Tyst dator - ultimata lösningen

Permalänk
Medlem

Tyst dator - ultimata lösningen

Hej!

Har nu ett antal nätter i rad suttit som fastklistrad framför datorn och irrat runt på SWECL. Som rubriken antyder så er jag ute efter en tyst dator. Nå ja, i mitt fall skulle jag säga 'ultra tyst' dator. Tyst dator alltså.

Jag håller på att sätta ihop en ny dator. Det finns endast 2 variabler som jag absolut måste ha med. Nämligen:

- i7 som processor
- Dödstyst resultat

Allt annat är förhandlingsbart.

Jag lägger gärna extra peng på en bra låda, 1000, 2000 eller 3000. Det viktigaste är att få den VERKLIGEN tyst. Helst mini/midi utförande, men om den blir bättre med Tower för temperaturens skull - då kan jag tänka mig ett sådant.

Har inte byggt en dator på ett bra tag men jag vill undvika att välja en låda som har ventilationshåll på översidan. Det gör mig vettskrämd att en del (o)ljud kommer att läcka där.

Vidare så har jag tänkt att använda någon (halv)passiv CPU kylning i stil med Scythe Ninja II Rev.B eller Scythe Orochi Rev.B. En SSD samt en 'vanlig' på typ 500GB också. Inget kraftfullt grafikkort utan endast ett som har stöd för dubbla skärmar.

Resultatet blir inte bättre än summan av ingredienserna men jag tror dock att lådan kan spela avgörande roll. Givetvis så byter jag gärna ut lådans medföljande fläktar till typ Zalman eller Noctuas etc.

Apropå lådan, det som ser ut bra i mina ögon är att ingångsöppningen för luft ska finnas på lådans botten - helst inte någon på framsidan om så möjligt.

Btw, om det finns någon som har noggrant följt SWECL tester på chassin - går det kanske att säga vilket har visat bäst resultat i förhållande till temperaturutvecklingen?

Hoppas folk kan ge mig lite inputs här så att jag så fort som möjligt kan beställa och bygga klart maskinen

Tack på förhand!

Permalänk

Om du inte ska överklocka och inte ha prestandagrafik så lär passiv vattenkylning funka, och ett passivt nätagg till det. Egenbygge eller zalman reserator 2.. Då behöver du inget stort chassi men radiatorn måste ju bli extern å andra sidan.. tyst blir det garanterat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whippoorwill
Om du inte ska överklocka och inte ha prestandagrafik så lär passiv vattenkylning funka, och ett passivt nätagg till det. Egenbygge eller zalman reserator 2.. Då behöver du inget stort chassi men radiatorn måste ju bli extern å andra sidan.. tyst blir det garanterat.

Hej och tack för ditt svar.
Nej jag tänker inte överklocka eller liknande. Blir det då inte enklare för mig att köpa t.ex. Zalman LQ1000 Z-Machine Hybrid Liquid eller Zalman GT900 Z-Machine? Känns iof som en aning overkill...

Eller har du något annat förslag på någon lösning?

Permalänk
Medlem

Bara en liten tanke angående hål i toppen på ett chassi. Om man bara har passivt kylda komponenter borde väl varmluften fara ut genom toppenhålet och kalluft sugas in genom bottenhålet så det blir som ett självdrag. Ungefär som en skorsten.
Nu blir väl självdraget kanske inte så stort men det var bara en tanke.

Permalänk
Medlem

Om man inte överklockar eller har high end grafikkort bör man klara sig på någon eller några riktigt långsamma fläktar och passivt kylt grafikkort.

Funderar på vilket sätt som är effektivast att hålla ljudnivån nere, maximal dämpning eller helt enkelt maximal ventilation och undvika allt som låter.
Frågan är om det inte blir tystare att ta ett välventilerat chassi och köra 1-2 fläktar på 500 rpm och en tyst mekanisk disk och utnyttja den lilla naturliga konvektion man får.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Creedo
Bara en liten tanke angående hål i toppen på ett chassi. Om man bara har passivt kylda komponenter borde väl varmluften fara ut genom toppenhålet och kalluft sugas in genom bottenhålet så det blir som ett självdrag. Ungefär som en skorsten.
Nu blir väl självdraget kanske inte så stort men det var bara en tanke.

Ditt resonemang låter helt vettigt i mina öron. Frågan där är om mängden kalluft som automatiskt skulle sugas in räcker till för att kyla ned grejerna?

Varför jag är nojig inför öppningar som placeras i toppdelen är nämligen pga. ev. ljud som chassit kan(!) spilla ut helt u onödan på detta sätt. Detta är enda skälet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Om man inte överklockar eller har high end grafikkort bör man klara sig på någon eller några riktigt långsamma fläktar och passivt kylt grafikkort.

Funderar på vilket sätt som är effektivast att hålla ljudnivån nere, maximal dämpning eller helt enkelt maximal ventilation och undvika allt som låter.
Frågan är om det inte blir tystare att ta ett välventilerat chassi och köra 1-2 fläktar på 500 rpm och en tyst mekanisk disk och utnyttja den lilla naturliga konvektion man får.

Jag kommer absolut att välja 'tysta' komponenter så där bör den del av ditt resonemang gå i lås. Någonstans måste jag börja med bygget. Det lutar åt att jag ska börja med ett väldämpat chassi, i7, passiv CPU kylare, SSD + mekaniskt HD samt ett passivt kylt grafikkort.

Så det enda som kan låta är egentligen - chassits och ev. nätdelens fläktar.

Två frågor:

1. Rent teoretiskt, blir ett större chassi lättare att kyla ned med samma komponenter till skillnad från ett mini/midi? Det krävs väl mera luft för att få runt ventilationen och det bör i sin tur betyda att fläktarna måste arbeta på högre varv?

2. Jag tror att jag läste någonstans att det är bättre att ta nätdel med högre watt tal. Detta för att den kan då tåla mera innan dess fläktar börjar snurra. Men då är frågan om dem inte per automatik i idle alstrar mera värme?!

?

Permalänk

Att få en dator helt tyst kan va lite knepigt. Jag är själv lite besatt av att det ska vara så tyst som möjligt. En sak jag kan rekommendera att inte gå på i första hand är att "ljuddämpning" skulle vara någon magisk lösning, det är det inte.

Det som huvudsakligen gör det är att minimera antalet rörliga delar och välja tysta sådana. Silentpcreview.com är en bra sida för likatänkande. Chassit ska vara väl ventilerat men samtidigt ha så få öppningar som möjligt. P18x serien är bra från Antec bland annat. Personligen så tycker jag att Noctua fläktar är överskattade och skulle välja nexus, det sägs även på tidigare nämnd sida.

Om du inte har ssd diskar så skulle jag minimera antalet diskar du har i datorn och hänga upp dem i vaggor. Jag skulle även undervolta i920 och underklocka det som du inte är i behov av att köra i full fart.

Såg att du hade skrivit vad du hade för delar
Som sagt få men välplacerade fläktar som kör på 7volt och ett välventilerat men robust chassi är "the way to go".

Lycka till!

Permalänk

Vill bara säga det om nätdelen också... Man bör välja ett som har en maxkapacitet på ungefär det dubbla mot vad datorn drar när du normalt använder den. Effektivitetskurvan brukar vara högst där. Ett hett tips är verkligen att kolla silentpcreview.com där finns verkligen artiklar om det mesta du kan tänka dig om tysta datorer plus att de har rankat många produkter utifrån ljudnivå!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dottis
Jag kommer absolut att välja 'tysta' komponenter så där bör den del av ditt resonemang gå i lås. Någonstans måste jag börja med bygget. Det lutar åt att jag ska börja med ett väldämpat chassi, i7, passiv CPU kylare, SSD + mekaniskt HD samt ett passivt kylt grafikkort.

Så det enda som kan låta är egentligen - chassits och ev. nätdelens fläktar.

Två frågor:

1. Rent teoretiskt, blir ett större chassi lättare att kyla ned med samma komponenter till skillnad från ett mini/midi? Det krävs väl mera luft för att få runt ventilationen och det bör i sin tur betyda att fläktarna måste arbeta på högre varv?

2. Jag tror att jag läste någonstans att det är bättre att ta nätdel med högre watt tal. Detta för att den kan då tåla mera innan dess fläktar börjar snurra. Men då är frågan om dem inte per automatik i idle alstrar mera värme?!

?

Skaffa tysta och bra fläktar, en ~400-500 rpm fläkt på prollekylarn kommer inte öka ljudnivån direkt och kan rädda dina temps rätt rejält. Kör själv en Scythe Mugen 2 med en 500 rpm'are på, det räddade tempsen några grader även om det inte behövdes egentligen så låter det inte mer.

1. Bitvis, du får mer plats för luftflöde, dämpning och vettig kylning med ett lite större chassi.

2. Stämmer bra, överdimensionera inte agget bara, och ja, ofta alstrar överdrivet kraftiga agg mer lite värme i idle och load än 'korrekt' dimensionerade agg för en dator. Det sagt, åter igen, köp ett väl dimensionerat nätagg som är tyst.

Vad ska du ha i datorn? Ska du ha kraftfull grafik?
Ska du ha en i7 860 som är svalare och mer aggro turbo eller ska du ha en fullfjädrad 920 med trichannel?

Förslag på nätagg:
Nexus NX-5000
Enermax Modu82+
Antec CP-850 (passar bl a P183)

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Jag och säkert många fler på detta forum kan varmt rekommendera Fractal Design Define R2, den har många ljuddämpande egenskaper. Den har även många fläktplatser men dom är täkta av bitumen-plattor när dom inte används.

I standard utförande får man en inblås fläkt i fronten och en utblås fläkt baktill. Båda är mycket tysta. Du kan också placera om dom om du vill. T.ex. ta fläkten fram och sätta i botten och ha insuget där. Ibland får man experimentera sig fram till det tystaste resultatet.

När det gäller Nätaggregat finns det många tysta på marknaden men det finns också dom som inte ger ifrån sig något ljud alls t.ex. SILVERSTONE NOISELESS. Dock gäller samma sak med alla passivt kylda produkter att dom blir mer beroende av ett bra luftflöde.

Hårddiskar är enkelt, en SSD och en 5000-varvare som lagring, tystare blir det inte.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte mycket om kylning och luftströmning så ta mina resonemang med en nypa salt.
Men jag tycker att ett lite mindre chassi med stora fläktar borde vara lättare att kyla då det borde gå snabbtare att få ut all luft ur chassit och ersätta den med ny svalare luft, en högre omsättning av luften. Nackdelen borde väl vara att det blir mer turbulens pga. det är trängre och inte samma fina luftgenomströmning.
Men som sagt vad vet jag...

Permalänk
Medlem

Rent teoretiskt spelar inte chassits storlek någon roll, men det är ju lättare att få vettig ventilation i ett lite större chassi, mindre skrot i vägen och bättre plats för stora långsam och tysta fläktar.

Hur mycket värme som alstras i ett nätaggregat beror på verkningsgraden och effekten som datorn behöver, så ett kraftigare nätaggregat är inte nödvändigtvis tystare, däremot så är det ju mycket möjligt att ett kraftigare nätaggregat har effektivare, mer påkostad, kylning och inte bara snabbare fläkt och därför blir tystare, men hur det faktiskt är beror på modell och tillverkare.
Däremot så rent generellt så har kraftiga nätaggregat sämre verkningsgrad än de med lägre max effekt vid låga effektuttag, du får nog surfa lite recensioner för att hitta något som passar.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk

Själv skulle jag nog satsa på en schyte orochi.

Fanns någon här någonstans på forumet som testade att köra passivt med den och lyckades.

Om du sen bara ordnar så att nätagget skapar en sval liten bris ut där så borde det räcka med enbart nätaggsfläkten.

Eventuellt kan du väl ta en fläkt till insug och styra så den går igång när processorn går över en viss temperatur.

Chassiet i sig spelar inte så jättestor roll när det gäller tyst dator, men alla delar och övrigt gör.

Iom att du vill ha datorn så tyst som möjligt så kanske du skulle köpa någon ljuddämpning till hårddisken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Vad ska du ha i datorn? Ska du ha kraftfull grafik?
Ska du ha en i7 860 som är svalare och mer aggro turbo eller ska du ha en fullfjädrad 920 med trichannel?

Jag ska inte ha den till tunga grafikprylar utan till musikproduktion.

Har forskat lite gällande i7 och jag kommer att välja i7 860 eftersom den går på endast 95W dvs. 35W mindre än i7 920. Tror det är viktigt i sammanhanget. Dessutom so utklassar i7 860 i flera avseenden i7 920.

Permalänk

Jag vill förtydliga vad flera andra redan varit inne på. Jag tror inte du ska satsa på för många passiva komponenter, det kräver mer av de fläktar som finns.

Min tanke är att det är bättre att köra flera fläktar på lågvarv, än få fläktar på högvarv.

Passivt grafikkort låter vettigt, men jag tror du ska köra med en lågvarvare på processorkylaren.

Köp ett chassi som har plats för 140 mm fläktar, fractalchassit som många pratar om (och som jag använder) har 1 st 140mm plats i botten och 2 st i toppen.

Ett konkret förslag: Utgå från Fractral design Define R2. Jag skulle köpa två 140 mm fläktar (utöver de två 120 mm som ingår) med följande placering:
120 mm i fronten som inblås
140 mm i botten som inblås
120 mm bak som utblås
140 mm i toppen som utblås

Sedan kan du använda den medföljande fläktkontrollern för att tillfredsställa dina känsliga öron

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem

Jag håller med Radix_Lectis här.
Har själv varit galen i att ha en tyst dator och aldrig kommit ända fram.
Dämpat chassi, gummiupphängda hårddiskar, 7 volt 120mm fläktar, passivt grafikkort, Corsair nätagg.
Vill du ha en helt tyst dator kommer du inte heller bli nöjd, helt enkelt för att du har för varma komponenter. Även om du väljer passiva komponenter kräver ju även dem ett luftflöde runt om sig för att bli kylda.
En core i7 och mekanisk hårddisk kommer aldrig bli helt tyst oavsett vad du gör.

Vill du ha ett helt tyst system så måste du ha ett strömsnålt alternativ, tex nya 32nm Core i5/i3 kombinerat med SSD och ett passivt kylt chassi tex mcubed hfx.
Grafikkort som pallar att spela tunga spel på är bara att glömma i en helt passiv lösning. Maximalt nvidia 9300 som iaf klarar att koda av HD film.
Nätagg på 150watt från pico-psu, sen är du i mål.

För mig blev det enkelt, bara att inse att en dator som fyller mina krav på hastighet tyvärr får låta lite grand. Så jag kör vidare med min i7 920, 9400gt passivt grafikkort och 7volt nexus fläktar. Inte helt tyst men ändå helt ok. Fractal Design chassiet som någon nämnde är en helt ok start för en "kompromiss" lösning.

Permalänk
Medlem

Om du bara ska ha den till musikproduktion kan man inte köpa ett moderkort med inbyggd grafik?
Det blir ju en sak mindre att kyla och mindre komponenter i lådan som stör luftfödet.

Permalänk
Medlem

Inbyggd grafik-klarar väll oftast bara av 1 skärm, han ska ha två.
Skaffa en cpukylare med lite glesare mellan flänsarna, och kör en lågvarvsfläkt som fixar lite cirkulation av luften runt processorn.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZyntaX
Nätagg på 150watt från pico-psu, sen är du i mål.
[/B]

Va??

Permalänk
Medlem

Kör på.

"Dämpat chassi, gummiupphängda hårddiskar, 7 volt 120mm fläktar, passivt grafikkort, Corsair nätagg."

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fjo1
Kör på.

"Dämpat chassi, gummiupphängda hårddiskar, 7 volt 120mm fläktar, passivt grafikkort, Corsair nätagg."

Antec Solo.

Permalänk
Medlem

SilverStone Fortress FT02 sedan mixtra fläktar så kan du ett väldigt tyst dator

Permalänk

Jag har två burkar som jag har strävat efter att få helt tysta.
Den ena som är surfburk satsade jag på strömsnålhet, en 45 watts propp och snål moderkaka med integrerat graffa som ändå klarar HD-film (men inte dubbla skärmar). Jag kostade på ett passivt nätagg från silverstone.
Det är inget prestandamonster på något sätt. Det kyls med tre lågvarviga noctua 120 mm. dvs jag kör med en chassifläkt även på proppen, plus en vid insug och en vid utblås i chassit och har jag sänkt varvet så långt det går. Den burken hörs inte dagtid men kvällstid när det är tyst i omgivningen så hörs ett lågt sus. Chassit är då lågbudget utan ljuddämpning. Det är möjligt att jag skulle klara mig med bara en eller två fläktar.

Den andra är min spelburk som snart ska bytas ut mot nåt nyare.
Den är ursprungligen inte alls strömsnål och därför genererar den en hel del värme även om jag inte överklockar eller så. Det är en core2duo och ett överklockat 8800 GTX. Här har jag precis köpt en beggad Zalman Reserator 2 som alltså är en vattenkylningslösning med extern passiv radiator med inbyggd pump. Det sägs alltid här och på andra forum attt färdiga vattenkylningskit har sämre prestanda än om man bygger själv och det stämmer säkert för hardcore overclockers men det jag har räcker gott och väl för både propp och överklockat nvidiakort utan att temperaturen ligger särskilt högt, och det är alltså helt utan fläkt.
Bortsett från att jag måste byta ut nätagget som är lågbudget och låter så är prestandaburken faktiskt betydligt tystare än surfburken numera. Möjligen är det rent decibelmässigt jämförbart mellan surfburkens fläktar och pumpens låga brummande men det senare upplevs mycket mer diskret. Så pass att jag måste sätta örat nära radiatorn och lyssna koncentrerat för att höra brummet och det är mer angenämt än fläktsuset.

Sammanfattning av mina erfarenheter är att lågt pumpbrum upplevs tystare än även lågvarvigt fläktsus. Jag ska dock se hur mycket det påverkar med chassidämpning i surfburken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fjo1
Kör på.

"Dämpat chassi, gummiupphängda hårddiskar, 7 volt 120mm fläktar, passivt grafikkort, Corsair nätagg."

Precis det jag kör på, fläktar från Noctua, grafikkortskylare från AC, processorkylare från Noctua.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExoCranial
Va??

tips: www.google.se

välgörenhets upplysning: passivt dc-dc nätaggregat med hög effektivitet. dvs tyst, svalt och energieffektivt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mackansson
Jag vill förtydliga vad flera andra redan varit inne på. Jag tror inte du ska satsa på för många passiva komponenter, det kräver mer av de fläktar som finns.

Min tanke är att det är bättre att köra flera fläktar på lågvarv, än få fläktar på högvarv.

Passivt grafikkort låter vettigt, men jag tror du ska köra med en lågvarvare på processorkylaren.

Köp ett chassi som har plats för 140 mm fläktar, fractalchassit som många pratar om (och som jag använder) har 1 st 140mm plats i botten och 2 st i toppen.

Ett konkret förslag: Utgå från Fractral design Define R2. Jag skulle köpa två 140 mm fläktar (utöver de två 120 mm som ingår) med följande placering:
120 mm i fronten som inblås
140 mm i botten som inblås
120 mm bak som utblås
140 mm i toppen som utblås

Sedan kan du använda den medföljande fläktkontrollern för att tillfredsställa dina känsliga öron

Jag håller med till punkt och pricka - tills du började speca alla fläktar

Jag har för mig att min låda bör ha max(!) 2 fläktar:

- En för insug, och den ska helt sitta på lådans botten - INTE på framsidan;
- En på baksidan, helst längst upp för att effektivt kunna transportera bort varmluften.

Teoretiskt så bör väl detta räcka om jag kör någon gigantiskt CPU kylare med också?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZyntaX
Fractal Design chassiet som någon nämnde är en helt ok start för en "kompromiss" lösning.

Ge mig en hint om jag inte skulle nöjas med som du säger ovan 'en "kompromiss" lösning'. Vilket chassi skulle du rekommendera i så fall?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocke92
ISkaffa en cpukylare med lite glesare mellan flänsarna, och kör en lågvarvsfläkt som fixar lite cirkulation av luften runt processorn.

Detta är exakt min plan
CPU kylaren för gärna vara robust typ Ninja Schyte eller liknande.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dottis
Jag håller med till punkt och pricka - tills du började speca alla fläktar

Jag har för mig att min låda bör ha max(!) 2 fläktar:

- En för insug, och den ska helt sitta på lådans botten - INTE på framsidan;
- En på baksidan, helst längst upp för att effektivt kunna transportera bort varmluften.

Teoretiskt så bör väl detta räcka om jag kör någon gigantiskt CPU kylare med också?

Mest jag som är snål som vill använda 120mm-fläktarna som följer med chassit

Hittade ett intressant test som visar att det är bättre att ha två fläktar på låga varv istället för en fläkt på högt varv:
http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=19297

3dB-regeln stämmer inte med så tysta fläktar som vi pratar om eftersom bakgrundsljudet blir signifikant.

Med andra ord tror jag att mina 4 fläktar kan ge samma luftflöde som dina två, men vid lägre ljudnivå.

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor