Ipad – Apples nya surfplatta

Permalänk
Medlem

jag tycker den är fett soft. Skulle köpa en netbook att ha för att se på film och surfa på när jag reser. Men detta är ju mkt bättre. Relativt billig också, ska köpa den i USA isf, runt 4k för 32gig är givet

Permalänk
Medlem

Kan inte riktigt se vad man skulle ha den till. Vill man ha en portabel dator så är det väl smartare o köpa en Macbook AIR om man nu vill ha Apple. Vill man kunna surfa lite, kolla Facebook, tidtabellen för spårvagn/bussar, använda GPS o annat så duger det ju med en iPhone. Skulle möjligen vara för att den är billigare än både Macbook AIR och iPhone i så fall. Tror ärligt talat inte att det blir någon enorm försäljningssucce även om de troligen kommer tjäna pengar på den.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Om någon gör antingen en schysst app som gör att man kan styra HTPC:n alternativt ännu bättre kan se bilden som är på HTPC:n och styra den, då är den ett givet köp.

Visa signatur

Intel i7 2600K 4,2ghz, GTX 460 1GB SLI, 120GB SSD Intel 320, Asus P8P67-M PRO, 8GB ram, ANTEC TP 750W, Fractal Design R3, Noctua NH-U12P, 226BW Samsung 22' ,Win 7 64bit.

Permalänk
Medlem

Fel på rubriken
Man skriver inte iPod inte Ipad.

Denna produkt kommer nog floppa rätt hårt i Sverige, men i USA lär den iaf gå bättre än MB air gjort Dock ingen succé som iPhone.. Men Apple kommer dra in mer pengar via iTunes´s nu tre butiker pga det låga priset på enheten..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Ja, det är väl som ryggstöd den gör sig bäst, iofs så man kan ha den som tvättbräda också eller slå ihjäl torsk med när man är ute och pilkar.

Bäst gör den sig som dator då den används dagligen till jobbet där en massa MacBook Pro-datorer inbringar pengar till företaget i katalogproduktion. Som bra tvättbräda skulle den behöva vara lite mer ojämn. Torsken får gärna leva vidare –_men det stämmer nog att det är en bärbar dator som är relativt lätt att döda torsk med. Den är ju av gedigen konstruktion till skillnad från de flesta andra bärbara där ute.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av star-affinity
Grattis!
Jag kan göra mer med min MacBook Pro och den funkar även som ett ryggstöd när den är i min ryggsäck.

Kul att höra att den kan göra nytta trots allt.

Permalänk

http://www.youtube.com/watch?v=9BnLbv6QYcA

det första jag kommer att tänka på!

Visa signatur

xfx780i, e8500, corsair 650w, 4gb 6400 corsair, 2xleadtek9600gt extreme, vista 64, x-fi extrememusic. 17222 3dmark06 @3,8ghz (för länge sen)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Doctor Pepper
Kul att höra att den kan göra nytta trots allt.

Det är väl en bärbar dator lika god som någon?
Vad skulle jag haft för maskin om jag ville göra nytta utan ”trots allt”?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Hien Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Trist att den enbart kör iphone OS, käns ju lite begränsat. Hade vart trevliga med en lätt variant av OSx. Men rolig pryl ändå. Kan dock inte komma på ett enda användningsområde för den, iaf i min vardag.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Proffsmoddare

Denna ser onekligen intressant ut!

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dodsmasen
http://www.youtube.com/watch?v=9BnLbv6QYcA

det första jag kommer att tänka på!

Den där är faktiskt riktigt rolig!
Men nästan ännu roligare är alla ljushuvuden bland kommentarerna som tror videon är seriös.

Vill du tappa tron på mänskligheten? Läs folks kommentarer på YouTube. =/
(Sweclockers kommer som god tvåa)
Nä, bara skoja. Sov gott alla!

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Permalänk

Surf shmurf. Men är säkert användbar, som det mesta Apple gjort.

On-screen tangentbordet är väl svårt att få lika bra som de första tablets som kom till läkare mfl för 10 år sen, och inte nåt som jag skulle ha användning för Optisk mus och tangentbord med tactile feedback är ett måste för mig, om jag ska rita nåt vill jag ha ordentlig magnetisk penna och inte 'knuffa markör med fingret'.

ARM-baserad CPU on a chip, SSD-a-like, snabb nog, användbar. Fin skit om man har behovet. Plasthållare till bilen kommer på eBay. Film, GPS, surf, varför inte?

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Riktigt imponerad av användbarheten och gui:t/funktionerna. Tycker dessa funktioner på något sätt kommer mer till sin rätt än här än på iPhone.

Det är väl inga nya funktioner - jag äger ingen iPhone utan har bara pillat lite lätt på bekantas. Men hela apples koncept med touch, vända och vrida samt "dra" är ju guld.

Synd där inte var kamera, hade kunnat bli grymma videokonferenser med den höga användarvänlighet som gui.t ger. Att ha som en extraskärm på skrivbordet, smidigt iväg till videokonferensen/mötet, använda ordbehandlaren som borde kunna editera dokumentet som samtidigt är uppe på den stationära eller laptop - alltså a la zoho etc (vet inte om apple har sin egen variant av webbaserad kontorssvit).

Så den hade kunnat - och blir säkert - en sjysst "on the move - grej"..

Kalendern verkade ju grym! Sjysst att läsa pdf osv brevid laptopen.

I soffan lär den funka fint, typ slösurfa medan man kollar tv/film etc. Som någon sa, förhoppningsvis kommer det lite sjyssta appar som kan integreras med htpc etc.

Och som någon sa, om man kan skriva på den..Guld i plugget. E-bok plus anteckningar direkt "på pappret" hade varit sjuuukt bra. Då kanske äntligen antalet utskrifter kan minska i stället för ÖKA med datoranvändandet...

Återigen, jag är imponerad, fast det är kanske mest för att jag inte har en iphone...

Hur var det med inlåsningen...kan man alltså inte lägga över filmer från datorn?

Ser fram emot iPad v.2 Apple är ju helt klart rätt ute.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

trodde aldrig jag skulle äga en apple pryl i mitt liv, men sen tröttna jag ur på min gamla telefon och köpte en iphone, nöjd med den somfan..
En ipad skulle verkligen kunna va riktigt skönt att ha med som en kul grejj, Skönt att ha med sig om man reser iväg, fylla den med filmer osv, Dock kan jag tänka mig att man kan få ont i handen om man sitter med den i en hand. Det verkar riktigt härligt att spela typ racingspel på. Dock gillar jag inte hur "låsta" apples prylar är, jo visst jailbreak finns ju, lär ju troligt komma nått liknande till dessa, dock är det fortfarande begränsat.(och man börjar nästan grina när man surfar med iphonen och så hamnar man på en flashhemsidan ) Smart idé, men inte så nödvändigt, Dator mer 3g inbyggt låter smidigare(för den som vill ha internet med sig), + att du får nog mer prestanda för pengarna om man köper en laptop. känns som en förvuxen iphone utan nån större prestanda, Jag nöjer mig med min iphone och en laptop som klarar dem flesta "riktiga" spelen för dessa klarar väl ändå inte spel som går via steam osv. skulle väl dock inte tacka nej om jag fick en, men så dum är väl ingen ^^

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem

Tråkigt att apple låser ute de vedertagna standarden som finns. USB, HDMI etc.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk

detta var den roligaste produktlanseringen de haft på länge, särskilt gizmodo's sammanfattning av den

blir kul att se ett fåtal applefanboys gå runt med enorma ipod touch de kommande åren, stort som i framtiden!

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JonteP0nte
En netbook utan tangentbord, USB-portar, flash-support, videoutgång osv osv. med en mycket långsammare processor än de billigaste netbookarna. Detta utan att batteritiden förbättrats alls, med tanke på att många netbooks idag kan prestera 10 timmar. Majoriteten av iphone-apparna är dessutom onödiga gimmicks och gjorda för små mobilskärmar.

Vilka (utom appleister) hade de tänkt skulle köpa denna?

Jag! Och det kommer bli det första jag äger någonsin från Apple.
Det är inte som allt annat där ute. Detta är sci-fi

Kablar är så 2000, glöm inte det!

Enkelhet borde väl vara högt prioriterat i denna lata värld?

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Avstängd

Detta kanske vore nåt o ge tjejen när hon fyller år!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Jag vill ha en.

Skulle sitta fint att ha nu när man har barn på G.

Göra en hållare så kan ungen glida runt i barnvagnen och kolla på film eller nått sånt. :P:P:P

Nä men allvarligt talar så skulle en 32Gigs modell med 3G sitta fint för mej då jag kommer resa en del.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Rätt värdelösgrej imo, det jag ska skulle kunna se att den är bra för är tex fotografer som vill visa bilderna dom precis har tagit för klienten men som sagt den ahr ingen kortläsare.

Nä netbooks är mycket bättre än iPad och billigare.

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ejziponken
http://img192.imageshack.us/img192/5916/1264629108172.jpg

:P:P

Lol.

http://www.hipsterwave.com/wp-content/uploads/2008/12/steve_k...

Permalänk
Hedersmedlem

Ja det är ju fint att man kombinerat telefonen och laptopen. Men alltså, denna pryl kan inte göra det som en dator kan och har inte alla egenskaper av en telefon. Ska man ha någon riktig glädje av denna så är det som surfplatta. Men det innebär ännu ett bredbandsabonnemang. En uppkoppling till telefonen och en till hemmet är väl tillräckligt dyrt? Ska folk börja spendera över tusenlappen per månad för att ha alla saker uppkopplade nu? Jag gillar inte riktigt denna idé.

Men det kanske leder till något bättre längre fram... En platta som denna med trådlöst bredband som har en liten bluetoothtelefon man kan ha i fickan. Knappsats på mobilen att ringa ifrån, men all uppkoppling sker genom plattan. All lagring och allt viktigt skit finns i den lite större plattan som man har i väskan kanske. Så slipper man ha 100 satans uppkopplingar.

Arbetsställningen är ju en annan sak. Ska man sitta i knät med den när man ska skriva lite längre? Man kommer ju kunna känna igen iPadägarna på deras gollumkrokiga fingrar och ryggar efter några veckor ;).

Ja, jag erkänner att jag också vill leka med en iPad, men jag ser faktiskt inte någon vettig anledning att faktiskt införskaffa denna. Hade jag skitit pengar så hade en sådan funnits i hemment inom kort bara för att... men nu är jag inte så lyckligt lottad att sedlarna sptutar ur min kropp och därmed faller denna iPad under "vill ha onödigt tjafs"-kategorin för mig.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Kul att en del kommenterar om att det inte går att läsa texter på bakgrundsbelysta skärmar. Jag slår vad om att ni spenderar timtals på forum framför er datorskärm och läser forumtråd efter forumtråd. Får ni inte ont i huvudet?

Permalänk
Medlem

Skoj pryl men inget jag har något behov av, köper hellre nog en notebook.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080]

Permalänk
Medlem

Har en känsla att Tablet/Slate hysterin kommer att floppa. Dessa Tablets/Slates har funnits på marknaden till och från sedan år 2001. Nu är det ett stort hallå om det igen år 2010 och företag som Microsoft, HP, nVIDIA, Apple vill att vi ska köpa produkterna. Jag tror att när det är i denna storlek (för stor för fickan) så vore en bärbar dator att föredra, de enda användningsbara områdena som jag ser det är exempelvis sjukhus (journaler), fabriker och andra industrier (ritningar) men inte för vanliga konsumenter. Säger inte att det inte kommer att sälja alls till konsumenter, men jag tror inte det kommer bli en så stor succe som tex iPhone

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Jag tror stort på tabletdatorer som framtidens dator. Men Apple har gjort bort sig helt här.
1GHz ARM CPU? Den är alltså lika snabb som en modern smartphone.
4:5 aspektratio på skärmen, hur tänkte dom här egentligen? 16:10/9 hade jag då föredragit till tusen gånger. Liggandes när man kollar film, ståendes om man vill läsa böcker och dylikt.
Sen det största minuset, Iphone OS. Multitasking vad är det? Jag vill ha en dator, inte ett helt låst operativsystem för mobiler där programmen består av apples godkända "appar".

HP däremot som verkar köra på Atom, win7 och 16:10 format kommer nog lyckats riktigt bra med sin.
Dock har ju Apple som bekant en stor skara Appletalibaner som tycker denna är otroligt fet trots att det bara är en förstorad (och dyr) iPod Touch.

Det jag väntar på nu egentligen är Asus EEE pad dock.
Skulle bli otroligt förvånad om Asus inte hängde på hypen och tog fram en atombaserad tablet.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Har en känsla att Tablet/Slate hysterin kommer att floppa. Dessa Tablets/Slates har funnits på marknaden till och från sedan år 2001. Nu är det ett stort hallå om det igen år 2010 och företag som Microsoft, HP, nVIDIA, Apple vill att vi ska köpa produkterna. Jag tror att när det är i denna storlek (för stor för fickan) så vore en bärbar dator att föredra, de enda användningsbara områdena som jag ser det är exempelvis sjukhus (journaler), fabriker och andra industrier (ritningar) men inte för vanliga konsumenter. Säger inte att det inte kommer att sälja alls till konsumenter, men jag tror inte det kommer bli en så stor succe som tex iPhone

Jag ska då köpa HP Slate när den kommer.

Visa signatur

Battlestation:Core i7 2600k kyld av en Corsair A70 | MSI P67A-C45 (skitbräda) | 4x4GB Corsair Vengance @1600 | Gainward GTX 570 | 80GB Intel X25M för OS. 64GB Crucial M4 för spel | NZXT H2 | Sony 40" EX720 | Win7 Ultimate x64

Och en Ipad gen3 för slösurf.

Permalänk
Medlem

Jag kan förklara denna produkt med ett par ord.

Onödig, Dyr, Opraktisk, Usel Prestanda och Vill ha faktor.

Låter precis som att apple har lyckats igen!