Muskampen 2025: Segraren korad!

Abort - Är ni för eller emot?

Permalänk
Medlem

Abort - Är ni för eller emot?

Hepp, hittade ingen tråd efter att ha sökt, och tyckte att det kanske skulle vara intressant med en omröstning och diskussion:

Är du för eller emot abort?

Själv så är jag för, främst för att ingen människa borde tvingas gå omkring med ett blivande barn i magen utan att vilja föda det - Och ska man skylla sig själv om man struntade i skydd, eller om det blev något fel? Som om du skulle hugga av handen för att se vad som händer.
Visst är det otroligt korkat, men ska man då neka dig en ny hand (Vi antar att vården har gjort såna framsteg) bara för att lära dig en läxa?
Och innan någon kontrar min fråga med att det inte är en kroppsdel, utan en livs levande människa, så är det så att jag själv inte betraktar embryo/foster som livs levande människor. Snarare bara levande människor. Som en gubbe i koma.
Ser man det så är det ju som att man dödar en komapatient som inom ett tag kommer att vakna upp igen, men hå hå jaja... Vi diskuterar väl det vidare.

I alla fall, det var lite av min dåligt formulerade åsikt. Själv, då?

Visa signatur

Antec Performance One P182 | Zalman ZM600-HP 600W | Asus P5Q Deluxe | Intel Core 2 Quad Q9550 2,83GHz | Sapphire Radeon HD4870 1Gb | WD Caviar Black 640Gb / WD Raptor 150Gb | 2x Patriot Extreme Viper Performance DDR2 2Gb PC2-8500

Permalänk
Medlem

Ja, jag är för eller mot abort.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

"Är du för eller emot abort?"
Svarsalternativ: Ja / Nej

Resultat: LOL

Visa signatur

LG OLED77CX • AMD 9800X3D @ 5.4GHz • Lian Li Galahad II Trinity 360 • GIGABYTE X870 Aorus Elite ICE • Corsair 32GB DDR5 CL30 6000MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Ups.

Visa signatur

Antec Performance One P182 | Zalman ZM600-HP 600W | Asus P5Q Deluxe | Intel Core 2 Quad Q9550 2,83GHz | Sapphire Radeon HD4870 1Gb | WD Caviar Black 640Gb / WD Raptor 150Gb | 2x Patriot Extreme Viper Performance DDR2 2Gb PC2-8500

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tar mig friheten att ändra alternativen till vad jag tror trådskaparen avsåg.

Permalänk
Medlem

Blä, jag anmälde just inlägget för att få det tillrättat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Heh, hur många kommer visa sig vara emot?

Jag är för, förutom kanske i de sista veckorna.

Katoliker är väldigt mot vet jag, men muslimer brukar ju ha åsikter om mycket och jag har ändock inte hört vad de säger om abort?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Självklart för, men inte längre än halvvägs eller nåt sånt. Abort ska absolut inte tillåtas för att barnet har fel kön t.ex.

Visa signatur

PSN: TheDarkRuler

Permalänk
Medlem

Beror jo på hur hårt uppfostrad man är - Är man "Onanera inte, spermie-mord är samma som massmord!"-doktrinerad så har det nog stor effekt på ens resonerande...

...Skulle det vara stötande att starta en "Manlig Onani - För eller emot"-poll?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThomasL
Självklart för, men inte längre än halvvägs eller nåt sånt. Abort ska absolut inte tillåtas för att barnet har fel kön t.ex.

Det såklart. Eller fel hårfärg

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Helt klart för.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk

Givetvis för abort.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Jag är för den ofödda invididens rätt till liv, är väl en av de få här på swec. Jag anser inte att man har rätt att döda levande mänskliga individer.

För övrigt så kommer väl även denna tråd leda till samma sak som alla andra dessa aborttrådar, dvs ingen ändrar sig genom vanlig argumentation. Detta av att abortfrågan rör etik/moral som sen mynnar ut i vad man har för människosyn och världsbild mm.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Då leder det ju inte till något.
Förresten är inte det målet med tråden, utan den är bara till för en intressant, civiliserad diskussion om ämnet.

Visa signatur

Permalänk

Jag tycker frågan är lite mer komplicerad än för och emot, då även vid vilken ålder spelar in. Enligt svensk lagstiftning är det t.ex. en förmildrande omständighet om modern väljer att döda barnet strax efter den är född.
Barnadråp: http://sv.wikipedia.org/wiki/Barnadr%C3%A5p

Sedan varför är just födseln så speciell? Vissa individer kommer inte heller ut den naturliga vägen. (kejsarsnitt)

Min åsikt kring abort och även det mesta är att vi skall lagstifta efter att försöka få det samhället som vi anser är det bästa, när folk struntar i att skydda sig så får vi anpassa rättsväsendet därefter.
Hade folk däremot varit mindre sexuella så skulle vi kunna ha högre krav på abort.

Nackdelen med abort (generellt) är att man kan döda enligt min definition människoliv, och varför man nu skall bry sig om dessa är att det leder till ett samhälle som vi tycker är bra. Tar vi sverige så tillåter vi till vecka 18 ( i normalfall) där man kan diskutera om det är ett människoliv. Precis som man kan kalla folk som masturberar för mördare.
Eller folk som inte tar vara på sin fertilitet till fullo, tänk hur många liv jag hade kunnat skapat under dessa åren? Man kan resonera till absurdum.

Så mitt svar blir kortfattat att abortlagarna som sagt bör återspegla samhället och anpassas för att vi får vad vi tycker är det bästa av det hela. Vi skulle kunna ha abort lagligt tills innan förlossningen som i vissa länder, men jag tror inte detta blir bra. Likaså med att ha för hårda regler.

Sedan att kvinnan bär kroppen och bör få göra vad hon vill med sin kropp, så håller jag med så länge som man inte ser fostret som en enskild individ. Och när gör man det... Ja det bestämmer samhället.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Jag är för den ofödda invididens rätt till liv, är väl en av de få här på swec. Jag anser inte att man har rätt att döda levande mänskliga individer.

Fullt medhåll. Dock är jag ändå för abort av realpolitiska anledningar. Jag är helt enkelt osäker om abort strider mot mina grundvärderingar, så jag går här helt och hållet på magkänsla i den här frågan - att kunna göra en abort är också en frihet (i stilen rätt till liv), och jag vill inte neka den friheten mina vänner och bekanta.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk

För abort. Anser att det är individens rätt att bestämma över sin egna kropp

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk

Om någon annan på något sätt dödar ett foster mot moderns vilja, skall denna person då kunna straffas för mord av fostret? Misshandel av modern är ju självklart.
Jag tycker detta hör ihop med rätten till abort, antagligen ser man ett foster till en viss ålder som en individ med rättigheter eller så ser man inte den som det.

Detta gör frågeställningen för mig mer komplicerad. En person som medvetet dödar ett foster i vecka 18 för en kvinna, skall inte enligt mig smita undan med bara misshandel av kvinnan.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Hmm... Nä, det borde inte räknas som mord enligt mig. Iaf inte i den bemärkelse som när presidenten kör över husan med en ångvält.
Kanske kalla det för "fostermord"?

bild:the-silence-of-the-lambs-jodie-foster1.jpg

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AntraxXx
Hmm... Nä, det borde inte räknas som mord enligt mig. Iaf inte i den bemärkelse som när presidenten kör över husan med en ångvält.
Kanske kalla det för "fostermord"?

http://www.horrorphile.net/images/the-silence-of-the-lambs-jo...

Ja fostermord var inte dumt. Det blir då lite som med husdjur, ägaren av dessa har rätt att avliva den eller be någon annan göra det enligt svensk lag. Men ingen annan har rätt till det.
Där man då inte se till djurets rättigheter, utan att ägaren mister något. Detsamma med foster, man tänker inte på fostrets rättighet utan hur modern förlorar något.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ups, läste lite fel. Tolkade det som en snubbe som går fram och sparkar en gravid kvinna i magen...
Iaf, jag känner mer för en levande och tänkande papegoja än ett levande och ej tänkande foster (Foster har inga filosofiska fantasier i livmodern, eller?)
Tycker själv att det låter hemskt, men men... Det är vad jag känner.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThomasL

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AntraxXx
Det såklart. Eller fel hårfärg

För att? Vilka anledningar är ok? Spelar det någon roll för barnet? Vad blir konsekvenserna om man tillåter abort pga. fel kön/hårfärg? Vad blir konsekvenserna om man förbjuder det?

Anledningen till att jag frågar är för att era uttalanden låter som ogenomtänkt moraliserande. Så överbevisa mig genom att presentera en bra motivering.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Fullt medhåll. Dock är jag ändå för abort av realpolitiska anledningar. Jag är helt enkelt osäker om abort strider mot mina grundvärderingar, så jag går här helt och hållet på magkänsla i den här frågan - att kunna göra en abort är också en frihet (i stilen rätt till liv), och jag vill inte neka den friheten mina vänner och bekanta.

Jag skulle gärna se en lite djupare motivering här för med den du ger kan man motivera väldigt bisarra saker. Normalt kanske jag inte skulle kräva en bättre motivering men nu motiverar du faktiskt dödandet av en annan oskyldig människa (enligt din egen utsaga om jag tolkar ditt medhåll rätt) med rätt till frihet. Varför kan vi inte motivera "abort" av en 1-åring pga. samma frihetsprincip?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Mer för än emot.

Psionicist nämner "realpolitiska anledningar", dessa är så pass starka att de är skäl nog att vara för.

Emot av etiska skäl. Utan att ta hänsyn till omständigheter så tycker jag personligen att abort tyder på brist av ansvarstagande. Även en brist på respekt för 'liv'. Jag har svårt att acceptera hur man så enkelt kan särskilja ett foster från en fullvärdig människa.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
För att? Vilka anledningar är ok? Spelar det någon roll för barnet? Vad blir konsekvenserna om man tillåter abort pga. fel kön/hårfärg? Vad blir konsekvenserna om man förbjuder det?

Anledningen till att jag frågar är för att era uttalanden låter som ogenomtänkt moraliserande. Så överbevisa mig genom att presentera en bra motivering.

...Wut? Jag tycker bara att det är slöseri, såvida man inte donerar fostret till forskning.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Jag är för obligatorisk abort innan 23 veckan.

Permalänk
Medlem

Jag är för, av två skäl:

1) I början av graviditeten är det inte frågan om en tänkande varelse utan snarare om några hopklumpade celler som växer. Det kallas inte ens foster förrän efter vecka 10 (innan dess heter det embryo). Jag tycker inte man kan jämställa en tidig abort med mord. Något som håller på att utvecklas till en människa är inte nödvändigtvis en människa. Självklart blir det mer problematiskt ju längre graviditeten fortskrider, men jag har inte kompetens nog att avgöra om nuvarande regler (vecka 18) är rimliga eller inte. Utgår ifrån att de är det.

2) Alternativet till fri abort är illegal abort. Sådant förekom förr i världen (och än idag) och involverar ofta smala metallföremål, olika sorters gifter, medicinmän med tvivelaktiga kunskaper osv. Komplikationer efter misslyckade aborter är en av de vanligaste dödsorsakerna för unga kvinnor i vissa länder. Det är absolut ingenting jag vill veta av. Om abort är en svår fråga etiskt sett, så är den busenkel i praktiken.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Jag är för abort upp till ca 15 års ålder.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Tycker man skall införa någon slags "körkort" för att få lov och skaffa barn eller som man måste genomgå när man skaffat (ta något eller några prov). Finns så många dåliga föräldrar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Om någon annan på något sätt dödar ett foster mot moderns vilja, skall denna person då kunna straffas för mord av fostret? Misshandel av modern är ju självklart.
Jag tycker detta hör ihop med rätten till abort, antagligen ser man ett foster till en viss ålder som en individ med rättigheter eller så ser man inte den som det.

Detta gör frågeställningen för mig mer komplicerad. En person som medvetet dödar ett foster i vecka 18 för en kvinna, skall inte enligt mig smita undan med bara misshandel av kvinnan.

Givetvis bör en person inte kunna åka fast för "fostermord" - det hade varit att ge ett "universellt" värde till fostret, något som bara blir geggigt.

Däremot bör personen kunna straffas: för att döden av fostret innebär psykiska påfrestningar för ägaren av fostret.

Förövrigt är trådens frågeställning lite smådum. Frågan som bör ställas är givetvis "Är du för rätten till abort?", en fråga separat från "Är du för abort?".

Jag själv skulle helst se att mängden aborter minskar, varför jag inte riktigt kan se mig som "för abort": eftersom en abort väldigt ofta innebär psykiska problem och skadar modern (i varierande grad) så är det såklart att föredra att människor använder kondomer istället för aborter som främsta medel för att undvika barn. Jag stödjer däremot helhjärtat rätten till abort. Abort är att föredra framför ett oönskat barn, men preventivmedel är att föredra framför abort. Däremot betyder det såklart inte att jag stödjer konservativa grupper som ofta vädjar om att "minska abortantalen", något som oftast bara är en dåligt förklädd täckmantel för kristen galenskap.

En betydligt mer intressant diskussion (som varit uppe någon gång tidigare här, för något år eller två sedan?) är vart gränsen ska dras.
Då jag själv inte anser att foster har några "universella rättigheter" så anser jag att det är helt upp till föräldrarna. Ångrar föräldrarna sig i den åttonde månaden är det deras val om de ska föda barnet eller inte; inte statens. I de fall då föräldrarna är oense om fostret bör få utvecklas till ett barn eller inte så blir saker däremot betydligt krångligare.

Kortfattat så anser jag att det rimligaste är att den som håller i fostret slutligen är den som får bestämma, men de andra parterna måste ha en möjlighet att avbryta sitt engagemang till barnet (men då i rimlig tid, dvs. inget "Du, jag ångrar mig, jag vill inte ha barn!" från den som inte håller i fostret i åttonde månaden).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av klk
Tycker man skall införa någon slags "körkort" för att få lov och skaffa barn eller som man måste genomgå när man skaffat (ta något eller några prov). Finns så många dåliga föräldrar

Ajdå, stackars människor som socialen inte gillar...

Nej, det hade varit orimligt. Det är inte långt från ett "barnkörkort" tills det att 10% är permanent förbjudna att skaffa barn för att de har fel politiska åsikter/sexuella läggningar. Det börjar med att förbjuda nazister och pedofiler, sedan blir det hårdrockare och transvestiter... och sen går det utför. Usch.

Staten är inkapabel till att få en sådan oerhörd makt. Det hade varit omöjligt att införa ett "barnkörkort" utan att det slutar med att Mona Sahlin och Mohamed Omar är de som bestämmer vilka det är som ska få barn i Sverige.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!