Vart är alla PC spel med enormt snygg grafik?

Permalänk

definition. Istället för att bara skriva skitsnack kan du kanske komma med nått vettigt till tråden men det är tydligen för mycket begärt. Det är faktiskt så att konsolerna håller tillbaka datorerna elller du är en av dem som äger ett X360 och tror den är hur grym som helst bättre än en hyfsad dator? Så är inte fallet kan jag säga dig direkt.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antiblaxx
Hoppas pojken vet om att Crysis 2 kommer?

Fast det spelet har inte direkt bättre grafik, snarare sämre då de optimerar det momt konsollerna.
De skall däremot ha gjort det mer optimerat mot objekt och stadsmiljö som jag fattar det som enligt de bilder och filmer jag sett.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

2 st 5970 i CF slår lätt vilken konsoll som helst med hästlängder=)

Permalänk
Medlem

Själv undrar jag över det här med prestige med valet av konsol A, B eller C ska sluta spela någon roll, för om du köper en konsol av skäl som cool eller mupp-status bland dina vänner, tja då har du större problem än ditt val av konsol.

Själv är jag mest besviken över att tvspelsindustrin bär skulden över merparten av alla spel som görs är väldigt sällan riktigt innoativa eller så är de från Japan med androgyna transsexuella tevespelsgubbar med coola frisyrer eller att portningen till PC ett par månader senare är så usel att man spelar hellre äldre (fula?) men övrigt bra spel.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements:
Demon's Souls Remake // Bloodborne // Elden Ring // Elden Ring Nightreign // Dark Souls 3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition
Lite fanboyism i denna tråden
1. Berserk, skitsnack.
2. bfmv du är rolig du, inte mer att säga.

1. Faktum är att grafikprocessorn är en tidig upplaga av AMD HD 2000-serien (R600). Däremot är PS3 ännu sämre med något som motsvarar nVidias 7900-serie.

Sen har 360 en trekärnig PowerPC G5 på 3,2 GHz och PS3 Cell. Cell är här den klart starkare av de två om man parallelliserar programmet tilltäckligt!.

Så att PS3 skulle vara så hiskeligen mycket bättre än 360 är ju skitsnack men att 360 kör en förlaga till HD2900 är djupaste sanning.

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Samsung C49RG90 Gaming: FD Define C, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Router: DFRobot Router Carrier Board for R Pi CM4, CM4 8GB RAM+32GB eMMC, Raspbian 12 Bookworm Main server: Rasberry Pi 4 8 GB, 64 GB SD, Raspbian 12 Bookworm

Permalänk
Medlem

PS3 - RSX 'Reality Synthesizer' 300+ million transistors

GPU'n i HD 5870 har över 2miljarder transistorer och Fermi 3 miljarder.
Fermi är ju visserligen inte släppt ännu men bara för att statuera ett exempel.

Playstation 3 GPU "slightly less powerful than GeForce 7800"

http://www.theinquirer.net/inquirer/news/1015532/playstation-...

Sony staff were quoted in PlayStation Magazine saying that the "RSX shares a lot of inner workings with NVIDIA 7800 which is based on G70 architecture. Since the G70 is capable of carrying out 136 shader operations per clock cycle, the RSX was expected to feature the same number of parallel pixel and vertex shader pipelines as the G70, which contains 24 pixel and 8 vertex pipelines.

Som ett sidospår kan väl även nämnas att Fermi har 3 miljarder transistorer.
om någon tror att en konsoll från flera år bakåt äns kan komma i närheten av en hyfsad pc med ett av de senare grafikkorten då är det dags att vakna.

Visst, detta bevisar ju inget om spelen i sig men det är väl ganska lätt att ta fram flera titlar som ser extremt mycket bättre ut på pc än på någon av konsollerna. Dragon age origins som exempel och detta är ju inte äns något av de mest avancerade pc-spelen grafiskt sett.

Sedan att speltillverkarna i första hand tänker på att optimera till konsollerna är nog inte så konstigt. Man tjänar nog en hel del mer pengar på konsollspelsförsäljningen.

Resident som någon tog upp här gjordes ju först klart till xbox. Därifrån var det nog inte långt till en pc port.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk

hansfilipelo: Tack för din kommentar skönt att någon tror på en! Sen som du säger PS3 graffe är garanterat klenare än X360. Sen är X360 lättprogrammerad + att den kör DVD ( vilket fortfarande är standardformatet ) därför programmerar man på den och portar över till PC och PS3. Spel som är PS3 exklusiva som tex Uncharted 2 och Killzone 2 slår X360 spelen på fingrarna rent grafiskt tycker jag men det kan ha att göra med Blu Ray i PS3 man kan pressa in mer grafik på en skiva.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Medlem

asså förstår mig inte på TS ärligt talat.. liksom säg ett spel till ps3 som finns till pc some INTE är snyggare på pc? liksom det finns inte äns.. kolla på typ need for speed shift.. går att få det extremt mycket snyggare på pc än på ps3

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

bfmv_tobbe, en PS3 är inte alls så kraftfull som du säger. Dessutom skulle jag vilja påstå att det är konsolernas fel att grafiken på PC inte blivit bättre.

Anledningen till att PS3 spel och konsolspel i övrigt ser så bra ut är för att utvecklarna kan optimera spelet för just den hårdvaran. PC-spel måste ha stöd för tusentals olika hårdvarukonfigurationer och måste testas mer för buggar osv. Det betyder ju inte att PS3:an är "kraftfullare".

Det är sant dock att spelutvecklingen (på grafikfronten) har stått stilla de senaste åren. Orsaken är egentligen att spelutvecklarna tjänar mer pengar på att göra konsolspel. Men de är ju då bundna till en viss hårdvara. Alltså görs det mindre framsteg.

Kolla t.ex på "id Software" med deras Tech 5 engine och "Epic games" med deras Unreal engine. Båda dom utvecklarna har gått över mer och mer till konsol och därför blir ju deras spelmotorer begränsade till vad 360 och PS3 klarar. Det är jäkligt synd faktiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swedish Berserk
hansfilipelo: Tack för din kommentar skönt att någon tror på en! Sen som du säger PS3 graffe är garanterat klenare än X360. Sen är X360 lättprogrammerad + att den kör DVD ( vilket fortfarande är standardformatet ) därför programmerar man på den och portar över till PC och PS3. Spel som är PS3 exklusiva som tex Uncharted 2 och Killzone 2 slår X360 spelen på fingrarna rent grafiskt tycker jag men det kan ha att göra med Blu Ray i PS3 man kan pressa in mer grafik på en skiva.

Nej nej nej. Fel och åter fel.

En PS3 och en PC är två helt olika typer av maskiner och fungerar på olika sätt. En PS3s styrka ligger i CPUn och därför PS3 exklusiva titlar är optimerade för att fungera på en PS3.
Så när ett spel som kommer till alla konsolerna släpps så är det inte optimerat för någon utan ska funka på alla. Därför blir det bättre på 360 då den är mer lik en PC än en PS3, just för att dens styrka ligger på grafikkortet och inte CPUn.

Sedan spelar det ingen roll om spelet är på en blu-rayskiva eller 3.5" disketter. Dom flesta spelen är ändå omkring 2gb-4gb

Citat:

Ursprungligen inskrivet av norrby89
asså förstår mig inte på TS ärligt talat.. liksom säg ett spel till ps3 som finns till pc some INTE är snyggare på pc? liksom det finns inte äns.. kolla på typ need for speed shift.. går att få det extremt mycket snyggare på pc än på ps3

Se ovanstående och kolla in Colin McRae Dirt 2. Även om den funkar på alla maskinerna är den rätt bra optimerat för PS3 också.
Med liknande hårdvara till PC skulle det inte komma i närheten av PS3an.
Tvekar tom. på att din burk om du stängde av CF skulle klara av att köra Dirt 2 lika snyggt och smidigt som en PS3, och det är jävligt stor skillnad mellan ett 4850 och ett 7800gt.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Sedan spelar det ingen roll om spelet är på en blu-rayskiva eller 3.5" disketter. Dom flesta spelen är ändå omkring 2gb-4gb

Spelet Rage kommer maxa en bluray-skiva. På xbox360 kommer det bli 2-3 DVDs och då har dom bantat ner en del saker. Så visst spelar det roll

Rage Held Back By Xbox 360's Limits
John Carmack on PS3

Inte för att jag hatar konsoler men det är synd att alla versioner/portar av spelet ska bli lidande. Iochförsig är det ju spelutvecklarna som är lata och gör bara en version som ska passa på alla plattformar. Och då får man leva med alla plattformars svagheter även om man inte ens äger dom eller vill ha nåt med dom att göra.

Permalänk
Medlem

Det har faktiskt inte kommit något som slagit Crysis än, så jag håller med om att det är dags för nästa chockerande snygga spel. Och Crysis 2 lär inte vara direkt banbrytande eftersom det kommer till konsol också.

Stordbudgetspelen släpps ju till konsol och kan bli riktigt snygga. men utvecklarna begränsar sig till vad den hårdvaran klarar av för att sedan eventuellt porta till pc.

Killzone 2 är ett snyggt spel. Det renderas i rätt låg upplösning och har inte särskillt många dynamiska skuggor samtidigt och texturerna är lågupplösta i jämförelse med pc-spel som Crysis. Man använder många "fakeeffekter" och plattar till så mycket det går av bakgrunderna för att ge en storskalig men prestandasnål effekt. Träden bakom muren är bara 2d sprites etc.

Man använder inte mer polys än man behöver. Man lägger till lite blur, blend och fokuseffekter. Tillkommer gör fantastiskt design och riktigt snygga färgtoner. Voila! Helheten blir jättesnygg.

Nu! Tänk er om Killzone 2 optimerades för pc. 100% Dynamiska ljuskällor, även "solen" är dynamisk. Texturerna kunde hålla ruggigt hög upplösning, likas så skuggupplösningen, och alla reflektioner kunde vara "real-deal" i vattenpölar (inte raytracing riktigt än dock...)

Allt kunde matas ut i native full HD med alla möjligt kantutjämningar och bildbehandlingar.

Conclusion: Glömde min poäng ^^. Men Killzone 2 bra som det är. Det jag är mer nyfiken på nu är: Vad kan man INTE göra på dagens konsoler som man kan göra på PC? Spelmässigt? För inte så länge sedan var det ju omöjligt att göra ett 3d-GTA, men tekniken gjorde det möjligt.

Visa signatur

åhoj

Permalänk

Har inte orkat läsa igenom hela tråden men lägger ändå in mitt lilla bidrag.

PS3 Bättre än Bästa PC:n!? HAHAHAHH! XD

Spelutvecklarna kanske inte satsar allt på grafik heller. Du nämnde Crysis, Men seriöst hur många kan lira det på högsta (när vi ändå snackar grafik) och helt lagg fritt. Inte så många skulle jag tro. Eller självklart dom som har det senaste vilket inte hör till majoriteten.

Scenario

Dom gör ett spel som har mycket bättre grafik än Crysis. De flesta blir "YAAAYYY" speciellt du. Hur många kommer köpa det? endast harcore datoranvändarna antagligen inte de andra "vanliga" som köper en färdig datorn till sin son på typ elgiganten och sen låter den vara i flera års tid. Alltså förlorar dom en massa på det.

Bättre då att skaffa en bra och tilltalande story och grafik som passar alla.
Personligen så tycker jag att spel som Farcry 2 samt Bad Company 2 är väldigt snygga spel och tycker faktiskt att de ser snyggare ut an Crysis i vissa lägen (fast självklart inte.)

Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Medlem

För konsoler är det så att då de kommit ut så fryses hårdvaruutvecklingen i 5-6 år eller var de nu tar mellan generationer.
För PC är så inte fallet så hårdvarumässigt utklassar en PC dessa väldigt snabbt , det missar många o en del konsolkramare tycker det är en oärlig jämförelse att jämföra årets pc med en konsol som kom ut för flera år sedan men så är det i PC's natur.

Förut gjorde det inte så mycket för då kunde tillverkarna specifikt optimera till konsolen och maxa ut hårdvaran.
Numera i dagens generation så är speltillverkarna snåla och multiportar vilket egentligen innebär att den svagaste hårdvaran styr spelet , sen är det bara upp till tillverkarna om de ORKAR optimera per hårdvara för o utnyttja de resurser som finns , då särskilt på PC där spannet ökar per år.

Jag tycker mig se en trend i att allt färre spel blir konsolspecifika vilket innebär att maskinen sällan maxas och vinsten att ha en sån minskar.
Allt mer lir multiportas vilket innebär att ingen av de spelmaskiner som finns utnyttjas till fullo , alla förlorar på detta.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem

Successful troll is successful, I guess.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elmoth
En dator är alltid mykcet starkare än konsol! En av orsakerna till att grafikutvecklingen stannat av än aning tror jag är p.g.a konsolerna!
Eftersom dom inte är lika starka som PC så måste spelen göras så konsolerna orkar dra dem oxå eftersom många spel är till alla plattformar, visst är dom lite snyggare på PC men ändå!

Detta betyder inte att jag hellre spelar på PC än på Konsol!

Concur

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Medlem

*facepalm*

Min datorn skulle kunna kasta din PS3 i vattnet.
Ni som tror att PS3 skulle kunna utmana en PC i just grafik och FPS är ju helt ifrån vettet.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte bara säga två saker. Man kan inte ladda ner porr på sin PS3 och att man inte behöver radbryta efter varje mening, tack.

Visa signatur

Primär - C2D T6500 :: 4GB :: Mobility 4570.
Sekundär - AMD64x2 6000+ :: 2GB :: 8800GT 1GB

Permalänk
Medlem

Jag förstår vad trådskaparen menar men han eller hon bör uttrycka sig mindre kraftfullt. En Pc är på alla sätt och vis en kraftfullare maskin än nuvarande konsoler. Den grafiska utvecklingen är inte lika rak som den brukade och det är tack vare konsolerna som finns på marknaden.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Dirt 2 tycker jag har riktigt fin grafik. Jag spelar det på 24" @ 1920x1200 och bara njuter av hur fint allt är

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sysse S
Jag tänkte bara säga två saker. Man kan inte ladda ner porr på sin PS3 och att man inte behöver radbryta efter varje mening, tack.

Spelar ingen roll eftersom TS vill se animerade tjejer med bröst i spel!

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=9...

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk

Ha ha ha...detta har ju inte alls spårat ut.

Så länge som man inte kan köra ett FPS på en konsol med tangentbord och mus, så är det kört för min del. Går ju hundra gånger snabbare med rätt verktyg.

Och nej.....säg inte att övning ger färdighet!

Permalänk
Hedersmedlem

Hahaha, tycker synd om killen. Måste ha det ganska magert (antagligen för ung ändå iofs)...

Permalänk
Medlem

Trolltråd! Killen skapar 100 trådar om samma saker...

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Avstängd

Re: Vart är alla PC spel med enormt snygg grafik?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bfmv_tobbe
Hej.

det är såhära att jag funderat på en sak.
Var är alla spel me bra grafik så man storknar?

Jag såg lite gameplay trailer på youtube på något spel jag bara WOW vilken graffe.

Men det var såklart till PS3.
varför kan det inte komma spel som ser mer verkliga ut.
Left 4 dead 2 ingen vidare grafik igentligen.
Crysis bästa grafiken fortfarande sen 2007, vad är hänt med spelutvecklingen?
det brukar gå i en rasande fart.
2007 -2008 - 2009 nu är det 2010 och finns kanske något spel me lite bättre grafik än crysis, men på så många år borde det väl komma ännu bättre tycker jag.

Jag är lite besviken på PC spelen.
Nog för ett PS3 klarar mer än en dator gör.
Som Uncharted 2 det är för krävande för den bästa datorn har jag hört.
Om det skulle komma till PC alltså ,men det finns till PS3 bara för det e så himla krävande.
Jag tycker Tomb Raider Underworld är verkligen snygg grafik också.
men har inte spelat så jätte många spel men sätt trailers.
Sen Utveckligen för Gta San Andreas till GTA IV (applåder)
Det är riktigt stor skillnad. så där finns en del spel att göra tummen upp för.
Men alldels för många tummen ner:(

Är det någon som håller med eller någon som inte gör de.Skriv vad ni vill om det här i denna tråden.:up:

Ehh? vet du vf Crysis inte kom till konsol? för att en konsol (PS3) klarar inte ens av Crysis på medium =/

Trailers ska man aldrig gå efter. då dom förrenderar oftast spelen så att spelen ser bättre ut..

En PC _ÄR_ kraftfullare än vad en PS3'a nånsin kommer att bli...Testa att fläska på med _HELA_ 4xAA med ett PS3 så ser du att dom 60FPS går snabbt ner till 20FPS tror inte ens ett PS3'a har AA eller AF i sina spel?

Dom har väl redan bevisat flera gånger att en PC har snyggare grafik än konsolerna? Dom jämför och man skäms nästan att se så fula spelen är på konsolerna jämfört med PC spelen som har 8xAA+16AF *Mums*

http://www.geeks3d.com/20081222/graphics-comparison-pc-vs-xbo...

Bara kolla å se själv hur kassa texturer konsollerna har om man jämför med PC

Seriöst se bara på GTA IV man ser ju knappt 10meter framför sig på konsol variationen medans på PC ser man alla på flera '1000m' framåt

PC

Xbox 360

Ps3

Se å jämför

PC smiskar konsol som ingenting!

Sen att trailersna ser bra ut på konsoler är att dom gör alltid film sekvenser som trailer, sen när man köper spelet bara WTF? så fult var det inte på trailern.

Se bara på det spelet ''Resistance: Fall of Man'' den första trailern dom släppte för spelet som dom sa var 'ingame' men det var samma grafikmotor som DOW använde i sina filmsekvenser xD så epic Fail av PS3 å deras hypande! samma sak om 360 dom visar aldrig ingame på E3 galan endast filmsekvenser som redan är förrenderade...

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk

Hahahaha Konsol bättre än Pc! Roligaste jag hört på länge, skiiiiiiiiiiiiiitsnack!

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q8200 2,33GHz | Corsair TWIN2X PC6400 DDR2 4GB | XFX GeForce GTX 285 648M 1GB | Corsair Powersupply 550W Black

Permalänk
Avstängd

Trolltråd

kontaktar moderator för att låsa.....

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Det är ju såhär oxå att det har blivit brist på exklusiva titlar. De flesta spel som kommer ut nu är både för PC, PS3, Xbox 360 och t.om PSP.

Exempel på exklusiva titlar:

Gears of War series - Xbox 360(portades dock till pc senare)

Killzone 2 - PS3

Crysis - PC

Permalänk

varför säljs massa olika konsoller om PC är såååå mkt bättre??
Fördelen med ps3 är att det finns mindre buggar där och det laggar inte.
även om man har de bästa grafikkortet. kommer det kunna lagga nångång,för en dator orkar inte arbeta ett spel i timmar ,helt laggfrit.
även om man kanske inte märker lagget så finns det där.

Konsoller som Ps3 och Xbox360 är anpassat för spel.
PC är anpassat för mkt annat och spel.

det är bara alla dessa datanördar som inte vill erkänna att PS3 slår ut både XBOX och PC.
och några futtiga bilder är inte bevis nog.
Men självklart så ska man köra ps3 på HD tv, det är en enorm skillnad jemfört med inte HD.

PS3 är utsett till världens bästa spelkonsoll.
och har den bästa grafiken.
Varför släpps inte uncharted och såna assnygga spel till PC,om nu datorn äger ut PS3 och Xbox360??

Att starta sånhär tråd medför bara massa bråk om vad som är bäst:S
ingen kommer komma överns om vad som är bäst.
jag håller mig till datorn för jag har intresse av det.

tråde var till för att jag ville veta varför det inte finns så jätte snygg grafik på dator spelen.
Inte PC VS PS3 och Xbox360.

Visa signatur

[B] OS: Windows 7 Ultimate 64 Bitars l HP Pavilion DV6-2165eo.