Permalänk

SYnd att ajg inte orkar rota upp en gammal tråd då jätte många hade problem med samsung och bytte till Sony, nu har jag inte tid att rota i ett års gamla forum men ialla fall.

Vilka är dem andra drivrutinerna da? Rabbla upp dem själv. Det var dem jag kom på, juste, Webcam.

Dra upp dem andra själv da om du säger att det finns fler, BIOS räknar inte jag med...

(jag får runt 3500 med mitt gt oklockat med den senaste drivrutinen som fanns då jag testade)

Permalänk
Avstängd

nej ge dig nu, det räcker. jag är inte här för att tjaffsa, jag vill bara hitta en bra dator.

Permalänk

jag orkar inte heller, blev bara trött på att du trampa ner Dell och sa saker som du inte ens visste om.

Permalänk
Avstängd

vad tror ni om dessa?
http://www.prisjakt.se/produkt.php?j=210540,237788,204690,199...

ska man ha 32 eller 64 bit processor? :S

Permalänk
Medlem

Jag säger så här:

1. Alla datortillverkare gör fel.
2. Alla tillverkare släpper av och till datorer med barnsjukdomar och stora brister.
3. Det gäller att ha tur när man köper bärbart.
4. Alla datorer som köps med något färdiginstallerat kommer att behövas installeras om för att ges bästa prestanda.

Det spelar med andra ord inte så stor roll vad folk säger på alla forum! Av vilken anledning skriver de flesta på forum? Jo för att antingen hjälpa folk med problem eller för att fråga vad de skall köpa. Alla de här orsakerna leder till att forum är fyllda med personer som klagar på produkter, vilket i sin tur leder till att de märken som det säljs mest av får flest klagomål (HP, Dell, Acer, ASUS). Det är enkel matematik. Vi talar här om mångmiljardindustrier som alla måste behålla kunderna för att överleva. Detta medför att produkterna som säljs inte är dåliga. Procentuellt sett tror jag inte att de skiljer sig särskilt mycket mellan alla leverantörer.

Slutsatsen av detta blir alltså att läsa recensioner om de datorer som du är intresserad av. Gå till www.notebookreview.com och sök upp dina valalternativ, men tänk på att du vilket val du än gör kommer att behöva installera om datorn för att nå toppresultat i olika benchmarkprogram, så det är inget hinder. Det enda som sätter gränserna är kostnaden och smaken.

I övrigt så vill jag bara kommentera uttalandet om att gs och gt är ganska lika med att: Det är fel! Det skiljer uppåt 2000 poäng i 3dmark06. Både ASUS G1s och Dell XPS 1530 (som har GT kortet) får nästan 5000 poäng icke klockat med demoinställningarna (inte 3500 som tidigare skrivits).

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Renegade
I övrigt så vill jag bara kommentera uttalandet om att gs och gt är ganska lika med att: Det är fel! Det skiljer uppåt 2000 poäng i 3dmark06. Både ASUS G1s och Dell XPS 1530 (som har GT kortet) får nästan 5000 poäng icke klockat med demoinställningarna (inte 3500 som tidigare skrivits).

Helt rätt!

Jag antar att misstaget att säga att dom får 3500 beror på att dom antar det är DDR2 istället för DD3!

Permalänk
Medlem

Möjligt, men av datorerna som det talas om här nämns bara DDR3 varianten så jag antar att det är det resultatet som är intressant.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Jag säger så här:

1. Alla datortillverkare gör fel.
2. Alla tillverkare släpper av och till datorer med barnsjukdomar och stora brister.
3. Det gäller att ha tur när man köper bärbart.
4. Alla datorer som köps med något färdiginstallerat kommer att behövas installeras om för att ges bästa prestanda.

Det spelar med andra ord inte så stor roll vad folk säger på alla forum! Av vilken anledning skriver de flesta på forum? Jo för att antingen hjälpa folk med problem eller för att fråga vad de skall köpa. Alla de här orsakerna leder till att forum är fyllda med personer som klagar på produkter, vilket i sin tur leder till att de märken som det säljs mest av får flest klagomål (HP, Dell, Acer, ASUS). Det är enkel matematik. Vi talar här om mångmiljardindustrier som alla måste behålla kunderna för att överleva. Detta medför att produkterna som säljs inte är dåliga. Procentuellt sett tror jag inte att de skiljer sig särskilt mycket mellan alla leverantörer.

Slutsatsen av detta blir alltså att läsa recensioner om de datorer som du är intresserad av. Gå till www.notebookreview.com och sök upp dina valalternativ, men tänk på att du vilket val du än gör kommer att behöva installera om datorn för att nå toppresultat i olika benchmarkprogram, så det är inget hinder. Det enda som sätter gränserna är kostnaden och smaken.

tror knappast man måste installera om, om det redan blivit installerat. Visst kan det finnas onödiga program osv som man kan avinstallera. Men installera om hela datorn låter lite drastiskt. Du kanske menar att man måste avinstallera allt skit så det tar lite minne för att få bra resultat i nåt 3d-test - visst...kanske det. men man vill ju ändå ha winamp, antivirus osv medan man t.ex spelar osv.

Det låter nästan som att du tycker forum är helt onödigt för folk har ändå helt olika uppfattningar och alla företag är lika bra hihi - vilket skämt.

Ska man ha 32bit eller 64bit processor?
Jag hade ca 16 datorer som jag är intresserade av.
15 av dem är med 64 bit processor.
1 av dem är 32 bit processor.

Jag trodde, innan jag upptäckte detta, att det skulle vara 32 bits.
Nu fattar jag typ ingenting.

Jag har hittat 16 datorer http://www.prisjakt.se/kategori.php?k=s14412058#rparams=k=s14... med filtret:
windows vista
minst 2048 ram
minst 120 gb hårddisk
go geforce-kort
intel core 2 duo
15-17 tum bildksärm

15 av dessa är alltså 64bit...öh...ska det vara så? Är det 64 bit som gäller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scrippo
tror knappast man måste installera om, om det redan blivit installerat. Visst kan det finnas onödiga program osv som man kan avinstallera. Men installera om hela datorn låter lite drastiskt. Du kanske menar att man måste avinstallera allt skit så det tar lite minne för att få bra resultat i nåt 3d-test - visst...kanske det. men man vill ju ändå ha winamp, antivirus osv medan man t.ex spelar osv.

Det låter nästan som att du tycker forum är helt onödigt för folk har ändå helt olika uppfattningar och alla företag är lika bra hihi - vilket skämt.

Ska man ha 32bit eller 64bit processor?
Jag hade ca 16 datorer som jag är intresserade av.
15 av dem är med 64 bit processor.
1 av dem är 32 bit processor.

Jag trodde, innan jag upptäckte detta, att det skulle vara 32 bits.
Nu fattar jag typ ingenting.

Jag har hittat 16 datorer http://www.prisjakt.se/kategori.php?k=s14412058#rparams=k=s14... med filtret:
windows vista
minst 2048 ram
minst 120 gb hårddisk
go geforce-kort
intel core 2 duo
15-17 tum bildksärm

15 av dessa är alltså 64bit...öh...ska det vara så? Är det 64 bit som gäller?

Jag kan säga att om du vill nå bästa prestandan med datorn räcker det inte att bara avinstallera de onödiga program som finns. En total ominstallation är det absolut bästa och har man väl spenderat 13k på en dator anser jag att det ligger i sakens natur att man vill optimera den bäst det går.

Att du sedan läser mitt inlägg som om jag tror att alla tillverkare är lika bra samt att jag inte ser vitsen med forum är helt och hållet din misstolkning. Att alla företag skulle vara lika bra är fel men jag menar samtidigt att du som konsument knappast kommer att kunna hävda att ett företag är så mycket bättre än det andra att du helt kan bortse från 4 företag. Detta skulle i längden innebära att marknaden för dessa företagen skulle sakta minska vilket skulle leda till deras fall (enkel marknadsekonomi). Företag som ser brister hos sig ändrar på sin hantering. Att sedan forum skulle vara onödiga förstår jag inte hur du kan utläsa. Det jag skrev var att forum används av personer som antingen har fel eller vill undvika fel (samt de som hjälper till med att lösa problemen). Det som däremot gör forum svåra när det gäller köp råd är att du alltid kommer att få svaren du inte vill ha = "Nej den datorn kan du inte köpa, jag hade jätteproblem med just den". Alla datorer som tillverkats har någon klagat på! Det enda rätta är att försöka skaffa sig en egen uppfattning genom att läsa recensioner och inlägg, skillnaden här är dock att recensionerna är gjorda med fungerande maskiner, vilket ger en något mer objektiv syn.

Jag köpte min bärbara i förrgår och hade spenderat 2 månader på att läsa tester och recensioner. Vi talar här om i stort sett varje recension på datorer tillverkade i en viss prisklass och med en viss prestanda. Det finns inga genvägar när det gäller att köpa en dator. Det finns ingen maskin som är så överlägsen alla andra att den är självklar. Enda sättet att få datorn man vill ha är att själv studera marknaden och sig själv.

Sedan vad gäller 64-bit kontra 32-bit borde du inse svaret när du endast får 1/16 datorer i sökningen som en 32-bit. Tekniken går framåt inte bakåt. 64-bit är det som gäller.

Permalänk
Avstängd

jag trodde fakttiskt det var 32-bits som gällde fortfarande. har hört man ska vänta på 64 bit.

är dells 1330, 1530, 64-bit?

du har helt rätt - man ska ha sin egen uppfattning.
msn?

Permalänk
Medlem

Båda dessa Dell-datorer har 64-bit.

Mina förslag som jag kom fram till efter mycket om och men med recensioner e.t.c var XPS 1530 (vilket jag köpte), samt ASUS G1s. Den främsta anledningen var att de utmärker sig mest när det kommer till grafik. För mig var inte ljudnivån eller batteridriften det viktiga. Att det sedan blev Dell och inte Asus berodde på att Asusen var större och tyngre.

Men om du vill kan du posta lite detaljer kring hur du vill ha datorn, vid sidan om pris och specs så kan jag se vad jag skulle välja.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Båda dessa Dell-datorer har 64-bit.

Mina förslag som jag kom fram till efter mycket om och men med recensioner e.t.c var XPS 1530 (vilket jag köpte), samt ASUS G1s. Den främsta anledningen var att de utmärker sig mest när det kommer till grafik. För mig var inte ljudnivån eller batteridriften det viktiga. Att det sedan blev Dell och inte Asus berodde på att Asusen var större och tyngre.

Men om du vill kan du posta lite detaljer kring hur du vill ha datorn, vid sidan om pris och specs så kan jag se vad jag skulle välja.

jag vill ha en bra speldator:

*windows vista
*15-17 tum (ingen äcklig 13 tummare som man behöver förstoringglas till)
*minst 250 gig hårddisk tror jag
*5400-7200 rpm - ingen aning (5400 verkar vara standard på bärbara)
*Geforce grafikkort, har hört att 8600M GT ska vara det bästa typ (8700, 8800?)
*ramminne...öh...minst 2048 men gärna plats för 4000 nånting.
*32 bit eller 64 bit har jag ingen aning om men det verkar som att 64 bit är mer vanligt(?)
*dvd-brännare
*HDMI-anslutning
*Intel Core 2 duo

EDIT: priset...öh....vet inte.

Permalänk
Medlem

Jag antar att du inte bryr dig så mycket om drifttiden om du nu vill ha en speldator lr?

Permalänk
Avstängd

drifttiden - batteritiden? jodå, klart jag bryr mig.

men jag kommer oftast ha sladd inkopplad tror jag, sällan man är ute i skogen, på stan och använder den

Permalänk
Medlem
Citat:

seriöst...det där är bara patetiskt.
Jag sitter inte för nöjes skull och klankar ner på Dell. Jag är inte nöjd med dess produkter bara, varnar så folk slipper problem i framtiden.
Jag får väl ha min åsikt. Tror dessutom jag kan en hel del mer om datorer överhuvudtaget än dig. Och du ska inte vara så kaxig - det gillar ingen.

Jag sa inte att du gjorde det för nöjes skull. Jag tror du gör det av rent ovetande. Dessutom verkar det verkligen som om du kan mer om datorer än mej. Självklart! Jag menar: Du blandar ju inte bara ihop Asus och Acer (NEJ namnen är inte lika. De börjar med samma bokstav). Du vet ju heller inte vilka grafikkort och varianter av dem som gäller tillbärbara just nu.

Diskussioner är underbara när de handlar om riktiga fakta och inte sånt som är taget ur luften! Det är vad jag menar att du ska komma med. Diskutera inte gissningar utan lägg lite energi på att veta vad du diskuterar. Nordkorea är nog inget för min del, men med den självsäkert äckligt kaxiga ton du lyckas förmedla/skriva saker i så tycker jag du kan varva ner och lyssna upp lite istället. Det tror jag inte jag är ensam om att tycka i denna tråd heller. Nog om det!

Vilka kandidater är det som så närmast ett inköp nu då? Blir det en Asus kanske? Jag är grymt nöjd med min, men du kan nog få en bättre med du budget!

//R

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DJHogi
Jag sa inte att du gjorde det för nöjes skull. Jag tror du gör det av rent ovetande. Dessutom verkar det verkligen som om du kan mer om datorer än mej. Självklart! Jag menar: Du blandar ju inte bara ihop Asus och Acer (NEJ namnen är inte lika. De börjar med samma bokstav). Du vet ju heller inte vilka grafikkort och varianter av dem som gäller tillbärbara just nu.

Diskussioner är underbara när de handlar om riktiga fakta och inte sånt som är taget ur luften! Det är vad jag menar att du ska komma med. Diskutera inte gissningar utan lägg lite energi på att veta vad du diskuterar. Nordkorea är nog inget för min del, men med den självsäkert äckligt kaxiga ton du lyckas förmedla/skriva saker i så tycker jag du kan varva ner och lyssna upp lite istället. Det tror jag inte jag är ensam om att tycka i denna tråd heller. Nog om det!

Vilka kandidater är det som så närmast ett inköp nu då? Blir det en Asus kanske? Jag är grymt nöjd med min, men du kan nog få en bättre med du budget!

//R

Kandidater: http://www.prisjakt.se/kategori.php?k=v640#rparams=k=s1443752...

Det finns inte med Dell-datorer på den sidan av nån skum anledning och därför är jag rädd att andra datorer inte heller är med, oavsett om de passar in på min filtrering eller inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Kandidater: http://www.prisjakt.se/kategori.php?k=v640#rparams=k=s1443752...

Det finns inte med Dell-datorer på den sidan av nån skum anledning och därför är jag rädd att andra datorer inte heller är med, oavsett om de passar in på min filtrering eller inte.

Dell datorer finns endast att köpa på dells hemsida, och prisjakt och pricerunner listar bara datorer som finns att köpa hos "vanliga" elektronikkedjor.

Visa signatur

Coming soon! XPS M1330 - C2D 7250 - 2GB Ram - 8400Gs - 160GB 7200rpm - WLED - Black

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kimura
Dell datorer finns endast att köpa på dells hemsida, och prisjakt och pricerunner listar bara datorer som finns att köpa hos "vanliga" elektronikkedjor.

oki, fortfarande en djungel.
men är 17 tum i regel dyrare/billigare än 15 tum?

Permalänk
Medlem

Det finns nog ingen regel det beror på cpu,minne,grafikkort och eventuellt märke.

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av capefear
Det finns nog ingen regel det beror på cpu,minne,grafikkort och eventuellt märke.

ok.
vilken ska jag ta?

nån av dells kanske? http://www1.euro.dell.com/content/products/resultscompare.asp...

eller nån av dessa?
http://www.prisjakt.se/kategori.php?k=353#rparams=k=s14452547

Permalänk
Medlem

Vill du ha en speldator då ska du ha denna http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?b=&c=se&...
här är rabattkoden HLRJJSHNWQFR0X så blir priset 13000 kr

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av capefear
Vill du ha en speldator då ska du ha denna http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?b=&c=se&...
här är rabattkoden HLRJJSHNWQFR0X så blir priset 13000 kr

oki.
1710 alltså...
den verkar ju fin.
men jag stör mig lite på att den inte är en 1730. 1530 och 1330 är fina.
1710...just "10" känns som äldre modell än "30"?

Är den bra att kolla på film med också? 1920 i upplsöning tänkte jag...och typ....den där skärmen kanske är bra?

förresten, vet nån hur man säger upp sitt medlemskap på sweclockers? en polare undrar.

Permalänk
Medlem
Citat:

...förresten, vet nån hur man säger upp sitt medlemskap på sweclockers? en polare undrar.

Citat OSkar000: "Man kan inte avsluta sitt medlemskap här om man inte har väldigt goda skäl. Det enda man gör är att sluta besöka sidan ifall man inte längre är intresserad."

Visa signatur

(\__/) Det löser sig alltid!
(O.o) Låt honom/henne ha rätt så är saken ur världen!
(> <) Någonting annat klyftigt!