So? Teorier kan omöjligen bedömas utifrån andra teorier, vilka kan vara felaktiga. Teorier måste bedömas utifrån vad vi genom förnuftet kan säga, utifrån vår perception, logik, osv. Använder man teorier som måttstock för andra teorier är man waaay off. Exempelvis, ifråga om universums tillkomst.. teorier om detta måste prövas gentemot vad som är möjligt och troligt, och inte gentemot vetenskapliga teorier av något slag.

Jag tror att du har missuppfattat vad som menas med en vetenskaplig teori. Man skulle kunna säga att det handlar om en modell av verkligheten och en metod för att pröva denna, inte godtyckliga spekulationer, som det kan verka för vissa som hävdar att evolutionsteorin är "bara en teori". Andra vetenskapliga teorier som också bara är teorier är bl.a. gravitationsteorin och relativitetsteorin. Eller jämför t.ex. med körkortsteori. Det är väl ingen som avfärdar detta som vilda spekulationer om hur man ska köra bil. Det visar på precis lika dålig förståelse som att säga, "jaha, så du vet inte, men du gissar bara", åt någon som säger att han tror på Gud. Det är ju inte det man menar med "tro".

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av celerity
Skillnaden är att vetenskapen inte hittar på grundlösa förklaringar (det är inte vetenskap). Vet man inte, så vet man inte. Vi arbetar med att hitta en förklaring.

P.S Vad som fanns innan Big Bang? Det fanns inget "innan".

Tack för tipset, nu vet jag. Eller vänta nu, det vet jag inte alls. Det finns en hypotes att rumtiden uppstod iom big bang. Det innebär inte att det inte finns något innan, bara att det är odefinierat.

Intressemässigt spelar det inte så stor roll enligt vad vi tror idag, så vi kan säga att det är ointressant. Men vi kan verkligen inte hävda att det inte fanns något innan. Visst kan vi hävda att det inte fanns någon tid "bortom" big-bang om vi antar att den hypotesen stämmer, men det innebär inte att det inte fanns något med en händelseriktning före.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem

Ja, vi vet inte om det fanns något före Big Bang.
Vår rumtid kanske uppstod då, men inget säger att det inte fanns någon annan rumtid eller något liknande innan.
Något måste ju ha funnits som givit upphov till den reaktion som skapade vårt universum.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja, vi vet inte om det fanns något före Big Bang.
Vår rumtid kanske uppstod då, men inget säger att det inte fanns någon annan rumtid eller något liknande innan.
Något måste ju ha funnits som givit upphov till den reaktion som skapade vårt universum.

Nej.

"I now think I can show how the universe was spontneously created out of nothing, according to the laws of science."
- Stephen Hawking

Det misstag många gör när de funderar över fysik är att de använde sin intuition och erfarenhet om omvärlden som referensram över vad som är rimligt. Vad vi tycker är intuitivt är baserat på vår närvärld och vad vi är vana vid att se. Kvantfysik, relativitetsteori och liknande är inte intuitivt, men det betyder inte att de inte stämmer. Vad jag försöker säga är att när man funderar över hur universum fungerar och hur det startade så ska man inte gå på känsla, för din känsla av vad som borde vara rätt är inte anpassad till dessa frågor. Att det inte känns rimligt eller trovärdigt att universum skapades ur ingenting eller att det inte fanns tid innan Big Bang har ingenting med dess sanningshalt att göra.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Nej, jag antyder att du väldigt sällan är det. F.ö. så har du nog rätt. Det är inte världens grej att alternativen ser ut som det gör.

Varken du eller jag eller någon här på forumet är någonsin objektiva.

Mkt av religionsdiskussionen går ut på att religionen hävdar att "motståndarsidan" inte kan bevisa det och därmed faller deras argument. Men frånvaron av bevis är inte bevis. Dvs om inte vetenskapen kan fullt och helt bevisa något så hävdar religionssidan att då kan det ha varit en allsmäktig gud. Detta stämmer givetvis inte då det ändå inte finns bevis för en allsmäktig gud.

Hela argumentationen från religionsidan går ut på att frånvaron av bevis är bevis.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Re: Är religion förenligt med vetenskap?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av celerity
...
- Vatten förvandlas till vin
- Jesus mättar 5 000 män
- Kristus besegrar döden
- Jesus går på vatten

Inget av det ovanstående är sant och självklart har ingen upplevt det varken i modern tid eller för tvåtusen år sedan - allt strider mot vetenskapen (övernaturliga fenomen). Det är en saga, en myt, precis som den äldre Eddan och grekisk mytologi.

Några påstår att mitt resonemang redan är fel eftersom det bygger på antaganden att gud inte finns. Hur ska man i så fall forska om religion? Ska man kunna ifrågasätta bibeln och koranen? Eller är det "tabu" eftersom det är heligt för så många människor - med andra ord bibeln, koranen och många andra religiösa skrifter är alltid rätt?

Gör inte tråden till ett "ateist party", utan motivera och kom med argument!

Som redan sagts flera ggr så kan aldrig vetenskapen begränsa vad som är möjligt. Vetenskapen är till sin natur beskrivande och kommer aldrig påverka vad som är sant.
Finns det en Gud, ja då finns Han oberoende av vad du eller någon annan säger.
Givetvis påstår folk att ditt resonemang är fel då det faktiskt är fel, det har ju förklarats flera ggr varför också.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej.

"I now think I can show how the universe was spontneously created out of nothing, according to the laws of science."
- Stephen Hawking

Hans påstående i denna form är en självmotsägelse, om han nu inte med "nothing" menar frånvaron av rumtiden (vilket troligen är det han syftar på).
Universum skapades av "the laws of science" som måste ha funnits innan Big Bang för att kunna ge upphov till denna.

Det finns inte heller någonting som utesluter att det funnits någon annan slags rumtid innan Big Bang. Det vet inte Hawkins eller någon annan något om.

Visa signatur

Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Till citat #1: Evolutionsteorin är just en teori. Jag kan själv komma på en teori som är oförenlig med tanken på Eva och Adam i någon mening. So? Teorier kan omöjligen bedömas utifrån andra teorier, vilka kan vara felaktiga. Teorier måste bedömas utifrån vad vi genom förnuftet kan säga, utifrån vår perception, logik, osv. Använder man teorier som måttstock för andra teorier är man waaay off. Exempelvis, ifråga om universums tillkomst.. teorier om detta måste prövas gentemot vad som är möjligt och troligt, och inte gentemot vetenskapliga teorier av något slag.

Wow... du talar verkligen utanför ditt kunskapsområde.
Evolutionsteorin är en teori som byggs upp av mängder av fakta och som beskriver fakta.
En av dessa fakta är att vi har ett ursprung som (i "stora" drag) beskrivs av evolutionsteorin.
Att vi och schimpanserna har en och samma anfader är ett faktum. Om du vill så kan jag mer än gärna berätta hur vi kan veta att det är så, och då menar jag att vi faktiskt kan veta (i den grad vi nu kan veta något... och bland dessa "vetbara" saker ligger detta utan tvekan som bland de absolut säkraste)

Citat:

Till citat #2: Som sagt, vetenskapen har inget egenvärde. Det är onekligen resultaten som är det vi intresserar oss för. Alltså, ett sannolikt sätt att förklara ex. människans historia, eller universums tillkomst. Om vi exempelvis har en extremt svår matematisk uppgift framför oss (och vars lösning vi är intresserade av, alltså inte bara någon matematisk exercis), så måste vi kunna tillåta oss att använda oss av alla tänkbara sätt att besvara denna uppgift så att lösningen ger oss svaret på frågan på ett sätt som är logiskt att ta till sig. Sedan om vi räknar med miniräknare, multiplikation eller division under olika förhållanden spelar ingen roll. Sanningen är, min vän, att uppgiften har ett svar.

Du har uppenbarligen lagt en enda minut på att studera matematik utöver grundskolan men känner dig ändå självsäker till att förklara för oss andra hur det ligger till.

Självklart får man inte gå till väga hur man vill i matematiken, gör man det så kommer man med påståenden som inte visat sig stämma (oavsett nu om de stämmer eller inte). Matematiken är absurt strikt, se här ett urdrag ur PM där de visar att 1+1 är 2:
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Principia_Mathematica_theo...
(PM är rada motsatsen till den bild du beskriver av matematiken)

Citat:

Försök föreställa dig (som ett tankeexperiment), att man till 100% har bevisat att något som vi kallar Gud har frambringat universum. När man ser på jorden, skulle det då vara helt från vettet att inte isåfall ta med detta i beräkningen när man söker förklara människans tillkomst. Varför skulle man argumentera för Eva och Adam-modellen, om man inte kunde tänka sig att Gud skapade allt?

Försök nu att göra det motsatta med att evolutionsteorin förklarar vårt ursprung och att det skett genom de processer som denna beskriver.
Nu har du det scenario som faktiskt stämmer. Du får argumentar om din gud i ljuset av vad vi vet om vårt ursprung, inte anta saker som du inte vet och därefter låtsas att detta skulle förändra något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Hans påstående i denna form är en självmotsägelse, om han nu inte med "nothing" menar frånvaron av rumtiden (vilket troligen är det han syftar på).
Universum skapades av "the laws of science" som måste ha funnits innan Big Bang för att kunna ge upphov till denna.

Jag är inte så säker på det. Du pratar om "innan" Big bang. Innan kanske inte finns. Att prata om innan big bang är kanske, som han beskriver det, som att prata om vad som är söder om sydpolen. Det är odefinierat och meningslöst. Släpp din intuitiva känsla av att tiden går längs en axel, att tiden är en konstant i universum.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag är inte så säker på det. Du pratar om "innan" Big bang. Innan kanske inte finns. Att prata om innan big bang är kanske, som han beskriver det, som att prata om vad som är söder om sydpolen. Det är odefinierat och meningslöst. Släpp din intuitiva känsla av att tiden går längs en axel.

Visst, det intuitiva kan lura en i sådana sammanhang.

Dock är jag säker på att ingen, inklusive Hawkins, kan härleda någon teori om vad som händer om ingenting finns. Om ingenting finns händer ingenting och det är inte ens meningsfullt att prata om det.

Hawkins måste ha utgått från att något funnits för att kunna härlda hur det är möjligt för Big Bang att inträffa.
Vårt tid och rum fanns kanske inte, men något fanns där som styrde naturlagarna och möjliggjorde uppkomsten av vårt universum.
Exakt vad han utgått ifrån vet jag inte, eftersom jag inte är insatt i hans teorier.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att den mänskliga hjärnan inte förstår begreppet evigt. Den kan inte uppfatta nåt som är evigt långt t.ex. den sätter automatiskt en början och ett slut till saker.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Visst, det intuitiva kan lura en i sådana sammanhang.

Dock är jag säker på att ingen, inklusive Hawkins, kan härleda någon teori om vad som händer om ingenting finns. Om ingenting finns händer ingenting och det är inte ens meningsfullt att prata om det.

Hawkins måste ha utgått från att något funnits för att kunna härlda hur det är möjligt för Big Bang att inträffa.
Vårt tid och rum fanns kanske inte, men något fanns där som styrde naturlagarna och möjliggjorde uppkomsten av vårt universum.
Exakt vad han utgått ifrån vet jag inte, eftersom jag inte är insatt i hans teorier.

"Om ingenting finns händer ingenting" <= Det där är nått du baserar på intuition och världen som den ser ut i vardagen. Om något kan komma ur ingenting (vilket är det han påstår) så kan något hända när ingenting finns (inte ens tid).

Han har utgått från kvantteori och relativitetsteori. Det är sådant som vi har visat stämmer idag (och idag är det enda vi kan basera våra teorier på). Sedan har han troligen spolat tiden bakåt för att se vad som händer vid startögonblicket och hur detta har gått till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

"Om ingenting finns händer ingenting" <= Det där är nått du baserar på intuition och världen som den ser ut i vardagen. Om något kan komma ur ingenting (vilket är det han påstår) så kan något hända när ingenting finns (inte ens tid).

Han har utgått från kvantteori och relativitetsteori. Det är sådant som vi har visat stämmer idag (och idag är det enda vi kan basera våra teorier på). Sedan har han troligen spolat tiden bakåt för att se vad som händer vid startögonblicket och hur detta har gått till.

Jag tror inte att han menar att han kan härleda vad som händer om ingenting alls existerar. Han måste ha utgått från att något existerar, tex de naturlagar som satte igång Big Bang.

Att säga att man kan härleda vad som händer om ingenting existerar(dvs inga naturlagar eller någonting alls) är inte vettigt.
Det är som om någon skulle påstå att han kunde bevisa en massa matematiska bevis utan att utgå från några axiom.

Hawkins har antagligen utgått från att det funnits någon sorts kvantfält eller vad det nu kan heta som styrt uppkomsten av universum.
Annars skulle han omöjligen kunna hänvisa till någon kvantmekanik för att försöka förklara det hela.
Om ingenting existerar gör inte kvantmekanikens lagar det heller och då finns ingen kvantmekanik att hänvisa till...

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Svammel

Du har missuppfattat vad religion är. Under 1-5 miljoner år (så länge människan funnits) har vi iaktagit vår omgivning och bildat oss en uppfattning om vad allting är. Detta är vetenskap. Luckorna i vetenskapen och ändarna, när man går för långt tillbaka eller fram i tiden, eller tittar på något för litet eller för stort eller för snabbt, fyller vi på med gissningar. Men detta är inte religion.

Religion är när en grupp människor "vet" hur tillvaron fungerar och deras enda belägg för detta är någon annans ord. För 2000 år sen förstördes eller glömdes väldigt mycket gammal vetenskap när en romersk ledare började använda kristendomen för att hålla ihop romarriket som höll på att splittras. Här användes religionen alltså, som sedan dess mycket flitigt, som ett sätt att få eller behålla makt. Ett annat exempel på religion är när en grupp människor velat hålla sig utanför vetenskapen men dessa har i allmänhet varit mindre, tex judarna.

Ingen trovärdig människa har "träffat" gud. De som påstår sig ha gjort det är mycket få och har alltid varit påverkade av droger eller haft ett vinstintresse och alltså bara ljugit rätt upp och ner.

Citat:

Desto mer kunskap man har, desto större möjlighet har man att...

Det heter JU mer DESTO bättre, inte varken desto-desto eller ju-ju eller desto-ju.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag tror inte att han menar att han kan härleda vad som händer om ingenting alls existerar. Han måste ha utgått från att något existerar, tex de naturlagar som satte igång Big Bang.

Att säga att man kan härleda vad som händer om ingenting existerar(dvs inga naturlagar eller någonting alls) är inte vettigt.
Det är som om någon skulle påstå att han kunde bevisa en massa matematiska bevis utan att utgå från några axiom.

Hawkins har antagligen utgått från att det funnits någon sorts kvantfält eller vad det nu kan heta som styrt uppkomsten av universum.
Annars skulle han omöjligen kunna hänvisa till någon kvantmekanik för att försöka förklara det hela.
Om ingenting existerar gör inte kvantmekanikens lagar det heller och då finns ingen kvantmekanik att hänvisa till...

Återigen pratar du om funnits som om tid fanns. Om inte tid finns blir det meningslöst att prata om vad som fanns innan Big Bang, om att naturlagarna fanns. Vad du säger med andra ord är att man måste veta vad som finns söder om sydpolen för att kunna lokalisera sydpolen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Precis, det är meningslöst att prata om vad som händer om "ingenting" finns.
Just därför gäller detsamma för Hawkins och alla andra också. Han har utgått från någonting. Man kan inte bygga en teori utan att ha några utgångspunkter.
Om man ska ta jordklotsanalogin så motsvarar det snarare att säga att man kan bevisa existensen av en sydpol, utan att utgå ifrån någonting. Säger man att det finns en sydpol så har man ju redan utgått ifrån att jordklotet existerar.

Tiden kan man ju i teorierna säkert spola tillbaka så långt man vill, men mekanismen bakom Big Bang kommer man inte åt. Så snart tiden blir precis 0 upphör vår rumtid att existera och kvantmekaniken slutar existera (om nu allt verkligen försvinner).

Genom detta resonemang så tycker jag också att man går åt fel håll. Man utgår från att universum redan existerar och räknar tillbaka och ser att det måste ha funnits en början. Man förklarar inte hur ett universum kan uppstå från "ingenting".

Det är ju känt att partiklar kan uppstå ur tomma intet tillfälligt inom kvantmekaniken utan föregående orsak, men då har hela tiden de kvantmekaniska lagar funnits som styrt sannolikheten för att de ska uppstå funnits där.
Något liknande torde ha styrt universums tillkomst. Tror att det är detta Hawkins utgår infrån.

Jag tror för övrigt att vårt universum bara är ett i mängden i någon "större" "evig" struktur. I denna hypotetiska struktur finns det då kanske möjlighet för nya universa att uppstå spontant och slummässigt, styrt av kvantmekaniska lagar, precis som partiklar kan uppstå spontant i vårt universa.
Finns givetvis inga bevis för detta, men det skulle lösa en del dylika problem om början och slut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Precis, det är meningslöst att prata om vad som händer om "ingenting" finns.
Just därför gäller detsamma för Hawkins och alla andra också. Han har utgått från någonting. Man kan inte bygga en teori utan att ha några utgångspunkter.
Om man ska ta jordklotsanalogin så motsvarar det snarare att säga att man kan bevisa existensen av en sydpol, utan att utgå ifrån någonting. Säger man att det finns en sydpol så har man ju redan utgått ifrån att jordklotet existerar.

Tiden kan man ju i teorierna säkert spola tillbaka så långt man vill, men mekanismen bakom Big Bang kommer man inte åt. Så snart tiden blir precis 0 upphör vår rumtid att existera och kvantmekaniken slutar existera (om nu allt verkligen försvinner).

Genom detta resonemang så tycker jag också att man går åt fel håll. Man utgår från att universum redan existerar och räknar tillbaka och ser att det måste ha funnits en början. Man förklarar inte hur ett universum kan uppstå från "ingenting".

Det är ju känt att partiklar kan uppstå ur tomma intet tillfälligt inom kvantmekaniken utan föregående orsak, men då har hela tiden de kvantmekaniska lagar funnits som styrt sannolikheten för att de ska uppstå funnits där.
Något liknande torde ha styrt universums tillkomst. Tror att det är detta Hawkins utgår infrån.

Jag tror för övrigt att vårt universum bara är ett i mängden i någon "större" "evig" struktur. I denna hypotetiska struktur finns det då kanske möjlighet för nya universa att uppstå spontant och slummässigt, styrt av kvantmekaniska lagar, precis som partiklar kan uppstå spontant i vårt universa.
Finns givetvis inga bevis för detta, men det skulle lösa en del dylika problem om början och slut.

Han har utgått från de lagar vi har kommit fram till idag, de som vi observerat efter Big Bang. (doh! ) Han antar att om lagarna finns nu fanns de då. Däremot tror jag inte han antar att de fanns innan, eftersom innan inte är en relevant fråga då innan inte existerar.

Jag tror inte han räknar tillbaka och ser att det måste ha funnits en början. Jag tror han räknar tillbaka och ser hur början gick till. T.ex:

"Ur de är fysiklagarna är det möjligt att skapa något, även tid, ur inget på följande sätt, och enligt observationer så skedde detta [tidpunkt 0]."

Du vill fortfarande påstå att något måste funnits (naturlagar) söder om sydpolen, innan tiden började. Varför försöka beskriva vad som fanns innan Big bang, som styrde enl. dig, om det inte finns ett innan. Frågan blir ju nonsens. Om innan inte finns kan det inte ha funnits nått innan. Om jag inte har ett hus kan jag inte ha nått i huset. Att fråga vad jag har i huset när jag inte har ett hus är nonsens och meningslöst eftersom det inte finns nått hus något kan vara i.

Jag tror att Hawking använder just det här för att han vill undvika ett evigt universum. Det ställer till med fler problem än det skapar. T.ex. skulle vi aldrig nå dagens datum om universum funnits oändligt länge. Resonemanget är följande:

Om vi startar klockan på godtycklig tidpunkt så kan vi alltid räkna tiden tillbaka till startögonblicket. Således kan aldrig en oändlig tid passera från startögonblicket. Om tiden alltid funnits skulle vi kunna starta klockan för oändligt länge sedan. Då skulle oändlig tid ha passerats från den tidpunkten för att nå dagens datum. Alltså har tiden inte alltid funnits. Den måste ha startar för godtyckligt länge sedan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har inte läst allt, men jag röstade "JA" på frågan.

Anledningen är enkel: Är man bokstavstroende kristen/muslim/whatever så är det EJ förenligt med vetenskap.

Tror man däremot på t.ex en deistisk gud eller liknande så kan man väl inte påstå att det inte är förenligt med vetenskap?

Min åsikt är alltså; om man tror på en gud som har skapat världen precis så som vi och vetenskapen anser att den är skapt, så är det väl om något förenligt?

Kan tillägga att jag är agnostiker, och jag tror inte på någon gud eller liknande.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Citat:

Han har utgått från de lagar vi har kommit fram till idag, de som vi observerat efter Big Bang. (doh! ) Han antar att om lagarna finns nu fanns de då.

Precis. Det är något sådant han utgått ifrån.
Han har alltså inte utgått från att "ingenting" fanns, utan istället att lagarna då existerade och såg ut som idag.
Det är det jag vill få fram.
Hawkins kan inte ha utgått från att det inte fanns någonting och sedan härlett varför ett universum måste uppstå från detta. Detta på grund av att det, som du skriver, tom är nonsens att prata om vad som händer om ingenting existerar (det där med söder om sydpolen).

Eller menar han att lagarna som gäller idag förmedlat information bakåt i tiden till tidpunkt 0 och på så sätt i efterhand orsakat universums existens ?
Det låter ju minst sagt mysko isåfall, men det är ju en möjlighet kanske. Kasaulitetsprincipen kan ju tydligen brytas ibland i kvantvärlden har jag läst.

Citat:

Jag tror att Hawking använder just det här för att han vill undvika ett evigt universum. Det ställer till med fler problem än det skapar. T.ex. skulle vi aldrig nå dagens datum om universum funnits oändligt länge. Resonemanget är följande:

Om vi startar klockan på godtycklig tidpunkt så kan vi alltid räkna tiden tillbaka till startögonblicket. Således kan aldrig en oändlig tid passera från startögonblicket. Om tiden alltid funnits skulle vi kunna starta klockan för oändligt länge sedan. Då skulle oändlig tid ha passerats från den tidpunkten för att nå dagens datum. Alltså har tiden inte alltid funnits. Den måste ha startar för godtyckligt länge sedan.

Nej, det där är inget giltigt resonemang.
Vi skulle inte kunna ha startat klockan för oändligt länge sedan.
Däremot godtyckligt valt länge sedan.

Om vi jämför med tallinjen så är den oändlig och du kan välja hur negativa tal som helst tex -100000, -10^100, -10^100000 osv.
Detta innebär inte att tallinjen har en undre gräns, en början.

Sen så tror jag för den delen inte att vårt universum är oändligt gammalt.
Dess ålder har man väl beräknat till runt 15 miljarder år, eller vad det nu är.
Det är den eventuella större struktuen som innehåller "allting" som jag tänker mig som "evig" i någon mening.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Eller menar han att lagarna som gäller idag förmedlat information bakåt i tiden till tidpunkt 0 och på så sätt i efterhand orsakat universums existens ?
Det låter ju minst sagt mysko isåfall, men det är ju en möjlighet kanske. Kasaulitetsprincipen kan ju tydligen brytas ibland i kvantvärlden har jag läst.

Nej, så tror jag inte han tänkte. Men kan ju inte säga att jag var där bredvid och tipsade honom direkt, så jag vet inte.

Citat:

Nej, det där är inget giltigt resonemang.
Vi skulle inte kunna ha startat klockan för oändligt länge sedan.
Däremot godtyckligt valt länge sedan.

Om vi jämför med tallinjen så är den oändlig och du kan välja hur negativa tal som helst tex -100000, -10^100, -10^100000 osv.
Detta innebär inte att tallinjen har en undre gräns, en början.

Sen så tror jag för den delen inte att vårt universum är oändligt gammalt.
Dess ålder har man väl beräknat till runt 15 miljarder år, eller vad det nu är.
Det är den eventuella större struktuen som innehåller "allting" som jag tänker mig som "evig" i någon mening.

Kände när jag skrev det att det inte blev riktigt tydligt. Men du verkar ju hålla med mig ändå om att vi inte kunde ha startar klockan för oändligt länge sedan utan bara godtyckligt länge sedan. Eller?

Men hur kan den större strukturen vara evig om tid inte finns? Evig är inte ett giltigt begrepp utan tid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Massa argument

Nej, när man påstår att universum skapades ur ingenting syftar man på att energin har lånats från framtiden. Det tillåter kvantmekaniken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Teori kan nog vara ett av dom mest missanvända ord som finns i det svenska språket. Tänkte vara lite snäll och bjuda på en bra definition.

"En teori är ett system av inbörders relatade begrepp som tillsammans ger en bild av en företeelse. Den uttalar sig om hur begreppen är relaterade till varandra så att det går att förklara och förutsäga företeelsen eller förstå innebörden av den"

Det var allt jag hade att säga, nothing to see here, carry on.