Muskampen 2025: Segraren korad!

Opera 9.5 klar för nedladdning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Du länkade till en tidigare betaversion.
Är väl snarare denna i så fall man ska välja:
ftp://ftp.opera.com/pub/opera/linux/950/final/en/x86_64/

Men som sagt, om den är för ubuntu 64-bit vet jag inte.
Kan man lägga till svenska språket sedan, verkar ju vara engelsk?

tog fel länk tack för att du fixa till rätta

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Installerade deb-paketet i min länk och det blev svenska språket direkt utan problem och det funkar bra!

Permalänk
Medlem

Upptäckte till mitt förtret att det inte går att bläddra mellan tabs genom att trycka på 1:an och 2:an som i tidigare versioner.

Någon som vet om det går att ordna genom inställningar eller får jag tillsvidare be en stilla bön att den funktionen kommer tillbaka i framtida uppdateringar?

Tack på förhand!

Visa signatur

Me, Myself and I...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeff92
Läst igenom lite här nu och Opera verkar riktigt bra. Men vad är det som skiljer det så mycket från IE ? är det bara att det är säkrare (svårare att få hem virus/malware osv. eller finns det fler -för -nackdelar ?

Med reservation för eventuella fel då jag inte använder IE.

Opera har
*Musgester
*Smidig lösenordshanterare, dvs ctrl+enter eller musgest för att logga in på sidor.
*Fast forward, en enkel musgest tar dig till "nästa sida"
*Emailklient
*Smidig rss-läsare
*Talfunktion som kan läsa upp sidor
*Kommer ihåg exakt var man surfade sist
*Sidspecifika inställningar
mm

Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcusnns
eh, samma här! nu verkar ju opera komma in i matchen på riktigt.

Opera har varit matchledare de senaste åren.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McFeast
Upptäckte till mitt förtret att det inte går att bläddra mellan tabs genom att trycka på 1:an och 2:an som i tidigare versioner.

Någon som vet om det går att ordna genom inställningar eller får jag tillsvidare be en stilla bön att den funktionen kommer tillbaka i framtida uppdateringar?

Tack på förhand!

håll inhöger klicken och scrolla du hoppar du runt

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |

Permalänk

hmm

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Med reservation för eventuella fel då jag inte använder IE.

Opera har
*Musgester
*Smidig lösenordshanterare, dvs ctrl+enter eller musgest för att logga in på sidor.
*Fast forward, en enkel musgest tar dig till "nästa sida"
*Emailklient
*Smidig rss-läsare
*Talfunktion som kan läsa upp sidor
*Kommer ihåg exakt var man surfade sist
*Sidspecifika inställningar
mm

Opera har varit matchledare de senaste åren.

Kul med folk som har humor!

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Mupp
snabbknapparna får man göra nu (tog mig 2 sek att lista ut när jag väl tänkte) genom att höger klicka på den verktygsraden och välja "anpassa" sen drar man ut den fliken man vill ha ner på den raden

Hehe okay det borde man kunnat räkna ut.
Men vad idiotiskt av Operateamet.
Varför krångla till det så? Det funkade ju utmärkt med att bara klicka och dra utan nåt jävla anpassa.
Dumskallar!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Jag kan reproducera markeringsbuggen utan problem (b10063).

Använd bokmärkespanelen för att hantera bokmärkena (Ctrl+Shift+2). [/B]

hmm ok, kan vara att det bara är jag som inte upptäckt den ännu. skamligt att de inte fixat den buggen.

-Det där kortkommandot funkar inte för mig.
men jag vet hur man kommer åt den manuellt så det är lugnt
tycker bara att det är galet att de disablat förflyttning och högerklicksmöjligheter i den 'vanliga' menyn. Vad är poängen, liksom?

Börjar bli lite tjurig på Operagänget nu. Visst har de massa smarta nya idéer som mouse gestures med mera, men det gör det ju bara desto mer oförståeligt att de inte kan fixa såna här givna småsaker.

Permalänk
Medlem
Citat:

håll inhöger klicken och scrolla du hoppar du runt

Tack för tipset men jag saknar verkligen 1:an o 2:an, får helt enkelt avvakta eller lära om verkar det som.. (ni vet vad som sägs som gamla hundar... )

Visa signatur

Me, Myself and I...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akka
kör osx o opera hängde sig o svarar inte på tvångsavslutning ens:/ inte speciellt bra första intryck...

Det är väl helt upp till OS:et att hantera tvångsavslut? Ett kraschat/låst program svarar aldrig på något, så med dagens processorer med minneskydd skall OS:et vid tvångsavslut bara plocka bort det ur minnet, och frigöra alla resurser det är associerat med. Klarar det inte det, är det något galet med OS:et.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McFeast
Tack för tipset men jag saknar verkligen 1:an o 2:an, får helt enkelt avvakta eller lära om verkar det som.. (ni vet vad som sägs som gamla hundar... )

http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=8366709...

Permalänk
Medlem

Kört Opera sen 2001, det enda negativa är väl att man spyr rakt ut såfort man rör en dator utan Opera installerat.

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Biermann
Kört Opera sen 2001, det enda negativa är väl att man spyr rakt ut såfort man rör en dator utan Opera installerat.

WORD

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Biermann

Haha, så sant.

Har själv kört Opera sen början av 2005 (version 7 om jag inte minns fel) och innan jag testade var jag rätt anti till det faktum att folk hela tiden höjde Firefox åt skyarna. Jag körde IE och tyckte det fungerade hur bra som helst. Lyckligtvis fick en kille på ett forum mig till att ladda ner Opera, och sen var man fast. Jäkligt skönt för annars hade jag antagligen varit fast i Firefox som alla andra "mainstreamoffer"

Permalänk
Medlem

Tack Oktay och Kanel -Ni är nu officiellt mina nya forumshjältar!

Visa signatur

Me, Myself and I...

Permalänk

Jag använder (nästan) alltid Opera. Den nya versionen laddade jag ner för några timmar sedan. Utseendemässigt är jag inte van men vad gäller snabbheten är den betydligt snabbare än äldre versioner. Hittills jättebra!

Gillar ju mest Opera för just snabbheten. Har Firefox med mouse gestures men det är inte alls lika klockrent.

Visa signatur

Intel E2160 (1,8GHz stock) @ 3,01GHz [1,40 Volt] [30-55°] [Zalman CNPS9500LED]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
Har de fixat så att man kan skapa en toolbar för bokmärken i stil med Fx och IE som du kan ha under adressfältet och som - och detta är väldigt viktigt - fattar att ett mellanklick på musen ska öppna i en ny flik?

Högerklicka på vilken bar som helst > Anpassa. Gå till Knapprader och välj "Egen verktygsrad" > Ok. Dra vilka länkar du vill till den nya verktygsraden. Självklart kan du även dra in även vilka knappar som helst...

Detta fungerar även med "Startrad", med skillnaden (varför vet jag inte) att du måste hålla inne [shift] medan du drar länkarna till Startraden.

Själv har jag inga knappar alls, bara Flikrad (fimpar den också ibland, mouse-gestures ftw [höger musknapp + scrollhjul]) och adressrad. Startraden poppar upp när jag trycker på adressfältet och där har jag en Bakåt-knapp (för sidor med 100% width/height flash) och och bokmärkesmapp, samt såklart även Magic Wand!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beeos
Kan man lägga in flikar under meny raden som i firefox?

Hittade svaret

Men hur gör man för att se på någon film som man klickar på i webbläsaren?

Såg att vissa sidor funkade med hemsidan inbyggda media player.

Men jag vill ha som i IE att man öppnar VLC å ser den där.

verktyg->inställningar->Filer->(och välj ställ in vlc för alla fil-typer du vill ska öppnas med vlc)

hoppas det hjälper

Visa signatur

Permalänk

Har aldrig kört Opera förut, har alltid kört explorer.

Kan någon ge mig lite fördelar/nackdelar med Opera?

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Sweeper x
Har aldrig kört Opera förut, har alltid kört explorer.

Kan någon ge mig lite fördelar/nackdelar med Opera?

om du tittar lite igenom tråden så står det

men annars så kan man säga lite simpelt att det är säkare och mycket snabbare och dom har varit först med att implitera ganska mycket saker som nu känns som standard, till exempel har "tabbed browsing" bland annat.

hoppas det svara på lite av dina funderingar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så fint när man flyttar om lite och tar bort lite onödiga knappar

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Citat:

om du tittar lite igenom tråden så står det

men annars så kan man säga lite simpelt att det är säkare och mycket snabbare och dom har varit först med att implitera ganska mycket saker som nu känns som standard, till exempel har "tabbed browsing" bland annat.

hoppas det svara på lite av dina funderingar

Tackar för rådet. Jag måste säga att Sweclockers går fortare med Opera än IE. Vilket är väldigt bra tycker jag. Ser fram emot detta!

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimjavel
Jag har ett problem med nya Opera, all reklam, youtube, sådant som har med flash att göra d.v.s. blir som bilden nedan visar, hur löser jag detta?
Antar att jag bör installera om flash, men hur gör jag detta? Är seg i kolan idag känns det som...

http://img223.imageshack.us/my.php?image=operaflashknassu9.jp...

Annars så älskar jag nya Opera, riktigt bra uppdatering, har kört Opera länge nu men nu är den om möjligt ännu bättre!

Edit:
Tog bort allt som hade med Flash att göra i Lägg till ta bort program, gick in och drog ner senaste, installerade, ingen skillnad.

Edit2: Testade att ta bort allt ur Operas pluginmapp som hade med flash att göra och sen ominstallera, samma resultat, dåligt med andra ord.
Börjar få slut på ideer... :/

Har du hittat en lösning på problemet? Jag har nämligen samma problem.

Visa signatur

P4 2,4b @ 2,4GHz | 1x 512 DDR PC3200 | Gainward Gf4 MX440 64MB @ 385/630

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ClAyMan
Högerklicka på vilken bar som helst > Anpassa. Gå till Knapprader och välj "Egen verktygsrad" > Ok. Dra vilka länkar du vill till den nya verktygsraden. Självklart kan du även dra in även vilka knappar som helst...

Återigen, jag får det inte att fungera med mushjulsklick. Jag har inga problem med att skapa fältet, det har jag lyckats med så länge möjligheten har funnits, men att mellanklicka för att få upp ett bokmärke i en ny flik har jag aldrig fått att fungera. En snabb kolla på Google och resultaten säger det samma: det går inte.

EDIT: Den där enorma bilden var jävligt irriterande.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

Ett litet tips för dom som använder opera.
Lägg till följande i en sidspecifik css-fil för sweclockers så funkar fast forward mycket bättre, dvs när du väljer att gå till nästa sida kommer du till nästa sida istället för sista alt annan felaktig sida.

body table[border="0"] td[align="right"] font a:before { content:" " !important;} body a[title="Sista sidan"]:after { content:" " !important;}

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Opera använder jag mig av eftersom den har så jäkla bra funktioner såsom mouse gestures och speed dial. Det dåliga är dock att den kan bli rejält seg om man använder den för länge och så kan den ha problem med att läsa sidor rätt. Att youtube-klipp och andra flashvideos krånglar är också jäkligt störande.

Denna nya version har jag dock inte märkt av något av segheten som kommer in efter ett tag, vilket är riktigt bra. Nu hoppas jag bara att de fixar flashproblemen snart också.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: GeForce RTX 3070 | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ProwIer
Har du hittat en lösning på problemet? Jag har nämligen samma problem.

Yes!

Verktyg->Inställningar->Avancerat->Filer->Snabbsök efter swf i snabbsökrutan->Klicka på application/s-shockwave-flash->Redigera->Klicka i Använd insticksprogram-> klicka Ok

Sedan bör det funka, gjorde det för mig iallafall. Eventuellt att du måste starta om Opera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
Återigen, jag får det inte att fungera med mushjulsklick. Jag har inga problem med att skapa fältet, det har jag lyckats med så länge möjligheten har funnits, men att mellanklicka för att få upp ett bokmärke i en ny flik har jag aldrig fått att fungera. En snabb kolla på Google och resultaten säger det samma: det går inte.

EDIT: Den där enorma bilden var jävligt irriterande.

Ok, så verktygsraden fungerar? Ett problem av två borta.

Mittenklick
Jag vet inte vilka andra tips du fått (orka leta) så jag kanske repeterar:
Verktyg > Inställningar > Avancerat > Genvägar > [Alternativ för mittenklick]. Själv är min inställd på Öppna flik i bakgrunden.

Fungerar det inte? Kolla inställningar för musen. Själv har jag en Logitech med kanske 7 olika knappar. Knappen jag använder för frihands-scroll och tillika "Öppna flik i bakgrunden" är benämnd "Mittenknappen" i musinställningarna, inte "universal scroll". "Universal scroll" går för mig över programinställningar. Detta märks även i spel där det inte går att använda universal scroll som annan funktionsknapp. Endast "mittknappen" har denna möjlighet.

-------------------------

En annan sjukt skön funktion i opera är högkontrastslägena, där en lokal css-fil går över allt annat. Svart/Vitt och vitt/Svart är standard, men fixade till en själv på ~20s som har något lägre kontrast... css-filen kan vara sidspecifik, men även (som jag använder mig av när jag är trott i ögonen) följa med överallt. Inga färger, inget flimmer, inga bakgrunder, ingenting. Bara text, bilder och tvåfärg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ClAyMan
En annan sjukt skön funktion i opera är högkontrastslägena, där en lokal css-fil går över allt annat. Svart/Vitt och vitt/Svart är standard, men fixade till en själv på ~20s som har något lägre kontrast... css-filen kan vara sidspecifik, men även (som jag använder mig av när jag är trott i ögonen) följa med överallt. Inga färger, inget flimmer, inga bakgrunder, ingenting. Bara text, bilder och tvåfärg.

http://i30.tinypic.com/2ceizno.jpg
[/B]

jag har ladda ner några från operas hemsida men du har inte lust att dela med dig koden på den där css filen den verkade ganska snygg faktist.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

jag har ladda ner några från operas hemsida men du har inte lust att dela med dig koden på den där css filen den verkade ganska snygg faktist.

Jag ändrade bara i b/w... postar den här i alla fall

@charset "utf-8"; /* Name: 1490680847 BW Own Copyright 2007 Opera Software */ * { color: white !important; background: #2C2C2C !important; } button, input[type="file"], input[type="submit"], input[type="button"], input[type="reset"] { color: black !important; background: silver !important; } a[href] {text-decoration: underline !important;} a[href]:hover { color: #f72650 !important; background-color: #2C2C2C !important; } a[href] img {border: thin solid black !important;} @media screen, projection, handheld, tv { input, textarea, select { color: black !important; background: #FFFFCC !important; } }

Permalänk
Medlem

Verktyg-->Utseende-->Hämta fler skal--> första som dyker upp är gamla klassiska operaskinnet <3<3

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot