Permalänk
Medlem

Problem med DNS (Binero)

Hade fram tills i förrgår en domän hos Binero som fungerade utmärkt. Det gick att gå in på WWW.domän.com och bara domän.com.

I förrgår hade dock Binero en driftstörning: http://www.binerodrift.se/?p=599&m=200908 . Trots att jag inte ändrat min domän, så fungerade den inte. Inte i webläsare och inte pinga.

Även när driftstörningen var åtgärdad så fungerade det inte så då drog jag iväg ett mail till binero och berättade att min domän inte fungerade. Det gick inte att pinga domän.com heller.

Killen på Binero sa att den visst fungerade och visade en tracert (eller ngt sånt) där han kollar WWW.domän.com. Den var korrekt:

WWW.domän.com => min dyndns-domän (har inte fast IP) => min IP (kör webserver hemma)

Då märkte jag att det går att pinga WWW.domän.com, men inte domän.com. Det går heller inte att besöka varken domän.com eller WWW.domän.com.

I mailet skrev killen också: "kom ihåg man kan inte ha CNAME för @ hostar så om du har lagt upp den tidigare så är den inaktiv numera i så fall"

Det kan vara det jag haft, men nu finns inte den posten längre, och det går inte att skapa den.

Min fråga är nu: Hur får jag domän.com att fungera? Vad behöver jag för dns-poster?

Permalänk
Medlem

BlueBerryBoy Jag sitter i exakt samma sits som du. Ända skillnaden är att jag har en rederict från domän.com till www.domän.com
Jag ska ha tagit bort den men vill ändå inte sluta fungera..

I övrigt funkar inte ping till domän.com men www.domän.com som du. Samma webbhotell...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
BlueBerryBoy Jag sitter i exakt samma sits som du. Ända skillnaden är att jag har en rederict från domän.com till www.domän.com
Jag ska ha tagit bort den men vill ändå inte sluta fungera..

I övrigt funkar inte ping till domän.com men www.domän.com som du. Samma webbhotell...

Fungerade det innan driftavbrottet?

Vi är tre nu iaf, känner en till med samma problem.

Permalänk
Medlem

Innan driftavbrotten nej för då hade jag inte ens den posten utan bara en rederict. Vilket var det jag skulle ändra på.

Har lagt till @ för dyndns men som du säger funkar inte det...

Vad har binero för dns servrar för ip?

Edit: Jag tycker det är dålig stil av binero om de nu tar bort den möjlighet med @ för dyndns så bör dom införskaffa stöd för ddclient som alla andra, tex Loopia

Permalänk
Medlem

pinga ns1/2.binero.se och kolla

192.74.36.250 och
195.74.37.250 får jag

Permalänk
Medlem

Sorry, jag hade visst @ på min MX10 och inte dns som jag trodde.
Hursomhelst kan jag inte skapa en @ för CNAME nu.

Är detta något som bara binero har hittat på eller är det standard överallt?

EDIT: Har skickat ett mail till Binero och klagade på bl.a att de inte har stöd för ddclient.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Sorry, jag hade visst @ på min MX10 och inte dns som jag trodde.
Hursomhelst kan jag inte skapa en @ för CNAME nu.

Är detta något som bara binero har hittat på eller är det standard överallt?

EDIT: Har skickat ett mail till Binero och klagade på bl.a att de inte har stöd för ddclient.

Förut stod det bara att man inte fick ha CNAME för @, men man kunde ändå ha det. Nu har de en spärr som gör att man inte kan skapa den posten...tror jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBerryBoy
Förut stod det bara att man inte fick ha CNAME för @, men man kunde ändå ha det. Nu har de en spärr som gör att man inte kan skapa den posten...tror jag.

Vad tror du är anledning till att de har ändrat?

Permalänk
Medlem

Inte den blekaste...men jag funderar starkt på att flytta mina domäner till loopia. Då slipper jag dyndns.com också.

Permalänk
Medlem

Funderar på loopia också. Går det att genomföra en flytt av domänen under relativt låg neretid tro? bara några dagar då alltså.

Hur blir det med resterad tid kvar hos binero då?

Permalänk

Har samma problem och är lite purken över det. Att slippa subdomäner och istället använda bara olika portnummer till mina tjänster har jag ånjutit en längre tid nu, men plötsligt ska det bara inte funka längre? Vad tänker de?

Visa signatur

I pledge to punch all switches, to never shoot where I could use grenades, to admit the existence of no level except Total Carnage, to never use caps lock as my "run" key, and to never, ever, leave a single BoB alive.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wingdings
Har samma problem och är lite purken över det. Att slippa subdomäner och istället använda bara olika portnummer till mina tjänster har jag ånjutit en längre tid nu, men plötsligt ska det bara inte funka längre? Vad tänker de?

Du kan använda Virtualhost i apache för olika hemsidor på samma dator så slipper du byta port. Subdomäner behöver du då bara ändra på hos servern och inte binero.

Subdomäner fungerar det fortfarande att ha en dyndns kopplad till. Det är bara @ som det inte är tillåtet på.

Permalänk
Medlem

Ngn som fått svar ännu, eller har de inte supportfolk på helger?

Jag har inte fått svar iaf.

Permalänk
Medlem

Har fått samma svar som TS, att det inte går att ha CNAME-records för @. Det har jag inte utan har bara CNAME på www och *. Ändrade på en domän från de CNAME-recordsen till vanliga A-recods som pekar till min server men det vill ändå inte fungera. Har skickat mail tillbaks om detta men inte fått svar.

Visa signatur

xintron
I had a life, then my pokémon died

Permalänk
Medlem

Från binero.

"Jag vet inte vilka som begränsar det, men det är inte korrekt enligt RFC att ha ett CNAME record på värden @.

Jag kan tyvärr inte svara på när vi får stöd för uppdateringar via API eller liknande, utan det sker väl i så fall när vi släpper vår kommande kontrollpanel under senare till hösten."

Låter som det är dags att byta till någon som stödjer det då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
F
"Jag kan tyvärr inte svara på när vi får stöd för uppdateringar via API eller liknande, utan det sker väl i så fall när vi släpper vår kommande kontrollpanel under senare till hösten."

Xintron sa i en IRC-kanal till mig följande: "under nov-dec kommer befintliga kunder flyttas till bineros nya kontrollpanel där möjlighet finns att uppdatera via API". Vet inte om det är bineros-anställds egna ord, men jag tror det. Konstigt att de inte sa samma sak till dig.

Jag kör A-record på @ till min dynamiska ip. Det kommer dock gå ner om jag får ny ip...