Permalänk
Medlem

Speldator - ca 10k

Hejsan, de är dags för mig att införskaffa en ny dator eftersom den gamla bara ger mig en massa problem.

Min budget ligger på ca 10k och skärm behövs inte, och jag kan förmodligen använda dom 2 gamla hårddiskarna
också för att spara pengar.

Ska som sagt vara en speldator så den måste klara alla dom nya kraftfulla spelen utan några större problem.

Ska vara färdigmonterad.

Tack i förhand.

Permalänk

Där har du en perfekt dator för 10 600kr med Crossfire. Om du vill kan du köra med ett grafikkort nu och köpa ett extra senare.

Visa signatur

Canon EOS 7D | 18-135/3,5-5,6 IS | 70-200/4,0 L USM | Tamron 90/2,8 Macro 1:1 | Speedlite 430EX II
MacBook Pro 13" Unibody
http://iphoneguiden.se | OenFoto.se

Permalänk
Antielefant

Med ett byte från 6400 DHX till 8500 XMS på RAM-minnet kan jag till och med hålla med.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Byt ut Antec Three Hundred mot cooler master av valfri modell.

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]Ursprungligen inskrivet av Olle Eriksson

Där har du en perfekt dator för 10 600kr med Crossfire. Om du vill kan du köra med ett grafikkort nu och köpa ett extra senare. [/B]

Ursäkta om jag lånar tråden lite men vet inte riktigt vars jag ska gå på forumet, men ifall man kör crossfire går det bara ha tex 2x radeon kort eller går det ha 2x Geforce kort?

Eller är det sli för Geforce?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stokke
Ursäkta om jag lånar tråden lite men vet inte riktigt vars jag ska gå på forumet, men ifall man kör crossfire går det bara ha tex 2x radeon kort eller går det ha 2x Geforce kort?

Eller är det sli för Geforce?

Det går bara med Radeon-grafikkort (ATI). Du måste byta till ett moderkort som stödjer SLI.

Crossfire för ATI.
SLI för Nvidia.

Visa signatur

Canon EOS 7D | 18-135/3,5-5,6 IS | 70-200/4,0 L USM | Tamron 90/2,8 Macro 1:1 | Speedlite 430EX II
MacBook Pro 13" Unibody
http://iphoneguiden.se | OenFoto.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olle Eriksson
http://oenfoto.se/upload/files/1/Datorbygge/Dator-AMD-ATI-106...

Där har du en perfekt dator för 10 600kr med Crossfire. Om du vill kan du köra med ett grafikkort nu och köpa ett extra senare.

Stort tack till dig för att du tog dig tid att göra detta åt mig.

E: Och detta paket kommer klara spel som crysis,gtaiv utan några problem?

Nån aning om hur varmt de kan bli? kanske slänga in nån extra fläkt och en mindre hdd istället?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mercu
Stort tack till dig för att du tog dig tid att göra detta åt mig.

E: Och detta paket kommer klara spel som crysis,gtaiv utan några problem?

Nån aning om hur varmt de kan bli? kanske slänga in nån extra fläkt och en mindre hdd istället?

Härdsmälta lär det inte bli precis. Du kommer inte behöva någon extra fläkt, paketet var perfekt. Kör på det

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk
Medlem

Har nu beställt datorn, bytte dock till en 500gb hdd för den andra hadde dom inte inne.

Tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem

Istället för att starta en ny tråd så frågar jag här.

Om jag ska sätta in mina gamla hårddiskar (2) i den nya, bör jag formatera bägge först eller bara formatera den som OS är installerat på?

Permalänk
Antielefant

Bara den med OS'et.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Har samma fråga som trådskaparen som lånar tråden lite. Har kollat på datorn som någon vänlig person lagt ihop här ovan, och den verkar bra. Men jag har gjort lite ändringar som jag behövde. Vet dock inte hur man laddar upp en bild så som han har gjort... Men kan skriva istället. Har bytt ut ett av grafikkorten mot ett 64-bits OS och ett annat chassi. Min fråga är då; är datorn fortfarande bra? Kommer den att klara t.ex CSS på högsta grafik utan minsta lagg? Är helt ny på datorkomponenter så vet inte så mycket.

Tacksam för svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Diezel_123
Har samma fråga som trådskaparen som lånar tråden lite. Har kollat på datorn som någon vänlig person lagt ihop här ovan, och den verkar bra. Men jag har gjort lite ändringar som jag behövde. Vet dock inte hur man laddar upp en bild så som han har gjort... Men kan skriva istället. Har bytt ut ett av grafikkorten mot ett 64-bits OS och ett annat chassi. Min fråga är då; är datorn fortfarande bra? Kommer den att klara t.ex CSS på högsta grafik utan minsta lagg? Är helt ny på datorkomponenter så vet inte så mycket.

Tacksam för svar!

antagligen kommer den smeka css utan någon större belastning, css är inte direkt ett krävande spel.

Visa signatur

4790K @4.6 | EVGA GTX1080 Founders Ed. | 16gb ram | 240+120+40gb ssd | 14TB mekanisk lagring

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hoffa96
antagligen kommer den smeka css utan någon större belastning, css är inte direkt ett krävande spel.

Okej, låter bra! Men kommer även mer krävande spel som Left 4 Dead, World In Conflict, CoD 4/5 och FarCry 2 flyta på bra med höga inställningar? Kan tillägga att jag inte har så stor skärm, så upplösningen kommer att vara 1280x1024.

Permalänk
Citat:

Okej, låter bra! Men kommer även mer krävande spel som Left 4 Dead, World In Conflict, CoD 4/5 och FarCry 2 flyta på bra med höga inställningar? Kan tillägga att jag inte har så stor skärm, så upplösningen kommer att vara 1280x1024.

Aldrig spelat world in conflict men denna klarar av GTA IV om jag inte e helt ute och cyklar

dock inte maxxat men den klarar av det med det mesta på medium

Visa signatur

4790K @4.6 | EVGA GTX1080 Founders Ed. | 16gb ram | 240+120+40gb ssd | 14TB mekanisk lagring

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja, de spelen kommer flyta på utan problem. Själv klarar jag av Crysis Warhead på Entusiests (Stavning fail, morgon trött) utan AA. Då har jag samtidigt endast en gammal processor som är överklockad.

Du kommer klara dig utan problem.

Permalänk

Okej, bra! Tackar så väldigt mycket för hjälpen, är som sagt helt ny på datorkomponenter så det skulle minst sagt varit knepigt att hitta något vettigt annars. Kommer nog att beställa det paketet idag :D.

Permalänk
Citat:

Okej, bra! Tackar så väldigt mycket för hjälpen, är som sagt helt ny på datorkomponenter så det skulle minst sagt varit knepigt att hitta något vettigt annars. Kommer nog att beställa det paketet idag :D.

gött , ja ska köpa mitt paket i augusti-september

fast jag kommer få mer för 11k då:D

Visa signatur

Permalänk

Har förresten bara en sista fråga :P. Det nya chassit är ett Antec 900 och kommer alla delar att passa bra i det? Har ju tagit bort ett av grafikkorten från paketet som någon har gjort förut i tråden så det borde väl inte vara några problem? Ska troligtvis köpa till ett grafikkort senare och det finns väl plats för det?

Skickar med en länk till paketet:
http://img525.imageshack.us/img525/5472/dator3.png

Permalänk
Medlem
Citat:

Har förresten bara en sista fråga :P. Det nya chassit är ett Antec 900 och kommer alla delar att passa bra i det? Har ju tagit bort ett av grafikkorten från paketet som någon har gjort förut i tråden så det borde väl inte vara några problem? Ska troligtvis köpa till ett grafikkort senare och det finns väl plats för det?

Skickar med en länk till paketet:
http://img525.imageshack.us/img525/5472/dator3.png

Kommer att funka ypperligt

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tim2k
Kommer att funka ypperligt

Vad bra! Tackar återigen för all hjälp

Permalänk

Beställde paketet nu, men fick veta i sista sekund att min budget var högre än väntat :D. Bytte därför grafikkortet till ett 4890 istället. Hoppas att det funkar?!

Permalänk
Medlem

Fick hem datorn idag och har nu installerat alla drivisar.

De forsta jag gjorde va att dra ner speedfan och kora igang CCC, temperaturerna som dom visa mig skrammer mig lite.
http://img269.imageshack.us/img269/236/wtfqmr.jpg

Rakade installera fel sprak pa tangentbordet.