Ursprungligen inskrivet av skrock
Klipp från Wiki:
" Domaren Tomas Norström [redigera]
Domaren Tomas Norström har också kritiserats för att vara jävig i fallet[31], då han är medlem i Svenska föreningen för upphovsrätt (SFU) där även Henrik Pontén, Peter Danowsky och Monique Wadsted är aktiva medlemmar liksom organisationer som IFPI, STIM, Filmproducenternas Rättighetsförening och AB Svensk Filmindustri. Han är även styrelseledamot i Svenska föreningen för industriellt rättsskydd (SFIR). SFU och SFIR jobbar aktivt för att stärka upphovsrätten[32] [33]:
* SFIR är helt integrerad i den svenska delen av International Association for the Protection of Intellectual Property (AIPPI)[34] och är bland annat en mycket aktiv remissinstans vad gäller immaterialrätt.
* SFU är anknuten till Association Littéraire et Artistique Internationale (ALAI).
* ALAIs syfte var att skapa den internationella upphovsrätten för litterära och konstnärliga verk[35], medan AIPPI, enligt SFIR, "kan ses som ett språkrör för det industriella rättsskyddet på det internationella planet"[36], och är den äldsta internationella organisationen som arbetar för skydd av immateriella rättigheter[37].
* Thierry Mollet-Vieville, president för AIPPI och Victor Nabhan, ordförande för ALAI bekräftar för SR P3 att de båda föreningarna företräder rättighetsinnehavare och deras advokater[38].
Norström har även i samarbete med Monique Wadsted utfört utredningsarbeten åt Stiftelsen .SE.
I och med att det ger en direkt koppling till målsägaresidan, gör att kritik uppkommit att domaren skulle ha delikatessjäv i målet. Domaren förnekar dock att han skulle vara jävig.[39]"
Jag tycker själv att detta är tillräckligt för att en jävsituation ska vara mer än misstänkt. Att han på detta själv är upphovsrättsman (han har skrivit en bok får in royalties på detta verk) dömt till sin egen fördel är enligt mig inte något som talar till hans fördel. Det finns mer inofficiella kopplingar också men dessa är inte dokumenterade och kan inte läggas upp på detta sätt som "bevis".
Visst är det inte mer än riktigt att en domare ska hålla sig ajour med vad som händer inom de områden han ska döma inom men när man inom samma område håller anföranden och tal som innehåller andemeningen att man måste skärpa lagstiftningen inom det aktuella området och sen tar sig an fall och dömer efter detta så är det enligt min åsikt fel! Jag tror du skulle tycka det samma om vi hade haft en omvänd situation där vi hade haft en domare som var insatt och medlem i Copyleft rörelsen och som satt och friade massa personer i div. upphovsrättsmål - eller har jag fel nu?
Jag kräver inte friande domar - jag önskar bara en opartisk domare!
Nu var min mening om att domaren självklart var jävig mest en provocerande kommentar avsedd för dig. Du nappade direkt och kunde inte hålla dig för att komma tillbaka med ett "oneliners inlägg"! Efter att ha gjort en 15 sådana inlägg i denna tråd så har du nog bevisat en gång för alla vem som är 10-12 åringen här inne...
I övrigt kan man få en snabb resumé över hela hela historien från dag 1 genom att gå in på länken Pirate Bay-målet. Nog fan ligger det en hund begraven här....