Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joompa
Våran är ju iofs lite hottat, fått den från Acer "boss" himself, tänkte inte riktigt på det:P

Jo, men visst, då kan du väl lägga upp ett videoklipp och visa bootsekvensen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joompa
Våran är ju iofs lite hottat, fått den från Acer "boss" himself, tänkte inte riktigt på det:P

Så egentligen var det bara skalet ni fick: själva hårdvaran var en helt annan.

Visa signatur

Genius may have its limitations, but stupidity is not thus handicapped.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ghb Så egentligen var det bara skalet ni fick: själva hårdvaran var en helt annan.

Tydligen en specialversion av Linpus också då enbart bättre hårdvara inte gör bootsekvensen närmare 50% snabbare...

Permalänk

Plocka up min vita 8gb's linux aspire one idag, har dock et stort problem.
Kan inte ställa om tangentbordet till svensk layout ?!

Har läst att problemet existerar men att en uppdatering var allt som behövdes... hjälpte inte mig dock.

Jag kan en del om datorer men är totall nybörjare när det gäller linux, skall jag hoppa ner till affären eller har ni nån najs enkel fix på problemet ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pontusneo
Plocka up min vita 8gb's linux aspire one idag, har dock et stort problem.
Kan inte ställa om tangentbordet till svensk layout ?!

Har läst att problemet existerar men att en uppdatering var allt som behövdes... hjälpte inte mig dock.

Jag kan en del om datorer men är totall nybörjare när det gäller linux, skall jag hoppa ner till affären eller har ni nån najs enkel fix på problemet ?

Ska gå att ställa om tangentbordslayouten i Linux...

Visa signatur

Genius may have its limitations, but stupidity is not thus handicapped.

Permalänk

Har ställt in svenska som tangentbords layout i SCIM setup - hjälper inte

Valt svenska i (alt+F2) "system-config-language" men när datorn har laddat ner dom svenska filerna så blir det error vid installationen

Helvete vad det skall krångla då, känner mig helt lost när det gäller linux.

Permalänk

Låter den inte väldigt mycket? Har fått det intrycket efter att ha läst på det forumet som det länkades till tidigare i tråden.

Permalänk

(Skriver pa mitt lite halv gimpade tangentbord just nu sa klaga inte...)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pluff
Låter den inte väldigt mycket? Har fått det intrycket efter att ha läst på det forumet som det länkades till tidigare i tråden.

Vist hor man att datorn har en flackt men inte sa det stor pa langa vagar, maste saga att jag gillar datorn skarpt (bortsett fran mitt lilla tangentbordsproblem ).

Permalänk
Medlem

Det finns en ny driver för "grafikkretsen". Någon som testat?

sudo yum -y update mesa-libGL

Permalänk
Medlem

Har ett dilemma, vænta tills dess att 80GB-versionen kommer in i lager på jobbet eller plocka ut en 8GB idag. Det kliar i fingrarna. :S Førdelar resp nackdelar med de olika versionerna førutom det sjælvklara med utrymme/ram?

Tex. vilken skillnad i prestanda blir det? Någon som har något så nær konkret exempel?

Visa signatur

Bärbar: Acer Aspire 5024WLMi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nipra
Har ett dilemma, vænta tills dess att 80GB-versionen kommer in i lager på jobbet eller plocka ut en 8GB idag. Det kliar i fingrarna. :S Førdelar resp nackdelar med de olika versionerna førutom det sjælvklara med utrymme/ram?

Tex. vilken skillnad i prestanda blir det? Någon som har något så nær konkret exempel?

Hårddisken lär vara bra mycket snabbare än SSD:n men är ju dock stötkänslig, blir varmare och låter.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem

Sant, men kommer førmodligen att ha den på en notebook-flækt (med tangentbord osv) før det mesta om jag inte ær ute och reser.

Finns det guide hur man installerar de 512 mb extra det finns kapacitet till?
Kænns det inte som en miss att inte ha møjlighet till 2gb totalt?

3 veckor kvar tills 80 gigarn kommer...

Visa signatur

Bärbar: Acer Aspire 5024WLMi

Permalänk
Medlem

Jag har precis packat upp min Aspire One A110-A, och första intrycket är positivt!

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PreacherMan
Jag har precis packat upp min Aspire One A110-A, och första intrycket är positivt!

Folket kräver bilder och recensioner

Permalänk

Köpte mig en Acer One idag och är jättenöjd med mitt köp. Det enda som stör är att jag inte lyckas få till svensk tangentbordslayout trots att jag har svenskt tangentbord och valt svenska i "SCIM setup".

Just nu spelar jag Day of the Tentacle via ScummVM.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
Hårddisken lär vara bra mycket snabbare än SSD:n men är ju dock stötkänslig, blir varmare och låter.

Och drar lite mer ström.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Och drar lite mer ström.

Sedan är hela datorn större och tyngre också. Om jag inte har fel är dessa måtten korrekta.

Acer Aspire One A110-A - 1,6GHz 512MB 8GB 8,9" Linpus
0,99 kg inkl 3-cells batteri
249x170x29 mm

Acer Aspire One A150-X - 1,6GHz 1GB 120GB 8,9" XP
1,26 kg inkl 3-cells batteri
249x170x36 mm

Edit: Ingen som kan hjälpa mig med mitt problem, att lyckas få till svensk tangentbordslayout? Har som sagt var en svensk Acer One med svenskt tangentbord och jag har valt svenska i "SCIM setup". Trots detta fungerar inte ÅÄÖ samt en massa andra tecken, bl.a / (forward slash).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Professor X
Sedan är hela datorn större och tyngre också. Om jag inte har fel är dessa måtten korrekta.

Acer Aspire One A110-A - 1,6GHz 512MB 8GB 8,9" Linpus
0,99 kg inkl 3-cells batteri
249x170x29 mm

Acer Aspire One A150-X - 1,6GHz 1GB 120GB 8,9" XP
1,26 kg inkl 3-cells batteri
249x170x36 mm

Vad jag har hört så kommer A150-X med 6-calls batteri, det förklarar både viktökningen och måtten (batteriet sticker ut lite).

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem
Citat:

Finns det guide hur man installerar de 512 mb extra det finns kapacitet till?

denna filmen använde jag mig av för att installera mer minne.

http://www.youtube.com/watch?v=-EfzckyZMTk

Visa signatur

Of all the things Ive lost, I miss my mind the most

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Professor X
Ingen som kan hjälpa mig med mitt problem, att lyckas få till svensk tangentbordslayout? Har som sagt var en svensk Acer One med svenskt tangentbord och jag har valt svenska i "SCIM setup". Trots detta fungerar inte ÅÄÖ samt en massa andra tecken, bl.a / (forward slash).

1. Tryck Alt+F2 för att få fram "Run program"

2. Skriv setxkbmap se och tryck på Enter för att temporärt slå om till svenska

3. Tryck Alt+F2 igen för att få fram "Run program"

4. Skriv Terminal och tryck Enter

5. I Terminalfönstret skriver du: echo "setxkbmap se" >> .bash_profile och trycker Enter

6. Starta om datorn

7. Nu ska man se en svensk ikon nere i menyfältet som visar SE.

Permalänk

Sitter i trägårn och skriver det här, älskar min Aone (nu när det svenska bordet funkar).

Efter ett par om och men så har jag fått det svenska bordet att funka som det skall.
Har testat en liknande om inte samma lösning som Beldar, men jag tappa den svenska layouten vid omstart så här är lösningen som jag använde.

Alt + F2 skriv in: xterm

I terminal skriv in: sudo mouusepad /usr/bin/xkb_plugin_set_xorg.sh

xkb_plugin_set_xorg.sh bör ha öppnats i mousepad (wordpad)

leta upp raden längst ner som liknar:
sed -e '/XkbLayout/c\ Option "XkbLayout" "gb,us"'\

gb,us = layoutsen du kan byta mellan när du trycker på layout knappen/ iconen.

för att få svenska layouten lägg bara till
sed -e '/XkbLayout/c\ Option "XkbLayout" "se,gb,us"'\

Om du inte vill kunna växla mellan olika layouts ta helt enkelt bort gb,en

Spara och starta om...

hoppas det hjälper / funkar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Har testat en liknande om inte samma lösning som Beldar, men jag tappa den svenska layouten vid omstart

Ska inte hända då man ändrat filen. Du hade antagligen inte gjort rätt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beldar
Ska inte hända då man ändrat filen. Du hade antagligen inte gjort rätt.

Helt riktigt ...
Guiden jag följde första gången på aceroneuser.com va inte längre än...

[B]1. Tryck Alt+F2 för att få fram "Run program"

2. Skriv setxkbmap se och tryck på Enter

Permalänk
Medlem
Citat:

Helt riktigt ...
Guiden jag följde första gången på aceroneuser.com va inte längre än...

[B]1. Tryck Alt+F2 för att få fram "Run program"

2. Skriv setxkbmap se och tryck på Enter

Den guiden gör bara så det blir svensk layout tills man stänger av datorn som du säkert märkt?!

Permalänk

Funderar på vilken version av Acer Aspire One jag ska köpa. Det är mycket bra med en stöttålig dator då jag ska bära runt på den mycket. Men jag har hört att den ska vara otroligt seg i Windows... Går det att installera windows på ett kort som detta: http://www.dustinhome.se/pd_5010153651.aspx
annars hur seg är den här ssd disken egentligen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thisisafakenick
Funderar på vilken version av Acer Aspire One jag ska köpa. Det är mycket bra med en stöttålig dator då jag ska bära runt på den mycket. Men jag har hört att den ska vara otroligt seg i Windows... Går det att installera windows på ett kort som detta: http://www.dustinhome.se/pd_5010153651.aspx
annars hur seg är den här ssd disken egentligen?

Allt är högst subjektivt men om man installerar XP så känns den rätt seg men inte till den grad att man inte vill fortsätta använda datorn.

Angående kortet så bör det fungera.

Permalänk
Citat:

Allt är högst subjektivt men om man installerar XP så känns den rätt seg men inte till den grad att man inte vill fortsätta använda datorn.

Angående kortet så bör det fungera.

Okej, det låter ju bra enligt mig. Men hur är det med Linpus, kan man installera spel som Warcraft 3 på det operativsystemet eller går det bara i Ubuntu med Wine?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thisisafakenick
Okej, det låter ju bra enligt mig. Men hur är det med Linpus, kan man installera spel som Warcraft 3 på det operativsystemet eller går det bara i Ubuntu med Wine?

Linpus är egentligen Fedora så det går att installera Wine. Det är dock lite si och så med frameraten på W3, enligt uppgift. Skall tydligen fungera stabilare på XP?

Testa annars Glest, en helt ok "W3-klon". Installeras enklast via Terminalen:

su -
skriv in ditt lösenord
yum install glest

Spel som bl.a. Deus Ex, Unreal Tournament Original, Half-Life Original, Quake 2, Quake 3 Arena, Jedi Knight Jedi Outcast och Max Payne 2 fungerar utan problem.

Permalänk
Citat:

Linpus är egentligen Fedora så det går att installera Wine. Det är dock lite si och så med frameraten på W3, enligt uppgift. Skall tydligen fungera stabilare på XP?

Testa annars Glest, en helt ok "W3-klon". Installeras enklast via Terminalen:

su -
skriv in ditt lösenord
yum install glest

Spel som bl.a. Deus Ex, Unreal Tournament Original, Half-Life Original, Quake 2, Quake 3 Arena, Jedi Knight Jedi Outcast och Max Payne 2 fungerar utan problem.

Ah perfekt, tackar så mycket. Jag satsar på SSD versionen då
Förresten stämmer det att 120GB's versionen innhåller ett 6 cells batteri?
Enligt prisjakt så är batteritiden på ssd versionen: 2,5 - 3,5h
medans på hdd versionen: 2,5 - 7,5h

Permalänk
Medlem

*borta*