Permalänk
Medlem

Testbild med nya kameran, färgerna kanske inte är helt okej men jag tror det blev hyfsat?

D90 & Nikon 50 f/1.8

Permalänk
Medlem
Visa signatur

P6T SE - i7 930 @ 4GHz - 12GB XMS3 1600 MHz - Unlocked HD6950 CF @ 900/1325 - X25-V 40GB x2 RAID 0 - 2 TB Samsung F3 - Tesla 1000w - Define r2

450D | 50/1.8 II | 20/1.8 | 18-55 3.5/5.6 IS
Carlssonmedia.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Snygg bild men jag tycker tjejen i förgrunden är helt fel. Antingen skulle du utlämnat henne eller så belyst henne med blixt för att få henne ljus mot en mörk bakgrund.

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mYrAns
Tackar! Japp, några curves lager, highpass sharpening samt selective color på den andra bilden.

Hahaha, vad är oddsen? Några som kände till backen jag hade tagit några bilder ifrån, och en som vet vilken stad jag går i skolan i :'D Jag ska börja sista året på John Bauer på regementet i ystad, så jag vet mycket väl vad ÖP är :'>

Gick också på John Bauer i Ystad, hälsa "Mukki" om han jobbar kvar

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem

prova min nya Tamron AF 70-300/4-5,6 Di LD som man fick idag med posten helt oki.

tog denna bild ifrån min balkongen på frihand. tycker den blev Helt oki. kan bli bättre måste smälta in att den inte "VR" som min 55-200 har.

Visa signatur

FOTO: D90, Nikkor 55-200/4,0-5,6 VR | Nikon 50/1.8D AF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vectrex
Snygg bild men jag tycker tjejen i förgrunden är helt fel. Antingen skulle du utlämnat henne eller så belyst henne med blixt för att få henne ljus mot en mörk bakgrund.

Det var inget montage eller så, utan bara ett ögonblicksfoto som jag tog när hon satte sig där. Sen har jag ingen blixt med än den inbyggda iheller :c

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse.L
Gick också på John Bauer i Ystad, hälsa "Mukki" om han jobbar kvar

HAHA, mukki är min huvudlärare :'D Vem ska jag hälsa ifrån :>? Sorry för OT.

Visa signatur

P6T SE - i7 930 @ 4GHz - 12GB XMS3 1600 MHz - Unlocked HD6950 CF @ 900/1325 - X25-V 40GB x2 RAID 0 - 2 TB Samsung F3 - Tesla 1000w - Define r2

Carlssonmedia.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Det var inget montage eller så, utan bara ett ögonblicksfoto som jag tog när hon satte sig där. Sen har jag ingen blixt med än den inbyggda iheller :c

Ljusa upp henne i PS för hon smälter in med bakgrunden, såg henne knappt!

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Citat:

Tackar! Japp, några curves lager, highpass sharpening samt selective color på den andra bilden.

Hahaha, vad är oddsen? Några som kände till backen jag hade tagit några bilder ifrån, och en som vet vilken stad jag går i skolan i :'D Jag ska börja sista året på John Bauer på regementet i ystad, så jag vet mycket väl vad ÖP är :'>

Hahaha, okeej. Nej jag gissar mest bara för att jag läste att du kom från skurup. Själv tog jag studenten förra året från ÖP...

Visa signatur

Kamera: Canon EOS 1000D, 20/1.8, 50/1.8, 70-200/4L
Flickr!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badbolll
Testbild med nya kameran, färgerna kanske inte är helt okej men jag tror det blev hyfsat?

[bild]

D90 & Nikon 50 f/1.8

skön! skärpedjupet med ett 50/1.8 kan ju inte gå fel <3

Visa signatur

Macbook Pro 13" | Gigabyte P35-DS4 | Intel Q6600 | Corsair 2gb DDR PC6400 XMS2 x 2 |
MSI 8800GTS 640mb | 500gb Barracuda x 2 | OS X

Permalänk
Medlem

Badkväll.

Tog bilden utanför Västerås igår kväll när vi var och badade.
Bilden är ändrad i Photoshop vart det bättre eller sämre än originalet eller skulle jag gjort på nått annat sätt?

Är rätt ny på detta med Systemkameror så har bara en Nikon D40 med ett 18-55/3.5-5.6 objektiv.

Är sugen att köpa ett nytt objektiv men vet inte om man ska köpa ett rejält vidvinkel eller ett zoom objektiv. Nån som har nått tips på ett billigt och hyffsat objektiv till en hobbyfotograf som är ute och leker lite med kameran? Eller ska man kanske köpa sig ett fast 50 objektiv?

Sen en liten fråga angående Photoshop vad brukar ni köra där när ni redigerar kort? Är det nivåer och kurvor eller är det nått mera jag missat?
Hur som helst väldigt trevlig tråd och många riktigt snygga bilder!

Permalänk
Medlem

slusk:
Ang. photoshop/efterbehandling är det mest nivåer och/eller kurvor för min del. Ibland ändrar jag vitbalans och ibland lite brusreducering. Emellanåt händer det att jag klonar bort damm eller nån fluga som flög in i bild just när jag tryckte av eller liknande.
Ett litet tips när du fotar starka ljuskällor med D40 är att, om möjligt, hålla slutartiden på 1/100 eller längre, typ, så slipper du det vita vertikala "strecket", genom solen, som du har i din bild.

Ang. objektiv så är det kanske främst Nikons 55-200VR och 35/1.8 som du ska kolla på, tycker jag, om du vill ha något som inte kostar så mycket.
ska du ha en supervidvinkel får du punga ut med åtminstone 5kkr. Sen kräver lite mer "extrema" vidvinklar ofta lite mer tankearbete med komposition och så, vilket såklart kan vara en rolig utmaning, men kanske lite svårt åxå i början, om man inte är så jättevan att fotografera öht.
50mm tycker jag personligen är för långt på DX-sensorer, om man inte avser ta porträtt mestadels. Sedan får du ju inte AF heller, om du inte köper Nikons eller Sigmas 50/1.4:or. 35m är mer användbart. I ditt fall vinner du mestadels ljusstyrka om du skaffar ett 35/1.8. Det ger även bättre bilkvalitet än 18-55:an, men främst är det ljusstyrkan som skiljer.

Edit:
Denna har jag inte postat här innan va?

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av dumbo
[B]slusk:
Ang. photoshop/efterbehandling är det mest nivåer och/eller kurvor för min del. Ibland ändrar jag vitbalans och ibland lite brusreducering. Emellanåt händer det att jag klonar bort damm eller nån fluga som flög in i bild just när jag tryckte av eller liknande.
Ett litet tips när du fotar starka ljuskällor med D40 är att, om möjligt, hålla slutartiden på 1/100 eller längre, typ, så slipper du det vita vertikala "strecket", genom solen, som du har i din bild.

Ang. objektiv så är det kanske främst Nikons 55-200VR och 35/1.8 som du ska kolla på, tycker jag, om du vill ha något som inte kostar så mycket.
ska du ha en supervidvinkel får du punga ut med åtminstone 5kkr. Sen kräver lite mer "extrema" vidvinklar ofta lite mer tankearbete med komposition och så, vilket såklart kan vara en rolig utmaning, men kanske lite svårt åxå i början, om man inte är så jättevan att fotografera öht.
50mm tycker jag personligen är för långt på DX-sensorer, om man inte avser ta porträtt mestadels. Sedan får du ju inte AF heller, om du inte köper Nikons eller Sigmas 50/1.4:or. 35m är mer användbart. I ditt fall vinner du mestadels ljusstyrka om du skaffar ett 35/1.8. Det ger även bättre bilkvalitet än 18-55:an, men främst är det ljusstyrkan som skiljer.

Tack för tipsen Dumbo.
Jag ska ta mig ner till Expert här i Västerås och höra med min polare som jobbar där om han kan göra nått pris på ett sånt objektiv. Min kompis har en D80 med ett 50/1.4 objektiv och det blir ju riktigt snygga kort på porträtt och bra djup i korten men kan kanske ska ta och kolla på ett sånt 55-200 isåfall.

Är det inte nått med att 50mm objektiven inte gör nån förvrängning av korten utan att det är nästan som ögat ser eller har jag fel där?

Permalänk
Medlem

Tog en liten fiskerunda, blev dock inte mycket fiskande...

Permalänk
Medlem

Akilles, Pentax K20D, Pentax DA*55@1.4

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HenrikM

http://farm3.static.flickr.com/2489/3697857196_b14aefff10_b.j...

And the cat goes: "i kill you, sloooow"

Snyggt!

Visa signatur

Just cuz I'm not paranoid doesn't mean they aren't watching

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thex
Tog en liten fiskerunda, blev dock inte mycket fiskande...
http://farm4.static.flickr.com/3426/3788765750_ece0f50afd.jpg

Inte mycket fiskande men en del fotande istället, som det ska va:D

Skitball bild:)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HenrikM

"You are soo dead, im gonna kill you real hard"

Sjysst bild i övrigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slusk
Är det inte nått med att 50mm objektiven inte gör nån förvrängning av korten utan att det är nästan som ögat ser eller har jag fel där?

Nja... Man brukar väl säga att ett "normalobjektiv" ger en bildvinkel som ger ungefär motsvarande det man upplever med ögat (borträknat periferiseende). Detta i sig är väl en sanning med modifikation, men om vi nu förutsätter att det är sant och allt sånt, så är ett normalobjektiv på en D40 inte en 50mm utan snarare runt 28-30mm och där är 35mm "close enough". På mellanformat är ca 80mm en normal osv. Det beror alltså på storleken på sensorn/filmrutan.

För att återgå till ämnet:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
[B]Nja... Man brukar väl säga att ett "normalobjektiv" ger en bildvinkel som ger ungefär motsvarande det man upplever med ögat (borträknat periferiseende). Detta i sig är väl en sanning med modifikation, men om vi nu förutsätter att det är sant och allt sånt, så är ett normalobjektiv på en D40 inte en 50mm utan snarare runt 28-30mm och där är 35mm "close enough". På mellanformat är ca 80mm en normal osv. Det beror alltså på storleken på sensorn/filmrutan.

Då ska jag allt ta och kolla på ett 35mm objektiv när lönen kommer.
Här kommer 2st kort från förra helgens fisketur. Nått tips på hur man kan göra korten mera spännande och bättre?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slusk
Då ska jag allt ta och kolla på ett 35mm objektiv när lönen kommer.
Här kommer 2st kort från förra helgens fisketur. Nått tips på hur man kan göra korten mera spännande och bättre?

http://pici.se/pictures/kJWpiKCLi.jpg

http://pici.se/pictures/lUwAqeeKP.jpg

Andra bilden kanse du skulle ha haft båten skarpare, alltså tvärtemot:)

Gärna när han fiskar också, alltså har spöet "utanför" båten:p
samt när han klubbar ihjäl fisken och har påken i högsta hugg?

Edit: Shit, ser nu att så var första bilden.

Permalänk
Medlem

med mycket jobb och lite fritid på skumma tider blir det en hel del landskap och självporträtt... -_-
under veckan jobbar man dock normalt, så det blir att försöka hinna med lite bil och modellfoto

EDIT: ber om ursäkt för eventuella färgstick i förväg, då jag inte orkat kalibrera skärmarna på år och dar... (alternativt anser att det var med flit)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Lite från kvällen (inte orkat kalibrera skärmarna än...)

min flickr aka bilderna i full storlek...

Permalänk
Medlem

Bra jobbat! Gillar dock inte bilen i bakgrunden på bild nummer 3, men det kan man leva med

Visa signatur

5d mkII 35 1,4 L 24-70 2.8 L 135 2 L 70-200 2.8 L IS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simon_m
Bra jobbat! Gillar dock inte bilen i bakgrunden på bild nummer 3, men det kan man leva med

tackar!
haha, tänkte detsamma just efter jag tagit den faktiskt, men ja, jag gillade den iallafall

Permalänk
Medlem

Nattens bilder från Kinnekulle.

© Jimmy Nordström

© Jimmy Nordström

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Carlssonmedia.se

Permalänk
Medlem

grön himmel :z

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
grön himmel :z

Jag ser den som jätte blå på min skärm iaf :'D det är det som räknas :'> Ne, men är fortfarande i dalarna så jag har fortfarande den här jävla skärmen -.-

Visa signatur

Carlssonmedia.se