Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
Andreas : Be dem om ett hembesök så kikar dem på allt. Dvs när du är hemma!

Det har redan varit tekniker här två gånger, första gången när uppkopplingen var helt nere i tolv dygn (så lång tid som det tog innan teknikerna kom hit) och det visade sig vara avbrott hos grannen under mig.
Andra gången var det en här och mätte signalen eftersom det kopplar ner ofta, fick sedan ett sms att felet var åtgärdat men det kopplade ner igen samma kväll.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

För 1,5 vecka sedan beställde jag ett XL 50 från ComHem. Det kopplades igång måndagen 17/8 och dagen efter fick jag modemet. Det första man ska göra är att koppla in modemet och låta det ladda hem inställningsdata från ComHem vilket ska ta 10 min - 1h. Efter 2-3h insåg jag att något var fel, men kundtjänst hade stängt så jag felanmälde det dagen efter (19/8). Jag fick beskedet att tekniker skulle undersöka det och SMS:a när det var åtgärdat. Dagen efter kom ett SMS att det nu var fixat, men när jag testade så fungerade det inte, inte ens efter jag startat om modemet. Jag felanmälde igen och killen jag pratade med kunde inte få kontakt med modemet och inte heller med en rad grannar i samma hus. Jag undrade givetvis hur i H-E teknikerna kunde ha dragit slutsatsen att det fungerade, men det felanmäldes IGEN. Ett par dagar senare kom ett SMS att jag skulle ta kontakt med ComHem för att bestämma tid när en tekniker kunde komma och kolla det på plats. Eftersom kundtjänst då hade stängt fick jag ringa dagen efter (söndagen 23/8). Jag fick då beskedet att en tekniker inte var ledig förrän tidigast 10/9 dvs nästan 3 veckor senare. Ordentligt irriterad och långt ifrån nöjd ringde jag upp ComHem igen och fick prata med en tjej som efter att ha hört min historia lovade att på något sätt försöka hitta en tidigare tid och sen ringa tillbaka. Hon ringde aldrig tillbaka.
Idag måndag ringde jag åter till ComHem för att fråga om det verkligen var den här typen av service man kunde förvänta sig av ComHem, att behöva vänta 4 veckor på att få igång tjänsten man beställt från dem. De bara beklagade situationen och sa att det fanns inget man kunde göra åt det.
Om de första teknikerna verkligen hade UNDERSÖKT det ordentligt och kommit fram till att något verkligen var fel hade jag kanske åtminstone fått en tidigare tid.

Jag är DJUPT besviken på ComHems service. Jag förstår att teknikerna har en del att göra, men om det nu är så mycket så får ComHem anlita fler tekniker så att deras kunder inte får vänta nära nog en månad på att få igång allting.

Inte nog med detta så har jag blivit bortkopplad nästan varje gång jag ringt och senaste gången blev jag bortkopplad 4 GGR!

Jag funderar starkt på att säga upp alla avtal med ComHem (inte bara bredband) om detta är deras definition av service.

Visa signatur

"We're all prototypes for the future, products of today, manufactured by the past" - Zeilon, 2000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeilon
Jag är DJUPT besviken på ComHems service. Jag förstår att teknikerna har en del att göra, men om det nu är så mycket så får ComHem anlita fler tekniker så att deras kunder inte får vänta nära nog en månad på att få igång allting.

Inte nog med detta så har jag blivit bortkopplad nästan varje gång jag ringt och senaste gången blev jag bortkopplad 4 GGR!

Jag funderar starkt på att säga upp alla avtal med ComHem (inte bara bredband) om detta är deras definition av service.

Måste säga att jag håller med dig. 2-3 veckor för att få en tid med tekniker kan ju ingen tycka är rimligt.

Själv blev jag bortkopplad två gånger nu när jag ringde och skulle felanmäla, men värst var det nog förra gången när jag blev bortkopplad efter 20+ minuter i kö bara för att hamna sist igen.

Jag ringde och beställde en offert på stadsnät igår, eftersom ingen i hela föreningen har bredband just nu så kanske folk är lite mer benägna att byta leverantör.

Permalänk
Medlem

Zeilon: Kan du inte be comhem logga om till ditt gamla modem om det nu fungerade? Eller det kanske bara var ett samanträffande att det slutade fungera iom bytet? Orkar du inte prata med comhems support igen så koppla endå in det äldre modemet och se om det tänds upp som det brukade. I så fall ska det fungera efter inloggning. Tror inte tekniker kan göra så mycket hemma hos dig om det nu skulle fungera med det äldre modemet. Isf är det troligen centralt fel vilket kundtjänsten "borde känna till" om nu inte precis de extra frekvenserna 50/10modemet behöver INTE fungerar just i ditt uttag. Skulle i alla fall ge det ett försök för att inte vara utan uppkoppling så lång tid. Centralt fel kanske jag kan se ifall det är om du ger mig din hfc-macadress som står på modemet i ett PM. Jag kan dock inte lösa bristande teknikertider. Dock är det bäst att du talar med kundtjänsten i första läget om det jag nämnde ovan.

Det vanligaste som felar i övrigt i f.d. upcnätet som jag antar att du tillhör är att du nu kanske av nån anledning ligger på fel adress eller port mot enheten i källaren. Antar att de är kollat med supporten? Byggs om mycket i det nätet så allt kan hända

Håller med om att allt över 1 vecka är för lång väntetid.

Jag tror comhem's support kommer bli bättre framöver (2-3mån)iom att de anställer mer folk "in house" istället för till stor del outsourcad som just nu. Det hjälper dock inte om det är tekniker som fattas, min övertygelse är dock att många teknikerbokningar kan förhindras om kundtjänsten gör rätt i första läget. Inte sällan man upptäcker hos kunden att det är fel modem som används vilket supporten skulle ha sett och räddat tiden till någon annan stackare som kanske hade ett "riktigt" fel. Men men, fel kan ske i alla led, inte bara hos supporten utan hos folk efter och även hos tekniker i fält.

rool: Är det alltså alla modem i huset som har dålig eller ingen signal enligt kundtjänsten? I så fall är det VÄLDIGT konstigt om du ska bokas på en tid. Orkar du så dubbelkolla igen med supporten, är det fortfarande likadant för grannar och dig så be snubben kolla med deras överordnade support om vad som händer.

Ang er som har från och till avbrott i uppkoppligen: Det är inte lätt att komma tillrätta med dessvärre. Kan vara fel på 100 olika ställen, lättare för oss var det i början av comhems bredband, då var det nästan aldrig tillfälliga avbrott utan beständigt fel Alltid bättre med att det bryts än att det är helt nere tycker jag men försvårar ju felsökningen avsevärt. Stabiltiteten tycker jag således har förbättras men istället blir det ett mer svårfelsökta problem att lösa.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Jag är sååååå glad att jag slipper alla dessa ComHem problem. Sen dom bytte ut min NOD HAR bara allt funkar som fans på rosor.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
rool: Är det alltså alla modem i huset som har dålig eller ingen signal enligt kundtjänsten? I så fall är det VÄLDIGT konstigt om du ska bokas på en tid. Orkar du så dubbelkolla igen med supporten, är det fortfarande likadant för grannar och dig så be snubben kolla med deras överordnade support om vad som händer.

Det är ett villaområde, alla hade samma problem. Pratade med några grannar som ringt in och felanmält sen ringde jag in igen och bad dem kolla lite djupare då felet drabbade rätt många.

I dag började det funka igen. De har visst ringt en granne och meddelat att de fixat en förstärkare någonstans men jag har fortfarande inte hört något.

Schysst att du står ut med vårt whine Phunky, det är alltid bra att få höra lite tips och inside info.

Permalänk
Medlem

Np.

Om du inte fått ett sms eller samtal så ligger du nog tidsbokad fortfarande skulle jag tro om ni nu bokade en tid? Skicka ett mail och fråga om så är fallet och om de ser att signalen är bra så kan de ju avboka tiden. Hjälper inga andra om tiden går till spillo.

I framtiden när f.d. upcnätet fungerar som vanliga comhemnätet (när all analogtvbas är borta) dvs under 2010 så kommer det förhoppningsvis aldrig bli fördröjningar på tekniker. Då kan alla allt lixom. Nu är ju vissa bra på f.d. upc och tvärt om. Tror dock de flesta f.d. upcteknikerna kan åka på ett vanligt comhemnät för upc hade ett fåtal kaskad de också. Det är värre tvärt om. Stjärnnät är inget svårt, det är enheterna som spärrar vem som ska ha vilket utbud ute i f.d. upcnätet som är lurig och ska tas bort framöver.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Zeilon: Kan du inte be comhem logga om till ditt gamla modem om det nu fungerade? Eller det kanske bara var ett samanträffande att det slutade fungera iom bytet? Orkar du inte prata med comhems support igen så koppla endå in det äldre modemet och se om det tänds upp som det brukade. I så fall ska det fungera efter inloggning. Tror inte tekniker kan göra så mycket hemma hos dig om det nu skulle fungera med det äldre modemet. Isf är det troligen centralt fel vilket kundtjänsten "borde känna till" om nu inte precis de extra frekvenserna 50/10modemet behöver INTE fungerar just i ditt uttag. Skulle i alla fall ge det ett försök för att inte vara utan uppkoppling så lång tid. Centralt fel kanske jag kan se ifall det är om du ger mig din hfc-macadress som står på modemet i ett PM. Jag kan dock inte lösa bristande teknikertider. Dock är det bäst att du talar med kundtjänsten i första läget om det jag nämnde ovan.

Det vanligaste som felar i övrigt i f.d. upcnätet som jag antar att du tillhör är att du nu kanske av nån anledning ligger på fel adress eller port mot enheten i källaren. Antar att de är kollat med supporten? Byggs om mycket i det nätet så allt kan hända

Håller med om att allt över 1 vecka är för lång väntetid.

Jag tror comhem's support kommer bli bättre framöver (2-3mån)iom att de anställer mer folk "in house" istället för till stor del outsourcad som just nu. Det hjälper dock inte om det är tekniker som fattas, min övertygelse är dock att många teknikerbokningar kan förhindras om kundtjänsten gör rätt i första läget. Inte sällan man upptäcker hos kunden att det är fel modem som används vilket supporten skulle ha sett och räddat tiden till någon annan stackare som kanske hade ett "riktigt" fel. Men men, fel kan ske i alla led, inte bara hos supporten utan hos folk efter och även hos tekniker i fält.

Så vi har en inside man, trevligt

Tack för att du tar dig tid till att försöka hjälpa till Phunky.

Tyvärr så finns det inget tidigare modem. Jag flyttade in i min flickväns lägenhet när jag flyttade upp till 08-hålan och tidigare har hon bara haft mobilt bredband. Själv har jag tidigare bara kört med stadsnät el. liknande så jag har heller inget gammalt modem som ligger och skräpar.

Däremot kan jag kolla upp macadressen när jag kommer hem från jobbet.

Det jag retar mig mest på (förutom den extrema väntetiden) är att det nog inte felsöktes korrekt första gången och att jag kanske hade fått en kortare väntetid annars.
Lite komiskt också att var/varannan person på kundtjänst föreslog att jag skulle knacka dörr och fråga grannarna om de har problem. Ok att jag vill få det fixat och tanken är väl god i teorin, men jag tänker inte springa omkring på måfå och fråga folk om de har problem med sitt bredband OM de överhuvudtaget ens har bredband och i så fall ett ComHembredband
Likadant är det alltid kul att behöva bekräfta att man har satt i rätt kablar i rätt hål, startat om modem osv osv fastän man precis berättat att man redan pratat med support flertalet gånger

Kan i alla fall konstatera att det är rätt modem, jag har startat om modemet flertalet gånger (varje dag minst), jag har kontrollerat kablar, jag HAR satt det i rätt hål, jag HAR utfört 13 olika regndanser framför modemet och jag har satt upp diverse totems runt omkring modemet för att driva bort diverse onda andar.

Det mest irriterande är att min flickvän sa upp sitt mobila bredband lagom i tid för att slippa dubbla fakturor och hon är i ganska stort behov av bredband hemma när hon pluggar. Själv så kan jag sitta med en dongel från jobbet om jag behöver göra något hemmifrån, men det hjälper inte henne när jag är på jobbet.

Hade det funnits något annat (i mina ögon) vettigt alternativ hade jag använt min ångerrätt redan och valt någon annan operatör. Jag litar på ComHem att det kommer fungera bra när det väl är igång, men väntetiden retar gallfeber på mig.

Visa signatur

"We're all prototypes for the future, products of today, manufactured by the past" - Zeilon, 2000

Permalänk
Medlem

Tyvärr tillhör jag också gruppen som går igenom helvetet med comhem (och just nu 50XL). Har häromdagen fått mitt andra modem hemskickat men den bootar om minst en gång per dagen - precis som den första gjorde. Men... Jag ska inte tråka ut er med en beskrivning till utan funderar på något annat istället...

Varför måste min router (DIR-655) starta om varje gång modemet bootar om? Borde den inte kunna "avvakta" dem 60-90 sekunder det tar för modemet att starta om och sedan fortsätta som vanligt?

Har t.o.m. funderat på om det kan vara så att routern på något sätt "slår ut" modemet men så är nog inte fallet. Hade modemet på i två dygn utan varken routern eller någon dator inkopllat och när jag sedan kollade loggen hade den bootat om flera ggr ändå...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MPM
Tyvärr tillhör jag också gruppen som går igenom helvetet med comhem (och just nu 50XL). Har häromdagen fått mitt andra modem hemskickat men den bootar om minst en gång per dagen - precis som den första gjorde. Men... Jag ska inte tråka ut er med en beskrivning till utan funderar på något annat istället...

Varför måste min router (DIR-655) starta om varje gång modemet bootar om? Borde den inte kunna "avvakta" dem 60-90 sekunder det tar för modemet att starta om och sedan fortsätta som vanligt?

Har t.o.m. funderat på om det kan vara så att routern på något sätt "slår ut" modemet men så är nog inte fallet. Hade modemet på i två dygn utan varken routern eller någon dator inkopllat och när jag sedan kollade loggen hade den bootat om flera ggr ändå...

Finns lösning på detta problem tidigare i tråden eftersom jag har haft samma problem och löst det.

Länk

Visa signatur

Kriff Kriff

Permalänk
Medlem

Mjukvarufel på 2607!

Hej,

Mjukvarufel på 2607!
(Ber om ursäkt om detta problem redan är känt i tråden.)

Nu är man måttligt irriterad. Har sedan flera år haft tv från ComHem. Flyttade för ca en månad sedan över både bredband och telefoni från Glocalnet till CH.

Har nu XL50 (SA 2607) och har sedan starten haft problem med att modemet startar om sig och att jag tappar uppkopplingen någon gång per dag. Oftast har det dock fungerat med att starta om modemet. Irriterande, men det har åtminstone fungerat igen.

Kopplade i förra veckan in telefonin för första gången och det fungerade från start...men inte länge. De senaste dagarna har varit katastrof. Varken bredband eller telefonin fungerar. 10/100 lampan lyser med ett fast sken samtidigt som telefonilampan blinkar oavbrutet. Har ingen kopplingston och bredbandet fungerar inte.

Jag ringde för några dagar sedan och felanmälde och idag kom det hem en tekniker som tittade över problemet. Jag var tämligen säker på att det var modemet som var trasigt, men svaren jag fick idag förbluffar mig.

Teknikern mätte först signal och liknande och kom snabbt fram till att allting är som det ska, alltså inga som helst problem med kontakter och signalstyrka.

Han gick sedan över och tittade på modemet. Då han inte var helt hemma på just 2607:an så ringde han till en kontakt på CH för att höra sig för med denne, och fick snabbt ett för mig helt sjukt besked.

Enligt killen på CH så har 2607-modemet ett mjukvarufel som orskakar exakt de problem som jag nu haft den senaste tiden. ComHem känner till problemet och arbetet med en fix är på gång.

Känns ju lagom roligt att dom säljer ett modem med dessa brister. Sen känns det ju som att det knappast rör sig om samtliga modem som är ute på marknaden, då det isf borde blivit en enorm storm mot CH som man borde ha hört något om.
Och är det då bara vissa modem som har dessa problem, så kan man ju undra varför dom inte erbjöd mig ett nytt. Mycket märkligt detta.

Så just nu sitter vi alltså här, utan fungerande bredband och ingen hemtelefon, och har ingen som helst aning om när denna "fix" skall komma.

Har någon annan hört talas om detta sk. mjukvarufel, eller är jag ensam om problemet?

Ifall det stämmer känns det som att ComHem får nedgradera mig ett hack och skicka ut ett av de äldre modemen, för sånt här strul orkar jag inte med...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flippin
Finns lösning på detta problem tidigare i tråden eftersom jag har haft samma problem och löst det.

Länk

Tack Flippin, letade tidigare men hittade inget passande. Men hur får man en "vanlig" kundtjänst person på comhem att överhuvudtaget prata om lastbalansering?

Är detta problem kopplad endast till 50Mb tjänsten? Jag hade även tidigare problem med omstarter (inte lika frekventa dock) men antog att det berodde på min router och passade på att byta router samtidigt som jag bytte modem.

Permalänk
Medlem

Zeilon: Hoppas det fungerar bättre för dig nu och kom då ihåg att avboka din tid med kundtjänsten om så är fallet.

MPM: Lastbalanseringen berör alla modem. Det är ju ett sätt att se till att belastningen är jämna på alla kanaler modemen har att välja på. Det finns som sagt 100 olika anledningar till att uppkopplingen bryts så inte alls säkert att alla berörs av just problem med lastbalanseringen. Returstörningar är långt vanligare och inget kundtjänsten eller ni kunder kan lösa. Folk måste alltid ut i nätet och leta i dessa fall. Inte hört om något mjukvarufel på modemen generellt som Wernie pratar om.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Zeilon: Hoppas det fungerar bättre för dig nu och kom då ihåg att avboka din tid med kundtjänsten om så är fallet.

Du är min hjälte Phunky

Fan efter att ha pratat med support 4-5 ggr så var det INGEN som tänkte på att fråga efter MAC-adressen så jag tipsade supportavdelningen om det när jag avbeställde teknikerbokningen

Tur att det åtminstone finns EN på ComHem som har alla kottar i granen, nämligen du Phunky.
På ett par timmar löste du det som resten inte lyckades fixa på 1.5 vecka Och till på köpet tyckte de att jag skulle vänta 2 veckor till...huuja

De borde kicka ett par supporttomtar och ge dig deras lön också

Än en gång, stort tack

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inga problem, hade lite extratid idag att fundera och felet var vad jag trodde. Inget ovanligt i f.d. upcnätet för tex nya kunder. Som sagt, inom 1 år är denna typ av problem lagd till historieböckerna.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

AAAAAArrrgh, det är inte sant!

En dag höll det innan det brakade ihop igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Inga problem, hade lite extratid idag att fundera och felet var vad jag trodde. Inget ovanligt i f.d. upcnätet för tex nya kunder. Som sagt, inom 1 år är denna typ av problem lagd till historieböckerna.

Basse is back!
Dags för lite mer whine:
http://di.se/Nyheter/?page=%2fAvdelningar%2fArtikel.aspx%3fO%...

2006-04-05...
Det är alltså snart 3,5 år sedan köpet var aktuellt, och nu är det alltså fortfarande 1 år till tills UPC`s platform (som för övrigt comhem verkar vara för inkompetenta att driva, mina föräldrar hade t ex mer problem med comhem under 6 månader än dom hade under alla år med UPC) är bortmigrerad.

Under all j*vla kritik. Så sjukt skabbigt att dom inte hade en bättre plan.
Det funkar ju inte att köpa upp ett företag, sen skylla kunders problem på UPC`s före detta platform, men samtidigt vara så sjukt jevla slöa på att byta ut den...

Permalänk
Medlem

Ska man hårddra det så var det inte ens f.d. upc's platform utan stjärntv's som var leverantören innan som nu byts ut. UPC holland tex kör inte heller denna skumma lösning som sjungit på sista versen i säkert 5-6år. Troligen ville inte upc själva ta tag i denna dyra uppgradering som i vilket fall skulle berört kunderna lika mycket oavsett vem som gjort det. Allt som byts ut måste göras genom att bryta nätet helt otaliga ggr. Utan detta blir det troligen inga 100mbit ner eller mer än 10mbit ut, inte så många fler HDkanaler eller VOD (video on demand) som comhem nyss lanserat i skåne. Skulle likna detta vid samma som hände tidigare, upc hade inte noddelat i så stor utsträckning som behövdes så när denna nätdel fick lite mer kunder iom kändare varumärke + lite ökad hastighet så gick allt åt skogen. Rätt säker på att oavsett vem som köpt nätet av f.d. upc hade varit tvungen att göra samma sak och hade inte något köp skett hade upc tvingats göra samma.

Det är ju alltid beklagligt att det berör kunder när arbetet görs men thats life. Antingen fixar man eller lever kvar med ett underdimensionerat och icke hållbart nät. Att det fungerat för många är ju inte ett tecken på att det är bra, det har fungerat med handpåläggning. Tror inte ens leverantören av reservdelar till denna lösning finns kvar längre, således måste man fullaga saker som pajjar och har säkert varit så sedan upctiden med. Silvertejp någon?

"men samtidigt vara så sjukt jevla slöa på att byta ut den..." Jag tror det var fler än 60.000 enheter som skulle bytas och sitter alltså på 60.000 olika ställen i nätet. Om du gör det snabbare än ett team på 6-10 så visst, go for it. Det är dessutom inte bara borttagning av utrustning utan näten måste sedan ställas nivåmässigt för att fungera. Nycklar kan saknas för fastighetsägaren bytt ut lås osv osv. Kommer ta TID och säkerligen är inte hela nätet klart före slutet av 2010. Man jobbar dock områdesvis så man är ca 2-3 veckor per område.

Edit: Sedan är ju ett cablenät alltid ett nät som måste gås igenom med jämna mellanrum pga brus blandannat. Det är inte lika underhållsfritt som säg fiber... vet inte har upc skötte den biten men säkerligen är nätet tipptopp efter denna genomgång.

Edit 2: Ursäkta om jag lät grumpy ovan, vissa mornar är jobbiga när man inte kan sova ut.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag tror det var fler än 60.000 enheter som skulle bytas och sitter alltså på 60.000 olika ställen i nätet. Om du gör det snabbare än ett team på 6-10 så visst, go for it. Det är dessutom inte bara borttagning av utrustning utan näten måste sedan ställas nivåmässigt för att fungera. Nycklar kan saknas för fastighetsägaren bytt ut lås osv osv. Kommer ta TID och säkerligen är inte hela nätet klart före slutet av 2010. Man jobbar dock områdesvis så man är ca 2-3 veckor per område.

Ingen har sagt att det måste vara 6-10 personer som jobbar. Hade Comhem verkligen velat hålla kunderna nöjda, så hade man anställt mer folk till det projektet. Troligtvis så var man väldigt medveten om detta när man gjorde kalkylen vid anskaffandet, men gjorde väl antagligen som vanligt när köpet väl var genomfört.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem

Jo fler tekniker kan ju ev speeda på arbetet men som man ofta säger, ju fler kockar destå sämre kabelnät, eller nej, soppa

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Den senaste tiden har jag haft en jobbigt problem. 75% av tiden funkar allt som det ska, men ibland känns det som om min lina stryps och bara tilllåter ett par tcp-anslutningar samtidigt.

Då tar det evigheter att få kontakt med hemsidor, men när jag väl gör det laddas allt snabbt. Har jag bittorrent igång kan jag bara glömma att surfa, även om jag ändrar inställningarna och bara tillåter ett fåtal connections. Jag och flickvännen kan i princip inte surfa samtidigt utan att jag hör arga klagomål om att Internet inte fungerar.

Ringer man kundtjänst så ber de mig såklart köra TP-test. Problemet är att när jag väl får kontakt med server går det snabbt. Men problemet är att få kontakt, det kan ta 30 sekunder för mig att komma in på tp-test hemsidan. Det känns som att jag har en motorväg med trafikljus på.

Någon som upplever samma sak, vet vad detta beror på eller hur det kan fixas?

Permalänk

Skickar ett tips här för hur man gör för att få snabb service.
Jag gjorde iallafall på detta sätt när min Comhem-lina strulade.
Problemet var att uppkopplingen dog med ungefär 5-10 minuters mellanrum. När jag ringde in till Comhem första gången o gormade så skickade dom självklart en ny kabel att plugga in. Detta avhjälpte inte. Föga förvånande eftersom kabeln jag hade var ca. 2 veckor gammal och den satt där den skulle och satt stadigt.

Då jag ringde in igen så sa dom att fler hade samma problem och det skulle ta 2 veckor att fixa. Efter 2 veckor så var måttet rågat och jag krävde en lösning. Då sa dom att det skulle ta 2 veckor ytterligare.

Så det jag gjorde då var följande:
Jag satte mig klockan 19:00 på fredagen och började spela WOW (jätte-bra sätt att se exakt när det går ner, om än lite irriterande)
Mycket riktigt så bröt den ungefär var 5:e minut, varpå direkt när jag fick tillbaka linan så mailade jag in till Comhem's kundtjänst.
Detta resulterade i att jag mailade dom ungefär. 12*5=60 gånger.
Sista mailet så sa jag enkelt att jag ska då sova men återkommer med rapporteringen dagen efter. Dom ringde upp klockan 9:00 på lördagmorgon och bokade tid för serviceteknikern.
Detta löste problemet i 1 vecka, sedan var det tillbaka i samma gamla bana.
Det man gör i detta läget är att man ger upp och då anklagar Comhem för kontraktsbrott.
Man har ju faktiskt ett kontrakt där jag som kund betalar för internetuppkoppling.
Dom försökte smyga sig ur detta och sa att jag skulle betala avgifter om jag ville säga upp abonnemanget då vi hade avtalstid.
Om man är duktig på att klaga och får dom att erkänna att man kommer vara den största bölden i arslet tills dom löser det så får man prata med rätt person i slutändan.

I slutändan så tog dom bort mitt abonnemang och ersatte mig för 2 månaders bredband och hör o höpna, dom bad till och med om ursäkt.

Nu har jag BBB-uppkoppling, funkar mycket bra.

Nu har jag dessvärre samma problem med TV via comhem. Funkar nog med ovan tillvägagångssätt :). Det blir typ svart i rutan vid 9-tiden, jag antar att dom gör några uppdateringar vid det laget, men synd bara att det är då de bra filmerna börjar. Någon annan med samma problem?

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Inaktiv

Nere

Jahapp,

Nu ligger alla 3 tjänsterna nere igen, är det bara jag eller är det stort som förra gången. Ingen info på comhem.se samt ingen som svarar i telefon..... som vanligt.

BTW.. knapptryckningarna tar 1:58 och gå igenom...smart tänkt comhem !

Bor i Norra Storstockholm 19X XX Land.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MPM
Tack Flippin, letade tidigare men hittade inget passande. Men hur får man en "vanlig" kundtjänst person på comhem att överhuvudtaget prata om lastbalansering?

Är detta problem kopplad endast till 50Mb tjänsten? Jag hade även tidigare problem med omstarter (inte lika frekventa dock) men antog att det berodde på min router och passade på att byta router samtidigt som jag bytte modem.

När mitt 50mbit modem pajjade så fick supporten att koppla in mitt 24 mbits modem och fick samma problem med reboots. Så de förekommer i både 50 och 24. Fick supporten att lägga till mac adress på mitt 24 mbit och vips slutade reboot problemen.

Jag sa till supporten va de skulle skriva i rapport till tekniker. Nu hade jag samma tekniker hemma hos mig några gånger och han va med och löste problemet. Jag vet inte om detta problem är vida känt bland andra tekniker i landet? Annars får du väl säga till supporten att kontakta tekniker i Sundsvall för tips, de har ju löst detta problem tidigare.

Visa signatur

Kriff Kriff

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har problem att ca 4-5gånger per kväll så tappar jag internet helt och hållet i typ 10sekunder... sen rusar det på i full fart igen.. har haft detta problem i några månader nu tror jag..

Jag har deras bredband 50/10 och maxar linan i vanliga fall när jag kör tptest..

Men felet med att jag tappar internet till och från är ganska irriterande... speciellt vid online-spel

Jag bor i hägersten och det är ett sk. fd. UPC-hus..

Någon annan som har liknande problem och kanske vet vad man kan göra åt det? Har inte orkat ringa kundtjänst ännu eftersom det är full rulle med jobb och annat hela tiden..

Info om cabeltv-modemet

Citat:

Name
Cisco EPC2607

Modem Serial Number
*Bort*

Cable Modem MAC Address
*Bort*

Hardware Version
1.02

Receive Power Level
10.0 dBmV

Transmit Power Level
41.7 dBmV

Cable Modem Status
Operational

Vendor
Cisco

Boot Revision
2.1.7h

Firmware Name
epc2607-E10-5-v202r1274-090311.bin

Software Revision
epc2607-E10-5-v202r1274-090311

Citat:

Inlägg redigerad av MaLo: Tänk på att inte alla som läser det du skriver har ditt bästa i tankarna...

Permalänk
Medlem

Router? Värdena på modemet är optimala. Jag skulle dock ta bort macadress och serienummret i ditt inlägg ovan så ingen här ringer till comhem och loggar om det till sin kundbild bara för att jävlas, då slutar det helt klart att fungera.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av harre
Hej,

Jag har problem att ca 4-5gånger per kväll så tappar jag internet helt och hållet i typ 10sekunder... sen rusar det på i full fart igen.. har haft detta problem i några månader nu tror jag..

Jag har deras bredband 50/10 och maxar linan i vanliga fall när jag kör tptest..

Men felet med att jag tappar internet till och från är ganska irriterande... speciellt vid online-spel

Jag bor i hägersten och det är ett sk. fd. UPC-hus..

Någon annan som har liknande problem och kanske vet vad man kan göra åt det? Har inte orkat ringa kundtjänst ännu eftersom det är full rulle med jobb och annat hela tiden..

Info om cabeltv-modemet

Jag har samma problem ute i Norsborg men bor inte i upc hus.
Det började redan innan jag fick 50Mbit så det är garanterat inte modemet.
hade 24Mbit och ett helt annat modem, det har dock blivit MYCKET värre nu dom senaste månaderna, har gett upp att tjafsa med supporten också för dom är helt talanglösa och brukar oftast strula till det så det slutar funka helt.

Får annat bredband inom ett år så man får väl bita ihop, det kan knappast ha undgått comhem att det ringer en massa folk med samma problem, jag skulle vilja veta vad exakt dom gör åt saken förutom att för tillfället skjuta problemet framför sig.

Har förövrigt haft 50Mbit sen det startade typ och det har varit lite upp och ner, men som sagt allra värst just nu.

Känns lite som att det har att göra med nätuppgraderingarna dom gjorde innan 50Mbit kom som orsakar att modemet (även den gamla 24Mbit) tappar sync.
Någon som har fått bekräftat att det är nåt dom jobbar på?

EDIT:
Linan gick ner igen precis efter jag postade detta
Är det någon som vill ha nya coax kablar så har Comhem skickat en 5st hittils det är deras bästa lösning på problemet hittils

Permalänk
Medlem

Hej, jag har 50mbit tjänsten och modemet startar om sig flera gånger per dag, fick idag reda på att den 8 september så kommer det en mjukvaru uppdatering som ska fixa just detta problem, ville bara skriva det här då flera verkade ha samma problem

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem med att modemet startar om/tappar anslutningen flera gånger per dag.
Detta problem började i samband med att vi blev uppgraderade till 24/10 med bindnings tid från 24/8 utan bindnings tid utan att vi bad om det. Vi skulle egentligen få 50/10 men det hände aldrig.
Har inte orkat kontakta supporten om dessa två "problem" än, men nu gick hela linan ner helt och vill inte fungera så det kanske är dags att göra det nu.

Edit:
Självklart så bröts samtalet mitt i och som vanligt så ringde man lite sent så det gick inte att ringa igen.
Som tur nog så fungerar det nu igen, kanske var snubben som jag pratade med som fixade felet.
Hoppas det håller i sig nu så jag kan göra mina skoluppgifter via citrix istället för att sitta och tråka i skolan.

Permalänk
Medlem

Doh, tänkte inte på det Phunky

Jepp, har router... kör en DIR-655
Firmware Version : 1.20EU, 2008/09/04

Får testa köra utan router nån gång och kolla om det hjälper... fast ikväll har jag inte haft några problem hittils dock .)