AMD: Spelutvecklare använder endast PhysX för pengarna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
mycklet mystikt att man inte ville ge upp utan en fajt och sätta sig i licensklistret.

Klart dem inte vill Men de gnäller ändå på att PhysX bara finns för nVidia-kort, så hur ska de ha det? Det är den poängen jag vill åt.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse

6 månader gemför med 4+ fyra år. Att du änns försöker.

Inte riktigt en rättvis jämförelse. Vi vet inte hur stor grupp hos AMD som arbetar med OpenCL och vi vet inte hur tidsplanen ser/har sett ut. OpenCL är inte ett litet projekt (det är betydligt mer omfattande än vad CUDA någonsin var) och det är fler än en aktör som arbetar på det. AMD skriver om Stream för CUDA och hjälper (förmodligen) Pixelux och Bullet att få sina bibliotek portade till OpenCL och få dessa att flyta bra via Stream. Det är inte bara AMD som jobbar på det här.

Hade de valt att utveckla vidare Stream så hade de säkert kunnat göra det och haft stöd för egen fysikmotor vid det här laget, men de valde att gå via OpenCL istället och ärligt talat får det ta den tid det tar. PhysX är litet och kommer aldrig att slå igenom så länge det är beroende av att köras via CUDA på ett kort från Nvidia.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Jag slänger inte skit på AMD varje gång de bli nämnda. Jag framför min kritik när jag anser att det är rättfärdigt oavsett vad det är för märke. Sedan vill jag inte att människor gör min åsikt till deras egna utan de ska reflektera över ämnet de själva och dra sin egen slutsatts och åsikt. Oavsett vad det gäller.

Om det får dig att må bättre så kan du fortsätta tro det, jag är rätt övertygad om att resten av forumet ser dig som en fanboy.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Valiumballong
PhysX är litet och kommer aldrig att slå igenom så länge det är beroende av att köras via CUDA på ett kort från Nvidia.

PhysX är mest populärt (störst?) av fysik-API:erna just nu. Så det är inte "litet".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
PhysX är mest populärt (störst?) av fysik-API:erna just nu. Så det är inte "litet".

Havok används i stort sett till alla filmer med specialeffekter. Tror knappast speltuvecklare som använder physx är fler än filmindustrin.

Jag håller med om att det inte är litet. Det är mycket litet och långt ifrån största. Speciellt när havok redan är förmodligen några hundra gånger större.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Valiumballong
Inte riktigt en rättvis jämförelse. Vi vet inte hur stor grupp hos AMD som arbetar med OpenCL och vi vet inte hur tidsplanen ser/har sett ut. OpenCL är inte ett litet projekt (det är betydligt mer omfattande än vad CUDA någonsin var) och det är fler än en aktör som arbetar på det. AMD skriver om Stream för CUDA och hjälper (förmodligen) Pixelux och Bullet att få sina bibliotek portade till OpenCL och få dessa att flyta bra via Stream. Det är inte bara AMD som jobbar på det här.

Hade de valt att utveckla vidare Stream så hade de säkert kunnat göra det och haft stöd för egen fysikmotor vid det här laget, men de valde att gå via OpenCL istället och ärligt talat får det ta den tid det tar. PhysX är litet och kommer aldrig att slå igenom så länge det är beroende av att köras via CUDA på ett kort från Nvidia.

Det är en rättviss jämförelse eftersom AMD har jobbat på Stream sedan 2005/2006. OpenCL lanserade 2008. Men det tog tid innan AMD verkligen gjorde det klart att de tänkte använda OpenCL. Under dessa år tills dess, 3-(4)år, så har AMD inte gjort mycket. AMD arbete med OpenCL är inte långvarig, men det är en lång väg att gå från ord och techdemo till en färdig produkt som tas emot av marknaden. Då måste AMD satsa kapital och vilja för att få genom den. För att släppa fri den och hoppas att den bli etablerad på markanden av sig själv pågrund av att det är open-source är bara att göra enkelt för sig.

OpenCL är ett stort projekt som berör många aktörer samt deras huvudskapare, Apple och nVIDIA. Denna API hoppas jag på blir början på en universell port oavsett hårdvara och OS.

Citat:

Om det får dig att må bättre så kan du fortsätta tro det, jag är rätt övertygad om att resten av forumet ser dig som en fanboy.

Det har inget med min välmående att göra bara det grundliga fel i att kalla mig (nvidia) fanboy eftersom jag kritiserar AMD på ett konstruktivt sätt. Det är som att om jag framför kritik om Volvo så måste jag vara en Saab älskare. Det blir bara fel, och visar hur simpel tänkande vissa är och ser allt på vit och svart.

'You are either with us or against us'

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Inaktiv

DataNusse: Nu verkar ju kritiken bara gå i en riktning iofs. När skrev du senast något kritiskt mot Nvidia?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Havok används i stort sett till alla filmer med specialeffekter. Tror knappast speltuvecklare som använder physx är fler än filmindustrin.

Jag håller med om att det inte är litet. Det är mycket litet och långt ifrån största. Speciellt när havok redan är förmodligen några hundra gånger större.

Spelindustrin har gått om filmbranchen i storlek, men när jag menade störst så talar jag förstås om spelindustrin och inget annat om du inte förstod att det var underförstått.

Eftersom Spel>Film och PhysX > Havok i spel, så kan det knappast röra sig om 100ggr större som du drog till med. Men totalt är det säkert något större om man räknar med filmindustrin också.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
DataNusse: Nu verkar ju kritiken bara gå i en riktning iofs. När skrev du senast något kritiskt mot Nvidia?

Tack att du skrev detta. Du bevisar bara hur enkelt tänkande vissa är. Alltingen är du med oss eller emot oss. Min kritik av AMD gör mig inte till en (nvidia) fanboy. Om något så gör det mig till en AMD granskare/kritiker. En sådan behövs alltid för att får ett månsidigt perspektiv på ett ämne.

I denna tråd t ex. Jag sade att PhysX är långt ifrån perfekt men det är det ända som erbjuds på marknaden. Och dessa framförde jag att PhysX kommer förändras eller tom försvinna när den blir portad genom OpenCL.

Edit: Skulle jag vara nVIDIA fanboy som vissa tomtar vill kategorisera mig som så skulle jag säga att PhysX är väldigt bra, och att OpenCL är överskattad eller nåt annat strunt.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Esseboy
Syns man jävlas man och trycker ner folk får man klirr i kassan alltså?
Tycker Nvidia och Intel för den delen ska skärpa sig och spela enligt Ärlighetens regler Då blir det inga böter,stämningar etc.

Så du menar att folk ska kunna få stämma politiker för deras fula spel?
Eller att städerskor ska kunna få stämma vem som helst som ser ner på dom då de får så lite lön för det stora jobb dom verkligen gör för samhället?

Nej jag tror nog mer att detta är marknasföring som nvidia gör....oavsett om det är dåligt eller bra för spelutveckling så verkar det ju som att spelutvecklare använder PhysX då det fortfarande fungerar....kolla på tex Mirror's Edge
Visst skulle öppen källkod befria alla spelutvecklare att göra som dom vill och så att alla grafikkortsanvändare får bra prestanda OCH grafik med trevlig fysik.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sodapop
Jo, det är ett ????? tjat på AMD, men det de säger är sant. Men så länge "fysik" är en meningslös tillvalseffekt spelar det kanske inte så stor roll.

Jag tror inte riktigt all fysik är meningslös tillvalseffekt....det höjer ju spelkänslan även om den är "meningslös"(kolla Mirror's Edge)

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Spelindustrin har gått om filmbranchen i storlek, men när jag menade störst så talar jag förstås om spelindustrin och inget annat om du inte förstod att det var underförstått.

Eftersom Spel>Film och PhysX > Havok i spel, så kan det knappast röra sig om 100ggr större som du drog till med. Men totalt är det säkert något större om man räknar med filmindustrin också.

Hur många har sett filmen Avatar? Hur många köpte Batman Arkham Asylum till pc?

Hur många har köpt Half Life 2 eller något spel baserat på source motorn? Hur många har köpt det spel som sålts bäst med Physx?

När man väl börjar titta på siffrorna så ser jag inget annat än att Havok är helt överlägset. Nu pratar vi om några hundra gånger mer använt.

Tittar man på listan över vilka spel som har Physx så hittar man inte många storsäljare
http://en.wikipedia.org/wiki/PhysX

Två jag kommer på är UT3 och Batman Arkham Asylum.

Storsäljare med Havok är Half Life 2 som är ett av tidernas mest sålda spel. Tror spelet ensamt är större än alla Physxspel tillsammans.
Sedan har vi alla andra spel baserade på source motorn som också sålts i stort antal. Som Counter Strike Source, L4D, L4D2 och den där WW2 modden jag inte kommer ihåg namnet på.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ScrewFearMe
Så du menar att folk ska kunna få stämma politiker för deras fula spel?
Eller att städerskor ska kunna få stämma vem som helst som ser ner på dom då de får så lite lön för det stora jobb dom verkligen gör för samhället?

Nu ger du inget direkt exempel. Men ja tjänar politiker pengar på sitt fula spel, så ja visst varför inte? AMD har inte stämt Nvidia utan bara påtalat att Nvidia mutar speulutvecklare.
Men om Nvidia betalar spelutvecklare som sätter käppen i hjulet för AMD då skulle naturligtvis AMD få stämma Nvidia det är brott mot konkurrens lagen tycker jag. Återigen AMD har inte stämt Nvidia för att dom sett ner på dom.

Ska vi ta Intels exempel. Hur skulle du reagera om du och din kompis bestämmer sig för att programmera ett program och du hjälper till massor och lägger kanske ut en hel del pengar på detta. Då plötsligt kommer en annan person och köper detta program av din kompis och du får inte ta del av pengarna eller veta nånting. Tycker du detta vore schysst då?

Tänk om AMD skulle betala alla spelutvecklare att du ska bara spel fungera på deras produkter är det också schysst? Vem kommer detta system att gynna? Jo den som redan har det bäst ställt. Då är det bättre man utvecklar bättre produkter istället för att försöka få en produkt att verka bra.

Ni må sitta där hemma och tycka AMD är lata som inte kommer med något konkurrenskraftigt mot Intels värsta system. Men försök göra det bättre själv då. Varken ni eller AMD har lika mycket pengar så det blir väl rättvist? Ni har inte en aning om hur mycket energi AMD lägger ner på att utveckla ett bäst presterande system men ändå får ni tycka AMD är skit.

Tänk om AMD skulle fuska fram toppresultat på prestanda tester skulle det vara ok?
Listan kan göras lång så vitt jag vet finns det inget direkt känt att AMD fuskat? Men är den vinnande lösningen att fuska tycker dom flesta?

AMD betalade väl några spelutveclare att påskynda releasedatum på något DirectX 11 spel men det var tydligen bara skit. DirectX 10.1 var bara skit enligt Nvidia det var helt ok att påstå?

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Hur många har sett filmen Avatar? Hur många köpte Batman Arkham Asylum till pc?

Spelindustrin i helhet är större än filmindustrin och för varje Avatar så finns det 1000-tals filmer som inte har en enda havok-effekt. Men jag förstår hur du menar och visst är Havok totalt större än PhysX.

I spelindustrin så det dock inte så längre. Därför går det inte i spelsammanhang säga att "PhysX är litet" för det stämmer inte alls. Det är nog mer ett önsketänkade från de som inte gillar produkten.

Vill bara tillägga att jag vill gärna se att Bullet Physics får ett starkt stöd, att de, Havok och andra gör GPU-baserad fysik som är riktigt bra. Då kommer Nvidia bli tvungna att göra PhysX för generella DirectCompute/OpenCL och därmed öppna för ATI. Gör det inte det då kommer de tappa marknad för produkten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
Jo, för när vi börjar ha 8+ kärnor så sitter de flesta kärnorna och gör ingenting för normala användare så är det bra om dessa utnyttjas till något vettigt.

SLI/Crossfire är helt enkelt inte populärt och ger ofta massa andra extra problem som normala användare inte vill ha del av.

Att köra fysik beräkningar på CPU'n går rejält mycket slöare än vad det går på GPU'n. därför vill man köra det på GPU'n.

http://squeak.no-ip.org/pics/PhysX.jpg

Permalänk
Medlem

FUD busting...
Här kommer lite FAKTA om diverse grejor som en del folk verkar ha fått om bakfoten.

Bullet Physics -
"The Bullet physics library is published under the zlib license. Erwin Coumans, its main author, is employed by Sony Computer Entertainment US R&D." (plockat från wiki)
(Precis som Nvidia köpte upp PhysX, så har alltså AMD plockat något som redan fanns.)
Score 0 - 0

Physics -
= Fysik beräkningar , dvs Vanlig jävla matte
Det AMD och Nvidia håller på med just nu, är att använda en standard för att köra beräkningar via GPU'n.
Fysikberäkningar kan alltså göras på GPU, PPU, CPU eller med penna och papper, det spelar ingen roll eftersom matematiken är densamma. (dock lär vissa metoder gå långsammare än andra.)

PhysX -
Använder CUDA för att köra beräkningar på GPU'n. CUDA Stöds såvitt jag vet inte på AMD kort, därför funkar inte PhysX på AMD kort.
Dock så skall det gå att köra PhysX på CPU'n, men då går det slött.

PhysX support -
Finns i ganska många spel. (inte bara 6-8st som vissa verkar tro.)

Att använda Fysik i spel -
Fysik är alltså vanlig matte, och det spelar ingen roll hur du räknar ut resultatet, för svaret blir detsamma.(om du inte klantat dig.)
Ragdolls är ett exempel på Fysik, grejor som studsar runt är ett annat exempel.
Det är inget nytt med det, det som är den stora grejen med att köra Fysik på en GPU är att den kan räkna ut grejor mycket snabbare än en CPU.
dvs, Mycket mera Debris och splitter som flyger när man spränger grejor. Volymetrics för vätskor och rök och sånt som kräver en jääävla massa beräkningar, blir möjligt att ha med i ett spel utan att FPS blir till SPF.
och så vidare,,,

Jag har säkert glömt en massa, men det här bör ge en bättre idee om vad Fysik på GPU'n egentligen är.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
PhysX är mest populärt (störst?) av fysik-API:erna just nu. Så det är inte "litet".

Jag menar självfallet GPU-accelererad PhysX.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Valiumballong
Jag menar självfallet GPU-accelererad PhysX.

Du jämför alltså GPU-accelererad PhysX i storlek med icke-GPU-accelererade alternativ? Lite apelsiner och äpplen där. Jämför man i samma klass är PhysX GPU oändligt störst, eftersom det inte finns några andra alternativ.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Tack att du skrev detta. Du bevisar bara hur enkelt tänkande vissa är. Alltingen är du med oss eller emot oss. Min kritik av AMD gör mig inte till en (nvidia) fanboy. Om något så gör det mig till en AMD granskare/kritiker. En sådan behövs alltid för att får ett månsidigt perspektiv på ett ämne.

I denna tråd t ex. Jag sade att PhysX är långt ifrån perfekt men det är det ända som erbjuds på marknaden. Och dessa framförde jag att PhysX kommer förändras eller tom försvinna när den blir portad genom OpenCL.

Edit: Skulle jag vara nVIDIA fanboy som vissa tomtar vill kategorisera mig som så skulle jag säga att PhysX är väldigt bra, och att OpenCL är överskattad eller nåt annat strunt.

Nu har jag inte påstått att du är en fanboy. Jag tyckte dock att det var intressant att du var kritisk mot AMD, inget annat. Det är dock bra med AMD-kritiker, det finns mer Nvidia-kritiker i forumet trots allt.

FYI, jag vet inte om du anklagade mig för att vara AMD-fanboy eller inte men jag är relativt opartisk. Jag har köpt ett Sparkle 9500GT, ett Leadtek GTX260 Extreme+, två EVGA GTX260 SSC samt en ION-baserad netbook under 2009.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av igelkotte
Nu ger du inget direkt exempel. Men ja tjänar politiker pengar på sitt fula spel, så ja visst varför inte? AMD har inte stämt Nvidia utan bara påtalat att Nvidia mutar speulutvecklare.
Men om Nvidia betalar spelutvecklare som sätter käppen i hjulet för AMD då skulle naturligtvis AMD få stämma Nvidia det är brott mot konkurrens lagen tycker jag. Återigen AMD har inte stämt Nvidia för att dom sett ner på dom.

Ska vi ta Intels exempel. Hur skulle du reagera om du och din kompis bestämmer sig för att programmera ett program och du hjälper till massor och lägger kanske ut en hel del pengar på detta. Då plötsligt kommer en annan person och köper detta program av din kompis och du får inte ta del av pengarna eller veta nånting. Tycker du detta vore schysst då?

Tänk om AMD skulle betala alla spelutvecklare att du ska bara spel fungera på deras produkter är det också schysst? Vem kommer detta system att gynna? Jo den som redan har det bäst ställt. Då är det bättre man utvecklar bättre produkter istället för att försöka få en produkt att verka bra.

Ni må sitta där hemma och tycka AMD är lata som inte kommer med något konkurrenskraftigt mot Intels värsta system. Men försök göra det bättre själv då. Varken ni eller AMD har lika mycket pengar så det blir väl rättvist? Ni har inte en aning om hur mycket energi AMD lägger ner på att utveckla ett bäst presterande system men ändå får ni tycka AMD är skit.

Tänk om AMD skulle fuska fram toppresultat på prestanda tester skulle det vara ok?
Listan kan göras lång så vitt jag vet finns det inget direkt känt att AMD fuskat? Men är den vinnande lösningen att fuska tycker dom flesta?

AMD betalade väl några spelutveclare att påskynda releasedatum på något DirectX 11 spel men det var tydligen bara skit. DirectX 10.1 var bara skit enligt Nvidia det var helt ok att påstå?

Ursäkta mig men jag har inte sagt nåt om AMD jag sa just att stämma någon för en bagatell är ingen lösning....fixa nånting själva och visa det för en del spelutvecklare så kanske fler hoppar på... har ju själv haft en Opteron 165, Athlon 3200+ och en Athlon 1000mhz så jag har haft en hel del AMD produkter och tycker inte dom har varigt dåliga...
Men däremot så är inte Nvidia skräp heller som några här verkar antyda...okej dom spelar inte enligt "ärlighetens regler" men vem fan gör det överhuvudtaget.
Kolla bara på hur mkt diamanter det egentligen finns i världen och hur lite som säljs FRÅN afrika till resten av världen sen tar dom hutlösa priser på just diamantringar osv...
Världen är långt från rättvis.

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Nvidia fired back at AMD's earlier accusations that it was bribing developers to use its proprietary PhysX technology. Ashutosh Rege, the worldwide director of developer technology at Nvidia, said that the company does provide help to developers who want to implement physics into their games using Nvidia's middleware. However, he was adamant that the company does not-- and cannot-- influence their decision to use PhysX or any other library or engine.

http://www.tomshardware.com/news/Nvidia-AMD-PhysX-Games-PC,98...

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Jag äger ett 5870 Vapor-X och anledningen till att jag köpt ett 5870 var att Nvidia har varit så jävla sega! GTX 295 släpptes i Januari 2009 och sedan dess har jag inte sett några nya och de stöder inte ens DX11. 5870 släpptes i September 2009 och stöder DX11 och har i princip samma prestanda som GTX 295 samt billigare. Jag ägde innan ett Nvidia 8800GTS där i vissa spel som Farcry blev gräset och vattnet helt svart.

Visa signatur

Compaq suger

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Nu har jag inte påstått att du är en fanboy. Jag tyckte dock att det var intressant att du var kritisk mot AMD, inget annat. Det är dock bra med AMD-kritiker, det finns mer Nvidia-kritiker i forumet trots allt.

FYI, jag vet inte om du anklagade mig för att vara AMD-fanboy eller inte men jag är relativt opartisk. Jag har köpt ett Sparkle 9500GT, ett Leadtek GTX260 Extreme+, två EVGA GTX260 SSC samt en ION-baserad netbook under 2009.

Att du verkar tycka att jag kanske anklagar dig att vara en AMD ”fanboy” är ännu ett bra exempel på hur många verkar tänka kring vad en fanboy är och det vissar också hur hårtunn gräns det verkar finnas för att bli kallad en fanboy av vissa och rädsla att bli kallad en. Nej. Jag ser dig inte som AMD eller nVIDIA fanboy även om nån av de många fanatiker skulle kallade dig det pågrund av din långa historia med nVIDIA produkter. Dessa tomtar brukar inte ha alla hästar i stallet. Din HD5850 förvirrar de nog.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Nvidia fired back at AMD's earlier accusations that it was bribing developers to use its proprietary PhysX technology. Ashutosh Rege, the worldwide director of developer technology at Nvidia, said that the company does provide help to developers who want to implement physics into their games using Nvidia's middleware. However, he was adamant that the company does not-- and cannot-- influence their decision to use PhysX or any other library or engine.

http://www.tomshardware.com/news/Nvidia-AMD-PhysX-Games-PC,98...

Ja han sa inget kontroversiellt förutom det sista av ovanstående citat som konstigt nog så vitt jag vet är en lögn. "Influence" är väl en ganska exakt beskrivning på hur det oftast går till när det diskuteras co-marketing deals, både vad gäller ati och nvidia.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ed76
Ja han sa inget kontroversiellt förutom det sista av ovanstående citat som konstigt nog så vitt jag vet är en lögn. "Influence" är väl en ganska exakt beskrivning på hur det oftast går till när det diskuteras co-marketing deals, både vad gäller ati och nvidia.

Vad menar du?

Citat:

PCGH: AMD claims that no other developer besides Epic wanted PhysX in their games and that Nvidia pays for every implementation. Is that true?

Nadeem Mohammed: AGEIA had worked with Epic to integrate PhysX into their UE3, and other developers even before the acquisition by NVIDIA. Since that time the popularity of PhysX has increased to a point that it is now the most popular Physics Solution with over 240 games already shipped and many in development. Selecting a physics solution for integration with a game is a major decision on the part of the developer, and one of the most important criteria for selection is the functionality and tools provided for game consoles - and a poor decision/selection of physics solution could have a major impact on the developers means to deliver or even complete their project. Sorry that is a long answer to the simple question, but it's important to understand the overall context - we do not pay developers to select PhysX instead of other physics solution. Once PhysX is selected and the developer plans to have a PC version, we will work closely with them to provide whatever engineering and technical assistance to make the PC version as good as it can be - and hopefully that includes pushing the edge on special PhysX effects which may require GPU acceleration for best performance. We will "invest” our time, energy, expertise and technology to make good games into great PC titles - if that's what AMD is talking about then sure they are right!

When we find games that we think PC gamers are really going to enjoy - weather they have PhysX or not we will test the games in a building full of test servers to find any driver issues upfront - to ensure every GeForce user has a great experience, if our board partners want to bundle games we'll try to broker the deals to try to get the best value to our end users. We work really hard to cultivate good relationships with developers with the single purpose of delivering the best possible gaming experience for all PC gamers - a big chunk of whom are NVIDIA GeForce users. What's AMD doing to help PC gamers?

http://www.pcgameshardware.com/aid,706466/AMD-vs-Nvidia-Nvidi...

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

vad är PhysX :O?
inte riktigt greppat det än

Visa signatur

[B] OS: Windows 7 Ultimate 64 Bitars l HP Pavilion DV6-2165eo.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bfmv_tobbe
vad är PhysX :O?
inte riktigt greppat det än

En fysik-motor(?) som nvidia köpte av AGEIA för länge sedan, med andra ord så får man lite finare effekter i dom spel som stödjer det, om man har ett kort från nvidia (tror kortet måste vara från 8000-serien eller bättre). Och amd är lite smått sura på det.

P.S; Rätta mig gärna om jag har fel angående PhysX, måste läsa på lite mera.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Vad menar du?

Vad är det du inte förstår?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Spelindustrin i helhet är större än filmindustrin och för varje Avatar så finns det 1000-tals filmer som inte har en enda havok-effekt. Men jag förstår hur du menar och visst är Havok totalt större än PhysX.

I spelindustrin så det dock inte så längre. Därför går det inte i spelsammanhang säga att "PhysX är litet" för det stämmer inte alls. Det är nog mer ett önsketänkade från de som inte gillar produkten.

Vill bara tillägga att jag vill gärna se att Bullet Physics får ett starkt stöd, att de, Havok och andra gör GPU-baserad fysik som är riktigt bra. Då kommer Nvidia bli tvungna att göra PhysX för generella DirectCompute/OpenCL och därmed öppna för ATI. Gör det inte det då kommer de tappa marknad för produkten.

Jo men det är för att det släpps en jävla massa filmer som är av så låg kvalitet. Men nästan alla filmer använder sig av havok vid specialeffekter.
Allt från enkla saker som någon tappar en kopp kaffe i Desperate Housewives till att ett rymdskepp sprängs i bitar i Starship Troopers.

Jag ogillar inte Physx. Har länge planerat att köpa till ett Nvidiakort och använda som Physx men bara 1 spel i hela världen som jag spelar har stöd för physx... men det är bara på cpun.

Hade physx haft stöd i fler spel hade det kanske varit något att ha. Men flesta spelen som har Physx är spel som ingen spelar eller stödet otroligt dåligt.

Därför tycker jag Physx är litet för inget spel jag spelar har GPUstöd för det, men jag har en del spel som har stöd för havok.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken