Permalänk

Moderkort eller processor

Tja ska köpa ny hårdvara till datorn.
Vet inte om jag ska ta ett moderkort eller en ny processor.
Just nu sitter jag på en E4700 2.60 inte duo och ett random HP moderkort.
har precis köp nytt grafikkort (ATI 4870) .
Min budget ligger på 1700-1800.
Så vad är jag mest beroende av?
KAN INTE ÖVERKLOCKA
Tack i förhand

Visa signatur

Kul med jul, så länge det rullar!

Permalänk
Medlem

eftersom du köpt ett fint grafikkort antar jag att datorn används för spel?

Om du köper ett nytt moderkort med överklockningspotential kommer du börja överklocka då?

Permalänk

Ja det kommer jag tror jag
tror jag ialla fall

Visa signatur

Permalänk
Vila i frid

"P5Q SE" för 800 spänn från DustinHome eller "P5Q-E" för 1200.

Permalänk

Måste bara säga att innan du börjar överklocka, var säker på vad du gör.
Det var inte jag första gången jag gjorde det, det gick åt h-vete

Jag skulle köpa ny processor.
(Om du vill dedikera datorn åt spel)

Och sedan, när/om du byter moderkortet, glöm för guds skull inte att jorda moderkortet ;>
*Ännu ett farthinder som jag har åkt på. Men man lär sig av misstag, eh? )

Permalänk

Köp en E8400:)

Permalänk

hur gör man när man jordar ett moderkort?
ska nog köpa en E8400 eftersom det är spel jag ska köra

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För dom pengarna kan du få bättre saker ifall du kan tänka dig att köpa Begagnat..

Visa signatur

Chassi Lian Li O11 MINI Black MB Asus ROG Strix X570-F CPU Ryzen 5900x / NZXT Z63 RAM 64Gb DDR4 HyperX SSD 2T+2 M.2 + Seagate 2Tb + 2 Ssd GPU Asus Strix GTX3080Ti Oc PSU Corsair SF750 Skärm Odyssey G9 G93SC/ 2x27" LG GP850.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Embu
För dom pengarna kan du få bättre saker ifall du kan tänka dig att köpa Begagnat..

Begagnat är inte alltid "top-notch".
Det är lättare att beställa hem något billigt från vårt kära internet istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ischiasosv
Begagnat är inte alltid "top-notch".
Det är lättare att beställa hem något billigt från vårt kära internet istället.

Hahaha nee inte ifall du köper från någon som har använt den för att försöka fixa värds rekord i överklockning..

Dom mesta vet inte hur man klockar eller har fundera på de ens.. får man med kvitto o de är nyare än ett år så är de absolut ingen fara.

O han kan spara ganska mycket pengar när han har så låg budget. för 1800kr borde han kunna hitta en Q9xxx prolle.

Visa signatur

Chassi Lian Li O11 MINI Black MB Asus ROG Strix X570-F CPU Ryzen 5900x / NZXT Z63 RAM 64Gb DDR4 HyperX SSD 2T+2 M.2 + Seagate 2Tb + 2 Ssd GPU Asus Strix GTX3080Ti Oc PSU Corsair SF750 Skärm Odyssey G9 G93SC/ 2x27" LG GP850.

Permalänk
Medlem

Och en sak till han sa att han hade ett random HP moderkort.
inget säger att de mobbot klarar varken E8xxx eller Q9xxx ..
Så de bästa hade ju varit o uppdaterat med ett nytt moderkort..

Visa signatur

Permalänk

Det klarar upp till 1333 bus eller vad det heter om det nu hjälper

Visa signatur

Permalänk
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Då så.. då klarar den typ alla 775 CPU .. så de är ju upp till dig vilken du väljer o ifall du köper ny eller beg.. Ja personligen har aldrig haft någon problem med beg CPU.. båda CPU i sign är köpta beg, funkar klockrent för mig..

Ja vill ha så mycket som möjligt utav så lite pengar som möjligt så därutav ja köper beg

Visa signatur

Permalänk

haha okej var köper du? (A)
blocket tradera sweclockerS?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kolla på Techsweden.org och Nordichardware.se . Brukar gå en del saker där.

Permalänk
Medlem

Re: Moderkort eller processor

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ybernisse
Tja ska köpa ny hårdvara till datorn.
Vet inte om jag ska ta ett moderkort eller en ny processor.
Just nu sitter jag på en E4700 2.60 inte duo och ett random HP moderkort.
har precis köp nytt grafikkort (ATI 4870) .
Min budget ligger på 1700-1800.
Så vad är jag mest beroende av?
KAN INTE ÖVERKLOCKA
Tack i förhand

Hmm
https://www.inet.se/datorkomponenter/moderkort/asus-m2n68-vm/...
och
https://www.inet.se/datorkomponenter/processorer/amd-phenom2-...

är det bästa du kan köpa för dom pengarna... att bara köpa en ny intel processor eller ett nytt intel moderkort kommer nog inte göra lika stor prestanda ökning som att byta helt till en phenom II och ett billigt amd moderkort

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ybernisse
haha okej var köper du? (A)
blocket tradera sweclockerS?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av abbe_93
Kolla på Techsweden.org och Nordichardware.se . Brukar gå en del saker där.

Allt som sas där brukar ja köpa mina saker..
är själv medlem på alla dom sidorna o heter embu eller embu444 där.

Visa signatur

Permalänk

Mobo! Inte kan du sitta med ett random HP-moderkort.. och klockar du dessutom din E7400 sedan, så får du snabbare cpu på köpet.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk

Haha, tjena Embu.

Gjorde just en affär med dig tror jag, på NH Grejerna funkar bara bra.. lite coolt att se dig här också. : - )

Och jag håller med, NH är en bra marknadsplats, speciellt på forumet dom har där!

// Fredde

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Googlah
Haha, tjena Embu.

Gjorde just en affär med dig tror jag, på NH Grejerna funkar bara bra.. lite coolt att se dig här också. : - )

Och jag håller med, NH är en bra marknadsplats, speciellt på forumet dom har där!

// Fredde

Hehe klart de är jag .. hänger överallt

Precis som Googlah sa, kika runt lite ifall du tänker på spara några slantar och få bra saker ändå

Visa signatur

Permalänk

Re: Re: Moderkort eller processor

Citat:

Ursprungligen inskrivet av norrby89
Hmm
https://www.inet.se/datorkomponenter/moderkort/asus-m2n68-vm/...
och
https://www.inet.se/datorkomponenter/processorer/amd-phenom2-...

är det bästa du kan köpa för dom pengarna... att bara köpa en ny intel processor eller ett nytt intel moderkort kommer nog inte göra lika stor prestanda ökning som att byta helt till en phenom II och ett billigt amd moderkort

Hmm, är inte säker på det. Q8400 finns från 1840kr vilket är ungefär vad ditt andra förslag går på. Har lite svårt att tro att en Phenom II x3 på 2,6GHz presterar bättre än en Core2Quad på 2,66GHz, även om det är en av de lågcachade quadarna.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Moderkort eller processor

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Hmm, är inte säker på det. Q8400 finns från 1840kr vilket är ungefär vad ditt andra förslag går på. Har lite svårt att tro att en Phenom II x3 på 2,6GHz presterar bättre än en Core2Quad på 2,66GHz, även om det är en av de lågcachade quadarna.

kanske det men ska han sen uppgradera om vi säger 1 år så kommer han vara fast med ett moderkort och processor som han inte kan använda.. medans han med en am2+ rigg bara behöver köpa en ny processor

Visa signatur

here we go!