Permalänk
Keeper of Traditions
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jocke_totti
Det gör du när du ökar FSB brukar finnas värden mellan 200-600 mhz, fast AMD brukar inte klara så hög sådan typ 250+ är svårt

FSN'n har jag inte rört, ändrade bara multipeln så frekvensen hamnade på 3.6 GHz.

Ändras "HT-link" och "NB frequency" alltså automatiskt om jag höjer FSB?
Då kanske jag ska ta och sänka multipeln lite och satsa på FSB'n istället...

(trevligt att se någon mer från lilla uddevalla förresten )

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Newklear
FSN'n har jag inte rört, ändrade bara multipeln så frekvensen hamnade på 3.6 GHz.

Ändras "HT-link" och "NB frequency" alltså automatiskt om jag höjer FSB?
Då kanske jag ska ta och sänka multipeln lite och satsa på FSB'n istället...

(trevligt att se någon mer från lilla uddevalla förresten )

Okej nej då klockas ju bara CPUn

Japp om du höjer FSB så får du annat värde på NB och HT, finns ju en HT multiplier inne i bios, har min på x11 alltså går min i 2200mhz. Aa du lär nog märka det

( haha japp har lägenhet där, går i skolan där så )

Visa signatur

Antec 300, MSI K9A2 Platinum V2, Phenom 9850BE @3,17ghz, OCZ Reaper 2X2GB @1146 Mhz OC, Crossfire HD4870 @790/1100, Seagate Baracuda 500GB.

Permalänk
Medlem

Suttit och försökt klocka min 940BE idag och det går verkligen inte att komma över 4GHz! Har "stabilt" på 3990 och 3995MHz men ökar jag HTT med 1Mhz så går det inte...

Kyler med en 120.4 radiator (vatten), har testat ända upp till 1.7v på stackarn men den mår bäst vid 1.55-1.6 verkar det som.

Har än så länge bara block på CPU, kanske skulle det bli bättre om jag kör block på NB också? Ligger på runt 69 grader på "chipset".

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ursäkta min okunnighet, men vad menas med BE? :$
Hade varit bra att veta ^^

EDIT: Kom just på det.. "Black Edition" Antar jag att ni menar, herregud alltså.. Lite måste man börja tänka

Permalänk

Ja det är ju inte fel anarkizt... Lär inte höja tempen på vattnet speciellt mycket heller Och när du ändå har 120.4 radiator kan du ju koppla in hur mycket du vill nästan ^^

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk
Medlem

Just nu så kör jag i orginalklock p.g.a värmen.
Var uppe i 3,7Ghz innan jag drog ner för värmens skull.

Har just nu 60-62C load och 35-40C idle (med Cool & Quiet), enligt processorns tempsensor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anarkizt
Suttit och försökt klocka min 940BE idag och det går verkligen inte att komma över 4GHz! Har "stabilt" på 3990 och 3995MHz men ökar jag HTT med 1Mhz så går det inte...

Kyler med en 120.4 radiator (vatten), har testat ända upp till 1.7v på stackarn men den mår bäst vid 1.55-1.6 verkar det som.

Har än så länge bara block på CPU, kanske skulle det bli bättre om jag kör block på NB också? Ligger på runt 69 grader på "chipset".

Shit, kör du så mycket mos på den 24/7?

jag ligger på 1.48V just nu och vågar inte höja mer (24/7 Klock vill säga..)

tror jag behöver höja 0.0375V till för att få 3.8ghz stabilt, men vet inte riktigt om jag vågar

(har en 360 Radd till bara CPUn just nu, Loadar runt 50C i IBT, och 42-45C nånting i spel)

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

olofson_tom: Har NB och Mosfet-block på väg från Tyskland, tror jag har de hemma på Måndag så får se då om det hjälper. Misstänker att det inte gör någon skillnad, men snyggare med fler block. =D

Någon som har hög klock och som kör c&q? Vore skönt att kunna få ned strömförbrukningen men ändå ha lit kraft när man använder datorn... Har kollat runt lite på nätet men inte orkat sätta mig in i problematiken riktigt än.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

anarkizt, jag kör 3.7ghz och har c&q påslaget. inga problem. funkar flawless !

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

hehe ni skulle rådfrågat mig innan köp av processor, då Intel i7 920 vinner alla tester.

mod vänligen lås tråden!

Permalänk
Medlem

Tommie, hmm för mig så stannar max multipeln på x15 (3000mhz) när jag aktiverar c&q. Kanske är min bios som är kass då...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Så är min och har bara ändrat multi från 15 till 17, resten var som innan med volt på auto etc. Den är 100% stabil för har haft det så här i nåra veckor nu. Dock så skulle jag gärna ha den lite kyligare så blir väll att inhandla en bra kylare/fläkt, några tips?

strax över 60 i load

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem

Anarkizt.. okej.. för mig funkar det med alla multiplar i alla fall..

Skulle vilja rådfråga alla andra 940BE, och Phenom II ägare överlag här, om ni tycker att jag ligger Safe med följande överklock.

3800mhz, 1.54V som droppar till strax över 1.5 vid LOAD, har en max Loadtemp på runt 52-54C beroende på rumstemp..

så vad tycker ni? ligger jag safe, eller kommer det gå sönder det är ju en del spänningsökning trots allt.. men det är det som krävs tyvärr.. måste höja 4 snäpp på vcore mellan 3.7-3.8ghz..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hittade det här nu på något forum:

"In Windows 7, you have to set the power plan to balanced for Cool 'n Quiet to work. Also, once you past 3.8GHz, it automatically no longer works. But if that happens to you, you can download a program called PhenomMsrTweaker and tweak it to get the same benefits, no matter how high you clock."

Ska testa programmet, hittade det här: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=220185

edit: Funkar ju kalas det där! Grymt program! Nu ska man bara lista ut hur låg volt man kan köra... Kör prime95 nu på x11.5 och det ligger på runt 43 grader och fläktarna går inte ens igång på min 120.4 radiator.

edit2: En sak är dock lite konstig, volten stämmer inte. vid 1.35 i programmet gör att cpu-z visar 1.55v (det rätta) så det är en liten offset man har att göra med. Gäller att ha koll på cpu-z. Råkade köra på 1.79v ett tag.

edit3: Crap! c&q-funktionen fungerar ju ändå inte... Trött man blir...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

anarkizt, jag märkte detta... jag kör på 3.8 nu, och helt plötsligt funkar inte c&q längre... skit också..

Vad Loadar du när du kör Prime? jag loadar runt 52-54C.. tycker det är lite högt faktiskt...

EDIT: Det där med 3.8 gäller även Vista, jag kör Vista och det hände mig också

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har reggat mig på Xtreme-forumet nu, ska fråga Kink om han har något förslag. Jag kan manuellt ändra mellan P1 och P0 om jag klickar på "activate"-knapparna men ändrar jag mellan t.ex. Balanced, High Performance och Power Saving så händer ingenting.

Under load i Prime95 ligger jag runt 45 grader, men det är för att jag ställt in SpeedFan att försöka hålla den tempen. Skulle jag komma upp i 52 grader blir det krasch direkt så att du kan ligga på 54 grader är ju bara att gratulera!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Har reggat mig på Xtreme-forumet nu, ska fråga Kink om han har något förslag. Jag kan manuellt ändra mellan P1 och P0 om jag klickar på "activate"-knapparna men ändrar jag mellan t.ex. Balanced, High Performance och Power Saving så händer ingenting.

Under load i Prime95 ligger jag runt 45 grader, men det är för att jag ställt in SpeedFan att försöka hålla den tempen. Skulle jag komma upp i 52 grader blir det krasch direkt så att du kan ligga på 54 grader är ju bara att gratulera!

du verkar a fått ett sunkigare exemplar av din 940 än vad jag har till och med!! haha.. däremot vet jag att min CPU kraschar över 60C, har provat att koppla bort fläktarna för att nå lite högre temp.. och 60C kraschar det garanterat med min nuvarnade klock..

men jag har nog lite för dåligt vattenblock på min CPU, jag får bara 1 ynka grad kallare i load med fläktarna på max (Ultra Kaze 2000RPM) mot när jag kör dom på 5V. radiatorn är inte ens ljummen vid full Load heller... så tror det är mitt vattenblock som är lite taskigt på att överföra värmen till vattnet på ett effektivt sätt. det har några år på nacken..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ungefär hur mycket en P2 940 klarar av med bra luftkylning:

• 3,4 GHz (200 x 17) @ Stock VCore
    3,5 GHz (200 x 17,5) @ 1,45V
    3,6 GHz (200 x 18) @ 1,4625V
    3,7 GHz (200 x 18,5) @ 1,4875V
    3,8 GHz (200 x 19) @ 1,5V
    3,9 GHz (200 x 19,5) @ 1,55V
    4,0 GHz (206 x 19,5) @ 1,575V (där sätter kylningen tvärstopp)

Har själv min på 3,7 GHz (200 x 18,5) @ 1,4875V med en Zalman CNPS9900 kylare.

Permalänk
Medlem

Tommie: Ja, min 940 är ingen Usain Bolt direkt. Låter ju som ett taskigt block du har där, kanske kan du spräcka 4GHz med bättre block?!

cable: Bra resultat du har där på luft, önskar jag kunde få så bra på vatten. :S

Visa signatur
Permalänk

Jag får hem vattenkylning idag eller imorgon... Det är en Innovatek dual rad, Innovatek Eheim Pcps pump, Innovatek tank-o-matic reservoar och ett Innovatek G-flow cpu-block...

Det kommer sitta 2 st scythe gentle typhoon 1150 rpm som suger luft på baksidan av radden, en scythe slipstream med en fläkthållare emellan på baksidan, och en antec tri-speed där nere på radden som trycker in luft...

Detta lär ju kyla bättre än min nuvarande True Black hehe

Just nu har jag 45 idle 55 load med truen och cpun på 3.7 Ghz med 1.44-1.46 vcore...

Enda problemet är att mitt mobo suttar, jag kan bara ändra vcore med +50 mv eller +100 mv, sen inget mer, så jag kan inte komma högre än 3.7, kanske uppemot 3.8...

Men köper kanske nytt moderkort snart och då ska processorn få se på andra bullar hehe

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk
Medlem

olofson: Hur gick det? Hunnit få ihop grejjerna än?

Installerade Win7 x64 RTM nu (hade någon x32 RC innan) och nu fungerar PhenomMsrTweaker superbra! Ligger på 2300Mhz (x11.5 multi) och 1.2v för att vid behov automatiskt stega upp till 3800Mhz (x19). Funkar KLOCKrent.

Ordvitsen får ni på köpet!

Visa signatur
Permalänk

Jodå, det är färdigt... funkar fint... Lite lägre temps, kör 3.7 ghz med 1.44-1.46 vcore, och temperaturerna är väldigt olika, för mitt rum är olika varmt olika tider på dagen, kan skilja ganska mycket... Men just nu är den ca 40 grader idle och typ 50-55 i load...

Men som sagt, jag har sett idle temperaturer ner till 30-35...

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk
Medlem
Citat:

olofson: Hur gick det? Hunnit få ihop grejjerna än?

Installerade Win7 x64 RTM nu (hade någon x32 RC innan) och nu fungerar PhenomMsrTweaker superbra! Ligger på 2300Mhz (x11.5 multi) och 1.2v för att vid behov automatiskt stega upp till 3800Mhz (x19). Funkar KLOCKrent.

Ordvitsen får ni på köpet!

Försökt att få igång PhenomMsrTweaker, men så fort jag startar programmet så står det "Stopped working bla bla". Gjort allt för att fixa det, installerat allt man ska och så vidare.

Har Vista x64 SP2.

Visa signatur

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |

Permalänk
Medlem

Glaucous, det var konstigt... Har du testat att köra .exe-filen som administratör? Eller kanske något kompatibilitetsläge?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jepp, testat båda.
Ska nog snart ta och köra igång Windows 7 x64, ska först testa det i VirtualBox och se att allt fungerar som det ska.

Testat en jäkla massa saker för att få igång PhenomMsrTweaker, enda anledningen till att jag inte vill överklocka igen. C&Q är ju helt underbart.

Visa signatur

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |

Permalänk
Medlem

Du har inte glömt att stänga av vanliga C&Q i bios då?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Testat det också, krashar ändå.
Men nu har jag testat något nytt! Fixade K10Stat som jag pysslat med förut, men fick inte igång det. Men nu fungerar det! Klockar fint ner till 800 MHz och klockar upp i cirka 3.6 GHz just nu.

Ska se om det är stabilt @ 1.48v, måste kanske gå högre, men jag kör luft.

Edit: Nu ser det ut såhär:
P0 - 3.6 GHz @ 1.4625v
P1 - 3 GHz @ 1.35v
P2 - 2 GHz @ 1.1125v
P3 - 800 MHz @ 0.875v

Kan inte få upp processorn över 3.6 GHz utan att klydda med NB och minnen. Vilket jag har försökt tidigare utan någon lycka. Testade att gå upp ända till 1.55v och tempen gick inte över 50C.

Visa signatur

Permalänk

NU blir det mer vattenkylning snart blir en extra dubbelradiator... så nu kommer jag ha två st dubbelradiatorer i samma loop som bara kyler processorn... blir najs

Förresten, om någon vill ha vattenkylning men inte har råd att köpa nytt så kan ni prata med denstore här på forumet, han har mycket grejer man kan få köpa billigt

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk
Medlem

Nice! Men jag undrar om det kommer göra någon skillnad... Jag tror inte att det är radiatorstorleken som sätter begränsningen utan snarare blocket.

Men du kan ju iaf koppla in fler block i loopen med bibehållen kylning!

Visa signatur
Permalänk

Nja, G-flow är Innovateks bästa block... Kostar dessutom ca 1000 kr nytt, inte för att den måste vara bra pga priset, men den kan ju inte vara dålig iallafall...

Visa signatur

Go hard or go home!