Permalänk

Köp kortet som tSp rekomenderade. Mycket bättre prestanda

Permalänk

Men om han inte behöver mer prestanda än ett Radeon 4670, så är ju det onödiga pengar att lägga på ett 4830, även om det är värt det.

/Oscar

Visa signatur

MSI P67A-GD55 | Core i7 2600k @4.0 Noctua NH-D14| Corsair HX 650W | Corsair Dominato r8 GB | XFX Radeon 6950 2 GB | Samsung 500 GB + 2x 160 GB | Corsair Force 120 GB || NAD C326BEE | Cerwin Vega VS-10 | LG LH4000| Samsung SyncMaster EX2220

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscaralexiusson
Men om han inte behöver mer prestanda än ett Radeon 4670, så är ju det onödiga pengar att lägga på ett 4830, även om det är värt det.

/Oscar

Han kommer ju inte undan med mer än ett nytt kort, så då är ju det tSp skriver det klart bästa alternativet enligt min mening, mer kort för ungefär samma peng

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Ok, nu fick jag ännu mer att välja på.

Om jag nu skulle välja mellan dessa två vilket är bäst då, och framförall klara min dator av dom utan strul?
Nvidia GeForce 9600GT eller XFX Radeon HD 4830

Har ju ett gammalt Nvidia GeForce i nu är det enklare att hålla sig till samma märke vid byte eller har det inte så stor betydelse.

Plockade nu isär datorn igen och såg att vi har bara 300w nätaggregat, begränsar det valet av grafikkort?
Nätagregatet: Bestec ATX-300-12z Rev:ECR

Läste i en annan grafikkortstråd om Flaskhals vad är det?

Permalänk

Av de två skulle jag välja ett Radeon 4830 då det är ett bättre kort för samma pris(?).

Det spelar ingen roll om du har haft ett Nvidia innan, du kan byta utan problem.

Vad det gäller nätagget, så kan det låta lite klent. Men det skadar inte att testa, skulle du få problem med ett nytt grafikkort så kan du ju alltid byta i efterhand.

Angående flaskhalsen, så kan man säga att om du har ett bra grafikkort, men en dålig processor, så flaskahalsar processorn grafikkortet för att grafikkortet då inte kan utnyttja sin kapacitet till fullo. Då blir alltså processorn en flaskhals till grafikkortet!

/Oscar.A

Visa signatur

MSI P67A-GD55 | Core i7 2600k @4.0 Noctua NH-D14| Corsair HX 650W | Corsair Dominato r8 GB | XFX Radeon 6950 2 GB | Samsung 500 GB + 2x 160 GB | Corsair Force 120 GB || NAD C326BEE | Cerwin Vega VS-10 | LG LH4000| Samsung SyncMaster EX2220

Permalänk
Medlem

4670 drar otroligt lite så med ett svagt nätagg är det ett hett tips.

Om du vill handla på Netonnet i Örebro så finns dessa i lagershopen:

ATI:
ASUS RADEON HD4670 512MB för 849:-
Gainward HD4830 512MB för 1090:-

nVidia:
Gainward 9600GT 512MB för 990:-
ASUS GEFORCE 9600GT 512MB Silent för 1290:-

Det blir som sagt var billigare att beställa från tex Inet ( billigare grundpris och gratis frakt ) men vill du handla i butik på netonnet så är det dessa fyra som finns på lager i Örebro.

Lyckades inte länka till respektive produkt på netonnet's hemsida av någon anledning men du kan säkert hitta dem själv.

EDIT: La till nVidia korten. Dessa är passivt kylda dvs de har ingen fläkt. De låter mindre men kräver bättre luftflöde genom burken. Borde inte vara något problem dock. ASUS 9600-kort tycker jag dock är för dyrt då man får ett HD4850 för bara 300:- mer. Ett 4850 är dock rejäl overkill för dina behov och ditt nätagg lär inte klara av det.

Jag rekommenderar som sagt var HD4670 pga av att det presterar mer än tillräckligt bra och drar lite ström.

Visa signatur

Vi är överallt!
Asus Maximum VII Formula | i7-4790K | Noctua NH-U14S | 16 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz CL9 | EVGA GTX980 SC ACX 2.0 4GB | Corsair HX850i | Samsung 850 Pro 256GB SSD | 15.5 TB HDD | Eizo FlexScan S2431W |

Permalänk
Medlem

Då får det bli ett 4670, jag skickar nog efter det då det skiljer ganska mycket på priset. Det känns bra att slippa byta nätdelen också, jag hade nästan räknat med att få göra det.

Stort tack för all hjälp!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ixa
Då får det bli ett 4670, jag skickar nog efter det då det skiljer ganska mycket på priset. Det känns bra att slippa byta nätdelen också, jag hade nästan räknat med att få göra det.

Stort tack för all hjälp!

Smart val, jag rekommenderade det då du bara spelar Sims 2 (?) och du troligtvis inte skulle få någon mer prestanda alls med ett bättre kort med tanke på andra komponenter, och det drar ytterst lite ström.

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64

Permalänk
Medlem

Felmeddelande

Nu har jag fått grafikkortet, det var snabba bud från Inet!

Jag avinstallerade Nvidia, vi satte in kortet och nu när vi startar datorn får vi 3 st felmeddelnade dom kommer upp även efter att vi installerat drivrutinerna. Hoppas att någon vet vad som blivit fel och hur man fixar till detta.

Så här står det:
Det gick inte att läsa in C:\windows\system32\NvCpl.dll
Det gick inte att läsa in C:\windows\system32\NvMcTray.dll
Det gick inte att läsa in C:\windows\system32\vnsvc.dll

Permalänk
Medlem

Re: Felmeddelande

Citat:

Nu har jag fått grafikkortet, det var snabba bud från Inet!

Jag avinstallerade Nvidia, vi satte in kortet och nu när vi startar datorn får vi 3 st felmeddelnade dom kommer upp även efter att vi installerat drivrutinerna. Hoppas att någon vet vad som blivit fel och hur man fixar till detta.

Så här står det:
Det gick inte att läsa in C:\windows\system32\NvCpl.dll
Det gick inte att läsa in C:\windows\system32\NvMcTray.dll
Det gick inte att läsa in C:\windows\system32\vnsvc.dll

NvCpl.dll och NvMcTray.dll ser ut att var nvidia-grejer så ladda ner gratis programmet DriverSweeper från http://www.guru3d.com/category/driversweeper/ och ta bort allt från Nvidia och även ATI sedan installerar du om Catalyst och ATI-drivrutinen.

Hoppas det fungerar

Visa signatur

| Antec Three Hundred | Intel Q9550 @3.2Ghz | Asus P5Q PRO | Asus HD4850 + Accelero S1 Rev2 | Samsung Spinpoint 500gb | Corsair XMS2 4gb | LG Flatron M228WD | Corsair HX620 |

Permalänk
Medlem

Det kan ju säkert stämma såg att jag skrivit fel på den sista det skall stå nvsvc.dll så det är nog också nvidia.

Skall testa länken, hoppas bara att jag fattar hur man gör...

Permalänk
Medlem

Skall man ta bort allt både file och Registry?

Permalänk
Hedersmedlem

Jepp

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ok då kör jag.
Kännde igen alla program utom denna vad går dessa drivrutiner till AGEIA - PhysX

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

ok då kör jag.
Kännde igen alla program utom denna vad går dessa drivrutiner till AGEIA - PhysX

Det är det som nVidia köpte upp därav det gamla namnet AGEIA.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ta bort den skiten också. det är inget du kan använda dig utav med ett ATI kort ändå, plus det riskerar att ligga och krångla i bakgrunden med dina andra drivrutiner..

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Hedersmedlem

Det var en del spel som krävde att ha detta installerat. Supreme Commander har jag för mig

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mer problem.
När jag tog bort alla nvida med det programmet så verkar det som nätverkskortet rök också så nu kommer jag inte ut på internet på den datorn. Hur kan jag få tillbaka dom drivrutinerna? så här står det: Den här maskinvaran kan inte startas eftersom konfigurationsinformationen i registret är ofullständigt eller skadad (kod19).

Det andra problemet kvarstår, samma tre varningar kommer upp vid start av datorn. Och går jag in i guru3d så finns det kvar 3 nvidia grejer som inte går att ta bort dom heter så här.
HKLM\sorftware\Mikrosoft\windows\GurrentVersion\RunNvSvc
HKLM\sorftware\Mikrosoft\windows\GurrentVersion\RunNvcplDaemon
HKLM\sorftware\Mikrosoft\windows\GurrentVersion\RunNvMediaCenter

Permalänk
Citat:

Mer problem.
När jag tog bort alla nvida med det programmet så verkar det som nätverkskortet rök också så nu kommer jag inte ut på internet på den datorn. Hur kan jag få tillbaka dom drivrutinerna? så här står det: Den här maskinvaran kan inte startas eftersom konfigurationsinformationen i registret är ofullständigt eller skadad (kod19).

Det andra problemet kvarstår, samma tre varningar kommer upp vid start av datorn. Och går jag in i guru3d så finns det kvar 3 nvidia grejer som inte går att ta bort dom heter så här.
HKLM\sorftware\Mikrosoft\windows\GurrentVersion\RunNvSvc
HKLM\sorftware\Mikrosoft\windows\GurrentVersion\RunNvcplDaemon
HKLM\sorftware\Mikrosoft\windows\GurrentVersion\RunNvMediaCenter

Du har väl ett nvidia mobo som har inbyggt nätverkskort? Då måste du installera nätverksdrivrutiner igen.
Eller så kan du väl fixa typ CCleaner och fixa registret, det brukar funka för mig

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64

Permalänk
Antielefant

Kan också vara så att hon sitter med ett integrerat grafikkort typ ett 6200 eller 7150, och att det strular till det...

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GustavRonne
Du har väl ett nvidia mobo som har inbyggt nätverkskort? Då måste du installera nätverksdrivrutiner igen.
Eller så kan du väl fixa typ CCleaner och fixa registret, det brukar funka för mig

Och hur fixar jag det när jag inte kommer ut på nätet?
Nätverkskortet heter: Nvidia nForce Networking Controler VLAN 0011
har sökt på nvidias sida men hittar det inte. Tänkte att man kanske kunde bränna ner dom från denna dator och sen lägga in i den andra men det kanske inte går att göra så?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Kan också vara så att hon sitter med ett integrerat grafikkort typ ett 6200 eller 7150, och att det strular till det...

Det gamla grafikkortet var ett 7500LE och det är urplockat och utbytt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Och hur fixar jag det när jag inte kommer ut på nätet?
Nätverkskortet heter: Nvidia nForce Networking Controler VLAN 0011
har sökt på nvidias sida men hittar det inte. Tänkte att man kanske kunde bränna ner dom från denna dator och sen lägga in i den andra men det kanske inte går att göra så?

Du får ladda ner chipset-drivrutiner till ditt moderkort.

Permalänk
Hedersmedlem

Det du skall ladda hem är de nForcedrivisar som finns på nVidias download. I dem finns drivrutiner till ditt nätverkskort
Kolla bara efter vilken drivis som du skall ha, (alltså vilket chipset du har) så du laddar hem rätt

Visa signatur

Permalänk
Antielefant

Drivrutinen finns på nvidias sida, men här är en snabblänk:

http://us.download.nvidia.com/Windows/nForce/15.25/15.25_nfor...

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Drivrutinen finns på nvidias sida, men här är en snabblänk:

http://us.download.nvidia.com/Windows/nForce/15.25/15.25_nfor...

Tack för direktlänken. Jag brännde ner den och lade in den i datorn, först direkt från skivan, felet kvarstod.
Sen gick jag in i enhetshandteraren och därigenom uppdaterade jag drivrutinen men samma feltex kvarstår. (Den här maskinvaran kan inte startas eftersom konfigurationsinformationen i registret är ofullständigt eller skadad (kod19).

Permalänk
Medlem

Snälla ingen som vet hur jag skall få bort felet på nätverkskortet så jag får tillbaka internet.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad heter ditt moderkort?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Vad heter ditt moderkort?

Hittar inget om moderkort är det samma som processor?
AMD Athlon(tm) 64x2 dual Core processor 3800+
Hittade detta också:
ACPIx86-basedPC

Permalänk
Hedersmedlem

Ta hem Everest Ultimate Edition så ser du vad det heter

Visa signatur