Permalänk
Medlem

ni har redan nämnt detta, men jag redan skapat ett abonnemang med Telia Max 25 och flatrate, för 248 kr i månaden, vilket jag tycker är det mest prisvärda paketet. eftersom jag redan har detta behöver jag således inte ägna massa tid i butiken för väljande av abonnemang osv, utan jag behöver enbart köpa Iphonen och köra igång - enkelt som fan.

Däremot undrar jag hur själva aktiveringen av telefonen går till; är det något som medarbetarna i Telia butiken kommer fixa på en gång, så den är redo att användas när man har lämnat butiken, eller är det någon procedur som kräver att man behöver hem till sin dator, för att aktivera via Itunes, som USA gjorde när Iphone släpptes därborta för första gången? Vad tror ni? Och är det någon som vet något konkret gällande öppetider - på ett annat forum sades det att det är nattöppet i Telia-butiken i Stockholm på Kungsgatan som gäller, och på ett annat forum skrevs det att man kommer öppna alla butiker runt om i Sverige mellan 8-10 på fredagen, för en gemensam lansering. Nå? Undertecknad hoppas givetvis på det förstnämnda alternativet.. det känns liksom bättre om man har den redo att använda när man åker på semester under fredagen, än att behöva köpa den på fredagen. Usch. Vilket dilemma!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av geo1
ni har redan nämnt detta, men jag redan skapat ett abonnemang med Telia Max 25 och flatrate, för 248 kr i månaden, vilket jag tycker är det mest prisvärda paketet. eftersom jag redan har detta behöver jag således inte ägna massa tid i butiken för väljande av abonnemang osv, utan jag behöver enbart köpa Iphonen och köra igång - enkelt som fan.

300 spänn för att få telefonen nån minut snabbare?

Vi andra skrattar hela vägen till krogen

-edit-

Hmmm undrar om jag kanske inte blir den som skrattar sist..... är det bara 3 månaders uppsägningstid för Max 25? Ingen bindningstid om man tecknar det separat?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Däremot undrar jag hur själva aktiveringen av telefonen går till; är det något som medarbetarna i Telia butiken kommer fixa på en gång, så den är redo att användas när man har lämnat butiken, eller är det någon procedur som kräver att man behöver hem till sin dator, för att aktivera via Itunes, som USA gjorde när Iphone släpptes därborta för första gången?

I usa kommer allt ske i butiken den här gången i alla fall. Ingen egen datoraktivering alltså.

Permalänk
Medlem

Gott folk!

Nu har jag suttit i några timmar och kodat ihop en sida där man fyller i sina samtalsvanor och får ut en kalkyl på bästa/billigaste abonnemang.

URL: http://www.iphoneinfo.se/telia-priser/

Prova tjänsten och ge mig gärna konstruktiv kritik!

Tack.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xarph
Gott folk!

Nu har jag suttit i några timmar och kodat ihop en sida där man fyller i sina samtalsvanor och får ut en kalkyl på bästa/billigaste abonnemang.

Tack.

Den funkar lite konstigt. Tror inte den förstår att det ingår 5 000 fria sms i max25. Eller också är nåt annat fel.

Visa signatur

-det finns ingen ödets och himmelens lag, det finns ingen slumpens cynism, människor lider vareviga dag, de lider av kapitalism
-Vilken otursmango, den låg som oskyldig, så tog hon fram flera

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legendary21
Den funkar lite konstigt. Tror inte den förstår att det ingår 5 000 fria sms i max25. Eller också är nåt annat fel.

Ska se vad det är som spökar

Abonnemang som rekommenderas är det som har minst totalkostnad efter 18 månader. Så den räknar på det.

EDIT: Hittade felet, ska försöka lösa det.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Här är nåt konstigt också. Månadsavgiften enligt exemplet samtalsvanor1 kan inte stämma då samtalen börjar kosta öppningsavgift och minutpris efter 3 000 minuter med Fastpris. Jag tog 1 500 MB surf i båda exemplen.

Samtalsvanor1
ca 61 samtal per månad
ca 1522 SMS per månad
ca 5601 minuter per månad

Fastpris
Månadsavgift 798 kr
ca 5662 minuter per månad

iMini
Månadsavgift 5422 kr

Visa signatur

-det finns ingen ödets och himmelens lag, det finns ingen slumpens cynism, människor lider vareviga dag, de lider av kapitalism
-Vilken otursmango, den låg som oskyldig, så tog hon fram flera

Permalänk
Medlem

Det är efter 3000 SMS, inte 3000 samtalsminuter, eller?

Om man har gått över gränsen för 3000 SMS så måste man betala 0,69 kr per SMS. Det är vad jag vet iaf.

Det var för övrigt en liten skitgrej som förstörde allt tidigare, men det ska nog vara löst nu... Håller på att fixa lite småbuggar.

Jag har gått mycket efter Excel-kalkylerna som redan finns ute, men ville göra en webbsida av det så..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Däremot undrar jag hur själva aktiveringen av telefonen går till; är det något som medarbetarna i Telia butiken kommer fixa på en gång, så den är redo att användas när man har lämnat butiken, eller är det någon procedur som kräver att man behöver hem till sin dator, för att aktivera via Itunes, som USA gjorde när Iphone släpptes därborta för första gången? Vad tror ni? Och är det någon som vet något konkret gällande öppetider - på ett annat forum sades det att det är nattöppet i Telia-butiken i Stockholm på Kungsgatan som gäller, och på ett annat forum skrevs det att man kommer öppna alla butiker runt om i Sverige mellan 8-10 på fredagen, för en gemensam lansering. Nå? Undertecknad hoppas givetvis på det förstnämnda alternativet.. det känns liksom bättre om man har den redo att använda när man åker på semester under fredagen, än att behöva köpa den på fredagen. Usch. Vilket dilemma!

Vanliga Telia-butiker kommer ha öppet från 10 till ordinarie stängningstid.
De så kallade flagship-butikerna kommer ha nattöppet mellan 00:00-03:00, och dem hittar man i Malmö, Göteborg och Stockholm.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Notten
300 spänn för att få telefonen nån minut snabbare?

Vi andra skrattar hela vägen till krogen

-edit-

Hmmm undrar om jag kanske inte blir den som skrattar sist..... är det bara 3 månaders uppsägningstid för Max 25? Ingen bindningstid om man tecknar det separat?

Man måste binda ett abonnemang i minst 18 månader för att köpa den. Men tecknar man det separat så är det som du säger 3 månaders uppsägningstid.

Citat:

Gott folk!

Tack.

Lägg till så man kan skriva i hur många minuter man ringer inom Telia.

Citat:

Det ingår 3000 samtalsminuter, 3000 sms och 3000 mms i fastprisabonnemanget. Så efter att de 3000 minuterna tar slut så är det precis som Legendary21 säger att man betalar 69 öre/minut

Visa signatur

Maila mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Om man har gått över gränsen för 3000 SMS så måste man betala 0,69 kr per SMS. Det är vad jag vet iaf.

Det var för övrigt en liten skitgrej som förstörde allt tidigare, men det ska nog vara löst nu... Håller på att fixa lite småbuggar.

Jag har gått mycket efter Excel-kalkylerna som redan finns ute, men ville göra en webbsida av det så..

Det är fortfarande inte helt rätt.

När jag matar in mina data (0.5 samtal per dag, 1.5 minuter långa, 0.3 sms per dag, 200 MB data), så säger den att Bingo skulle vara billigast och att det skulle kosta 224 kr per månad. Det där stämmer ju helt enkelt inte. Bara abonnemanget och fastpris för data kostar ju 298 kr per månad.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

hmm, om detta är sant, så äre ju rätt intressant http://macworld.idg.se/2.1038/1.170948 o låter ju inte allt för overkligt att det verkligen skulle vara så. att telia därför har så pass långa bindningstider

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
hmm, om detta är sant, så äre ju rätt intressant http://macworld.idg.se/2.1038/1.170948 o låter ju inte allt för overkligt att det verkligen skulle vara så. att telia därför har så pass långa bindningstider

Känns konstigt när Telia ändå står för flera länder. Varför de nu skulle få "sämre" deal än andra vet jag inte

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Men... alltså... om man inte köper till 199kr/mån för fri trafik kostar det väl ändå max 9kr/dygn? Om vi räknar på att man surfar mer än 0.5MB per dygn (vilket uppfyller >9kr) kostar det 9*30.5 = 274,50kr om man INTE tecknar fastpris, 199kr/mån OM man tecknar fastpris.

För oss som inte kommer att använda iPhonen som primär surfklient kanske man ska överväga att sumpa fastpris och köra på "max 9kr/dygn". Surfar man över 0.5MB/dygn hälften av månadens dagar kostar det mindre än fastpris.

Eller är det någonting jag missar? Något tak om man inte tecknar fastpris? 5gb är ju lite att ta i om man endast surfar www och chattar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PC_Power
Lägg till så man kan skriva i hur många minuter man ringer inom Telia.
Det ingår 3000 samtalsminuter, 3000 sms och 3000 mms i fastprisabonnemanget. Så efter att de 3000 minuterna tar slut så är det precis som Legendary21 säger att man betalar 69 öre/minut

Är det någon öppningsavgift på dom samtalen efter 3000 samtalsminuter eller det är bara 69 öre/minut?

Fastpris ska vara fixat. Ska fixa så man kan lägga till hur många minuter man ringer inom Telia.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ClAyMan
Men... alltså... om man inte köper till 199kr/mån för fri trafik kostar det väl ändå max 9kr/dygn? Om vi räknar på att man surfar mer än 0.5MB per dygn (vilket uppfyller >9kr) kostar det 9*30.5 = 274,50kr om man INTE tecknar fastpris, 199kr/mån OM man tecknar fastpris.

För oss som inte kommer att använda iPhonen som primär surfklient kanske man ska överväga att sumpa fastpris och köra på "max 9kr/dygn". Surfar man över 0.5MB/dygn hälften av månadens dagar kostar det mindre än fastpris.

Eller är det någonting jag missar? Något tak om man inte tecknar fastpris? 5gb är ju lite att ta i om man endast surfar www och chattar...

Jepp, du missar något, 9kr/dygn gäller i de vanliga abonnemangen bara inom Telias portal (Telia SurfPort). Utanför betalar man 20kr/MB utan tak.

Citat:

Är det någon öppningsavgift på dom samtalen efter 3000 samtalsminuter eller det är bara 69 öre/minut?

Fastpris ska vara fixat. Ska fixa så man kan lägga till hur många minuter man ringer inom Telia.

Ja, 69 öre i öppningsavgift.

Visa signatur

Maila mig

Permalänk
Avstängd

xarph
Är det du som äger Iphoneinfo.se?
Måste bara säga att jag älskar den sidan!

Permalänk
Medlem

Kommer det att gå att köpa 3g versionen utan att teckna ett telia abb?

Visa signatur

Apple MacBook Air
Samsung Galaxy S2

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av retret
Kommer det att gå att köpa 3g versionen utan att teckna ett telia abb?

Inte än i Sverige. Dock i andra länder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne888
xarph
Är det du som äger Iphoneinfo.se?
Måste bara säga att jag älskar den sidan!

Ja, det är jag

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PC_Power
Jepp, du missar något, 9kr/dygn gäller i de vanliga abonnemangen bara inom Telias portal (Telia SurfPort). Utanför betalar man 20kr/MB utan tak.
Ja, 69 öre i öppningsavgift.

Vet inte om det där stämmer riktigt. Taket rent allmänt för datatrafik ska vara 69 kr/dag så nog finns det ett tak alltid, även om det är ganska högt. Det lite intressanta är att Telia ändrat 9 kr/dag från att bara gälla SurfPort till att gälla allt med den inbyggda webläsaren. Hur det fungerar i praktiken vet jag dock inte.

Citat:

* OBS! Maxtaxan på 9kr/dygn gäller för Prisavtal Rörlig avgift och omfattar datatrafiken när du surfar via telefonens inbyggda webbläsare inom Sverige t.ex. via Telia SurfPort. För övrig datatrafik (t.ex. via mobilens program för e-post, trafik via PC med mobilen som modem och trafik via applikationer i mobiltelefonen) gäller maxtaxa på 69kr/dygn.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Avstängd

Det är Prisavtal Fastpris som gäller, helt klart!

Permalänk
Medlem

har suttit o glott lite här.
Jag ringer inte mycket per månad direkt.. 2-300kr max.
däremot smsar jag säker 3-400 sms.

Satt o räknade på hur mycket de skulle gå för Telia 199 + ett gäng sms..
sen såg jag nåt i deras prislista som jag diggade.. SMS till alla.
99kr i månaden för 5000 sms.. najs najs.

blir lätt telia 199 = 398 + 99 + fakturaavg = 522kr i månaden
Kan jag leva med iallfall.
Hade inte luren varit så jävla dyr på fastpris abbet så hade det kanske blivit det istället.

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

Undrar lite över inlägget som PC_Power gjorde tidigare, angående nattöppet. Är det någon som med säkerhet vet detta eller är det bara gissningar. Butikerna i gbg har nämligen ingen information om huruvida de skall öppna tidigare eller inte. (Åtminstone är det något som de håller hemligt )

Permalänk
Medlem

Fan, man jobbar ju till kvart i 3 på freda, undra om det kmr finnas några kvar

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC

Permalänk
Medlem

Ska försöka få ledigt någon timma eller två

Permalänk
Avstängd

Jag jobbar till 14:40 Hoppas det finns kvar i Skellefteå
Är lite sugen på ta ledigt men då förlorar man ju pengar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Renegade
Undrar lite över inlägget som PC_Power gjorde tidigare, angående nattöppet. Är det någon som med säkerhet vet detta eller är det bara gissningar. Butikerna i gbg har nämligen ingen information om huruvida de skall öppna tidigare eller inte. (Åtminstone är det något som de håller hemligt )

jag skickade ett medelande till telia supporten och frågade om några butiker skulle ha nattöppet.
Vad dom visste skulle inga ha det.

Tur man jobbar som rullande service verkstad
blir att jobba extra hårt tills torsdag så man kan chilla nån timma vid telia butiken ett par timmar på fredag morgon

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne888
Jag jobbar till 14:40 Hoppas det finns kvar i Skellefteå
Är lite sugen på ta ledigt men då förlorar man ju pengar...

Jag skiter i pengarna riktigt, mer att jag varit sjuk nu 2 dagar förra veckan och det blir massa extra jobb för de andra ifall jag är borta, det minsta de måste göra är att ringa runt till andra som kan hoppa in, i värsta fall får de klara sig med 1 mindre vilket gör deras dag jobbigare. Känner inte att jag vill utsätta dem för det bara för att jag vill köpa en telefon

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Jag skiter i pengarna riktigt, mer att jag varit sjuk nu 2 dagar förra veckan och det blir massa extra jobb för de andra ifall jag är borta, det minsta de måste göra är att ringa runt till andra som kan hoppa in, i värsta fall får de klara sig med 1 mindre vilket gör deras dag jobbigare. Känner inte att jag vill utsätta dem för det bara för att jag vill köpa en telefon

Det hedrar dig.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det kommer gå att delbetala själva telefonen hos Telia?

Visa signatur