Permalänk
Medlem

Student laptop

Hej!

Skulle vilja ha lite tips på vilka laptops man ska köpa som ska användas till studier och vardagligt internet användande.

Citat:

Några punkter:

Den ska vara lätt att ta med sig. Men det betyder inte att den måste ha en liten skärm utan att den ska vara mobil.

Det ska vara några timmars batteritid inte en laptop som man jämt behöver ha strömsladd i. Men det kanske går att köpa ett bättre batteri om det är någon laptop ni rekommenderar fast som inte har så lång batteritid.

Den ska inte ha några problem med värme och bli som en kokande plastbit.

Den ska helst inte heller låta som en dammsugare. Utan vara så tyst som det bara går.

Skärmen ska vara av hög kvalitet så det inte blir jobbigt och sitta och använda den. Lätt att sitta och läsa långa texter som kan vara jobbigt för ögat.

Det ska vara lätt att arbeta med den.

Självklart ska den ha ett bra pris kontra prestanda.

Priset har jag inte bestämt mig ännu för. Men jag kan tänka mig att gå upp till max runt 10.000 kr

Permalänk
Medlem

Dell XPS M1330

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Jag använder XPS M1330 som nickhe föreslår och enligt mig är den en av de bästa bärbara jag har använt. Den har en relativt stor skärm, 13,3 tum, och en hög upplösning för skärmens storlek, 1280x800, och den har en väldigt låg vikt för att vara så "stor", runt 1.6 kg tror jag det var.
Om du har pengarna att lägga ut på en XPS M1330 så rekommenderar jag den starkt, den kan konfigureras med en kraftig processor och har stöd för upp till 8 GB minne, med nytt bios A15, samt så är grafikkortet i det inte allt för dåligt, man kan välja till 8400M GS.

Det enda jag igentligen kan sätta som minus för min del är att den enbart har 2 USB ingångar, hade helst viljat ha minst 3. Den har ju dock en hdmi utgång så man kanske inte ska klaga?

Visa signatur

"Riktig fakta? kolla ut genom fönstret på snön och all jävlighet där har du riktig fakta, eller de som går där i kylan, idioter, det är riktig fakta" -- Ett fyllo på bussen, ganska trevlig ändå :)

Permalänk
Medlem

En annan bärbar att slänga ett öga på är enligt mig HP's DV3xxx datorer. Jag stormtrivs med min DV3550 och kan inte annat än rekomendera den! Nyare komponenter än xps M1330 vilket gör den lite snabbare enligt de tester jag kikat på. Dock måste jag hålla med skribenterna ovan om att xps M1330 är en riktigt schysst dator som nu går att få billigt då ersättaren studio xps 1340 tar över. Leta upp en rabattkod på rabattkod.se och få ner priset lite om det går!

//R

Permalänk
Medlem

XPS M1330 Verkar har problem med värme, att den har kort livslängd och en del andra problem.

http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.asp...

Vad säger ni andra om det som har en sådan?

HP's DV3xxx serie är klart intressant i den dyrare prisklassen.

Någon som några tips i den lägre prisklassen 2.000 - 5.000 kr?

Permalänk
Medlem

En dell XPS M1330 med komponenter som gör den likvärdig med min HP DV3550 (som idagsälget finns för 8995:- enligt prisjakt) skulle gå på 10870:- och med 15% rabattkoden 9239,50:-. Systemet jag kollat på då utgår ifrån den dyraste konfigurationen Dell har på sin hemsida, men sen har jag lagt till diverse saker för att komponenterna ska vara så påminnande som möjligt om de i DV3550.

-Intel® Core™ 2 Duo-processorer T8100 (2,10 GHz, 800 MHz FSB, 3 MB L2-cache)
-3 072 MB 667 MHz DDR2
-128 MB nVidia® GeForce® 8 400M GS
-320 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk
-Primärt 6-cells litiumjonbatteri (56 wattimmar)
-1 års XPS Premium Warranty Support ¿ prioriterad telefonsupport och support på plats
-Tunn, lätt 13,3-tums UltraSharp™ WXGA (1280x800) White-LED-skärm (300 nitar) m. TrueLife™

Kollar vi nedåt i prisklass 2k - 5k så finns det många alternativ, men inga som levererar samma prestanda. Är det en mindre dator du vill ha eller duger en 15,4"? De är ju generellt sett billigare och finns i större urval. Ett urval: http://prisjakt.nu/kategori.php?k=v232#rparams=k=s36551340

//R

Permalänk
Medlem
Citat:

Kollar vi nedåt i prisklass 2k - 5k så finns det många alternativ, men inga som levererar samma prestanda. Är det en mindre dator du vill ha eller duger en 15,4"? De är ju generellt sett billigare och finns i större urval. Ett urval: http://prisjakt.nu/kategori.php?k=v232#rparams=k=s36551340

//R [/B]

Så man får bättre komponenter i 15,4" än en med mindre tum?

Vet inte riktigt... Har svårt att bestämma mig. Vad tycker du utifrån mina punkter :)?

Har du några bra tips på båda standard tum på skärmen och de med mindre tum?

Permalänk
Medlem

Man kan säga så här att du kan få bättre komponenter i en 15,4" än i en 13,3", men sen beror det lite på vad du har för behov. Spelar du inte behöver du kanske inte ett grafikkort som levererar prestanda som hos en stationär dator och drar massor av ström. Det är vanligt att man får betala mer för en dator på 13,3" för att den är mindre, än för en med större tum trots att komponenterna kan vara väldigt snarlika. Exakta anledningen är jag inte säker på, men det kan ha att göra med att det är mer komplext att få in presterande komponenter i en datorn som är mindre samt att jag tror att marknaden för 15,4" är större än för 13,3". Vilket rent ekonomiskt borde bidra till att det är lättare att sänka priserna på en storlek som säljer mer.

Om jag talar utifrån mig själv så är jag student och äger idag en 13,3" som jag tycker är mycket mer smidig än min äldre 15,4". Den väger drygt ett halv kilo mindre vilket gör större skillnad än vad det låter. Det jag även ville ha var bra batteritid och gärna en LED skärm. Detta erbjöd DV3550 mig till ett bra pris (7995:- när jag köpte den för 2 mån sen). Dessutom spelar jag inte mer nu för tiden än att jag klarar mig med ett GeForce 9300GS. Du kan, om du bara ska ha datorn till internet och skola (utan en massa tunga program kan du köpa dig en liten rackare för runt 7k och en säg 15,4" för 5k-6k med liknande innanmäte. Denna duger fint åt enkla sysslor. Vet dock inget om batteritiden.

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=328975

Jag ville inte ha för liten skärm nu när jag bytte dator så tyckte att 13,3" var en bra kompromiss mellan smidighet och ergonomi. Min skärm är grymt ljusstark och samtidigt strömsnål. Datorn pallar 3-4 timmar på batteri beroende på vad du använder den till samt vilket energiläge du kör på.

Hoppas det gav dig lite till svar iaf!

//R

Permalänk
Medlem

Det är nog som du säger med storleken på datorn.

Datorn behöver inte ha något bra grafik kort. Då blir man bara uppmuntrad och sugen på att spela. Det är inte grejen med den här datorn :).

Tror nog en 13,3", 10.2" eller något mitt mellan är den skärm passar mig bäst. Något mellanting mellan en liten dator som är mobil men ändå inte har för lite skärm. Viktigt att det inte är någon skräp skärm iallafall så det blir jobbigt att se på den.

Så du rekommenderar DV3XXX-serien i den dyrare prisklassen runt 10.000kr?

Sedan LG E300-A i mellansegmentet 5.000kr?

I det bilaga segmentet runt 2.000 - 3.500 kr?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ja, jag rekommenderar DV3xxx för ~9000:- och tror att LG'n kan vara bra i lite lägre prisklassen, men vet inte mkt om den i övrigt. Sen får du ingen 13,3" för mellan 2000-3500:-. Kolla då istället på länken jag klistrade här några svar upp med de billigare 15,4"...

http://prisjakt.nu/kategori.php?k=v...ams=k=s36551340

...alternativt på de billigare 7-10" med atom-processor eller liknande. Räkna dock inte med samma prestanda i dessa. Presonligen är det inte en skärmstorlek som jag tror kommer uppfylla ditt krav på en behaglig display och du ska sitta och läsa mkt på den.

//R

Permalänk
Medlem

eee pc? eller varför inte än MacBook?

Permalänk
Medlem

Om du är student så tänk på att du kan få rabatt genom Dell, 5% studentarabatt och gratis frakt(?), samt att HP också ger lite rabatt (5%) via mecenat. Dustin har fri frakt och ibland nån rabatt.

Visa signatur

Laptop: FSC Amilo sa3650 med ZM87 + GraphicBooster (Externt Radeon HD3870)
Laptop: MacBook Pro 13" 2011