Permalänk
Medlem

Allt ljud borta!

Tjenare!

Har precis installerat nytt graffekort och nyy nätagg, men nu när jag startade upp datorn så har jag inget ljud alls, vare sig i windows eller i spel!
Har jag glömt koppla ngn kabel tro eller vad kan ha hänt?

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut i Kontrollpanelen > ljud och ljudenheter > avancerat? Inga bockar där? För det händer ibland att windows får för sig att bocka i dem titt som tätt.

Hittas ljudkortet i enhetshanteraren?

Visa signatur

Antec P180 | Intel C2Q | Corsair 2048mb| Gigabyte GA-P35-DS3 | Albatron 8800GT | Maxtor 200GB, Seagate 500GB, WD MyBook 500GB | 24" Samsung 2493HM
Foto: Nikon D80 18-135 Kit | SB800 | 70-200 VR

Permalänk
Medlem

Har inte hittat ljudkortet i enhetshanteraren...
När jag öppnar kontrollpanelen > ljud så får jag upp en ruta med tre flikar: Uppspelning, Inspelning & ljud.
under uppspelning finns det något som heter Digital Output Device (HDMI)
under inspelning finns det något som heter ASUSTek Tiger Capture Device
sen under ljud är det ljudschema och programhändelser...

Permalänk
Medlem

Installera om drivrutinerna.

Permalänk
Medlem

du har möjligtvis inte en bra länk? kommer inte in på realteks hemsida...

Permalänk
Medlem

Är det det integrerade så ska du ha det på moderkorttillverkarens hemsida.

Men prova först med följande: ta bort drivrutinen och reboota eller låt enhetshanteraren söka efter hårdvaruförändringar. Se om den kan installera drivrutinerna själv.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nookie
du har möjligtvis inte en bra länk? kommer inte in på realteks hemsida...

Vad var det för kort du köpte då?
Om det är ett amd/ati 4850 eller högre så förstår jag att ljudet inte funkar,alla nyare atikort har inbyggt realtekljud på graffet också för HDMI ljud ut direkt från graffet och då brukar windows ändra ljuddevice till graffets realtek.Då skall det räcka att gå till kontrollpanelen-ljud och ljudenheter-och välja det ljudkortet du körde med innan installationen av grafikkortet:))
Obs detta gäller i windows xp.
MvH albanen..

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

jag köpte ett sapphire radeon 4890.
om jag går in på kontrollpanelen > ljud så kan jag inte välja ljudenheter.
har vista..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Är det det integrerade så ska du ha det på moderkorttillverkarens hemsida.

Men prova först med följande: ta bort drivrutinen och reboota eller låt enhetshanteraren söka efter hårdvaruförändringar. Se om den kan installera drivrutinerna själv.

vart hittar jag drivrutinen då? när jag lät enhetshanteraren söka efter hårdvaruförändringar så hände ingenting...

Permalänk
Medlem

http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-u...

där har du drivrutiner till alla asus saker. leta upp rätt moderkort och se vad som finns där. Men kolla upp albans råd först om du hinner

Permalänk
Medlem

jag har ett A8M2N-LA (NodusM3) moderkort men hittar inte det i listan.
har försökt ladda ner drivisar men det funkar inte..

Alban: jag har en kontakt på baksidan av mitt graffekort, men jag kan inte välja något annat i kontrollpanelen > ljud...

Permalänk

Skulle tro att en DLL-fil saknas.

Får du upp ett felmeddelande när du ska starta upp t.ex. Call of Duty 4?

Typ något i stilen "WARNING! Your dxxxxxxxxxxxxxxxxxx.dll cannot be found!"?

Permalänk
Medlem

kör dock inte CoD 4 men när jag startar upp cs eller cz så säger den inget alls...