Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Visions
Har ingen tv med hdmi..

Ok, jag har gjort så jävla mycket grejer nu att jag inte längre vet om jag missat något. Men jag ska prova detta på studs. Var hittar jag isf den enhet/drivrutin som tar hand om detta ljud sen? Det enda som ligger under "Ljud" i enhetshanteraren är ju "HD Audio Device" grejen som tar hand om HDMI ljudet..

Det ligger väl flera sådana där? En av dem är Realtek-kretsen, resten hör till NVIDIA HD Audio (HDMI-ljud).

Ytterligare ett bevis på hur buggigt Realtek-ljudet är:

Testade Machinarium (ett spel gjort i Flash) nyss. Kör jag med Realtek-ljudet så fungerar spelet bara i ca 30 sekunder, sen börjar det hacka och lagga, och ljudet blir buggigt. Byter jag till HDMI-ljudet så fungerar spelet perfekt. Det handlar ju solklart om en konflikt mellan Realtek-ljudet och NVIDIA-kortet (vilket vi redan vet), och den konflikten försvinner när man kör HDMI-ljud, och allt fungerar perfekt. Hmm... Känns som att det borde finnas någon hyfsat simpel lösning. Vet bara inte vad.

Permalänk
Inaktiv

Vad ska jag ställa in menar du? Vilka spelare kan jag testa mer? Har ALLTID kört winamp, och WMP är inte ett alternativ..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eslind
Du får då windows HDAD, gå in på uppspelningsenheter och ställ in där! Och testa olika spelare har för mig du kör Winamp, där kan det vara problem men testa andra spelare dock funkar windows media player ok när man kör windows HDAD drivisar

Permalänk
Medlem

Om du högerklickar på högtalarikonen och går till uppspelningsenheter så kan du ställa in där tex 16 eller 24 bitars och olika HZ, har läst att det är mycket problem med winamp, skall försöka hitta länken åt dig, har aldrig kört winamp

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S, Asus Maximus II, E8600 XFX 280 GTX ,H5O , G-Skill pc 8800 4GB,

Cooler Master Cosmos 1000,Asus Maximus III,I7 860, Rip Jaw PC 1600,XFX 260 Black E, H5O

Permalänk
Inaktiv

Jag har fortfarande knaster och hackar trots allt, testar en spelare som heter Aimp2, no difference..

Edit: suck vilket skämt! Det knastrar ännu mer i andra spelare. Nu tänker inte jag titta i den här tråden en enda gång, ni ger mig falska förhoppningar hela tiden Min dator måste vara det värsta måndagsexemplaret av alla! I give up!

Permalänk

Det jag skrev om i förra inlägget (att Machinarium buggar ur om man kör med Realtek-ljudet - med drivrutin installerad eller ej, det har ingen betydelse) slutar hända om NVIDIA-drivrutinen är avinstallerad. Så fort en NVIDIA-drivrutin är installerad (har testat både med den som följer med datorn och den lite äldre som finns på Acer:s hemsida (som egentligen är gjord för Vista), spelar ingen roll vilken man använder) så börjar ljudet bugga ur och en massa konstigheter händer. Det är alltså någon typ av konflikt mellan dessa två. Använder man inte grafikkortet (dvs man kör bara med Windows standard VGA driver) så fungerar Realtek-ljudet helt perfekt, och det jag nämnde ovan (att Machinarium börjar hacka efter en halv minut) händer inte heller. Det händer ju å andra sidan inte om man använder grafikkortet + HDMI-ljud heller, utan bara när grafikkortet och Realtek-ljudet används samtidigt. Jag har testat alla möjliga kombinationer av de drivrutiner som finns, och det händer alltid när grafikkortet och Realtek-kretsen används samtidigt. Risken är ju att detta är en ren hårdvarukonflikt som inte går att lösa med drivrutiner, och i så fall... Ja, då känner jag mig inte alls nöjd.

Permalänk
Medlem

Men det är lite skumt det här jag har aldrig haft problem med ljudet vare sej i vista som i win7.
Så jag är inte övertygad över att detta beror på drivrutiner...

Det jag stör mej på mest är den dåliga skärmen som inte kan visa färgen svart utan endast grått men det blir väll så när man sitter på en Eizo på sin stationära dator...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberhof
Men det är lite skumt det här jag har aldrig haft problem med ljudet vare sej i vista som i win7.
Så jag är inte övertygad över att detta beror på drivrutiner...

Det jag stör mej på mest är den dåliga skärmen som inte kan visa färgen svart utan endast grått men det blir väll så när man sitter på en Eizo på sin stationära dator...

Nej, som jag beskrev här ovan har det ingen betydelse vilka drivrutiner för grafikkortet och ljudkretsen man använder, utan det handlar helt enkelt om att någon typ av konflikt uppstår när båda används samtidigt. Slutar man använda grafikkortet (genom att avinstallera drvrutinen och tvinga Windows att köra ful mjukvarugrafik) eller använder Nvidia-ljudet (HDMI) istället för Realtek-ljudet så fungerar allt perfekt. Men det är naturligtvis ingen hållbar lösning.

Jag misstänker att det krävs en BIOS-uppdatering för att verkligen lösa detta, om det alls går.

Angående skärmen: Nej, den är inte extremt bra, men dra ner ljusstyrkan till hälften eller mindre så ska du se att svärtan blir bättre. Det är precis som med en LCD-TV; har man för hög bakgrundsbelysning så dödar man svärtan.

Permalänk
Medlem
Citat:

[B]
Angående skärmen: Nej, den är inte extremt bra, men dra ner ljusstyrkan till hälften eller mindre så ska du se att svärtan blir bättre. Det är precis som med en LCD-TV; har man för hög bakgrundsbelysning så dödar man svärtan.
[/B]

Jag får testa det tack för tipset!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Har tänkt att köpa den här men är osäker p.g.a knastret i ljudet. Får man det med hörlurar inkopplade?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av parvus
Har tänkt att köpa den här men är osäker p.g.a knastret i ljudet. Får man det med hörlurar inkopplade?

I de fall du får en dator med ljudproblemen, så uppstår det så fort du kopplar något till 3,5 uttaget dvs högtalare, hörlurar osv..

Permalänk
Citat:

I de fall du får en dator med ljudproblemen, så uppstår det så fort du kopplar något till 3,5 uttaget dvs högtalare, hörlurar osv..

...eller använder datorns inbyggda högtalare. Det händer som sagt när Realtek-ljudet och grafikkortet används samtidigt.

Permalänk
Medlem

Så chansen är rätt så liten att man får en dator med ljud utan knaster? D.v.s. alla här inne som köpt en 5739g har eller har haft problem med ljudet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Så chansen är rätt så liten att man får en dator med ljud utan knaster? D.v.s. alla här inne som köpt en 5739g har eller har haft problem med ljudet?

Wepp, inga problem med ljudet här inte. Dock mitt wlan. Ska få en ny dator på onsdag, så de skulle inte förvåna mig om jag fick en sån med ljudproblem istället.

Bra dator beteve!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Jag har konverserat en del med övriga som haft ljudproblemet och jag tror vi är runt 10st. Det är ett väldigt överrepresenterat antal! Jag skulle inte råda någon till att köpa denna dator om man vill slippa problem med ljudet..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrGraham
Wepp, inga problem med ljudet här inte. Dock mitt wlan. Ska få en ny dator på onsdag, så de skulle inte förvåna mig om jag fick en sån med ljudproblem istället.

Bra dator beteve!

Ok... fler som inte har problem med ljudet? Osäker om jag vågar beställa en sån här.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ok... fler som inte har problem med ljudet? Osäker om jag vågar beställa en sån här.

Alltså om jag har förstått saken rätt så sitter alla vi med ljudproblem på den modell som heter 5739G och sen 84nånting sen efter. Jag har sett att det finns andra modeller som är i princip likadana men med andra modellnummer. De kanske fungerar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Alltså om jag har förstått saken rätt så sitter alla vi med ljudproblem på den modell som heter 5739G och sen 84nånting sen efter. Jag har sett att det finns andra modeller som är i princip likadana men med andra modellnummer. De kanske fungerar?

Hmm ok. Jag tänkte på den billigare versionen för 8k https://www.inet.se/datorer/baerbara/acer-aspire-5739g-window...
Kanske blir en vaio istället då, sämre grafikkort men är inget gamingfreak direkt.

Permalänk
Medlem

Jag har ett ljudproblem med min dator, hör och häpna det är inte knaster!

Problemet är att när jag är på ventrilo så får jag någon slags delay.
Ibland hör jag allt som alla säger men ibland så missar jag dom första 3 sekunderna.
Visst, det låter som ett nätverksproblem men det är inte det som är problemet.

Jag har stabila 16 ping på ventrilo och har inga problem med nätet när jag surfar eller liknande, kör kabel.

Känns som att det är något som är fel med ventrilo då jag ibland inte hör "klick" ljudet när jag trycker in push-to-talk knappen på ventrilo.
Ibland hör jag när jag trycker och ibland när jag släpper knappen, men nästan aldrig både och.

Hoppas ni förstår vad problemet är, jag har försökt beskriva så noggrant jag kan.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Hmm ok. Jag tänkte på den billigare versionen för 8k https://www.inet.se/datorer/baerbara/acer-aspire-5739g-window...
Kanske blir en vaio istället då, sämre grafikkort men är inget gamingfreak direkt.

VGN-NW21MF? Den funderar jag me på om jag smidigt får byta min nästa vecka.. Har du inte kollat på HP dv6-1340? Ungefär samma prestanda som acern..

Permalänk
Citat:

Det skulle förvåna mig något oerhört om den billigare varianten av 5739G inte har samma problem, då den förutom en något sämre processor, mindre hårddisk samt DVD-spelare istället för BD innehåller exakt samma hårdvara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sirjan
Jag har ett ljudproblem med min dator, hör och häpna det är inte knaster!

Problemet är att när jag är på ventrilo så får jag någon slags delay.
Ibland hör jag allt som alla säger men ibland så missar jag dom första 3 sekunderna.
Visst, det låter som ett nätverksproblem men det är inte det som är problemet.

Jag har stabila 16 ping på ventrilo och har inga problem med nätet när jag surfar eller liknande, kör kabel.

Känns som att det är något som är fel med ventrilo då jag ibland inte hör "klick" ljudet när jag trycker in push-to-talk knappen på ventrilo.
Ibland hör jag när jag trycker och ibland när jag släpper knappen, men nästan aldrig både och.

Hoppas ni förstår vad problemet är, jag har försökt beskriva så noggrant jag kan.

Bump, någon annan måste ju ha samma problem som jag?

Spelet i fråga är HoN.
Ventrilo 2.1.4 är programmet.

Permalänk

Har nu skrivit ett långt mail till Inet där jag utförligt beskriver ljudproblemen (och prestandaproblemen de även orsakar, som jag skrev om här ovan) och dess orsaker (som jag tolkar som en hårdvarukonflikt). Kunde ha mailat Acer, men med tanke på hur lång handläggningstid de har, samt att jag vet att jag bara skulle bli rekommenderad att installera andra drivrutiner eller göra en fabriksåterställning (vilket jag vet inte hjälper) så valde jag att vända mig till Inet istället. Kanske kan de, i egenskap av återförsäljare, försöka pressa Acer lite och få fram ett svar lite snabbare. Får jag svaret att det inte går att lösa så kommer jag reklamera datorn.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoadHazard
Har nu skrivit ett långt mail till Inet där jag utförligt beskriver ljudproblemen (och prestandaproblemen de även orsakar, som jag skrev om här ovan) och dess orsaker (som jag tolkar som en hårdvarukonflikt). Kunde ha mailat Acer, men med tanke på hur lång handläggningstid de har, samt att jag vet att jag bara skulle bli rekommenderad att installera andra drivrutiner eller göra en fabriksåterställning (vilket jag vet inte hjälper) så valde jag att vända mig till Inet istället. Kanske kan de, i egenskap av återförsäljare, försöka pressa Acer lite och få fram ett svar lite snabbare. Får jag svaret att det inte går att lösa så kommer jag reklamera datorn.

Jag har också kontaktat dem idag, nu ligger bollen hos dom.

Permalänk
Medlem

RoadHazard och Visions, ni får återkomma med svar från inet sen

Permalänk
Medlem

Jag har reklamerat min dator och skickat in den. Idag ringde dom och hade konstaterat fel och byter därför ut den. Ska bli kul att se vad den nya har att erbjuda för fel..

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Relel
Jag har reklamerat min dator och skickat in den. Idag ringde dom och hade konstaterat fel och byter därför ut den. Ska bli kul att se vad den nya har att erbjuda för fel..

Vad var det för väntetid från att du: maila ----> fick retursedel/skicka ----> fick svar?

Valde du själv att ta en ny?

Permalänk
Medlem

Är det någon som köpt datorn på komplett.se förutom jag? Jag kan varken hitta telefonnr eller email på deras hemsida. Dom måste väl ha nån form av kundtjänst?

Permalänk
Citat:

Handlar det om ljudfelet? Och du ska få en likadan tillbaka? Då kommer du få samma fel igen, eftersom det uppenbarligen är en hårdvarukonflikt som finns på alla exemplar (även om vissa inte märker det...). Det handlar ju inte om något egentligt hårdvarufel, utan om en konflikt mellan två enheter som var för sig fungerar perfekt.

...om nu inte Acer har hunnit korrigera det på nya exemplar, men det tvivlar jag på. Min är ju inte ens två veckor gammal än.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bonnagas
Är det någon som köpt datorn på komplett.se förutom jag? Jag kan varken hitta telefonnr eller email på deras hemsida. Dom måste väl ha nån form av kundtjänst?

031-710 20 00
support@komplett.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoadHazard
Handlar det om ljudfelet? Och du ska få en likadan tillbaka? Då kommer du få samma fel igen, eftersom det uppenbarligen är en hårdvarukonflikt som finns på alla exemplar (även om vissa inte märker det...). Det handlar ju inte om något egentligt hårdvarufel, utan om en konflikt mellan två enheter som var för sig fungerar perfekt.

...om nu inte Acer har hunnit korrigera det på nya exemplar, men det tvivlar jag på. Min är ju inte ens två veckor gammal än.

031-710 20 00
support@komplett.se

Det var fel på ljudet, och även fel på wlan då det har problem med att ansluta till väldigt många nätverk. Datorn blir utbytt,jag är nöjd. Sen vet jag inte hur man ska ljudproblemet vidare..

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Det var fel på ljudet, och även fel på wlan då det har problem med att ansluta till väldigt många nätverk. Datorn blir utbytt,jag är nöjd. Sen vet jag inte hur man ska ljudproblemet vidare..

Valde du alltså själv en likadan?