Fortsatta tillverkningsproblem för TSMC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cat_fish_1
för min del blir de tveklöst 2-3st fermi.

Jaaa!!1

Får hoppas Fermi presterar bra, annars blir det antagligen 2st HD5870 2GB med Eyefinity

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Lagomt till 32nm "lanseras" kommer det finnas 40nm kort i bra tillgång

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

Stämmer tidigare rykten handlar det inte om att skruva upp några klockfrekvenser utan snarare att försöka komma upp i dom tidigare beräknade då det ryktas om att klockfrekvenserna ligger långt ifrån vad Nvidia hade väntat sig.
Finns inget som är positivt för Nvidia i detta, jo det skulle möjligtvis vara att om dom nu kunde lansera riktiga GT300 så skulle dom i dess nuvarande form vara så pass långsamma att de inte skulle vara konkurrenskraftiga i pris/prestanda förhållande.
Samtidigt så kommer Nvidia iom varje försening i sin lansering närmare fönstret för en hårdvaru uppdatering från AMD's sida så det kanske helt enkelt slutar med att dom får konkurrera med nästa AMD/ATI serie.

Dock lite intressant att man nu från Sweclockers väljer att hänvisa till Fudzilla vilka i flera månader har spritt klart felaktig information, det var tex bara ett par veckor sedan som Nvidia enligt Faud (Fudzilla) fortfarande skulle ha kort ute i volym i Januari.

Känns tyvärr mycket som om flera av nyhetssidorna numera är rena språkrör för de olika tillverkarna, S|A ställer sig bakom AMD/ATI och Fudzilla Nvidia (dock skall sägas att S|A (Charlie) har varit i närmaste 100%'ig i sina analyser på slutet medans Fudzilla mest spridit FUD;).

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Spelprestanda var inte största fokus när nVidia utvecklade Fermi och jag är rädd att det kommer visa sig. Långt ifrån säkert att den kommer vara överlägsen i spel trots 50% fler transistorer.

Permalänk
Medlem

Nivida lär ju få slåss mot AMDs 6-serie som enligt många obekräftade källor kommer Q3 nästa år. Ajaj måste svida. Själv tycker jag att AMD förtjänar att ha lika stor andel på grafikkortsmarknaden som Nvidia och nu har dom ju en enorm chans att plocka andelar. Tror att hösten 2010 blir fruktansvärt rolig för oss konsumenter.

Permalänk
Medlem

Det känns ju som anhängarna av Fermihajpen får lite smak av verkligheten allt som oftast nu senaste tiden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Fördel för AMD eftersom dom gör en ännu större vinst på dom korten.
Fördel kunden eftersom hen kan få tag på kortet överhuvudtaget.

Nackdel dom som inte vill betala överpris som tvingas vänta ännu längre.

Det är ju snarare butikerna som sätter slutpriset när tillgången är som sämst och efterfrågan som störst, om man då åsidosätter ett fåtal exemplar på basis för dem som verkligen känner att en högre prislapp rättfärdigas. Tror knappast AMD får någonting tillbaka då de redan fått sålt sina produkter.

Kunden kommer med största sannolikhet kunna få tag i produkten även på en tajtare budget eftersom dålig tillgång inte är absolut, utan bara tillfällig. Förr eller senare så kommer de svårtillverkade produkterna idag finnas i viss "oversupply", eller få ett nytt klistermärke och produktnamn.

Permalänk
Medlem

Skulle tro att AMD skeppar iväg ett lager dom laddat upp nu ett tag för att korten ska finnas tillgängliga till mot Julen. Vi får se.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rickard11
Om antalet fungerande exemplar är 50% ur varje produktionsserie så borde väl AMD/TSMC förlora en hel del på detta? Eller så är korten duktigt överprisade.

Angående Fermi så blir det en flopp, garanterat. Att komma med ett kort ett halvår efter ATI som knappt presterar bättre och troligtvis kostar mer, kan man ju bara sätta en stor fet "fail" stämpel på.

Om det är verkligen 50% för 5870 så kommer Fermi ligga långt under. Inte bra för nvidia. O andra sidan så är det vettigt att de väntar och jobbar vidare på Fermi då produktions problem skulle resultera i högt pris och dålig tillgänglighet. Bättre ta smällen nu än lansera överprisat skit. De har tillräckligt med fanboys för att sälja gamla modeller tills läget fixar till sig.

Permalänk
Medlem

Om det enbart skulle ha med klockfrekvenser att göra så skulle väl iof nvida kunna släppa långsammare kort, de kan ju t.ex. släppa GTS serien innan GTX så att säga, inte lika snyggt, men funkar ju, och borde ju kunna bjuda på mer konkurrens än de kan nu!
Sen ska man nog inte vänta sig 100%ig prestanda från fermi (relativt vad den kan) då den kommer heller, det är en helt ny arkitektur, och då tar det alltid en stund innan de har anpassat drivrutinerna för den nya arkitekturen!
Men TSMC får ta och komma igen nu, det sas ju för nån månad sen att de hade gjort stora framsteg, men med det kanske de bara menade att de hade gått från ~20% till ~50% eller nåt sånt

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Där ser man, trodde att Nvidia var bekväma med Fermi prestandan.
Hur som helst, det här kan nog vara bra för konsumenterna, om AMD får lite fotfäste nu så kommer det nog att bli ett riktigt priskrig när Fermi släpps.

Visa signatur

| CPU R7-9800X3D | Mobo MSI MAG X670E Gaming Plus WIFI | Ram 32Gb DDR5 6000MHz CL30 | GFX RTX 4080 Super | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Medlem

Värre saker har hänt, finns inget spel som inte ett GTX 275 orkar driva iallafall... Fast ioförsig, kan man inte spela Crysis i 45 FPS med 16xAA duger inte ens dator till något.

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Avstängd

det är ju lungt för mej ska köpa grafikkort först i aprill (kör på integrerat nu )

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrStalker
Fermis prestandaproblem kan lika gärna vara fabricerade av AMD:s FUD-avdelning, så tills de första recensionerna kommer in tänker jag varken säga bu eller bä.

Samma FUD-avdelning som hävdade att Fermi inte skulle lanseras 2009? Samma FUD-avdelning som sprider ut att konsumenter faktiskt har köpt 5870 trots att de är omöjliga att få tag på?

Visa signatur

Ridbyxan på Steam.

Permalänk

jaja, som de håller på.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

Ångrar inte mitt val att köra på 5770 och sen CF. Där finns det kort till jul iaf.

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Hedersmedlem

Nej jag som vill ha 5000 serien nu, gissar att jag inte ville betala lanseringspriserna direkt utan väntade lite :/ men det skulle man inte gjort. Kan bara hoppas att de får in fler nu innan jul.

Edit: Verkar som om komplett.se säger att de får in många 5870/5850/5970 den 1/1 2010 och många andra datorbutiker säger obekräftat leveransdatum.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Men för tusan, har inte TSMC haft problem med 40nm-tillverkningen i över ett år nu? Man tycker ju att situationen borde ha förbättrats mer; 50% yields är under all kritik.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk

Tror som flera andra att ATI släpper ett 5890 lagom till lanseringen av Fermi
och kanske rent av ett 5990 kort bara för att jävlas med Nvida

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erik Arvidsson

Anta lite vågat att 5990 följer samma kurva för storleks ändring som den mellan 5850->5870->5970...
Hur gigantiskt skulle inte ett 5990 vara då? Man får nog ha ett eget chassie till det. haha

Visa signatur

En anonym kommentar hos Kent Persson (M):

"Nu skall han [Christian Engström] tydligen gå och göra precis det han sade innan valet, förstår att det känns främmande för en moderat."

Permalänk
Medlem

Lagom till att Fermi lanseras så kommer ju 5000-serien ha varit ute tillräckligt länge för att AMD ska kunna sänka priset på korten och konkurera ut nVidia på så sätt.

Permalänk

kommer säljas som separat modul i ett eget chassi med specialkylning lol

Permalänk
Medlem
Citat:

kommer säljas som separat modul i ett eget chassi med specialkylning lol

Seriöst det hade faktigst inte varit helt fel, jag tror det finns de som skulle gilla det. Lägga graffet som en separat del instängd i en fin kylnings och ljuddämpad modul att koppla in till bärbar eller stationär.

Tiden börjar komma för mig att beställa ett 5970 då jag snart skall bygga mig en ny dator. Kanske borde ta och beställa 5970 nu så man inte behöver vänta då de andra delarna kommer snabbare.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread
Seriöst det hade faktigst inte varit helt fel, jag tror det finns de som skulle gilla det. Lägga graffet som en separat del instängd i en fin kylnings och ljuddämpad modul att koppla in till bärbar eller stationär.

Jag tror vi kommer att landa där snart.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teknocide
Men för tusan, har inte TSMC haft problem med 40nm-tillverkningen i över ett år nu? Man tycker ju att situationen borde ha förbättrats mer; 50% yields är under all kritik.

Anledningen till att det strular fortfarande "kan" ha att göra med att det är svårt att göra grafikkärnor med 40nm. Till och med troligare än att de gör det bara för att jävlas...

Du är välkommen att försöka göra bättre själv. Uppskattat om du lyckas.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MulleEng
Nej jag som vill ha 5000 serien nu, gissar att jag inte ville betala lanseringspriserna direkt utan väntade lite :/ men det skulle man inte gjort. Kan bara hoppas att de får in fler nu innan jul.

Edit: Verkar som om komplett.se säger att de får in många 5870/5850/5970 den 1/1 2010 och många andra datorbutiker säger obekräftat leveransdatum.

Jag beställde ett Sapphire 5870 Vapor-X från Misco för en vecka sedan idag. Först stod det okänt leveransdatum, men 1 dag senare hade de ändrat till 2010-01-01. I tisdags ändrades det igen, till preliminärt vecka 50, nästa vecka alltså. Man kan ju hoppas att det blir så.

Jag ringde dem innan jag beställde, för att fråga om de kunde säga något ungefärligt leveransdatum, mellan tummen och pekfingret. Det kunde de inte, men de sa att i princip alla svenska återförsäljare (outtalat förstod jag att de menade sig själva, Komplett, Dustin, Inet m.fl.) får 58XX-serien från samma importör i Sverige, och att det kan komma in kort löpande, men inte tillräckligt för att ens täcka upp alla förbokningar. Därför sätter de inget leveransdatum, även om man med lite tur kan få tag i ett kort i princip när som helst, om man vågar förboka.

Men som de flesta hårdvarusidor rapporterar om; vänta inte på att handlarna ska få i lager. Det kan dröja 2-3 månader.

Permalänk
Medlem

Jag känner att Intel sakta men säkert komma ta tronen... även om man inte ens räknar med dom i dagsläget. Dom kan ju iaf tillverka själva till skillnad från resten.

Själv är jag glad över att jag fick mitt xfx 5870 for hela 3300 kr från komplett :D.
Synd dock att Fermi blir försenat, tyvärr så tror jag på det sweclockers källor påstår, det är för kasst för att ta prestandatronen.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ge ATI några månader att förfina tekniken och fabriksklockade 5970 borde vara en möjlighet, vad som skulle kunna kallas 5990.

Beroende på hur snabb Fermi blir så är väll inte ett 5990 en omöjlighet, ta bara "samma" 5970 och klocka kärnorna till 5870 nivå, eller vad som behövs för att blir snabbast, och volla 5990

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Jag måste bara säga: AHAHAHAHAHAHAHAH!!!!! Till alla värlsdmästare som hade så stora ord om Fermi och att de minsan visste att Fermi kommer krossa allt vad AMD kommer ut med. HAHAHA!

Jo Fermi kommer men frågan är till vilket pris och när och frågan vart AMD har kommit med sina kort då. De ligger ju så klart inte och sover i väntan på Fermi.

AMD har hämtat sig bra på både processorsidan och grafikkortssidan trots att de stött på rejält fulspel på vägen och är på uppgång.

Nu får vi bara hoppas att det blir ett sjujäkla priskrig innan sommaren på grafikkort när TSMC fått upp sina yeilds, om Fermi hunnit komma vill säga.
Jag skulle ju inte bli förvånad om det dröjer till hösten nästa år innan Fermi kommer ut i handeln. Men vi får hoppas på att det kommer ut många kort från båda läger snart till bra priser.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

AMD har ju själva sagt att det är pga atx-standarden de inte kan sälja sitt 5970 med högre klock än vad de gör. Det finns rejält med pulver i GPUerna och det har vi sett i testerna också. Mycket överkapacitet.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd

Ganska många sidor har under en lång tid påstått att fermi kommer prestera dåligt pga dittan och dattan. Detta har dock mest tagits som rykten, men nu ser det inte så ljust ut för dom gröna. Synd för oss konsumenter, jag hade hoppats på ett billigt 5870 några månader efter fermi släppts, men presterar den dåligt så kommer väl inte ati sänka priset.

Visa signatur

P182. i5 750@4,01. 5770. 4GB corsair 1600mhz. win7 ultimate 64.X-25 g2 160GB. noctua nh-u12p.
Foto: D5100. 18-55mm.50mm1,8. sb800.

http://corruptio.blog.com/