Guide till DXVA/hårdvaruaccelerering av HD-formaten

Permalänk
Medlem

Media Player Classic HomeCinema (x64)

Kör Vista 64 och lade in MPC HomeCinema (x64) vilket funkar men när jag lägger in AC3 filter så finns det inte med under external filter vilket det gör i 32bitars versionen. Någon som vet hur man gör för att få igång AC3 filtret?? knoxz kanske vet för han kör också Vista Ultimate 64.

Mvh Kometen

Permalänk
Medlem

Kör Vista 64 men mpc-hc 32 bitars, 64bitars mpc-hc har tidigare buggat lite och det har aldrig blivit av att jag bytt fr 32->64 bitars versionen. Kan juh vara så att 64 bitars versionen inte är kompatibelt med 32 bitars AC3 filter. Vill du fortfarande köra med 64bitars så kan du juh köra med den inbyggda AC3/DTS decodern, där kan du också ställa in SPDIF...

Har aldrig sett fördelen med att köra 64 bitars versionen, programmet är juh inte direkt så tungt att man bör vinna nått i prestanda direkt. 32 bitars versionen funkar fint för mig och jag kommer fortsätta med den.

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

Ok tackar ska testa med 32bitars verionen.

Mvh Kometen

Permalänk
Medlem

Korrekt, MPC HC i 64bits version funkar bara med 64bits codecs. Finns ingen anledning till att köra den mao.

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk

Hardware Accelerated H.264 and VC-1 in Vista Media Center!

e det någon som har provat denne guide?
http://nwgat.wordpress.com/2009/01/11/hardware-decoding-of-h2...

Permalänk
Medlem

Hej!

Tack för en grym guide! Har vid något tillfälle tidigare testat MPC HC men ej fått det att fungera tillfredställande, nu är jag nära, men inte riktigt där...

Ominstallerade Vista, och följde guiden exakt, installerade DX9 mm

DXVA fungerar bra men jag har problem med tearing! Sjukt störande, vet inte ens var jag ska börja? Läste någonstans om V-sync, kan det vara något?

Spec:
C2D 2,33GHz
ATI HD2400
4gig ram
Vista Ultimate
46" Samsung FullHD via DVI->HDMI 24Hz

MPC HC enligt guide med EVR custom, osv

Har även prövat att installera Hali men hur aktiverar jag det i MPC HC efter installation? Är det bara att bocka ur "Matroska" i internal filters så kör man Hali?

Otroligt tacksam för svar!

Mvh QKN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aka QKN
Hej!

Tack för en grym guide! Har vid något tillfälle tidigare testat MPC HC men ej fått det att fungera tillfredställande, nu är jag nära, men inte riktigt där...

Ominstallerade Vista, och följde guiden exakt, installerade DX9 mm

DXVA fungerar bra men jag har problem med tearing! Sjukt störande, vet inte ens var jag ska börja? Läste någonstans om V-sync, kan det vara något?

Spec:
C2D 2,33GHz
ATI HD2400
4gig ram
Vista Ultimate
46" Samsung FullHD via DVI->HDMI 24Hz

MPC HC enligt guide med EVR custom, osv

Har även prövat att installera Hali men hur aktiverar jag det i MPC HC efter installation? Är det bara att bocka ur "Matroska" i internal filters så kör man Hali?

Otroligt tacksam för svar!

Mvh QKN

Vsync ska enligt mig ALLTID vara på, förutom vid benchmarking. Så aktivera det i CCC. Japp, bocka ur matroska i internal. Du bör få upp en ikon i systemfältet att Haali är aktiverat.

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Hej!

Tack för svaret! Dessvärre gjorde det ingen skillnad när jag aktiverade v-sync i CCC :-/

Har nu installerat senaste MPC HC återigen EXAKT som guiden säger men samma problem...

Ska testa med Haali igen, är det något man ska kryssa för när man installerar eller är det bara att köra default?

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Total novis på detta område med HTPC.....uppenbarligen.....

Har försökt att få till dvxa med .mkv filer och mpc hc. Allt funkar men med dålig prestanda. Har en framerate på max 22, normalt ligger den på 16-19.

Har följt guiden slaviskt.

Använder XP, Pentium D 3,4 ghz, 1gb minne, Asus geforce 9400gt 512 silent.

Tv'n är en Panasonic TH-50PX8, kopplad till datorn med dvi-hdmi.

Någon vänlig själ som kan hjälpa till??

Mvh
9,3

Permalänk
Medlem

Har problem med att spela upp hd-film i MPC-HC med DXVA. Kör Win Xp och alltså ska jag därför köra på inställningen "VMR9 Renderless" men när ja gör detta blir bilden pixlig efter ett tag (olika) och bilden hänger sej och upprepas.

Kör med senaste versionen av MPC-HC och testat flera andra. Kör med externa Hali media splitter (ingen skillnad mot inbyggda btw). Har gjort precis som det står i guiden. Fick tipset om att det kanske var andra codecs som låg och störde men jag har testat att nyformatera och installera om win xp och bara installera MPC-HC och köra enligt guiden, men problemet kvarstår.

Vad kan det vara för fel? Kör med ett AGP-Grafikkort och allt enligt sign. har funderat på att installera win vista istället om det skulle fungera då? räcker min dator för vista? finns det något annat program som man kan spela upp mkv-filer och med DXVA?

Visa signatur

HP ProBook 6560b // Intel Core i5-2450M @ 2,50 GHz // 8 GB PC10600 @ 1333 MHz // Intel HD Graphics 3000 // Intel 520 SSD 180 GB // Samsung LE32S86 32 tum LCD, Samsung 2232BW 22 tum LCD 2 ms, Samsung 913N 19 tum LCD 8 ms // Windows 8.1 Pro, Windows 10 Pro //

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattem

Vad kan det vara för fel? Kör med ett AGP-Grafikkort och allt enligt sign. har funderat på att installera win vista istället om det skulle fungera då? räcker min dator för vista? finns det något annat program som man kan spela upp mkv-filer och med DXVA?

Jag tror att din dator är för klen överhuvudtaget. 512MB minne räcker ju inte ens att köra XP drägligt på, än mindre Vista.

Visa signatur

Intel Core i7 14700KF | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomjut
Jag tror att din dator är för klen överhuvudtaget. 512MB minne räcker ju inte ens att köra XP drägligt på, än mindre Vista.

Om jag uppgraderar med mer minne då? hur mkt ska jag ha tot?

Visa signatur

HP ProBook 6560b // Intel Core i5-2450M @ 2,50 GHz // 8 GB PC10600 @ 1333 MHz // Intel HD Graphics 3000 // Intel 520 SSD 180 GB // Samsung LE32S86 32 tum LCD, Samsung 2232BW 22 tum LCD 2 ms, Samsung 913N 19 tum LCD 8 ms // Windows 8.1 Pro, Windows 10 Pro //

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattem
Om jag uppgraderar med mer minne då? hur mkt ska jag ha tot?

Det minsta jag tycker är acceptabelt för XP är 1GB ram. Jag vet dock inte om det kommer göra någon skillnad för dig just vad gäller filmuppspelning.

Du kan ju testa CCCP och se om det fungerar bättre, då kan du köra med antingen MPCHC eller Zoom player, båda följer med. Värt ett försök i alla fall.

Visa signatur

Intel Core i7 14700KF | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

Grejen är den att AGP-versionerna av dessa kort är mer lr mindre fulhack som haft diverse tänkbara o otänkbara problem. Bara kolla på avsforum.com tex. Så långt ifrån säkert att d funkar me mer ram, eller vista.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det någon som fått det att fungera att spela upp hd-material med subtitle och med hårdvaruacc (DXVA) med ett AGP-grafikkort?

Visa signatur

Permalänk

Tack för guiden!

Tog ett tag men efter att ha gått igenom guiden några gånger och läst tråden, samt _verkligen_ rensat ur alla codecs och skit som fanns sen innan så fick jag igång det till slut.

Efter att ha haft HTPCn (med HD3200) några månader utan att ha varit med nöjd att den inte klarat HD så bra, så löste sig dessa problem och nu klarar den spela upp 1080p utan problem. En glad överraskning!

MEN vad ska jag köra för upplösning samt hz till min Panasonic Viera TH-50PX8, (http://prisjakt.nu/produkt.php?p=294684) för nu är det en hel del synkfel bilden, likt när man inte har på vsync på när man spelar spel, vet ej om detta är det som kallas tearing?

Tvn klarar 1366x768 men kör något högre just nu. Enligt prisjakt: Bildfrekvens 24p, 50p, 60p.

Verkar inte vara det lättaste att få bukt med, men har inte stört mig så mycket på det förrän jag fick igång hårdvarustödet.

Tips, idéer?

Visa signatur

Gigabyte EX38 DS4 :: Intel Core 2 Duo E8400 3GHz :: Reaper PC8500 2x2GB :: Gigabyte Crossfire ATI Radeon HD4850 :: 1,35TB HDD :: Soundblaster Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem

Testa att köra TVns upplösning, 1360x768 i 50 eller 60hz.. Jag kör så till min TV men det är juh en LCD och din är en Plasma så det kanske inte funkar på samma sätt, bara att testa.

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

Hej

Jag har samma problem, delvis iaf. Du ska givetvis köra TVns bästa upplösning, allt annat vore ju slöseri. STäll in upplösningen på 1920x1080p samt 24Hz. Testa istälet med olika renderingar i MPC HC. Jag hade problem med EVR, men när jag bytte till VMR9 så löste det sig, tror att den försämringen av bild som jag upplevde bara var inbillad

En annan fråga. Jag har ett skumt problem med bilden. När filmerna inte är vanlig widescreen utan bredare, 2.35:1 eller vad det nu heter så blir det tunna streck över och under de svarta kanterna. Sjukt svårt att förklara men det är ännu jobbigare problem.... Någon som förstår vad jag menar?

Permalänk
Medlem

wow... förut låg man runt 30-50% användning när man tittade på 1080p... nu ligger den stadigt på 0-2% bara 0-10% användning av GPU också

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nietre
Hejsan!

Total novis på detta område med HTPC.....uppenbarligen.....

Har försökt att få till dvxa med .mkv filer och mpc hc. Allt funkar men med dålig prestanda. Har en framerate på max 22, normalt ligger den på 16-19.

Har följt guiden slaviskt.

Använder XP, Pentium D 3,4 ghz, 1gb minne, Asus geforce 9400gt 512 silent.

Tv'n är en Panasonic TH-50PX8, kopplad till datorn med dvi-hdmi.

Någon vänlig själ som kan hjälpa till??

Mvh
9,3

Kommer inte tillrätta med detta problem. Har nu uppgraderat till 3 gb internminne men ingen förändring i framerate.

Är det ingen som vet vad jag gör för fel ??

9,3

Permalänk

Verkar ha löst sync-felen skapligt nu. Kör Overlay-Mixer istället för VMR9 och då funkar det bra.

Fan vad mycket hårdvaruacc hjälper för prestandan. Guld värt!

edit: Hm, fungerar inte subs när man kör overlay-mixer? Det går inte lösa på något sätt? Att välja mellan subs eller bild som är kanon är ju udda..

Ska lägga in Vista på HTPCn istället, så får vi se hur det fungerar där

Visa signatur

Gigabyte EX38 DS4 :: Intel Core 2 Duo E8400 3GHz :: Reaper PC8500 2x2GB :: Gigabyte Crossfire ATI Radeon HD4850 :: 1,35TB HDD :: Soundblaster Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel, men jag tror X1900XT ska ha stöd för detta med?

Citat:

Avivo™ Video and Display Engine
High performance programmable video processor
- Accelerated MPEG-2, MPEG-4, DivX, WMV9, VC-1, and H.264 decoding (including
DVD/HD-DVD/Blu-ray playback), encoding & transcoding
- DXVA support

Visa signatur

PC anno 2012: (orkar inte uppdatera signaturen):

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk

Kör nu EVR och det fungerar bra , i Vista.

Problemet är bara att får inte till upplösningen som jag vill, kör 1360x768 men det fyller inte ut hela tvn. Så är en svart ram runt. Kan inte välja overscan med denna upplösning så hur ska man få rättat till detta?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Pröva att ändra i TVn meny, på min Samsung LCD måste jag välja "just scan" istället för 16:9 som är deafault...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sandstorm
Kör nu EVR och det fungerar bra , i Vista.

Problemet är bara att får inte till upplösningen som jag vill, kör 1360x768 men det fyller inte ut hela tvn. Så är en svart ram runt. Kan inte välja overscan med denna upplösning så hur ska man få rättat till detta?

Det finns en inställning för overscan i ATI CCC också - ställ in den på 0 %.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Det finns en inställning för overscan i ATI CCC också - ställ in den på 0 %.

Stängde av overscan på tvn och kunde efter en omstart välja overscan i ATI CCC, så nu har jag fått ut bilden. Skönt!

Det som fungerade bäst för mig med HD3200 är att köra EVR custom och aktivera Direct 3D i MPC för att slippa tearing. Lite småjobbigt med att den alltid kör upp i fullscreen och att menyerna försvinner, de blippar till när man håller över bara. Det funkar ju och subs funkar också nu så det spelar på bra nu, lite smått störande att inte kunna se menyerna ordentligt bara.

Tycker dock att filmerna kunde spelats lite mjukare, tycker det är lite lite ryckigt. Verkar som om jag kör en animerad HD så är det inte alls ryckigt, om ens inget alls. Kan det ha att göra med komprimering eller fps? Datorn klarar 1080p utan problem. Kan det även ha med HZ att göra som är inställd på tv? Kör 60Hz nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Absolut, vad har du för TV? Klarar den 24Hz? Det är det som blir absolut bäst på min Samsung 52" iaf. Eftersom många serier och filmer har 23.98 fps så är det det som blir "minst ryckigt" så att säga

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sandstorm

Tycker dock att filmerna kunde spelats lite mjukare, tycker det är lite lite ryckigt. Verkar som om jag kör en animerad HD så är det inte alls ryckigt, om ens inget alls. Kan det ha att göra med komprimering eller fps? Datorn klarar 1080p utan problem. Kan det även ha med HZ att göra som är inställd på tv? Kör 60Hz nu.

Kör du 24Hz material i 60 så blire såklart ryckigt vid panoreringar etc.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aka QKN
Absolut, vad har du för TV? Klarar den 24Hz? Det är det som blir absolut bäst på min Samsung 52" iaf. Eftersom många serier och filmer har 23.98 fps så är det det som blir "minst ryckigt" så att säga

Panasonic Viera PX8 50".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Kör du 24Hz material i 60 så blire såklart ryckigt vid panoreringar etc.

Mmm

Summan av kardeumman: Om jag kör 1920x1080@24 så kan jag inte köra Direct3d så att jag blir av med tearing, pga att datorn verkar inte orka detta. Kör jag utan D3D så funkar det ju så sätt, men med massa tearing. Men pga detta så vill ja inte köra denna upplösning, om jag inte kan få till med tearing då.

Det är ju även lite jobbigt att köra en sådan Hz pga att windows går trögt, mus och flytta mappar osv, blir ju för låg uppdatering. Går det köra så att man ändrar upplösning enbart vid film? Sedan lösning på tearing hade ju varit fint..

edit: Kan bara köra 1920 och någon 17xx upplösning i 24Hz default via ATI CCC

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur lyckas du få tearing då? Har du inte Vsync aktiverat? Tearing har aldrig varit nåt prob på mina datorer.

Visa signatur