Ursprungligen inskrivet av Renegade
Jag säger så här:
1. Alla datortillverkare gör fel.
2. Alla tillverkare släpper av och till datorer med barnsjukdomar och stora brister.
3. Det gäller att ha tur när man köper bärbart.
4. Alla datorer som köps med något färdiginstallerat kommer att behövas installeras om för att ges bästa prestanda.
Det spelar med andra ord inte så stor roll vad folk säger på alla forum! Av vilken anledning skriver de flesta på forum? Jo för att antingen hjälpa folk med problem eller för att fråga vad de skall köpa. Alla de här orsakerna leder till att forum är fyllda med personer som klagar på produkter, vilket i sin tur leder till att de märken som det säljs mest av får flest klagomål (HP, Dell, Acer, ASUS). Det är enkel matematik. Vi talar här om mångmiljardindustrier som alla måste behålla kunderna för att överleva. Detta medför att produkterna som säljs inte är dåliga. Procentuellt sett tror jag inte att de skiljer sig särskilt mycket mellan alla leverantörer.
Slutsatsen av detta blir alltså att läsa recensioner om de datorer som du är intresserad av. Gå till www.notebookreview.com och sök upp dina valalternativ, men tänk på att du vilket val du än gör kommer att behöva installera om datorn för att nå toppresultat i olika benchmarkprogram, så det är inget hinder. Det enda som sätter gränserna är kostnaden och smaken.
I övrigt så vill jag bara kommentera uttalandet om att gs och gt är ganska lika med att: Det är fel! Det skiljer uppåt 2000 poäng i 3dmark06. Både ASUS G1s och Dell XPS 1530 (som har GT kortet) får nästan 5000 poäng icke klockat med demoinställningarna (inte 3500 som tidigare skrivits).