Permalänk

GTA IV Problem lag

Hallå allesammans!
Jag har ett problem med mitt Gta IV.
Min dator klarar av spelet, har kollat upp det och allt, så det är inte problemet.
Jag bytade precis operativsystem från Vista home premium 32-bit till Windows 7 Ultimate 62-bit och på vista fungerade det bra.
Men nu när jag har installerat det på 7 så laggar det varje gång jag svänger i spelet, t.ex med bil, när Nico är ute och springer, med helikopter.
Det "fryser" till kanske 0,5 sek, sen återupptar det sig.
Men det håller i sig att det gör det varje gång jag svänger.
Inget händer när jag står stilla, fungerar bra då men det är när jag springer och oftast svänger med något fordon.

Någon som har en lösning till mitt problem? Skulle verkligen behöva det för abstinensen efter GTA börjar bli enorm nu hah!

Tack.

Edit: Jag har redan testat att uppgradera mitt grafik kort och inaktiverat event log i msconfig.

Permalänk
Medlem

Du har senaste patcherna va?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Testa uppdatera till senaste patchen om du inte gjort det, om problemet är kvar kan du testa något av dessa, http://www.gtaforums.com/index.php?showtopic=404147 http://www.gtaforums.com/index.php?showtopic=397064&st=0&#ent...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aboya
Du har senaste patcherna va?

Du råkar inte ha länken till senaste patchen/patcherna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asphyxiated
Du råkar inte ha länken till senaste patchen/patcherna?

Det borde ju laddas ner automatiskt, men om man inte vill det så finns dom att ladda ner manuellt också ja.
Hittar bara den senaste på rockstargames.com, tror det ska gå att bara installera den senaste så får man automatiskt dom andra.
Säg till om det inte går så kan jag hitta dom tidigare patcherna om du inte gör det själv.
De som finns är, 1.0.1.0, 1.0.2.0, 1.0.3.0, 1.0.4.0, 1.0.0.4.

http://www.rockstargames.com/support/IV/PC/patch/index.html

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aboya
Det borde ju laddas ner automatiskt, men om man inte vill det så finns dom att ladda ner manuellt också ja.
Hittar bara den senaste på rockstargames.com, tror det ska gå att bara installera den senaste så får man automatiskt dom andra.
Säg till om det inte går så kan jag hitta dom tidigare patcherna om du inte gör det själv.
De som finns är, 1.0.1.0, 1.0.2.0, 1.0.3.0, 1.0.4.0, 1.0.0.4.

http://www.rockstargames.com/support/IV/PC/patch/index.html

Men vet du mer specifikt vilken patch det är som sägs fixa problemet? för vad jag har hört så fixar den en kraftig lag som många människor har mellan varje 30 sek i spelet, mitt bara stannar till snabbt sedan forsätter och gör det so on.
Jag vet inte vad jag ska göra om patcharna inte fungerar, det verkar som att ingen annan har samma problem som jag!
Får hoppas på att patcharna fungerar, jag tänker installera dem 1 by 1 så..men vilka sidor är egentligen pålitliga när det gäller nedladdning av patcharna? Hade varit riktigt schyst av dig om jag hade fått hjälp med att finna dessa!

Permalänk

Det är Patch 1.0.5.0 du ska ha: http://games.softpedia.com/get/Patch/Grand-Theft-Auto-IV-Patc... den innehåller alla andra också, så du behöver bara installera denna. Har den själv, funkar riktigt bra fpsen blir jämnare.

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64

Permalänk
Medlem
Citat:

Men vet du mer specifikt vilken patch det är som sägs fixa problemet? för vad jag har hört så fixar den en kraftig lag som många människor har mellan varje 30 sek i spelet, mitt bara stannar till snabbt sedan forsätter och gör det so on.
Jag vet inte vad jag ska göra om patcharna inte fungerar, det verkar som att ingen annan har samma problem som jag!
Får hoppas på att patcharna fungerar, jag tänker installera dem 1 by 1 så..men vilka sidor är egentligen pålitliga när det gäller nedladdning av patcharna? Hade varit riktigt schyst av dig om jag hade fått hjälp med att finna dessa!

1.0.1.0
1.0.2.0
1.0.3.0
1.0.4.0
1.0.0.4 (1.0.5.0)
Varsågod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GustavRonne
Det är Patch 1.0.5.0 du ska ha: http://games.softpedia.com/get/Patch/Grand-Theft-Auto-IV-Patc... den innehåller alla andra också, så du behöver bara installera denna. Har den själv, funkar riktigt bra fpsen blir jämnare.

1.0.5.0 är samma som 1.0.0.4.
"ignore the fact it says 1.0.0.4 the actual patch is 1.0.5.0"
Så det riktiga namnet på den senaste patchen är 1.0.0.4 men om man skulle fortsatt med samma som de andra så hade det blivit 1.0.5.0.
Jag fattar inte varför Rockstar valde att döpa den till 1.0.0.4? Lite onödigt.

Permalänk
Medlem

skriv ändå vad du har för komponenter . om du "kollat upp det" på systemrequirments.com eller liknande så kan det vara långt ifrån korrekt.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
skriv ändå vad du har för komponenter . om du "kollat upp det" på systemrequirments.com eller liknande så kan det vara långt ifrån korrekt.

Min dator klarade av det på vista, så jag tror inte det är något fel på min datan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Min dator klarade av det på vista, så jag tror inte det är något fel på min
datan.

lättare att felsöka om man vet vad det är som sitter i burken också , men om du envisas, sure.

har du färska drivers till allt?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Det hade ju också varit kul att veta vad du har för spec's dvs om någonting inte är optimalt med W7 såsom med Vista. (Inte för att jag kan tänka mig det då nästan allt ska funka med W7)

EDIT: Får ta och lära mig att scrolla upp i framtiden..

Permalänk
Citat:

lättare att felsöka om man vet vad det är som sitter i burken också , men om du envisas, sure.

har du färska drivers till allt?

Har uppdaterat mitt Ati grafik kort, gjorde jag innan idag.
Jag ska skriva mina specs, jag bara kan dem inte utantill så jag får återkomma senare med dem för är inte hemma just nu!

Permalänk
Citat:

Windows 7 Ultimate 64-bit
Intel® Core™ 2 Duo-processor T5800 2 GHz
4 gb ram 800 MHz
ATI Mobility Radeon™ HD 3430 256 mb

de är mina specs på dator.
Men måste påminna igen, spelet fungerade bra på datorn när jag hade vista så tror inte det är några fel på min rig.

Permalänk
Medlem

bombis på att du kör samma inställningar/upplösning/settings i catalyst som du gjorde med vista?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

bombis på att du kör samma inställningar/upplösning/settings i catalyst som du gjorde med vista?

det tror jag, vet faktiskt inte.
Vadådå, hur ändrar man allt det i catalyst?
kan det vara det som är felet?

Permalänk
Medlem

Visst jag förstår att det fungerade förut, men när man kollar på ditt grafikkort så är det inte det kraftigaste grafikkortet. Länk Om du kollar där ser du att de knappt klarar av the Sims 3, så sannolikheten att det ska klara GTA 4, ett av de sämst optimerade spelen jag sett till PC, är inte så stor.

Men ska göra ett försök att hjälpa dig, har du alla settings på lägsta? Inte för att många av settingsen gör någon skillnad, har själv testat.
Installera senaste drivrutiner för grafik, moderkort, kolla som någon ovan skrev om inställningarna i CCC, där kan man override inställningarna i spel, så ställ ner allt där till lägsta också. Du hittar kontrollerna under avancerade och 3D. där finns kantutjämning=AA osv.

Permalänk
Medlem

har exakt samma problem som dig.. det funkade bra med vista men när jag bytte till winows 7 så små laggar det hela tiden. spelar ingen roll vilka grafik inställningar jag har. Mina specs ser ni i sign

Visa signatur

▪ 2500K @ 3,3 GHz - Sabertooth p67 - 8 GB 1600Mhz - 8800gt (7970inc) - 120 GB intel 320 + 500 GB WD black
▪ HP Probook 6450

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SalaMAD
Visst jag förstår att det fungerade förut, men när man kollar på ditt grafikkort så är det inte det kraftigaste grafikkortet. Länk Om du kollar där ser du att de knappt klarar av the Sims 3, så sannolikheten att det ska klara GTA 4, ett av de sämst optimerade spelen jag sett till PC, är inte så stor.

Men ska göra ett försök att hjälpa dig, har du alla settings på lägsta? Inte för att många av settingsen gör någon skillnad, har själv testat.
Installera senaste drivrutiner för grafik, moderkort, kolla som någon ovan skrev om inställningarna i CCC, där kan man override inställningarna i spel, så ställ ner allt där till lägsta också. Du hittar kontrollerna under avancerade och 3D. där finns kantutjämning=AA osv.

Var hittar man upddatering till moderkort?

Permalänk
Medlem

Jag hade med det problemet i windows 7. Jag löste det väldigt enkelt genom att köra in senaste patchen.

Permalänk

mitt fixa sig inte i senaste patchen dock, tror det var ngt med specsen.
Men jag såg att jag hade laptopen på Längre batteritid ist Hög prestanda?
Efter det går det snabbare och laggar inte till lika mycket.
Tror jag kan spela det nu, återkommer ifall problemen fortfarande återstår!

Behöver fortf veta vart man kan ladda ner moderkorts uppdateringar?
Tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

mitt fixa sig inte i senaste patchen dock, tror det var ngt med specsen.
Men jag såg att jag hade laptopen på Längre batteritid ist Hög prestanda?
Efter det går det snabbare och laggar inte till lika mycket.
Tror jag kan spela det nu, återkommer ifall problemen fortfarande återstår!

Behöver fortf veta vart man kan ladda ner moderkorts uppdateringar?
Tack!

Ställ dig frågorna, vem tillverkade laptopen - på in på hemsidan
modellbeteckning - sök upp den på hemsidan
navigera till downloads och tanka ner det som heter chipset och installera.

Permalänk
Medlem

en duo funkar ju inte särskilt bra till gta... en quad och ett 9800gtx är nästan ett måste för att få det spelet att flyta

Permalänk
Medlem

hur har du kunnat uppgradera ditt grafikkort förresten , det är väll en laptop?

Visa signatur

Permalänk

Är det lagtligt att ladda ner från sidorna ovanför?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quickzor
en duo funkar ju inte särskilt bra till gta... en quad och ett 9800gtx är nästan ett måste för att få det spelet att flyta

Det är inte direkt sant, jag lirade GTA IV på min förra dator, en Singelcore AMD 4000+ 2,5gb DDR1 med ett AT Radeon X1650, Windows xp professional SP2
jag kunde lira på medel grafik lagom flytande, okay det segade sig när det kom 40 poliser etc.

Nu har jag en ny burk.
Intel core duo 3,6ghz
Ati Radeon HD 4670 1gbGDDR3
4gb DDR2 ram
med en 12.000RPM HDD på 500gb.

Och nu så är GTA IV segare än på den gamla datorn, jag har läst många trådar om problemet och det verkar inte finnas någon direkt lösning.

Men grejen är att det är flest av dem som har Windows 7, precis som oss, som har problemet med lagg som kommer och går mellan 5-10 sek mellanrum. och ja det är när man rör på sig i spelet och inte annars.

Jag har testat spel som WoW, Entropia Universe(Cry engine 2 motorn), Red Faction Guerilla, Mass effect 2 och lite annat, och problemet är BARA i GTA IV. och verkar bara vara för de med windows 7.

jag gjorde benchmark först med minsta grafiken och sedan med MAX, båda flyter på, men minsta så har man mer fps iaf enligt benchmark, dock så ligger CPU på 90%+ oavsett, så vad jag tror att det är så har det något med windows 7 begränsning av processor kraft.

Benchmark 1 och 2 kommer nu.

Statistics
Average FPS: 21.35
Duration: 37.62 sec
CPU Usage: 96%
System memory usage: 54%
Video memory usage: 22%

Graphics Settings
Video Mode: 800 x 600 (56 Hz)
Texture Quality: Low
Render Quality: Low
View Distance: 14
Detail Distance: 14

Hardware
Microsoft Windows 7 Ultimate
Video Adapter: ATI Radeon HD 4600 Series
Video Driver version: 8.14.1.6091
Audio Adapter: Speakers (High Definition Audio Device)
Intel(R) Pentium(R) D CPU 3.40GHz

File ID: benchmark.cli

-------------------------------------

Statistics
Average FPS: 15.17
Duration: 37.19 sec
CPU Usage: 96%
System memory usage: 56%
Video memory usage: 30%

Graphics Settings
Video Mode: 1280 x 1024 (75 Hz)
Texture Quality: Medium
Render Quality: High
View Distance: 100
Detail Distance: 100

Hardware
Video Adapter: ATI Radeon HD 4600 Series
Video Driver version: 8.14.1.6091
Audio Adapter: Speakers (High Definition Audio Device)
Intel(R) Pentium(R) D CPU 3.40GHz

File ID: Benchmark.cli

Jag har alla senaste uppdateringar till moderkort och grafikkor, ljudkort osv, samt uppdaterat windows 7.

Jag känner flera andra som lirar på Duo processorer och de har inget problem alls, dock så kör de på Windows xp och windows vista.

Permalänk

såg ock nu att jag inte hade max på upplösning när jag gjorde benchmark, men det flöt på likadant som när jag har testat med max, så orkar inte hålla på mer, bara att dumpa gta iv, det är nte värt besväret! Rockstar failer tbh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daedricdevil
såg ock nu att jag inte hade max på upplösning när jag gjorde benchmark, men det flöt på likadant som när jag har testat med max, så orkar inte hålla på mer, bara att dumpa gta iv, det är nte värt besväret! Rockstar failer tbh!

No offence men din rigg är mer fail i detta fallet. Visst GTA4 kunde säkert vara bättre optimerat men med dina specs är det inte konstigt. Helt otroligt hur du kan tycka att det flyter på med 15-20 fps. Jag har för övrigt inga sådana hack som beskrivs.

Visa signatur

Speldatorn:
Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Samsung 27G60SD QD-OLED |