Muskampen 2025: Segraren korad!

Hängbyxor förbjudna på skola, i Sverige

Permalänk
Medlem

Kanske dags för något dylikt?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Jadu, jag tror jag kan garantera dig att han inte klär sig så annorlunda att folk kommer anfalla honom på grund av det. Jag har lite häng på byxorna och kan garantera dig att ingen har någonsin försökt slå ner mig eller råna mig. Det du inte verkar inse är att han inte ser annorlunda ut. Kommer man med "Hitler-frisyr" och "finkläder" så kanske man ser annorlunda ut, jag vet inte, men då kanske risken är större. I detta fall ser han inte annorlunda ut.

... personen som sparkade på filmen var uppenbarligen en idiot. Angående att folk skulle göra så på fester, jag har aldrig sett det hända och undrar vad är det för fester du går på. Jag går på fester med trevligt folk och vänner där ingen skulle göra så. Att göra sådär på random-person verkar ytterst dumt med tanke på att det då kan smälla riktigt rejält om du gör det på fel person.

Varför ska man ta av sig kepsen/mössan för att en lärare säger till en? Finns ingen logik i det.

Vad har det med disciplin att göra? Den allra bästa eleven i min klass har både häng och keps på sig. Han är inte otrevlig mot lärare heller.

Har ingenting med ålder eller hyfs att göra. Och det beror nog i allra största grad på vad du arbetar med.

Jaså, varför då? Varför ska man behöva klara detta under lektioner? I mina dagar i skolan har jag sett många som har försökt ut att se propra ut, men ofta misslyckats fatalt. Är det då lämpligt att kräva att alla ska köpa en hyffsad kostym för 5000-10 000+ för att alla måste se acceptabla ut?

Det vore intressant att se att ni som gnäller på häng, vad har ni för kläder egentligen? Kör alla Zegna-kostymer eller?

Har ingenting med att vara cool att göra, det är en behaglig klädstil, sedan är det snyggt också, inte alltid men på samma sätt som en illasittande kostym är sjukt ful kan det vara fult med häng.

Som sagt skulle vilja se vad folk går runt i här, när de gnäller så mycket. Skulle nog inte bli förvånad om det går att gnälla i all oändlighet på hur fula andras kläder är...

Det är lärarens uppgift att hålla ordning och reda i klassrummet. Varför ska folk lyda läraren när denne säger att det ska vara tyst i klassen, varför kan läraren visa ut elever ur klassrummet om denne stör ordningen?

Finns inget som säger att man måste ha kostym på sig. Här handlar det om att keps (och andra ytterkläder) inomhus inte hör hemma där. Menar du allvarligt talat att elever ska kunna komma till skolan sittande i t.ex underkläderna bara?

Och angående arbete. Visa mig en arbetsplats där du kommer med häng på byxorna till arbetet. Det skulle vara nån slags konstnär eller kulturarbetare på sin höjd. Alternativt egen företagare. Och då handlar det ju om att en egenföretagare själv väljer sin anständighetsparagraf.

Men i skolan är det icke anständigt med häng eller keps inomhus. Lika lite som du får komma till skolan helt naken eller enbart underkläder. Skolans regler. Inte ouppfostrade slynglars.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Det är lärarens uppgift att hålla ordning och reda i klassrummet. Varför ska folk lyda läraren när denne säger att det ska vara tyst i klassen, varför kan läraren visa ut elever ur klassrummet om denne stör ordningen?

Helt skilda saker. På vilket sätt stör det ordningen att ha keps på sig t.ex.?

Citat:

Finns inget som säger att man måste ha kostym på sig. Här handlar det om att keps (och andra ytterkläder) inomhus inte hör hemma där. Menar du allvarligt talat att elever ska kunna komma till skolan sittande i t.ex underkläderna bara?

Jag tycker inte keps och andra ytterkläder eller häng påverkar ordningen. Det är helt i linje med vad jag har upplevt på gymnasie och efter 4 år på högskola.

Angående att elever ska komma sittande i t.ex bara underkläder, är det ett reelt problem? Händer det ofta att folk kommer i underkläder? Jag tycker inte folk borde göra det, har aldrig sett det hända så förstår inte ens varför frågan kommer upp. Om det nu skulle hända får man väl ta hänsyn till vilken typ av underkläder det skulle vara och vad det är som blottat (eftersom det är olagligt att blotta sig).

Citat:

Och angående arbete. Visa mig en arbetsplats där du kommer med häng på byxorna till arbetet. Det skulle vara nån slags konstnär eller kulturarbetare på sin höjd. Alternativt egen företagare. Och då handlar det ju om att en egenföretagare själv väljer sin anständighetsparagraf.

Ja egen företagare är ju ett bra exempel, som hantverkare kan du ju säkert få köra häng också. Säkerligen tror jag ingen heller bryr sig om du är profesionell utövare av någon sport. Har svårt att tro att det skulle vara ett problem i sådana klädaffärer som säljer kläder som är gjorda för häng, eller vilket annat arbete inom samma kultur. Rent allmänt tror jag jobb som har någon anknytning till skateboard, bmx, mtb, mx etc är väldigt lättsamma på sånt. Även många yrken på skolor som doktorand etc är ju väldigt lättsamma med kläder och jag har sett doktorander som har häng på min skola. Kan även tänka mig att många andra yrken som beroende på företag där det är tillåtet med häng eller keps.

Citat:

Men i skolan är det icke anständigt med häng eller keps inomhus. Lika lite som du får komma till skolan helt naken eller enbart underkläder. Skolans regler. Inte ouppfostrade slynglars.

Ja, i min skola (KTH) går det alldeles utmärkt att komma med keps eller häng. Skolans regler, inte någon nisse på Sweclockers egna regler.

Permalänk
Medlem
Citat:

Helt skilda saker. På vilket sätt stör det ordningen att ha keps på sig t.ex.?

Jag tycker inte keps och andra ytterkläder eller häng påverkar ordningen. Det är helt i linje med vad jag har upplevt på gymnasie och efter 4 år på högskola.

Angående att elever ska komma sittande i t.ex bara underkläder, är det ett reelt problem? Händer det ofta att folk kommer i underkläder? Jag tycker inte folk borde göra det, har aldrig sett det hända så förstår inte ens varför frågan kommer upp. Om det nu skulle hända får man väl ta hänsyn till vilken typ av underkläder det skulle vara och vad det är som blottat (eftersom det är olagligt att blotta sig).

Ja egen företagare är ju ett bra exempel, som hantverkare kan du ju säkert få köra häng också. Säkerligen tror jag ingen heller bryr sig om du är profesionell utövare av någon sport. Har svårt att tro att det skulle vara ett problem i sådana klädaffärer som säljer kläder som är gjorda för häng, eller vilket annat arbete inom samma kultur. Rent allmänt tror jag jobb som har någon anknytning till skateboard, bmx, mtb, mx etc är väldigt lättsamma på sånt. Även många yrken på skolor som doktorand etc är ju väldigt lättsamma med kläder och jag har sett doktorander som har häng på min skola. Kan även tänka mig att många andra yrken som beroende på företag där det är tillåtet med häng eller keps.

Ja, i min skola (KTH) går det alldeles utmärkt att komma med keps eller häng. Skolans regler, inte någon nisse på Sweclockers egna regler.

Precis, om det är ok för din skolans förhållningsregler att använda keps inomhus eller att ha häng så är det ju okay där. Det är det ju ingen som har ifrågasatt heller.

Att komma i underkläder är inte att "blotta sig". Det handlar om förargelseväckande beteende. Inte åtalbart om det inte väcker förargelse. Finns mängder med andra liknelser också. Skolan ska se till att elever inte stör undervisningen och att eleverna sköter sig och följer de regler och förordningar som finns.

Det är skolans förhållningsregler som gäller. Och där är majoriteten av skolorna ense om att keps inomhus, mobiltelefon under lektionstid samt "häng" inte är acceptabelt. Just pga att det hör till allmän hyfs att inte göra dessa saker.

Det är ett ytterst fåtal av alla arbetsplatser där det är tillåtet med häng. Det får man lära sig när man kommer in i yrkeslivet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Kanske dags för något dylikt?
http://www.schoolwear.co.uk/images/BLAZER.jpg

nej nej.. helt fel... något i still med http://www.399cosplayshop.com/kagome-school-uniform.jpg då är jag helt med på noterna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
nej nej.. helt fel... något i still med http://www.399cosplayshop.com/kagome-school-uniform.jpg då är jag helt med på noterna

Sjömansuniform är gammalt och förlegat, då är blazer bättre då det blir mer unisex.

annars skulle försvaret kunna donera dom femtielva miljoner m90 uniformer som ligger och skräpar. Enhetlig klädsel är inte bara praktiskt, det är snyggt också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Precis, om det är ok för din skolans förhållningsregler att använda keps inomhus eller att ha häng så är det ju okay där. Det är det ju ingen som har ifrågasatt heller.

Att komma i underkläder är inte att "blotta sig". Det handlar om förargelseväckande beteende. Inte åtalbart om det inte väcker förargelse. Finns mängder med andra liknelser också. Skolan ska se till att elever inte stör undervisningen och att eleverna sköter sig och följer de regler och förordningar som finns.

Det är skolans förhållningsregler som gäller. Och där är majoriteten av skolorna ense om att keps inomhus, mobiltelefon under lektionstid samt "häng" inte är acceptabelt. Just pga att det hör till allmän hyfs att inte göra dessa saker.

Det är ett ytterst fåtal av alla arbetsplatser där det är tillåtet med häng. Det får man lära sig när man kommer in i yrkeslivet.

Om det är tillåtet på högskolar som KTH och gymnasium, hur kommer det sig då att vissa skolor lider då så mycket av dessa kepsar och häng? Gör de verkligen det? Är det så att på något mystiskt sätt, så blir ungdomar bråkiga inom vissa väldigt små specifika geografiska områden så fort de har häng eller keps på sig? Vad är det som gör denna konstiga förvandlig? Är det något mystiskt magnetfält? Eller det djävulen? För så fort de börjar på ett annat gymnasium eller en högskola så är de friska. Borde det isf inte undersökas vilka av dessa områden som skapar dessa personlighetsstörningar hos ungdomar innan skolar anläggs där? För det går ju alldeles utmärkt på ett flertal högskolor, gymnasium och till och med grundskolor att ha häng och keps, men just denna skola blir ungdomarna automatiskt bråkiga när de har häng eller keps.

Det är ju väldigt konstigt då, för av alla de som har keps eller häng i min klass är ingen av de stökiga. Märkligt det där hur vissa specifika områden kan förvandla annars så snälla och ostökiga ungdomar till monster så fort de får lite häng på byxorna.

P-Nilz: Kallar vi skolan för Hitler-Jugend så blir det ju fulländat med m90 uniform. Riktigt schysst...

Permalänk
Medlem
Citat:

Sjömansuniform är gammalt och förlegat, då är blazer bättre då det blir mer unisex.

annars skulle försvaret kunna donera dom femtielva miljoner m90 uniformer som ligger och skräpar. Enhetlig klädsel är inte bara praktiskt, det är snyggt också.

jag är villig att kompromissa

http://lekosmek.se/sexleksaker/sexig-skolflicka-5960/?d=bilde...

Permalänk
Medlem
Citat:

Om det är tillåtet på högskolar som KTH och gymnasium, hur kommer det sig då att vissa skolor lider då så mycket av dessa kepsar och häng? Gör de verkligen det? Är det så att på något mystiskt sätt, så blir ungdomar bråkiga inom vissa väldigt små specifika geografiska områden så fort de har häng eller keps på sig? Vad är det som gör denna konstiga förvandlig? Är det något mystiskt magnetfält? Eller det djävulen? För så fort de börjar på ett annat gymnasium eller en högskola så är de friska. Borde det isf inte undersökas vilka av dessa områden som skapar dessa personlighetsstörningar hos ungdomar innan skolar anläggs där? För det går ju alldeles utmärkt på ett flertal högskolor, gymnasium och till och med grundskolor att ha häng och keps, men just denna skola blir ungdomarna automatiskt bråkiga när de har häng eller keps.

Det är ju väldigt konstigt då, för av alla de som har keps eller häng i min klass är ingen av de stökiga. Märkligt det där hur vissa specifika områden kan förvandla annars så snälla och ostökiga ungdomar till monster så fort de får lite häng på byxorna.

KTH går man i när man är vuxen. Då antas man ta eget ansvar för sin utstyrsel och beteende. Om man då vill göra bort sig så står det en fritt.

Det blir tunt med arbetsgivare som är intresserad av sådana huliganer och osnutna ungar som kommer klädd så till en arbetsintervju. Men visst finns det nischade arbetsplatser där detta är möjligt. Men mest troligt är att man växer upp, drar upp byxorna och tar av sig kepsen för att visa att man är uppfostrad och inte en rännstensunge.

Finns många gymnasium som givetvis kan ses som för slappa i det här ärendet, men då får man ha i åtanke att det gäller överlag. Den svenska skolan är ökänt för att vara dåligt disciplinärt och utbildningsmässigt om man jämför med våra grannländer.

Att ha keps inomhus och häng är vad jag vet inte vanligen tillåtet och personen kommer få en tillsägelse i de flesta skolor som jag har erfarenhet av. Med vuxna människor som inte kan dra upp byxorna ordentligt eller som inte inser att en huvudbonad som är till för att skydda mot solljuset gör föga nytta inomhus finns det inte mycket man kan göra åt. Försök inte få det till att det skulle vara allmänt accepterat med keps inomhus t.ex. för så är ju inte fallet.

Men skolan har en skyldighet att lära ut till barnen hur man beter sig och hur man är proper bland sina medmänniskor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

KTH går man i när man är vuxen. Då antas man ta eget ansvar för sin utstyrsel och beteende. Om man då vill göra bort sig så står det en fritt.

Haha, ja fast man gör inte bort sig om man har häng. Ser inte varför lärarna ska ta ansvar för vad eleverna klär sig i. Förövrigt skulle jag uppskatta en bild på hur du klär dig.

Citat:

Det blir tunt med arbetsgivare som är intresserad av sådana huliganer och osnutna ungar som kommer klädd så till en arbetsintervju.

Ja utan att säga för mycket, det är fel. Har mycket mer med kompetens att göra hurvida man får jobb eller inte.

Citat:

Men visst finns det nischade arbetsplatser där detta är möjligt. Men mest troligt är att man växer upp, drar upp byxorna och tar av sig kepsen för att visa att man är uppfostrad och inte en rännstensunge.

Kaxigt, jag får dock intrycket av att du inte är så himla fin som du vill antyda.

Citat:

Finns många gymnasium som givetvis kan ses som för slappa i det här ärendet, men då får man ha i åtanke att det gäller överlag. Den svenska skolan är ökänt för att vara dåligt disciplinärt och utbildningsmässigt om man jämför med våra grannländer.

Ja vad ska man säga... De kompisar i min skolgång som haft häng, keps eller en sådan klädstil generellt sett har ju varit bland de bättre studenterna. Både när det gäller ordningsmässigt och betygsmässigt.

Citat:

Att ha keps inomhus och häng är vad jag vet inte vanligen tillåtet och personen kommer få en tillsägelse i de flesta skolor som jag har erfarenhet av. Med vuxna människor som inte kan dra upp byxorna ordentligt eller som inte inser att en huvudbonad som är till för att skydda mot solljuset gör föga nytta inomhus finns det inte mycket man kan göra åt. Försök inte få det till att det skulle vara allmänt accepterat med keps inomhus t.ex. för så är ju inte fallet.

Jag ser det som allmänt accepterat. På min skola har jag aldrig hört någon klaga på någon som har keps eller mössa.

Citat:

Men skolan har en skyldighet att lära ut till barnen hur man beter sig och hur man är proper bland sina medmänniskor.

Nej. Skulle som sagt vara intressant att se hur du ser ut när du är bland dina medmänniskor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Haha, ja fast man gör inte bort sig om man har häng. Ser inte varför lärarna ska ta ansvar för vad eleverna klär sig i. Förövrigt skulle jag uppskatta en bild på hur du klär dig.

Ja utan att säga för mycket, det är fel. Har mycket mer med kompetens att göra hurvida man får jobb eller inte.

Kaxigt, jag får dock intrycket av att du inte är så himla fin som du vill antyda.

Ja vad ska man säga... De kompisar i min skolgång som haft häng, keps eller en sådan klädstil generellt sett har ju varit bland de bättre studenterna. Både när det gäller ordningsmässigt och betygsmässigt.

Jag ser det som allmänt accepterat. På min skola har jag aldrig hört någon klaga på någon som har keps eller mössa.

Nej. Skulle som sagt vara intressant att se hur du ser ut när du är bland dina medmänniskor.

Tror du jag har häng eller keps? I arbetet bär jag uniform. Jag har oannonserade kontroller på mig varje vecka där ett flertal punkter går ut på om uniformen är hel och ren samt att jag har korrekt uniform. Har jag mörkgrå strumpor på mig blir det en muntlig erinran. De ska vara svarta t.ex. osv osv. Händer detta ett flertal ggr så blir det avsked.

När jag är ledig så har jag varken häng eller keps på mig. Ofast t-shirt och svarta jeans. Har jag huvudbonad tar jag av den när jag kommer inomhus. Vad är det du fiskar efter? Det är ingen som sagt att man måste gå runt i kostym eller att alla måste vara klädda lika. Det handlar om helt vanliga sedlighetsregler. Dvs byxor ska inte hänga och huvudbonader för utomhusbruk inte är på inomhus. Inga konstigheter.

Du menar allvarligt att en arbetgivare inte ser negativt på någon med häng eller keps generellt sätt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Tror du jag har häng eller keps? I arbetet bär jag uniform. Jag har oannonserade kontroller på mig varje vecka där ett flertal punkter går ut på om uniformen är hel och ren samt att jag har korrekt uniform. Har jag mörkgrå strumpor på mig blir det en muntlig erinran. De ska vara svarta t.ex. osv osv. Händer detta ett flertal ggr så blir det avsked.

Låter som du har ett serviceyrke. Typ väktare, fast strängre kontroller. Stämmer det?

Citat:

När jag är ledig så har jag varken häng eller keps på mig. Ofast t-shirt och svarta jeans. Har jag huvudbonad tar jag av den när jag kommer inomhus. Vad är det du fiskar efter?

Att du varken har pondusen, statusen eller kläderna för att se ner på folk med häng.

Citat:

Det är ingen som sagt att man måste gå runt i kostym eller att alla måste vara klädda lika. Det handlar om helt vanliga sedlighetsregler. Dvs byxor ska inte hänga och huvudbonader för utomhusbruk inte är på inomhus. Inga konstigheter.

Nej det är ingen som sagt, det som skiljer oss åt är att du tycker det är så förkastligt med häng, jag tycker inte det. Jag tycker det är värre att ha fula kläder. Men det är inget jag tycker ska förbjudas.

Citat:

Du menar allvarligt att en arbetgivare inte ser negativt på någon med häng eller keps generellt sätt?

Jag tror de flesta vettiga bryr sig mycket mer om kompetens, vilket jag tycker mig märka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Låter som du har ett serviceyrke. Typ väktare, fast strängre kontroller. Stämmer det?

Att du varken har pondusen, statusen eller kläderna för att se ner på folk med häng.

Nej det är ingen som sagt, det som skiljer oss åt är att du tycker det är så förkastligt med häng, jag tycker inte det. Jag tycker det är värre att ha fula kläder. Men det är inget jag tycker ska förbjudas.

Jag tror de flesta vettiga bryr sig mycket mer om kompetens, vilket jag tycker mig märka.

Jag ser inte ner på barn med häng. Jag anser att det är ohyfsat. Det är en milsvid skillnad. Man behöver varken pondus, status eller kläder för att klä sig presentabelt. Och då gäller det att inte ha byxor som hänger nedanför bakdelen. Bland mycket annat. Och hur du nu kan läsa in om jag har pondus, status eller kläder förstår jag inte alls.

Förkastligt med häng i skolan. När du är på fritiden får du springa med byxorna i knävecken bäst du vill. Det är inget jag skulle reagera på. Skilj på saker. Och jag är knappast ensam att tycka att häng inte är propert i skolan. Däremot är jag rätt så säker på att de allra flesta anser häng är värre än att ha fula kläder på sig. Och som sagt, det handlar inte om förbud, det handlar om att klä sig respektabelt i skolan när man är barn. Läs valfri bok om sedlighetsregler så får du se.

Du får inget jobb om du kommer till en intervju med häng. Förutom som sagt nischade yrkesgrupper på sin höjd. Prata med valfri arbetsgivare så ska du se.

Ja jag har ett serviceyrke med mycket stränga kontroller. Undrar du inte varför serviceyrken och de flesta andra yrkesgrupper kräver uniform eller likadana arbetskläder. Tror du att du kan jobba på t.ex. Onoff med häng? Eller kanske i ICA-kassan osv osv.

*** EDIT ***

varför tror du att folk reagerar på just häng då? Eller tror du att det finns nån lärare som sagt "Olle, du har så fula kläder idag så du får nog gå hem och byta om nu". Vad är din teori till att lärare reagerar på både häng och keps inomhus? För det är ju knappast första gången. Samma sak med arbetgivare, givetvis finns det arbetsgivare som reagerat på både häng och frisyr. Finns flertal exempel på detta. Finns det nåt annat motiv till det förutom att de vill vara elaka mot den personen som klär sig annorlunda?

Jag har då aldrig fått tillsägelse om min klädstil varken i arbetet eller i skolan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag ser inte ner på barn med häng. Jag anser att det är ohyfsat. Det är en milsvid skillnad. Man behöver varken pondus, status eller kläder för att klä sig presentabelt. Och då gäller det att inte ha byxor som hänger nedanför bakdelen.

Att tycka att människor som har häng är osnutna, rännstensungar, ouppfostrade, huliganer eller gör bort sig är att se ned.

Citat:

Förkastligt med häng i skolan. När du är på fritiden får du springa med byxorna i knävecken bäst du vill. Det är inget jag skulle reagera på. Skilj på saker. Och jag är knappast ensam att tycka att häng inte är propert i skolan. Däremot är jag rätt så säker på att de allra flesta anser häng är värre än att ha fula kläder på sig. Och som sagt, det handlar inte om förbud, det handlar om att klä sig respektabelt i skolan när man är barn. Läs valfri bok om sedlighetsregler så får du se.

Läs på lite om vett och etikett så kan du lära dig massa annat som är lämpligt att säga och inte säga. Det är numera allmänt accepterat i många skolor att barnen och föräldrarna bestämmer vilka kläder som är lämpliga för deras barn.

Citat:

Du får inget jobb om du kommer till en intervju med häng. Förutom som sagt nischade yrkesgrupper på sin höjd. Prata med valfri arbetsgivare så ska du se.

Eftersom jag fortfarande studerar har jag bara varit på en enda arbetsintervju. På den bar jag följande kläder, vita skateskor, ett par lagom lösa Billabong-jeans med lika mycket häng som jag alltid har, en rutig kort-ärmad Quiksilver skjorta. Jag fick jobbet. Jobbet är ett receptionsjobb där majoriteten av kunderna vill att man ska ha kostym på sig i receptionen, då har jag det, i de andra fallen har jag vanliga kläder, då med lagom häng.

Har även en kille i min klass som har häng och keps, han är den mest begåvade utav alla i klassen och samtidigt väldigt ambitiös, han har blivit erbjuden exjobb utan att ens söka av ett väldigt respektabelt företag.

Hurvida man får ett jobb har i min mening mer med kompetens, social och intellektuell att göra än med kläder. Därmed inte sagt att det inte är lämpligt att bära de kläder som en arbetsplats kräver. Det kan vara skitsnyggt med kostym, om det är en vettig sådan. Men då ska man ha också ha ett jobb där det är vettigt. Det är acceptabelt att ha häng i skolan. Det är inte ett jobb.

Citat:

Ja jag har ett serviceyrke med mycket stränga kontroller. Undrar du inte varför serviceyrken och de flesta andra yrkesgrupper kräver uniform eller likadana arbetskläder. Tror du att du kan jobba på t.ex. Onoff med häng? Eller kanske i ICA-kassan osv osv.

Som sagt, jag har ett serviceyrke (receptionist) där det är krav på kostym på de flesta arbetsplatserna. Det är intressant att notera att det är vissa av platserna. Är detta p.g.a. att det företag det inte är ett krav på är något litet skitit företag? Beror det på att de kanske vill ge en mer avslappnad inställning till anställda och kunder? Kanske det ja. Varför vill då vissa företag att jag ska ha kostym? Jo det kan ju vara för att det tycker ger ett mer auktoritärt utseende i deras reception. Är det ena mer rätt eller fel än det andra? Inte i min mening.

Att folk kräver uniform på folk som jobbar på ICA, OnOff etc kan ju mycket väl ha att göra med att det ska vara lättare att se skillnad på de som jobbar där eller inte. Det är ju i varje fall inte något större problem när man jobbar i reception. Det är ju rätt lätt att förstå vilken sida de som jobbar där står på...

Citat:

varför tror du att folk reagerar på just häng då? Eller tror du att det finns nån lärare som sagt "Olle, du har så fula kläder idag så du får nog gå hem och byta om nu". Vad är din teori till att lärare reagerar på både häng och keps inomhus? För det är ju knappast första gången. Samma sak med arbetgivare, givetvis finns det arbetsgivare som reagerat på både häng och frisyr. Finns flertal exempel på detta. Finns det nåt annat motiv till det förutom att de vill vara elaka mot den personen som klär sig annorlunda?

Fördomar.

Citat:

Jag har då aldrig fått tillsägelse om min klädstil varken i arbetet eller i skolan.

Jag har aldrig fått tillsägelse i arbetet, jag har fått tillsägelse en gång i grundskolan att jag inte fick ha keps på mig när jag hade glömt att ta av den (man fick inte ha keps på huvudet i den skolan). Har aldrig fått en tillsägelse på varken gymnasium eller högskola att jag inte får ha keps/mössa eller häng.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Men om du lever i ett land med sharialagar så måste du använda det. Det är dess enda syfte. Så ditt argument blir tomt och meningslöst.

Ehm... driver du med mig?
Man måste varken använda skärp eller burka.

Min poäng var bara att något "finns av en anledning" inte är en orsak till att man måste använda det av just den anledningen.
Burka finns till för att täcka ansiktet, oavsett om vi bor i Sverige eller inte. Vi behöver inte använda burka på det sättet, vi behöver inte använda burka alls.
Skärp finns till för att bära upp byxor, vi behöver inte använda skärp på det sättet, vi behöver inte bära skärp alls.

Jag förstår verkligen inte hur du kan ha problem med att förstå.

Din liknelse med arbetsplatser haltar på att alla skolungdomar har rätt till utbildning. Denna rätt ska de ha oavsett hur löjliga du eller jag tycker att deras principer är (både burkabärande och avsaknad av skärp), så länge de inte stör för de övriga elevers rätt.
Privatskolor får gärna införa sådant trams om de vill.

Permalänk
Medlem
Citat:

Att tycka att människor som har häng är osnutna, rännstensungar, ouppfostrade, huliganer eller gör bort sig är att se ned.

Läs på lite om vett och etikett så kan du lära dig massa annat som är lämpligt att säga och inte säga. Det är numera allmänt accepterat i många skolor att barnen och föräldrarna bestämmer vilka kläder som är lämpliga för deras barn.

Eftersom jag fortfarande studerar har jag bara varit på en enda arbetsintervju. På den bar jag följande kläder, vita skateskor, ett par lagom lösa Billabong-jeans med lika mycket häng som jag alltid har, en rutig kort-ärmad Quiksilver skjorta. Jag fick jobbet. Jobbet är ett receptionsjobb där majoriteten av kunderna vill att man ska ha kostym på sig i receptionen, då har jag det, i de andra fallen har jag vanliga kläder, då med lagom häng.

Har även en kille i min klass som har häng och keps, han är den mest begåvade utav alla i klassen och samtidigt väldigt ambitiös, han har blivit erbjuden exjobb utan att ens söka av ett väldigt respektabelt företag.

Hurvida man får ett jobb har i min mening mer med kompetens, social och intellektuell att göra än med kläder. Därmed inte sagt att det inte är lämpligt att bära de kläder som en arbetsplats kräver. Det kan vara skitsnyggt med kostym, om det är en vettig sådan. Men då ska man ha också ha ett jobb där det är vettigt. Det är acceptabelt att ha häng i skolan. Det är inte ett jobb.

Som sagt, jag har ett serviceyrke (receptionist) där det är krav på kostym på de flesta arbetsplatserna. Det är intressant att notera att det är vissa av platserna. Är detta p.g.a. att det företag det inte är ett krav på är något litet skitit företag? Beror det på att de kanske vill ge en mer avslappnad inställning till anställda och kunder? Kanske det ja. Varför vill då vissa företag att jag ska ha kostym? Jo det kan ju vara för att det tycker ger ett mer auktoritärt utseende i deras reception. Är det ena mer rätt eller fel än det andra? Inte i min mening.

Att folk kräver uniform på folk som jobbar på ICA, OnOff etc kan ju mycket väl ha att göra med att det ska vara lättare att se skillnad på de som jobbar där eller inte. Det är ju i varje fall inte något större problem när man jobbar i reception. Det är ju rätt lätt att förstå vilken sida de som jobbar där står på...

Fördomar.

Jag har aldrig fått tillsägelse i arbetet, jag har fått tillsägelse en gång i grundskolan att jag inte fick ha keps på mig när jag hade glömt att ta av den (man fick inte ha keps på huvudet i den skolan). Har aldrig fått en tillsägelse på varken gymnasium eller högskola att jag inte får ha keps/mössa eller häng.

Fördomar? Det är det enda du kan tänka dig som anledning?

och jag har ju som sagt hela tiden pratat om att ha keps och häng på ställen där det finns förhållningsregler att inte ha det. Som jag sa tidigare så får du springa runt med byxorna i knävecket bäst du vill på din fritid.

Och ja jag anser att folk med häng och keps inomhus är osnutna rännstensungar samt ouppfostrade om de har det på ställen där det finns förhållningsregler. Håller man på och bryter mot regler och förordningar är man barnslig och bör ställa sig i skamvrån.

Och givetvis handlar det inte enbart om att det ska vara lätt att se vem som arbetar på ICA t.ex som gör att man inte accepterar häng. Du kan väl ha häng på ICAs byxor eller ONOFFs för den delen också. Det accepteras inte. Sen skiter de likaväl som skolan hur du lallar runt på fritiden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Fördomar? Det är det enda du kan tänka dig som anledning?

Ja eftersom det inte finns en enda vettig anledning, du har inte presenterat någon, till varför ungdomar med häng skulle vara ouppfostrade, stökigare eller på annat sätt jobbigare i skolan.

Citat:

och jag har ju som sagt hela tiden pratat om att ha keps och häng på ställen där det finns förhållningsregler att inte ha det. Som jag sa tidigare så får du springa runt med byxorna i knävecket bäst du vill på din fritid.

Ja och det finns inga sådana på t.ex. högskolor samt på många gymnasium och grundskolor. Fungerar det där så finns det ingen anledning att det inte ska fungera på andra skolor. Det finns f.ö. som vi redan konstaterat många jobb där du inte behöver ha en specifik uniform eller specifik dress-code.

Citat:

Och ja jag anser att folk med häng och keps inomhus är osnutna rännstensungar samt ouppfostrade om de har det på ställen där det finns förhållningsregler.

Jaha, det har ju ingen verklighetsanknytning.

Citat:

Håller man på och bryter mot regler och förordningar är man barnslig och bör ställa sig i skamvrån.

Vilka regler och förordningar? Det finns såvitt jag vet ingen generell mot häng skriven i någon skollag eller liknande.

Citat:

Och givetvis handlar det inte enbart om att det ska vara lätt att se vem som arbetar på ICA t.ex som gör att man inte accepterar häng. Du kan väl ha häng på ICAs byxor eller ONOFFs för den delen också. Det accepteras inte. Sen skiter de likaväl som skolan hur du lallar runt på fritiden.

Ja men vissa kläder bör ju sitta på ett visst sätt. Jag skulle ju aldrig ha häng på ett par kostymbrallor oavsett om den används som uniform eller om jag har kostym på mig på min fritid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja eftersom det inte finns en enda vettig anledning, du har inte presenterat någon, till varför ungdomar med häng skulle vara ouppfostrade, stökigare eller på annat sätt jobbigare i skolan.

Ja och det finns inga sådana på t.ex. högskolor samt på många gymnasium och grundskolor. Fungerar det där så finns det ingen anledning att det inte ska fungera på andra skolor. Det finns f.ö. som vi redan konstaterat många jobb där du inte behöver ha en specifik uniform eller specifik dress-code.

Jaha, det har ju ingen verklighetsanknytning.

Vilka regler och förordningar? Det finns såvitt jag vet ingen generell mot häng skriven i någon skollag eller liknande.

Ja men vissa kläder bör ju sitta på ett visst sätt. Jag skulle ju aldrig ha häng på ett par kostymbrallor oavsett om den används som uniform eller om jag har kostym på mig på min fritid.

Det har ju samma verklighetsanknytning som din liknelse att du känner mängder med häng och keps som är smarta och arbetsamma.

Mängder med grundskolor har tolkat ordningsreglerna att gälla både mot häng och mot keps inomhus. De som inte har tolkat det så har inte heller motsatt sig att barn har häng eller keps. Inga konstigheter.

Det är ouppfostrat att visa sin bakdel till vilt främmande människor. Ja om du nu inte är en babian.

Det finns många många många fler jobb som kräver dress-code eller som i allra minsta laget kräver att du inte har halva röven hängande utanför.

Vaddå vissa kläder bör ju sitta på ett visst sätt? I konsekvensen namn måste du väl ändå tycka det är ok att ha häng på vilka byxor som helst, det enda anledningen till att man på ICA hade en viss klädkrav var ju för att folk skulle känna igen dig som ICA-anställd. Det kan du ju göra även om du har häng? Eller menar du att du tänker medge att det finns andra anledningar man inte har häng där?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det har ju samma verklighetsanknytning som din liknelse att du känner mängder med häng och keps som är smarta och arbetsamma.

Nej, din uppfattning är ju felaktig eftersom det inte stämmer.

Citat:

Det är ouppfostrat att visa sin bakdel till vilt främmande människor. Ja om du nu inte är en babian.

Hur går du då? Med rumpan mot väggen alltid eller? Annars lär det vara jäkligt svårt att undvika att visa bakdelen.

Citat:

Det finns många många många fler jobb som kräver dress-code eller som i allra minsta laget kräver att du inte har halva röven hängande utanför.

Ja man har ju som sagt kalsonger. Det är inte så att jag förespråkar häng på kalsongerna.

Citat:

Vaddå vissa kläder bör ju sitta på ett visst sätt? I konsekvensen namn måste du väl ändå tycka det är ok att ha häng på vilka byxor som helst, det enda anledningen till att man på ICA hade en viss klädkrav var ju för att folk skulle känna igen dig som ICA-anställd. Det kan du ju göra även om du har häng? Eller menar du att du tänker medge att det finns andra anledningar man inte har häng där?

Nu snackar jag mer om vad som är snyggt i min mening, anledningen att man inte har häng på kostym är ju att de ska sitta på ett speciellt sätt. Klart man kan ha häng ändå, men då skulle man ju förmodligen inte följa dress-coden. Om företaget vill att man ska ha kostym vill de med stor sannolikhet att den sitter på ett visst sätt. Samma som att de förmodligen inte vill att man kommer med en urful kostym som sitter för jävligt. Jag vet faktiskt inte hurvida ICA-anställda har häng eller inte. Jag ser ju egentligen ingenting som borde göra det helt omöjligt. Det är ju inte snygga kläder de har direkt, så det kan ju inte vara för att göra samma intryck som en kostym kan göra. I min mening är den nog den största anledningen till varför de har "uniform" är ju att det ska bli lättare för kunder att känna igen de som jobbar där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag vet faktiskt inte hurvida ICA-anställda har häng eller inte. Jag ser ju egentligen ingenting som borde göra det helt omöjligt. Det är ju inte snygga kläder de har direkt, så det kan ju inte vara för att göra samma intryck som en kostym kan göra. I min mening är den nog den största anledningen till varför de har "uniform" är ju att det ska bli lättare för kunder att känna igen de som jobbar där.

Det är ganska självklart varför en ICA-anställd aldrig kommer att få ha häng på brallorna om du tänker efter lite. Du kan försöka göra en stor extensiell fråga av huruvida häng är ok eller inte, men i slutändan kommer du ändå att bli tvungen att samverka med din omgivning och normerna där, hur effektivt du gör det är upp till dig själv.

Alexander från artikeln är ett praktexempel på hur man på ineffektivast möjliga vis samverkar med sin omgivning. Att det läggs ner så mycket tid och energi på att övertala varandra om att det är ett "förtryck", en rättighet, att regler är till för att följas osv är skrämmande, och visar på, som jag tidigare sagt, stor brist på perspektiv.

Permalänk
Medlem

Löjligt.
Inte att de vill upprätthålla en viss nivå, det tycker jag är bra. Men att hävda att det är ohygieniskt m.m. som ursäkt är ju enbart fjantigt, patetiskt till och med. Ska det vara så ska det vara ordentligt. Läraren skulle sagt som det var, dra upp byxorna, det är proper klädsel som gäller, end of story.

Jag själv går alltid runt i byxor som är en 2-3 storlekar för stora av den enkla anledningen att jag prioriterar bekvämlighet framför allt annat. Skulle någon säga till mig att jag inte fick ha byxorna någon centimeter lägre eller liknande skulle jag få spader (och nej, jag har dem inte avslöjande lågt, bara inte riktigt där de ska vara). Frågar man mig så är "hel och ren" den enda klädregel som egentligen behövs utöver sunt förnuft.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Bra med ordning och reda i skolan. Svenska barn är alledels för snuttifierade. Lärare lyder man, klart slut!

Under förutsättning att läraren i fråga faktiskt har rätt,, vilket tyvärr inte alltid är självklart (och ibland uppenbart).

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jag ställer mig fortfarande frågan varför folk inte bara kan göra som dom blir tillsagda? Ryck in i lumpen och fråga varför du inte får ha uniformen som du ska

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad är det som är snyggt eller praktiskt med att ha brallor som hänger ner till knäna? Det har väl snarare att göra med att man försöker jämställa sig med en subkultur och inget annat? Förklara gärna.

För övrigt minns jag med glädje när jag såg en liten fjunis gå förbi en lunchrestaurang där jag satt och käkade och brallorna hasade ner hela vägen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Det gör burka också.

Funktionalitet och religiösa villfarelser är två skilda saker.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Tycker du likadant om de som inte tar av sig kepsen/mössan också fast lärarna säger till dem, då det är ungefär samma sak?

Enligt skollagen så är det eleverna som ska bestämma över sin egen arbetsmiljö. I de allra flesta fall har dock eleverna aldrig fått bestämma över frågan om huvudbonader bör vara tillåtna.
De allra flesta skolor förtrycker alltså sina elevers lagstiftade rätt till demokrati i denna fråga. Jag tycker verkligen inte att det är bra, då det inte är något annat än statlig livsstilsmoralism. Om eleverna efter ett majoritetsbeslut vill bestämma sig för att förbjuda huvudbonader, skulle det finnas en bättre anledning att förbjuda huvudbonader. (Nu är det visserligen inte anledning nog - skolan ska ge fan i elevers klädsmak).

Den här diskussionen har ingenting att göra med huruvida "häng" är fult eller inte (sålänge man inte anser att det är ett argument för att förbjuda något). Det här är en diskussion om hur man vill att elevers fri- och rättigheter ska se ut. Att förbjuda ett barn från att äta mat (mat som troligtvis är skattebetald, så barnet förbjuds från att ta del av allmännyttan) baserat på att eleven har en annan klädstil än den som läraren föredrar är i mina ögon något oerhört hemskt.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Ja jisses vad ni skriver.

Frågan för mig är varför i helv.. har man häng öht?
Inte snyggt för 5 öre.
Inte många tjejer som tycker det är ngt, och de som tycker om det kan ni behålla.

Keps i lektionssalen är bara ohyfsat, det är utomhuskläder, och i lektionssalen är man för det mesta inomhus. Gäller även arbetsplatser.

Införa lektioner med vett & etiket (gällande kläder i skola och på arbetsplats)

På fritiden skiter jag i hur folk klär sig.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Citat:

Jag ställer mig fortfarande frågan varför folk inte bara kan göra som dom blir tillsagda? Ryck in i lumpen och fråga varför du inte får ha uniformen som du ska

Bra fråga

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
Vad är det som är snyggt eller praktiskt med att ha brallor som hänger ner till knäna? Det har väl snarare att göra med att man försöker jämställa sig med en subkultur och inget annat? Förklara gärna.

För övrigt minns jag med glädje när jag såg en liten fjunis gå förbi en lunchrestaurang där jag satt och käkade och brallorna hasade ner hela vägen.

Instämmer!

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem
Citat:

För att: "Ditt befäl har alltid rätt, och skulle befälet ha fel fall så är det befälet som avgör vem som har rätt" bara fungerar i militären

Folk ska inte bara göra som de blir tillsagda. Att bara lyda är aldrig bra. Som allra minst ska man fråga "varför", få ett svar på detta och sedan lyda för att man fann svaret dugligt. I de fall då svaret inte duger eller i de skräckexempel då man inte får något svar så finns det heller inget behov av att lyda. (Ja, de var tvugna att motivera sig gjorde att jag var rätt illa omtyckt av många lärare )

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej, din uppfattning är ju felaktig eftersom det inte stämmer.

Hur går du då? Med rumpan mot väggen alltid eller? Annars lär det vara jäkligt svårt att undvika att visa bakdelen.

Ja man har ju som sagt kalsonger. Det är inte så att jag förespråkar häng på kalsongerna.

Nu snackar jag mer om vad som är snyggt i min mening, anledningen att man inte har häng på kostym är ju att de ska sitta på ett speciellt sätt. Klart man kan ha häng ändå, men då skulle man ju förmodligen inte följa dress-coden. Om företaget vill att man ska ha kostym vill de med stor sannolikhet att den sitter på ett visst sätt. Samma som att de förmodligen inte vill att man kommer med en urful kostym som sitter för jävligt. Jag vet faktiskt inte hurvida ICA-anställda har häng eller inte. Jag ser ju egentligen ingenting som borde göra det helt omöjligt. Det är ju inte snygga kläder de har direkt, så det kan ju inte vara för att göra samma intryck som en kostym kan göra. I min mening är den nog den största anledningen till varför de har "uniform" är ju att det ska bli lättare för kunder att känna igen de som jobbar där.

Min uppfattning stämmer lika mycket som din. Om du inte antar att alla med häng är smarta och intelligenta. Du måste nog medge att det finns iaf några osnutna snorungar som har häng även i din värld. Omogna snorungar är i klar majoritet bland "häng"-bärarna ska du se.

Vad är det som säger att man måste ha kalsonger om man har häng? Finns säkert några som inte ens vill ha det. Och de ska väl också få uttrycka sig precis lika mycket som de med kalsonger?

Vad du tycker är snyggt eller inte är irrelevant. Det handlar om att vara konsekvent. Nej, huvudorsaken till att ICA-anställda har uniform är inte enbart för att de ska vara lätta att känna igen. De ska också se propra och välvårdade ut. Därför kommer de aldrig få ha varken häng eller keps inomhus.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När vi ändå är inne på det här ämnet så vill jag bara lite snyggt slinka in med min egen åsikt... hängbrallor är fult som fan, och i mina ögon förknippas det med "osnutna snorungar". Består väl till största delen av fördomar, men fördomar uppstår inte heller av sig självt. Folk får i min mening klä sig lite som dem själva vill, så länge det inte uppenbart väcker anstöt (eller om det finns särskilda regler uttalade). Men sedan att det är extremt fult är en annan sak, men det får man väl leva med. Ohygieniskt kan det aldrig bli förrän man är naken. Osmakligt däremot. För mig tar historien slut där..

Men sen tänkte jag passa på att nämna huvudbonader... Jag själv använder keps på jobbet till 80-90%. Anledningen är att jag helt enkelt är för stressad varje morgon för att fixa till en ordentlig frisyr, och kepsen döljer det smidigt. Jag är en innesäljare hos en elgrossist förövrigt, samt jobbar en hel del på lagret. Jag använder dock kepsen med företagets logga, så det känns aaaaningens mer "ok".

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower