Processorfläkt verkar konstigt
Hej.
Sitter på en e6600, gigabyte mobo.
Jag har problem med att processorfläkten verkar väldigt konstigt, hur? T.ex. ibland går den i varv bara man sitter och surfar och kanske ser på flash animation. Eller plötsligt när man startar en program så går fläkten i fullvarv och sedan ner igen. Det kommer konstiga ljud utfrån datorn, "elektroniskt ljud" ibland samtidigt som detta händer, från nätaggregatet.
Vad kan vara felet? Misstänker något liknande dock har jag ingen Corsair. Eller kanske något fel på fläktet? Hade inte detta problem innan, men jag skickade in dator till service och de bytte på nästan allt och efteråt kom detta problemet.
Kanske något är defekt? Men allt verkar fungera felfritt. Hade ungefär något liknande problem med en annan dator för länge sedan och då visade sig att grafikkortet inte fungerade okej vilket gjorde att det kom ut ljud från nätaggregatet och processorfläkten gick upp och ner och i varv hela tiden, dock visade den grafikkortet olika tecken på att den kan vara defekt men denna gör inte - kanske denna är mindre defekt? Kanske grafikkortets 2D inte fungerar så bra vilket tvingar processorn att göra mycket mer? Detta med defekta grejer verkar inte kunna förklara varför processorns fläkt låter så mycket och går upp och ner mm.m.
Det är väldigt jobbigt såhär och jag har tidigare haft otur med datorer så jag är ännu mer rädd och orolig.
Tack på förhand för hjälp.