Test: Skillnad på Quad och Dualcore i spel?

Permalänk
Medlem

Test: Skillnad på Quad och Dualcore i spel?

Bestämde mig för att genomföra lite tester mellan att köra Quad och Dualcore för att få fram vad som verkligen stämmer. Man ser ofta påståenden i stil med "för spel är en Dual @ 4ghz bättre än en Quad @ 3.7ghz..." och nu kände jag att det var dags att verkligen få fram sanningen.

Eftersom jag har en AMD Phenom II X2 550BE som jag lyckligtvis kan köra som Quad (X4) är det ju en perfekt maskin att testa detta med.

allt är kört med upplösningen 1600x900, och på datorn i sign. den enda skillnaden mellan testerna är X2 eller X4, klockfrekvenserna är desamma. De spel som har en egen Bench-funktion, så använder jag ju givetvis det, annars använder jag mig av FRAPS, och kör en liten runda som jag lätt kan återskapa. resultaten är ett medelvärde av 3 rundor.

hittils har jag bara testat tre spel, men ska under morgondagen komplettera denna lista med fler benchmarks så missa inte att kika in denna tråden lite då och då.

Far Cry 2:

DX10, 1600x900, 0XAA, Very High på allt annat.

X4:

Average Framerate: 77,14
Max. Framerate: 113,68
Min. Framerate: 34,74

X2:

Average Framerate: 58,00
Max. Framerate: 91,15
Min. Framerate: 36,83

COD 6 (Modern Warfare 2):

DX10 ?, 1600x900, 4XAA, Allt annat på max.

X4:

Average: 143FPS, Max: 189FPS, Min: 125FPS

X2:

Average: 107FPS, Max: 148FPS, Min: 94FPS

Left4Dead

Allt maxat, och massor av AA..

X4

Min: 130FPS, Max: 232FPS , Average: 172FPS

X2

Min: 95FPS, Max: 174FPS, Average: 125FPS

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Förstår verkligen inte alls vad du vill bevisa. Klart quadcore är bättre i spel som stödjer fyra kärnor än en dualcore?

Gammalt prat om att dualcore är bättre än quadcore stämmer givetvis med spel som INTE stödjer quadcore. Orsaken till det var ju just att dualcores hade högre klockfrekvenser än quadcore.

Men som jag fattar det testar du samma processor i samma klockfrekvenser i två spel som stödjer quadcore? Vad vill du bevisa? Att quadcore är snabbare när alla kärnor utnyttjas?

Permalänk
Medlem

jo men än idag lever ju denna skrönan vidare, att en gamer klarar sig på en gammal sketen dualcore. därför tänkte jag ta några nyare spel o visa hur det ligger till

Jag försöker väl egentligen inte bevisa nånting, men tycker det är roligt att testa, och jag gillar siffror. Kände också att det vore kul att dela denna infromationen med er andra. kanske även är till hjälp för någon.

EDIT: Har nu även kompletterat med L4D

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Fixa lite stapeldiagram så blir det hela roligare att titta på.

Annars bra initiativ!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av huttala
Fixa lite stapeldiagram så blir det hela roligare att titta på.

Annars bra initiativ!

Tack för positiv feedback! jag saknar tyvärr kunskap och program för att skapa stapeldiagram, men ska försöka luska lite i detta i morgondagen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Alltid kul med siffror och "myth busters"
Stapeldiagram fixar du lätt i excel.

Jag är en av de som har förespråkat dual-core i ett par fall.
Ett av dem handlade om ett 775 system som ej skulle överklockas, där det stod mellan E8500 och Q9400, har jag för mig.
Där förespråkade jag dc-monstret E8500 före hyfsade Q9400.
Notera att inget i datorn skulle överklockas.
Gjorde jag fel i att förespråka E85:an?

Hittade en tråd som var lite intressant också(ja, den är ett år gammal):
http://techreport.com/forums/viewtopic.php?f=2&t=62366
Stämmer påståendet att cachen fördelas på antalet kärnor?

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
Alltid kul med siffror och "myth busters"
Stapeldiagram fixar du lätt i excel.

Jag är en av de som har förespråkat dual-core i ett par fall.
Ett av dem handlade om ett 775 system som ej skulle överklockas, där det stod mellan E8500 och Q9400, har jag för mig.
Där förespråkade jag dc-monstret E8500 före hyfsade Q9400.
Notera att inget i datorn skulle överklockas.
Gjorde jag fel i att förespråka E85:an?

Hittade en tråd som var lite intressant också(ja, den är ett år gammal):
http://techreport.com/forums/viewtopic.php?f=2&t=62366
Stämmer påståendet att cachen fördelas på antalet kärnor?

Undrar varför folk inte klocka E8xxx-serien Löjligt lätt att få upp den typ 500 MHz utan att den blir mer än några grader varmare ju

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Medlem

Nu fattar jag inte riktigt vad du vill med det här testet.. Det man tvistat om är ju huruvida t.ex en Quad på 2.4ghz presterar i spel jämfört med en Dualcore på 3ghz. Och då menar många att dualcore är bättre. Men i ditt test har ju båda processorerna samma klockfrekvens. Liksom står det mellan en Dualcore på 3ghz och en Quad på 3ghz, med i övrigt samma specifikationer så är det klart som fan att quaden vinner, eftersom det är som dualcoren fast två kärnor till!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bbx8
Undrar varför folk inte klocka E8xxx-serien Löjligt lätt att få upp den typ 500 MHz utan att den blir mer än några grader varmare ju

Jag förstår inte heller det, men det beror väl på okunskap och rädslan att förstöra något pga det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tSp
Nu fattar jag inte riktigt vad du vill med det här testet.. Det man tvistat om är ju huruvida t.ex en Quad på 2.4ghz presterar i spel jämfört med en Dualcore på 3ghz. Och då menar många att dualcore är bättre. Men i ditt test har ju båda processorerna samma klockfrekvens. Liksom står det mellan en Dualcore på 3ghz och en Quad på 3ghz, med i övrigt samma specifikationer så är det klart som fan att quaden vinner, eftersom det är som dualcoren fast två kärnor till!

Precis, quaddarna i samma prisklass ligger ju ofta ~500 MHz under sina två-kärniga rivaler.
Vilka presterar bäst i spel optimerade för quad?

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Inte för att verka bitter eller nått sånt, men själva "tvisten" handlade huruvida om att dualcores var bäst för spel mest för att det inte fanns spel som var optimerade för quad cores, då den lite mer uppskruvade klockfrekvensen gjorde skillnad.

På den tiden då crysis var relativt nytt dvs, då handlade det mycket om att quad core stöd ej fanns, till knappt något spel. (crysis som exempel stödjer fortfarande inte quad core officiellt åtminstone, enbart 1-2 fps skillnad i crysis warhead med en quadcore versus dualcore, då hjälper tex 600 mhz mer än två extra kärnor)

Nu, idag, Så tycker jag inte att det är någon fråga överhuvudtaget. Ska du spela, ta en quadcore, utan tvekan.

Permalänk
Medlem

Hallå, det handlade väl om processorer i samma klockfrekvens? Klart som fan att en dual i 3Ghz presterade bättre än en quad i 2,4Ghz förut när spelen bara hade stöd för dual?
Klart man vill se skillnaden när de ligger i samma frekvens och inte olika?

Bra test för övrigt, alltid kul med sånt här:)

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Querth
På den tiden då crysis var relativt nytt dvs, då handlade det mycket om att quad core stöd ej fanns, till knappt något spel. (crysis som exempel stödjer fortfarande inte quad core officiellt åtminstone, enbart 1-2 fps skillnad i crysis warhead med en quadcore versus dualcore, då hjälper tex 600 mhz mer än två extra kärnor)

Och den lilla skillnaden beror antagligen på att quaden kan ge spelet två egna kärnor medan dual måste dela med windows mm.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Querth
Nu, idag, Så tycker jag inte att det är någon fråga överhuvudtaget. Ska du spela, ta en quadcore, utan tvekan.

Helt klart, förutom bättre quad-stöd så är de nyare quads effektivare (i5/i7) eller högre klockade (phenom II) jämfört med core 2 quad-serien.

Visa signatur

MSI B850 Gaming Plus WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Be Quiet Dark Rock Pro 5 | PNY GeForce RTX 5070 Ti OC | Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Samsung 980 PRO 2TB | Corsair RM750x Shift 750W | Fractal Design Define 7

Permalänk

Roligt test tycker jag....funderar lite över test resultatet på Far cry 2, med 4 kärnor blir det mindre min fps än med 2......hmm

Önskar ett test med X4 i 3,1 vs X2 i 3,7

Visa signatur

CPU:AM3 955BE@3.6+True black, MB:MSI 790FX-GD70, RAM:8GB Corsair, GPU:HD5870, SSD:Intel 80G g2(Win7) + 120G corsair(spel), PSU:Zalman 850w Chassi: Fractal design define XL

Permalänk
Avstängd

http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1472067

dual vs quad i 1920x1080

orsaken till quads är snabbare är också att drivrutiner från amd/nvidia idag stödjer multitrådande bättre.
så inte bara spelet spelar in.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Men om man i mitt fall har en amd 6000+ dual core. Och ett hyfsat grafikkort ( nvidia 9800 gt). Ska jag uppgradera grafikkortet eller cpun för att få bättre prestanda i spel.?? Jag kan få upp processorn i 3,4 ghz stabil om det spelar någon roll:)

Permalänk
Avstängd

grafikortet.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Att en snabb quad är att föredra över en snabb duo, även i spel är solklart.

Jag och en bekant jämförde i ett spel
i7 920@3.8Ghz och GTX285 VS. E8500@+4Ghz och crossfire 4870.

@1680X1050 var minimum FPS 30FPS högre med i7an, max var samma och avg var ca. 10FPS.

Det var i ett spel baserat på UE3 motorn och dermed inte special optimerad för quad, dock är det hyggligt optimerad för multicore(skalar bra)

Att rekommendera Duos till spelare är att göra dom en björntjänst.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

okej då blir nätagg och graffa nästa uppgradering da:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frankof

@1680X1050 var minimum FPS 30FPS högre med i7an, max var samma och avg var ca. 10FPS.

Det var i ett spel baserat på UE3 motorn och dermed inte special optimerad för quad, dock är det hyggligt optimerad för multicore(skalar bra)

Då kanske du borde veta att en i7 mot en E8 är väl ungefär som att jämföra en v70r mot en rallybil då båda har 300hk men rallybilen kör ifrån v70n som helvete:)

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy_h
Då kanske du borde veta att en i7 mot en E8 är väl ungefär som att jämföra en v70r mot en rallybil då båda har 300hk men rallybilen kör ifrån v70n som helvete:)

Oh, har en hyffsad koll på det, men om du kollar runt lite så ser du emellanåt: "klocka din du så piskar den en i7 i spel," vilket är BS.

Jag har också gjort en lättare jämförelse i samma spel med en 920 och 4890, båda @ stock, och där är skillnaden inte riktigt like påtaglig, dock var det en liten skillnad även där.

En överklockad duo är inte helt handikappad, men det är inget att anbefalla längre.

BTW, det är jag som sitter med E8500an

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frankof

precis... till och med L4D, som är baserat på en rätt så gammal spelmotor ger ju nästan 50FPS mer i AVG med alla fyra kärnor aktiva.

detta bevisar ju att de flesta nya spel faktiskt drar större nytta av quadcores än vad många faktiskt verkar tro.

Mvh//Tommie

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tjena! Kör en E8600 oc 4300 och en I7 860 oc 3600, lirar Cod nu MW2, och det som är trevligt är att E8600 håller måttet helt ok, det värsta är att jag inte blir något bättre i spelet vilken burk jag nu än använder, så i mitt fall är nog flaskhalsen vid tangentbordet. =}

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S, Asus Maximus II, E8600 XFX 280 GTX ,H5O , G-Skill pc 8800 4GB,

Cooler Master Cosmos 1000,Asus Maximus III,I7 860, Rip Jaw PC 1600,XFX 260 Black E, H5O

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eslind
Tjena! Kör en E8600 oc 4300 och en I7 860 oc 3600, lirar Cod nu MW2, och det som är trevligt är att E8600 håller måttet helt ok, det värsta är att jag inte blir något bättre i spelet vilken burk jag nu än använder, så i mitt fall är nog flaskhalsen vid tangentbordet. =}

Alla vet ju att duktiga spelare har högre FPS än mediokra diton.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

hahahah FPS rules!

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S, Asus Maximus II, E8600 XFX 280 GTX ,H5O , G-Skill pc 8800 4GB,

Cooler Master Cosmos 1000,Asus Maximus III,I7 860, Rip Jaw PC 1600,XFX 260 Black E, H5O