Vad ersätter hårddisken?

Permalänk
Medlem

olafett, echo: Bra inlägg! Många poänger, det enda jag kan fundera på är hur nära verkligheten vi egentligen behöver komma. I ett helt lysrörsbelyst rum så ser vi verkligheten i 50fps, aight?

Stress nu, skriver mer sen.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Var är MBY?

Precis.. Vart är våran president MBY när man som bäst behöver han

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Varför antar alla att CD-kvalitet är så bra som det kan bli?

Nu när det börjar bli populärt att köpa musik på internet så finns det ju ingen anledning att vara låta sig påverkas av CDns begränsningar.

Istället så får man någon lossy-komprimerad version av CDn, orka?

Du behöver nog dessutom läsa på lite om hjärnan och bilder per sekund. Du kan ju börja med att fråga dig varför många eftertraktar 120 Hz skärmarna (utöver 3D-läget).

+1
Man får ju inte glömma att det som anses vara lossless nu bara är lossless från CD...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joar
olafett, echo: Bra inlägg! Många poänger, det enda jag kan fundera på är hur nära verkligheten vi egentligen behöver komma. I ett helt lysrörsbelyst rum så ser vi verkligheten i 50fps, aight?

Stress nu, skriver mer sen.

Jag har ingen koll på hur ljuset från ett lysrör egentligen ser ut. Men bara för att det åtminstone pulserar med 50 Hz så säger ju inte det någonting om förhållandet mellan när det är som mörkast och som ljusast och det säger ingenting om hur länge den är i respektive läge (eller övergången).

Som exempel kan man ju sätta sin CRT på 50 Hz och en vit bakgrund med normal textstorlek och se hur kul det är att läsa det. Det skulle inte fungera om ljusrör hade samma egenskaper (isåfall skulle ju samma problem uppträda om du läser en bok i ett ljusrörsbelyst rum).
Ögat är dessutom känsligare för flimmer i periferin (vilket man också enkelt kan testa med en CRT).

Sen körs väl moderna lysrör i mer än 50 Hz bl.a. för att få ner flimret.

Permalänk
Medlem

Jag tror att filformaten kommer att vara andra i framtiden, därför att det är ganska troligt att man förr eller senare dyker på en fysisk spärr för hur mycket man kan lagra på det ena eller andra. Visst, det kommer utrymme på diskarna och upplösningar stiger och både cpu och gpu effektiviteten ökar drastiskt mmm. Men jag tror också man hittar sätt att komprimera så dessa upplösningar mm så de står i ungefär samma relevans til lagringskapasitet som i dag eller bättre. Så jag tror hur som helst att det går hand i hand med behoven av helt andra saker än vad vi kan uppfatta idag. Vi kommer kanske få äkta 3d , kanske friare kontroller i spel, man är på spåren med NIA och liknande.... Man har inte sett framtiden, och på samma sätt som man inte kunde föreställa sig framtiden för 20 år sen för den blev ännu häftigare än vad man kunde föreställa sig (jag minns vad man föreställde sig då på ett ungefär jag är 33). Jag tror också vi blir den första generationen långlivade datorberoende 80-90 åringar som har nöje av spel, musik, filmer och digital interaktivitet, det kommer vara sjukdommar som alzheimer mmm som kommer vara den enda proppen i röret för oss, inte datalagringskapacitet. Men en sak är säker..... Vi kommer alltid vilja ha mer och bättre av allt Se hur vi klagar på att saker inte utvecklas tillräckligt fort idag fast vi knappast har råd med den senaste teknologin i folkhemmet.

Permalänk

Den mekaniska hårddiskens uppenbara brister kommer nog måsta sätta den ur spel fortast möjligt.

Man måste tänka på att program, datorspel och filmer alla blir större, vem kommer orka installera ett spel på 50GB på en HDD? Det kommer ta tid, ny teknik som SSD behövs ju då för att fylla detta tomrum. Detsamma gäller internet, 1 Gbit måtte väl inom en närmare framtid bli någon sorts standard, 8 mbit räcker inte för dagens uppgifter helt enkelt.

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har ingen koll på hur ljuset från ett lysrör egentligen ser ut. Men bara för att det åtminstone pulserar med 50 Hz så säger ju inte det någonting om förhållandet mellan när det är som mörkast och som ljusast och det säger ingenting om hur länge den är i respektive läge (eller övergången).

Som exempel kan man ju sätta sin CRT på 50 Hz och en vit bakgrund med normal textstorlek och se hur kul det är att läsa det. Det skulle inte fungera om ljusrör hade samma egenskaper (isåfall skulle ju samma problem uppträda om du läser en bok i ett ljusrörsbelyst rum).
Ögat är dessutom känsligare för flimmer i periferin (vilket man också enkelt kan testa med en CRT).

Sen körs väl moderna lysrör i mer än 50 Hz bl.a. för att få ner flimret.

Passade på att fråga insatt person under lunchen, och moderna lysrör har tydligen ett flourocerande (sp?) material på insidan som är speciellt valt bland annat för sin egenskap att "glöda" så mycket som möiligt mellan blinken och därför skapa så konternueligt ljus som möjligt. Så där föll mitt case helt, tror jag.

Visa signatur

|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk

Nanoracer= SST-RAM?

Visa signatur

Balle

Permalänk
Citat:

Prediction: The cost for 128 kilobytes of memory
will fall below U$100 in the near future.
Creative Computing magazine
December 1981, page 6

Tror inte användare på 90 talet trodde dom skulle få mycket användning till de 320 GB som en del medlemmar stoltserar med i den här tråden.

Jag har lite mer än så. Och jag kan nog se mening med 40 TB. Det känns faktiskt rätt lite för 2020. Fast kostar dom bara $40 så har nog många fler än en.

Sen tror jag med på det här med extern lagring. Att man hyr in sig eller får gratis lagring online. Blir nog mycket så för spel och program i framtiden, att de körs på externa datorklusters eller vad det heter och att man bara loggar in med en klient.

Visa signatur

http://steamcommunity.com/id/SolidDread
AMD Phenom2 X4 940 @3.7GHz | XFX GeForce GTX 260+ 896MB PCIe | Corsair 4GB XMS-2 8500C5 |
Fraktfritt på Inet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Passade på att fråga insatt person under lunchen, och moderna lysrör har tydligen ett flourocerande (sp?) material på insidan som är speciellt valt bland annat för sin egenskap att "glöda" så mycket som möiligt mellan blinken och därför skapa så konternueligt ljus som möjligt. Så där föll mitt case helt, tror jag.

Nej det fallerar inte så fort.... jag har gjort lite research om det eftersom jag även har en annan dyr hobby, nämligen tropiskt saltvatten, där de lika organismerna tex koraller och anemoner är beroende av olika "temperaturer på ljuset. Det är riktigt att det fortsätter glöda men temperaturen i ljuset faller mellan urladdningarna så det orsakar lite blinkning ändå det blir bara inte helt svart och organismerna påverkas, och därför måste man ha en högre utgångstemperatur för att kompensera, därför har man utvecklat tex t5 ljusrör som faktiskt har egna PSU och digital tändning så dom kan åstadkomma 100-190 mhz ljus som är mycket behagligare för människan att vistas i med. Så beroende på hur gammla lysrören är och hur gammal teknik som används är det inte riktigt sant att det inte blinkar. Lösningen på det är precis som i skärmar att man använder led eller metalhalogen(projektor) och det sistnämnda är varmt ! (jag har bytt alla mina spottar till 3w ledspottlampor, jävlar vad dom lyser bättre än mina gamla 50w, i Norge får man inte heller sälja glödlampor längre utan ljusrörslampor det spar vi ström på också). En epileptiker kan lätt få anfall i ett rum med gammla ljusrör, så det är inga fantasier att man är känslig för låg fps, det kan betyda att man är latent att få epilepsi om man fortsätter förlänga att spela med det, det behöver inte bara betyda otrevligt lagg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Och någon undersökning i USA visade ju att studenter tyckte att MP3 lät bättre än originalet...

Man måste träna sig för att höra bra ljud, de flesta utgår från att det de är vana vid är det som är rätt.

Sen är det inte riktigt så att ögat samplar omvärlden i x fps. Läs denna:
http://www.100fps.com/how_many_frames_can_humans_see.htm

Nu menade jag väl lite mer folk som har någon koll.
Andra märker av direkt på musen hur jämna och fina rörelser det blir när bilden uppdateras i 120 Hz - och det i windows alltså, innan man ens startat något spel.

Mja, det lät rätt i deras öron eftersom dom inte lyssnat på så mycket annat än mp3or i sunkkvalite. Nu finns det ju trots allt många människor därute som är uppväxta med akustisk musik och ta dom och gör samma undersökning...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Mja, det lät rätt i deras öron eftersom dom inte lyssnat på så mycket annat än mp3or i sunkkvalite. Nu finns det ju trots allt många människor därute som är uppväxta med akustisk musik och ta dom och gör samma undersökning...

Mjo, var ju precis det jag menade med att "de flesta utgår från att det de är vana vid är det som är rätt"

Permalänk
Medlem

Det lustiga är i såna fall att så många verkar spendera så mycket tankeenergi och tyckande på om något är flac eller mp3 etc när det är nere på hårklyverinivåer men inte speciellt mycket tyckande om saker som å andra sidan vanligtvis spelar otroligt stor roll. Som tex högtalare och den vanligtsvis helt ignorerade rumsakustiken som ofta påverkar ljudet lika mycket eller mer än högtalarna.
.
Nu menar jag inte de som verkligen är välljudsfreaks som det säker finns många av här på forumet utan horderna av folk som har små sateliter med en sub som låter skit, kort sagt de flesta, som absolut inte kan lyssna på annat än flac, för då låter det fanimej dåligt!

Nu är iofs ljudproduktion till stor del en konst, speciellt slutmastering, men det släpps definitivt massvis med dåligt mastrad musik och jag lovar att i det allra flesta fall så är det betydligt "viktigare" exakt vilken tiondels milimeter diskanten råkade hamna på i något av de många många stegen i produktionskedjan än om du råkar ha musiken på tex mp3 av bra kvalitet eller flac.

Jag förstår dock att andra faktorer spelar in, tex att folk ofta är samlare och då kanske det känns bra att ha så bra kvaliter som möjligt för framtiden.

Men de flesta verkar ha dålig koll på att tex folk normal inte har några större problem att höra skillnad i blindtester mellan olika mycket dyra högtalare, eller samma högralare i olika möljöer, när det å andra sidan är svårt att få några utlag på något till och med så föraktat som 256kbs mp3 jämfört med "CD".

Vad vi kommer att använda för hårdisktyper om 10 år påverkas antagligen av användningsområde och hur stora filer vi kommer att hantera. Tycker det är ganska vanligt att folk använder mindre än i dagsläget ynkliga 50 gig när man kollar andras datorer, så storleken har nog för många normalanvändare ganska liten betydelse(vitsigt värre).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ed76
Det lustiga är i såna fall att så många verkar spendera så mycket tankeenergi och tyckande på om något är flac eller mp3 etc när det är nere på hårklyverinivåer men inte speciellt mycket tyckande om saker som å andra sidan vanligtvis spelar otroligt stor roll. Som tex högtalare och den vanligtsvis helt ignorerade rumsakustiken som ofta påverkar ljudet lika mycket eller mer än högtalarna.
.
Nu menar jag inte de som verkligen är välljudsfreaks som det säker finns många av här på forumet utan horderna av folk som har små sateliter med en sub som låter skit, kort sagt de flesta, som absolut inte kan lyssna på annat än flac, för då låter det fanimej dåligt!

Nu är iofs ljudproduktion till stor del en konst, speciellt slutmastering, men det släpps definitivt massvis med dåligt mastrad musik och jag lovar att i det allra flesta fall så är det betydligt "viktigare" exakt vilken tiondels milimeter diskanten råkade hamna på i något av de många många stegen i produktionskedjan än om du råkar ha musiken på tex mp3 av bra kvalitet eller flac.

Jag förstår dock att andra faktorer spelar in, tex att folk ofta är samlare och då kanske det känns bra att ha så bra kvaliter som möjligt för framtiden.

Men de flesta verkar ha dålig koll på att tex folk normal inte har några större problem att höra skillnad i blindtester mellan olika mycket dyra högtalare, eller samma högralare i olika möljöer, när det å andra sidan är svårt att få några utlag på något till och med så föraktat som 256kbs mp3 jämfört med "CD".

x2. Bra sammanfattat!

Citat:

Han håller ju helt med dig när det gäller ljudet, varför låter du så negativ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
Nej det fallerar inte så fort.... jag har gjort lite research om det eftersom jag även har en annan dyr hobby, nämligen tropiskt saltvatten, där de lika organismerna tex koraller och anemoner är beroende av olika "temperaturer på ljuset. Det är riktigt att det fortsätter glöda men temperaturen i ljuset faller mellan urladdningarna så det orsakar lite blinkning ändå det blir bara inte helt svart och organismerna påverkas, och därför måste man ha en högre utgångstemperatur för att kompensera, därför har man utvecklat tex t5 ljusrör som faktiskt har egna PSU och digital tändning så dom kan åstadkomma 100-190 mhz ljus som är mycket behagligare för människan att vistas i med. Så beroende på hur gammla lysrören är och hur gammal teknik som används är det inte riktigt sant att det inte blinkar. Lösningen på det är precis som i skärmar att man använder led eller metalhalogen(projektor) och det sistnämnda är varmt ! (jag har bytt alla mina spottar till 3w ledspottlampor, jävlar vad dom lyser bättre än mina gamla 50w, i Norge får man inte heller sälja glödlampor längre utan ljusrörslampor det spar vi ström på också). En epileptiker kan lätt få anfall i ett rum med gammla ljusrör, så det är inga fantasier att man är känslig för låg fps, det kan betyda att man är latent att få epilepsi om man fortsätter förlänga att spela med det, det behöver inte bara betyda otrevligt lagg.

Där ser man! Mycket intressant. Det är vid såna här diskussioner som jag börjar ångra att jag redan valt inriktning på pluggandet, det finns så mycket som är intressant... Tack för informationen!

Kort PS är att min far alltid blir irriterad på ljuset och får ont i huvudet på tåg, där strömmen ju går i 33Hz. Så på den nivån är det tydligt för vissa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

16.67hz är frekvensen på tågens el.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk

De har uppenbarligen inte funderat på vad som händer om man skulle massproducerad flash-minnen i större mängder. Som det ser ut i dag så finns det ju inte ens tillräckligt med SSD:ar till alla som vill ha.

Dessutom så gäller motsatsen också; desto färre mekaniska diskar som producera desto dyrare blir de.

För det tredje så kan man förbättre designen på flash-minnena och få in ännu fler bitar per bit. Det innebär att man kan fortsätta förfina tekniken trots att det inte längre går att förminska tillverkningstekniken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
+1
Man får ju inte glömma att det som anses vara lossless nu bara är lossless från CD...

Men det går ju faktiskt att ta ett dts hd ma eller pcm ljudspår och göra flac av det. Så flac är alltid lossless mot originalet. Så i det avseendet så är flac så bra det kan bli, förutom möjligen att det finns/kommer mer effektiva lossless format.

Vad det gäller video/film får man även tänka på att det vi använder idag är komprimerat, så även om upplösningen inte kommer att höjs jättemycket (vilket jag i och för sig tror att den kommer göra) så går det alltid att göra video med längre grad komprimering eller till och med utan. Okomprimerad video tar otroliga mängder utrymme så större och större hårddiskar kommer vi alltid ha användning av.

Jag skulle aldrig kunna tänka mig att lagra viktig, eller ens "vanlig", data på en server och inte ha kontroll över det själv.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ed76
Det lustiga är i såna fall att så många verkar spendera så mycket tankeenergi och tyckande på om något är flac eller mp3 etc när det är nere på hårklyverinivåer men inte speciellt mycket tyckande om saker som å andra sidan vanligtvis spelar otroligt stor roll. Som tex högtalare och den vanligtvis helt ignorerade rumsakustiken som ofta påverkar ljudet lika mycket eller mer än högtalarna.
.

Håller med.

Platstig ljud någon? Det låter förjävigt men det finns folk som tycker att det låter normalt.
Bra högtalare kan man lyssna på i evigheter. Dåliga högtalare är jobbiga att lyssna på och man blir "trött" av det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
Lösningen på det är precis som i skärmar att man använder led eller metalhalogen(projektor) och det sistnämnda är varmt ! (jag har bytt alla mina spottar till 3w ledspottlampor, jävlar vad dom lyser bättre än mina gamla 50w, i Norge får man inte heller sälja glödlampor längre utan ljusrörslampor det spar vi ström på också).

Vad är det för ledspottlampor? jag använder 2.8 watts Led (inhandlade på kjell.com) hemma hos mig och dom kan knappt ersätta 20watts halogen lampor. (finns en risk att jag missuppfattade lyser bättre)

Permalänk
Medlem
Citat:

16.67hz är frekvensen på tågens el.

Huh? Slog just upp det, och du har helt rätt... Hur tusan har jag fått för mig att det är det dubbla? Kan inte minnas var jag hört det. Nåväl, än mer tydligt då iaf, och mer rimligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korkskruv
Håller med.

Platstig ljud någon? Det låter förjävigt men det finns folk som tycker att det låter normalt.
Bra högtalare kan man lyssna på i evigheter. Dåliga högtalare är jobbiga att lyssna på och man blir "trött" av det.

Ja. Gå bara och lyssna på mp3 i lurar i <500kr-klassen en halv dag och du är rätt trött i huvudet. Hemma med mina ganska blygsamma högtalare (JPW, 6kkr/paret) känns det mycket bättre efter en längre stund.

Visa signatur

Permalänk

Vad gäller video och bildskärmar så finns det en viktig parameter som bör förbättras. Man kan minska punkttätheten. Som det är idag så blir en rät linje taggig. Det syns.

Permalänk
Medlem

Den mekaniska hårddisken kommer finnas på museum om 10 år liksom skivbrännare/spelare. SSD och liknande minnesteknologier kommer dominera totalt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Den mekaniska hårddisken kommer finnas på museum om 10 år liksom skivbrännare/spelare. SSD och liknande minnesteknologier kommer dominera totalt.

Jag satsar emot. 10 spänn med ränta.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Huh? Slog just upp det, och du har helt rätt... Hur tusan har jag fått för mig att det är det dubbla? Kan inte minnas var jag hört det. Nåväl, än mer tydligt då iaf, och mer rimligt.

Men 16.7 Hz växelström ger ju 33 ljuspulser per sekund så helt fel hade du inte... om du nu inte tillhör fotono-filerna som kan se skillnad på ljus generad av plus- och minuspulser.

Jag tror dessutom att vi lätt kommer att uppskatta datorskärmar med mer än 5 högre upplösning än dagens skärmar. Det krävs nog ännu högre upplösningar för att ögat inte ska kunna uppfatta de kant-effekter som uppstår.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Jag satsar emot. 10 spänn med ränta.

Jag är med. På Alakai's sida. Jag hade ALDRIG trott att skivor (CD/DVD/Bluray/whatever) skulle länge med så länge, så jag misstänker att mekaniska diskar kommer finnas längre än man kan tro, de med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A7V
Men 16.7 Hz växelström ger ju 33 ljuspulser per sekund så helt fel hade du inte... om du nu inte tillhör fotono-filerna som kan se skillnad på ljus generad av plus- och minuspulser.

Jag tror dessutom att vi lätt kommer att uppskatta datorskärmar med mer än 5 högre upplösning än dagens skärmar. Det krävs nog ännu högre upplösningar för att ögat inte ska kunna uppfatta de kant-effekter som uppstår.

Ah, det har du rätt i. Hehe... Finns det verkligen sånt folk? Herregud...

Nå, som någon skrev tidigare - pixeltäthet. Tror det skulle göra större skillnad än frekvenser över 100Hz för en vanlig hemanvändare. Min gissning iaf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tror liksom tidigare talare på att man kommer streama mycket material över internet, det kommer alltså inte finnas lika många kopior av allt material. Kanske är framtidens kopieringsskydd en låst lagringsdisk i datorn. Alltså ingen möjlighet att ändra något. Allt körs via webläsare eller liknande. Då kommer helt klart kraven på stora diskar minska.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bingobelle
Har faktiskt svårt att fylla min hd som är på fjuttiga 320 Gb.

Har ca 10 gb ledigt på c och ca 126 gb ledigt på d

Har call of duty 4 o 5 samt lego spelen instalerade och några till.

Har över tusen bilder från semestrar osv.

Har även en massa småprogram o annat skit.

Så jag förstår faktiskt inte heller vad man skall ha 40 terrabyte till.

Visst, om man samlar på filmer och är en fotograf som tar 100 tals bilder varje dag med 15 megapixel så behöver man ju mycket mer än 320 gb som jag har.

Jag har det snart fullt på mina 4TB.
500GB kvar.

Men sen har jag runt 40-50 spel installerade

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att se att någon teknik kommer ersätta HDD Som lagringsmedia de närmsta 5-10 åren med betoning på lagring
SSD ? ja har beställt en 80gb men skulle aldrig få för mig använda en SSD till lagring

Halva anledningen till att använda FLAC är vetskapen om att det är lossless
Man sliper diskussionen vid vilken birtrate som skillnaden är hörbar det finns inga olika komprimeringar det finns bara en KORREKT
Dessutom med dagens låga GB pris finns det ingen anledning att förstöra ljudet mer än det redan är

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bingobelle
Har faktiskt svårt att fylla min hd som är på fjuttiga 320 Gb.

svårt att fylla, snälla har x ggr mer och det räcker inte till

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel