Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Nokia 5800 (iPhonedödaren)

Permalänk
Medlem

Fattar inte hypen. Stod o pillade med diverse mobiler idag på mediamarkt därav denna.
Symbian (rätt?) OS:et passar inte riktigt så bra till denna touch screen, dubbeltryck och inmatning av text(querty) är riktigt jobbigt samt de flesta menyer är extremt fula, och jobbig scroll.

Just my 2 cents.

Visa signatur

Intel i5 3570 | MK MSI Z77A-S01 | GTX 780 | OCZ Agility 3 120 | Corsair 16GB DDR3 | Corsair TX 650W 80+ | Asus Xonar D2X | Logitech Z5500 | Sennheiser 166 | Fractal Design Define R3

- Steam ID: Jappse ; Battlelog: Olawert ' Want a cookie?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PointMan
Hur är 5800, är det en "iphonekiller" som rubriken lyder?

Nej. Har du provat båda telefonerna så kommer du ganska snabbt fram till att iPhonen är i en helt annan klass.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jappse
Fattar inte hypen. Stod o pillade med diverse mobiler idag på mediamarkt därav denna.
Symbian (rätt?) OS:et passar inte riktigt så bra till denna touch screen, dubbeltryck och inmatning av text(querty) är riktigt jobbigt samt de flesta menyer är extremt fula, och jobbig scroll.

Just my 2 cents.

Man lär sig snabbt vart det är man ska dubbeltrycka om inte, kände också att det var jöbbigt först, men redan nu efter 2-3 dagar har jag vant mig. Qverty funkar ganska bra tycker jag. Man kan ju välja att använda vanlig numerisk t9 eller va det heter. Handskrivning är där emot helt onödig enligt min mening.

Utseendet är ju inte alltid det viktigaste, har haft HTC med windows mobile innan. Fint? ja...Stabilt? Inte en chans. 5800 funkar bra med webläsaren i bakgrunden ett par andra program + musikspelare med blåtand, märker knappt att telefonen slöas ner. Så jag måste säga att för runt 2600kr är det nog omöjligt att hitta en mer kompetent telefon, som dessutom får kontinuerliga uppdateringar och med många program. Det är klart att iPhone är trevligare, men det är en mindre trevlig prislapp på den.

Jag tror att 70% av dom grejerna som jag stör mig på med 5800 kommer lösa sig själva när jag vant mig mer vid telfonen, och lärt mig hur man kommer åt saker på smidigaste sätt. Kom tex på idag att man kan skapa mappar för att organisera program hehe.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da´Russian Stallion
Undrar hur man kan ändra färgen på texten i "homescreen"? Den är ju alltid vit, och det verkar inte vara optimalt för alla bakgrunder.

Textfärgen ändras genom att byta tema. Textfärg, ikon utseende och sådant går inte att ändra individuellt utan ändras i "paket form" när du byter tema :).

[QUOTE]
Undrar också varför den säger att "sidan har skickat ett för gammalt certifikat" när man försöker ansluta till vissa saker?
[/QUOTE]

Förstår inte detta riktigt så du får nog ta och förklara det här lite noggrannare.

[QUOTE]
Vilket program är bäst för navigering? Har provat OVI och GoogleMaps, men både verkar vara väldigt snarlika, och jag verkar inte få nån kontakt med någon satellit, iaf inte inomhus.
[/QUOTE]

Har du testat slå på A-GPS? Använd alltid GPSen i online läge så kommer positioneringen ske betydligt snabbare. Det kostar för den delen nästan ingenting att ha den ständigt i online läge så jag ser inga svagheter med detta.

Är du alltid uppkopplad i online läge så kan det vara att assisted GPS inte är aktiverat för dig. Gå till Meny-Program-Plats-Postitionering och kolla om A-GPS är markerat.

Använder själv Ovimaps som fungerar fin fint för mig i varje fall :).

[QUOTE]
Undrar också om det finns något program som kan kolla hur snabbt man har sprungit och vilken väg man har sprungit om man är ute och joggar?
[/QUOTE]

Har du testat Nokia Sports Tracker? Tror att det programmet ska fixa det du är ute efter. Nokia Sports tracker

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem

går det att få spotify att fungera på 5800?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mintboll
går det att få spotify att fungera på 5800?

Ingen officiell stödjer symbian i alla fall

Visa signatur

.::i5 4670K::. .::ASUS GTX 760::. .::ASUS Z87::. .::Corsair CX 750M::. .::Corsair VENGEANCE 8GB::.

Permalänk

finns ingen iphonedödare, kommer inte finnas någon heller på x antal år.

Visa signatur

Brännvin!

Permalänk

Finns visst en Iphone dødare, den kommer till sommaren igen....
Kallas "fisketur" med ett vanligt namn!

Skæmt åt sido, man førsøker højja Iphone till något så oerhørt fantastiskt i många fall, men herregud... Den kommer inte frælsa værlden

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smileyn
Finns visst en Iphone dødare, den kommer till sommaren igen....
Kallas "fisketur" med ett vanligt namn!

Hehe sant!

Citat:

Skæmt åt sido, man førsøker højja Iphone till något så oerhørt fantastiskt i många fall, men herregud... Den kommer inte frælsa værlden

Också sant. Fast det är den bästa mobiltelefon som gjorts

Visa signatur

Brännvin!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Syltlöken
Fast det är den bästa mobiltelefon som gjorts

En telefon är inte "bäst" för alla. Smaken är som baken.
Förövrigt blev jag nydligen snuvad på en Iphone och ska ner och polisanmäla nu

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Opera Mobile 10 beta är ute nu -> http://my.opera.com/community/blog/2009/11/03/opera-mobile-10...

Jag kör Opera Mini V.5 Beta. Funkar riktigt bra:)

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar

Permalänk
Medlem

Ska iväg o köpa ny mobil imorgon pga den jag har nu har gått sönder.. Har dock två frågor om denna mobilen:

1. Följer det med några hörlurar till den?
2. Vilka uttag finns det för hörlurar?

mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Acez
Ska iväg o köpa ny mobil imorgon pga den jag har nu har gått sönder.. Har dock två frågor om denna mobilen:

1. Följer det med några hörlurar till den?
2. Vilka uttag finns det för hörlurar?

mvh

Japp, vanliga hörlurar, jag tycker att dom är bra.

Det är vanlig 3.5 kontakt.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Jag kör Opera Mini V.5 Beta. Funkar riktigt bra:)

Opera Mobile är ju dock en "riktig" webbläsare som visar sidorna som de ska se ut.

Jäkligt trevlig faktiskt. Snabb som bara den, trevligt UI, stabil. Jag är kär.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zidust

Har du testat Nokia Sports Tracker? Tror att det programmet ska fixa det du är ute efter. Nokia Sports tracker [/B]

Var inne på deras hemsida, men hittade aldrig versionen för 5800, men ja ska prova den du länkade till Verkar bra.

Har ett annat konstigt problem nu. Alarmet ringer typ 5 min försent :S..riktigt skummt. Någon som haft samma problem?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Har ett annat konstigt problem nu. Alarmet ringer typ 5 min försent :S..riktigt skummt. Någon som haft samma problem?

Gör min också nuförtiden när jag uppdaterade programvaran till den senaste.
Testa återställa och se om det hjälper.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Medlem

Har upptäckt en till skum grej nu. Verkar inet som telefonen kan växla över tull GSM nätet. Om ja väljer GSM manuellt så får ja ingen täckning, och om ja väljer dual så kör den 3g och om det inte finns så får ja ingen täckning. Riktigt skum! Någon som vart med om detta? Jag kör Tele2

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är nog så att du har råkat ut för de aktuella störningar som finns i Tele2's nät.

http://www.dn.se/nyheter/tele-2s-mobilnat-utslaget-1.988016

//C

Permalänk
Medlem

Har ett skumt problem när jag använder min telefon som modem till datorn.

När jag pressar bandbredden lite så "tappar" den uppkopplingen mot internet. Telefonen är fortfarande ansluten till datorn och One Touch Access säger att det fortfarande är ansluten till internet. Men jag kan se i nätverkscentret att det inte finns någon uppkoppling mot internet.

Jag har testat att lämna in telefonen, fått den utbytt, bytt simkort, uppdaterat BIOS i datorn, jag har senaste programvaran i telefonen, jag har frågat nokias support (dom fattar inget).

Så nu kanske felet ligger i Windows (Vista sp2) och inte i mobilen.

Finns det någon här som kan hjälpa mig för jag måste ha en stabil uppkoppling för att kunna göra vissa skolarbeten.

Hjälp mig någon!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jax
Har ett skumt problem när jag använder min telefon som modem till datorn.

När jag pressar bandbredden lite så "tappar" den uppkopplingen mot internet. Telefonen är fortfarande ansluten till datorn och One Touch Access säger att det fortfarande är ansluten till internet. Men jag kan se i nätverkscentret att det inte finns någon uppkoppling mot internet.

Jag har testat att lämna in telefonen, fått den utbytt, bytt simkort, uppdaterat BIOS i datorn, jag har senaste programvaran i telefonen, jag har frågat nokias support (dom fattar inget).

Så nu kanske felet ligger i Windows (Vista sp2) och inte i mobilen.

Finns det någon här som kan hjälpa mig för jag måste ha en stabil uppkoppling för att kunna göra vissa skolarbeten.

Hjälp mig någon!

Låter skumt, funkar ganska bra för mig i Vista SP2, ingen brandvägg eller nått som stället till de?

Är det nån som vet om det ingår QuickOffice till 5800? Jag har iaf INTE det på min telefon. Käns ju som att Det borde finnas en gratis version om man bara vill läsa wordfiler, men jag hittar ingenting vettigt.

Någon som vet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Låter skumt, funkar ganska bra för mig i Vista SP2, ingen brandvägg eller nått som stället till de?

Är det nån som vet om det ingår QuickOffice till 5800? Jag har iaf INTE det på min telefon. Käns ju som att Det borde finnas en gratis version om man bara vill läsa wordfiler, men jag hittar ingenting vettigt.

Någon som vet?

http://discussions.europe.nokia.com/discussions/board/message...

Visa signatur

.::i5 4670K::. .::ASUS GTX 760::. .::ASUS Z87::. .::Corsair CX 750M::. .::Corsair VENGEANCE 8GB::.

Permalänk
Medlem

Har sätt den tråden, förstår inte va dom menar med

"you will have to download Quickoffice.

Goto: Menu - Download! - Aplications - Business - It should be selectable from the list there."

Jag har på svenska. Så jag gick till program - Hämta. där hittade jag ingenting förutom OVI Store.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Någon som vet?

Det borde inte vara några problem med brandväggen. Har öppnat dom portarna som ska vara öppna och tillåtit alla nokias program osv. Jag har funderat på om det kan vara USB portarna som strular, men det verkar inte spela någon roll vilken port man använder.
Jag har iaf en Acer 8920 G om det kan vara till någon hjälp.

Men för att svara på din fråga så kan du ju ladda ner så försvann "hämta!" tjänsten när ovistore kom ut.

Men jag tror du kan ladda ner det via denna länken och sen installera det genom pc suit.

http://forum.dailymobile.se/index.php/topic,1286.0.html

Edit: Glömde länk...

Permalänk
Medlem

Okej, ja har haft denna telefonen i ca 1½ månad nu, idag dog den helt plötsligt. Det går inte starta den, har provat ta ut batteriet och "hard reset" men inget funkar. Är det bara skicka in den eller?

Visa signatur

Intel i9 10989XE @ 4.7Ghz| 32GB Corsair Dominator |@ 3200 Mhz Asus x299 STRIX GAMING II | EVGA 3080 ULTRA FTW3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mishy
Okej, ja har haft denna telefonen i ca 1½ månad nu, idag dog den helt plötsligt. Det går inte starta den, har provat ta ut batteriet och "hard reset" men inget funkar. Är det bara skicka in den eller?

yep, bör gå på garantin.

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem
Citat:

Har sätt den tråden, förstår inte va dom menar med

"you will have to download Quickoffice.

Goto: Menu - Download! - Aplications - Business - It should be selectable from the list there."

Jag har på svenska. Så jag gick till program - Hämta. där hittade jag ingenting förutom OVI Store.

Man har ändrat så att detta ej längre fungerar i senare fw's. Vet ej hur man kan få tag på quickoffice gratis nu :/.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zidust
yep, bör gå på garantin.

haha det roliga är att idag funkar mobilen. Helt plötsligt startar mobilen bara Någon som varit med något sånt här någon gång?

Visa signatur

Intel i9 10989XE @ 4.7Ghz| 32GB Corsair Dominator |@ 3200 Mhz Asus x299 STRIX GAMING II | EVGA 3080 ULTRA FTW3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jax
Det borde inte vara några problem med brandväggen. Har öppnat dom portarna som ska vara öppna och tillåtit alla nokias program osv. Jag har funderat på om det kan vara USB portarna som strular, men det verkar inte spela någon roll vilken port man använder.
Jag har iaf en Acer 8920 G om det kan vara till någon hjälp.

Men för att svara på din fråga så kan du ju ladda ner så försvann "hämta!" tjänsten när ovistore kom ut.

Men jag tror du kan ladda ner det via denna länken och sen installera det genom pc suit.

http://forum.dailymobile.se/index.php/topic,1286.0.html

Edit: Glömde länk...

Hoppas det löste sig med surfningen där. Fick till QuickOffice nu. Verkar dock inte gå att uppdatera till senaste versionen. får något konstigt felmeddleande, men det kvittar väl, funkar bra för vanliga .doc vilket är det jag använder. Saknas bara PDF reader. Finns nått bra som är gratis?

Sen är jag sugen på att få till Sports Tracker, har provat lite olika versioner från deras hemsida, men ingen verkar funka på 5800 (dom har inte heller den modellen listad), men har googlat runt och sätt att version 1.8xx ska fungera bra med 5800. Men har inte hittat någonstans där man kan ta hem det. Om någon vet får ni gärna länka, det är väl ett gratisprogram så det borde väl inte va emot Sweclockers regler.

Edit: En annan sak också. Har provat Power MP3, och älskar funktionerna. Men har märkt att ljudet blir SJUKT mkt sämre jämfört med den vanliga spelaren när man kör via bluetooth iaf, har inte provat med lurarna direkt inkopplade. Det är synd att man inte kan spela efter mappordningen med den vanliga spelaren, blir ju viktigt att ha alla ID3 taggar rätt, vilket ja sällan har. Tur att det funkar med att göra spellistor i winamp och spara till telefonen, annars hade det varit kört. Hoppas dom fixar till de i nästa firmware, kunde ju göra spellistor från mappar i min w850i till och med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag länkade ju en till dig tidigare som fungerar till 5800... http://www.tube5800.com/nokia-sports-tracker-application-upda... annars http://symbianworld.org/1187-sports-tracker-finally-available... för äldre version.

Visa signatur