Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Antec Sonata Plus 550

Permalänk
Medlem

Synd att det ser så tråkigt och fult ut. :/

Permalänk
Medlem

Fel på bild?

Är det bara jag, eller är hårddisken på bilden (http://www.sweclockers.com/imagebank/200706/ByggdHarddisk001....) monterad på fel håll?

Personligen tycker jag väldigt mycket om detta chassiet av många olika anledningar.

Bra:
Prisvärt.
För storleken, så ryms många hdd:ar.
Bra design med fläktar , både in- och utluft.
Bra nätagg (Mitt hade dock fel på tempregleringen).
Tyst, med silikonfötter, silikondämpare till hdd etc...

Dåligt:
Jag har inte kommit på nåt sätt att ha kablarna till de två 92mm fläktarna på nåt snyggt sätt... Det behövs ett visst spelrum för att man ska kunna öppna buren som de sitter fast på, vilket betydet att jag inte kan spänna fast dem inne i lådan.

/J

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jasgripen
Kul med chassirecensioner !

Skulle dock tycka det vore roligare att se en recension på NSK4480 som är antecs budgetvariant, finns inte så värst många recensioner på just det chassit.....

Håller med! Vore kul att se en recension av detta rätt prisvärda chassi!

...

Det känns som Antec börjar få lite väl många liknande modeller nu:
P150, Sonata designer, Solo och Sonata Plus 550 är ju alla i grunden så gott som samma låda. (och NSK skiljer ju inte så mycket i design de heller)

Detta Sonata 550 verkar klart prisvärt, med tanke på priset på agget om man köper det löst... (verkar vanligt för Antec: aggen separat kostar nästan lika mycket som agg+låda)
... men de nya oranga blafforna (och de extra blåa linjerna på Sonata designer) skrämmer bort mig litegrann iallafall... Känns som stilrenheten försvunnit till stor del där! Blir nog en P180 för mig till sist misstänker jag.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jasgripen
Kul med chassirecensioner !

Skulle dock tycka det vore roligare att se en recension på NSK4480 som är antecs budgetvariant, finns inte så värst många recensioner på just det chassit.....

Byggde med det chassit för ett par veckor sedan.
Chassit ser stilrent, enkelt och någorlunda snyggt ut.
HD sitter monterade med gummibussningar. lite pillrigt att få dit HD, men det fungerar. 12cm fläkten är väl den vanliga Antec som är tyst på 5v, acceptabel på 7v och gräslig på 12v. Nätaggregatet är tyst och har kontakter för SATA diskar och PCI-E grafik. Det är inte modulärt, men feta ATX20/24 sladden har tygstrumpa. Ventilationen är kanske inte sämre än sonata plus 550, men den behöver en extra fläkt i fronten för att det inte skall bli för varmt runt HD och grafikkort. PLåten är tunn och sidor/tak känns lite veka och mjuka, men är man normalt försiktig så är det inga problem.
Annorlunda (för mig) och en inte helt praktisk öppning av lådan. Två tumskruvar håller fast taket. Man måste ta bort det för att kunna lyfta av sidoplåtarna.
Det fungerar det med, men en dörr är enklare.
Jag skulle bygga en speldator för max 5000kr, och tycker att detta chassi var väl värt pengarna. Klart bättre än riktigt billiga stål-lådor och med ett bra nätaggregat. Vad jag hade i burken var en X2 4800+ och Radeon HD3850, 2Gig ram och 400g WD HD.
Det jag saknade var hörlur/mic ingång på fronten. Inte för att jag någonsin använder det, men det brukar vara självklart att det finns.

Resultatet, en tyst, snygg och riktigt kapabel spelburk för 5000!

För övrigt. Köpte en X2 4800+. Den ger mycket kraft för väldigt lite pengar. Men har ni sett stock kylaren de skickar med? Helt aluminium, inga heatpipes eller ens kopparinlägg. Den är inte speciellt tyst och kyler som en gammal P3 kylare. Usel!

Visa signatur

Programmerare, prestandatestare. Australien. Grönt te och lakrits.
----------------------------------------------------------------
7800X3D. 32GbRam. 2+4Gb M2 + 18Gb. 43" 4K. RTX4070Super. S23 Ultra.
Lödstation, Oscilloscop och en massa olika microcontrollers.

Permalänk
Medlem

Har läst om folk som haft problem med power-knappen på Solo, att den alltför lätt går sönder på grund av vek konstruktion. Är det likadan power-knapp på Designer och Sonata Plus 550?

Angående Antec 4480 har jag precis byggt en dator i ett sådant chassi och jag gjorde en liten mini-review här:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=808...

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bandola83
Här var det inget nytt. Ser precis ut som mitt SuperLAN Boy II (alu). Och den lådan är 4-5 år gammal.

Det var det dummaste idag. Om du anser att ditt SuperLan chassi ser likadant ut som Solo/Sonata Designer, behöver du gå till en optiker.

Permalänk
Medlem

Som vanligt med antec snåljåpar chassi över tusenlappen och bara en fläkt ingår.. och inte plats för stora grafikkort heller.

Permalänk
Medlem

Skulle hellre ta sonata 3 än detta. Chassit har riktigt ful design. Fast smaken är som baken.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
Som vanligt med antec snåljåpar chassi över tusenlappen och bara en fläkt ingår.. och inte plats för stora grafikkort heller.

Visst, jag är inte ensam om att vilja ha Solon eller Sonatan eller andra någorlunda tysta modeller, i större storlekar. Hade Antec byggt en låda som både hade storleken, tystheten och tillräcklig kylning hade dom sålt stort, men och andra sidan förlorat på många andra fronter. Det är iaf. vad jag tror.

Ska väl tilläggas att om du skulle köpt ett Antec 550W och ett Solo löst, hade du kommit upp runt 2000 kronor, så det är inte särskilt snålt.

Permalänk
Musikälskare

Har man kört lian li så ser detta chassit mindre skoj ut

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Har man kört lian li så ser detta chassit mindre skoj ut

Lian-Li is overrated.

Permalänk
Inaktiv

NÄE Lian-Li är bäst!.

Värt chassi iaf!

Permalänk
Medlem

Inte speciellt snyggt i min mening.

Något som jag inte är förstår varför antec inte har fattat än med antec sonata III är att det inte går in en fläkt framför hårdiskarna, en fläkt som är placerad i bakkanten av hdd racket(bakåt i chassit, hdd är snedställda) vispar ju bara runt luften lite. Man vill ju ha sug effekten så man får lite rotation på det hela...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Vad jag vet så är spänningen konstant 12 volt till fläktarna, oavsett läget på "spaken". Så är det på Antec P182B, och jag antar att det är likadant här. Kika i manualen om ni inte tror mig!
För att få 5 volt, så får ni tvinga dit molexen åt fel håll, vilket går alldeles utmärkt!
För 7,5 volt får ni leka lite själva.

Spänningen som matar fläkten från nätaggregatet är konstant 12V, men spänningen till själva fläkten varierar beroende på reglagets läge då spänningen körs över resistorer. Hur skulle du annars få olika varvtal vid de olika lägena på reglaget? (den är ju inte varvtalsmodulerad på annat sätt)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

bara för att det är antec ska ni sweclockers sätta 10/10 betyg, lixom wtf?

Visa signatur

SPHX1900XT256mb|250GB@233GBsata2|C2D 1.86@2.1 ghz E6300| MSI Neo-F|DDR2 2x512|Hiper530W|SennhieserPC-150|Creative 7500 mus|Chassie APLUS CaseQubic svart :D
Windows XP + SP2 :D

Permalänk
Medlem

Vad mer exakt menas med "Stora grafikkort får inte plats"
Får man in ett 8800GT eller ett 9600GT?

Permalänk
Medlem

"Riktigt stora grafikkort som Geforce 8800 GTX får inte plats, däremot går det bra med alla mindre modeller (25 cm)."

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Vad mer exakt menas med "Stora grafikkort får inte plats"
Får man in ett 8800GT eller ett 9600GT?

är väl alla bl.a. alla kort som innehåller "gtx" typ 9800gtx, 8800gtx, gtx260 och gtx280 som inte får plats antar jag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
är väl alla bl.a. alla kort som innehåller "gtx" typ 9800gtx, 8800gtx, gtx260 och gtx280 som inte får plats antar jag

Hehe, kolla när jag skrev mitt inlägg sist.
Har haft sonata 550 med ett 9600gt i 9 månader nu

Permalänk
Medlem

Detta var ju väldigt likt mitt Antec Sonata Designer.

Jag har också den 3-stegade fläkten. Finns det nån vettig lösning på vad man gör med reglaget till fläkten? Trockla ut den genom lämpligt hål i chassiet eller?

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem

Jo, det är väl i princip samma chassi med olika färger och olika nätaggsalternativ..

Om nån kan några andra detaljskillnader vore det intressant! Såvitt jag vet har varken Solo:n eller Sonata plus några stealthade 5.25 platser, men det har P150/Sonata Designer. (eftersom luckorna är vita)

Om fläkten så undrar jag varför man egentligen behöver få ut kontrollern?
I min ödmjuka åsikt är fläkten alldeles för ljudlig på annat än Low-läget iallafall... Så vill man ha bättre fläktprestanda lär man iallafall åka på att skaffa en bättre fläkt, och då kan man inte återanvända switchen iallafall utan moddning.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Om fläkten så undrar jag varför man egentligen behöver få ut kontrollern?
I min ödmjuka åsikt är fläkten alldeles för ljudlig på annat än Low-läget iallafall... Så vill man ha bättre fläktprestanda lär man iallafall åka på att skaffa en bättre fläkt, och då kan man inte återanvända switchen iallafall utan moddning.

Jo, det har du iofs rätt i...

Visa signatur

Keep on boppin´