AMD bekräftar problem med Radeon HD 5000

Permalänk
Medlem

jag hade precis samma problem som ni andra med XFX "XT" HD5870.
Efter mycket trixande så har jag med hjälp av att sänka memory clock till 1200-1250 ungefär fått 3 datorer med samma kort att fungera utan ränder eller ens anspråk till mindre lagg eller svartskärmar som någon sa att han/hon hade vid uppstarten av DiRT2

problemet verkar helt enkelt vara att ATI inte lyckats få minnena att jobba stabilt i 1300mhz vid den bestämda spänningen (kanske är det XFX som gjort något i bios i mitt fall)

Jag tänkte bara tipsa om det så kan ni ju göra ett test jag kör mitt kort i
890/1200 och har inga problem... 2 andra kompisar kör sina minnen i 1200 och GPUspeed vet jag inte. men just memory clock sänkningen eliminerade deras problem!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av atrOx
Intressant!
Rapportera gärna när du har testat ett gäng spel och spelat dom så länge så du vet att buggen inte kommer.

Spelat en del nu, fsx, dirt 2, etqw, benchmarks... inget får datorn att krascha längre.

Så det räcker för att jag inte ska RMA´a mitt kort iaf. Prova 1200 du också, lägre kanske inte heller är så bra?

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davyp3
Spelat en del nu, fsx, dirt 2, etqw, benchmarks... inget får datorn att krascha längre.

Så det räcker för att jag inte ska RMA´a mitt kort iaf. Prova 1200 du också, lägre kanske inte heller är så bra?

Jepp ska göra det vid tillfälle!
Återkommer med mina resultat!

Föresten vad mena du med: XMP disablat?

Och hur disablar man det?

Visa signatur

AMD Ryzen 3950x || ASUS ROG STRIX X570-E GAMING || G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo || NEC ND-3500 Dual-Layer DVD || Chieftec BPS-950C "950W" || Lian Li O11 Dynamic XL ROG || NZXT Kraken X72 360mm || RTX 2080ti || Asus Rog Swift pg279q || Thrustmaster t300rs || Thrustmaster TH8A Shifter ||PS4, Xbox One X || Steelseries Arctis Pro wifi || Sony 4K oled 65" || VR: HTC vive, Pimax 5K XR ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av atrOx
Jepp ska göra det vid tillfälle!
Återkommer med mina resultat!

Föresten vad mena du med: XMP disablat?

Och hur disablar man det?

XMP är extreme memory profile, ändras i BIOS.

Dock verkar det inte vara det som strular, utan just frekvensen på minnet!

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davyp3
XMP är extreme memory profile, ändras i BIOS.

http://forumbilder.se/images/f05201074750P4569.jpg

Dock verkar det inte vara det som strular, utan just frekvensen på minnet!

Va iaf disable, kollade igår...
Spelade arma 2 (riktigt krävade spel) maxat i 1900x1200 och även alien vs predator, nerklockat till samma klock som dig, 800/1200 verkar funka bra än så länge, men lär hårdprova mer.

Synd att bc2 betan är nere, va ju det bästa testen, hängde sig alltid i bc2, för mig iaf.

Har du provat nå mer? Fått nån mer greyscreen?

Visa signatur

AMD Ryzen 3950x || ASUS ROG STRIX X570-E GAMING || G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo || NEC ND-3500 Dual-Layer DVD || Chieftec BPS-950C "950W" || Lian Li O11 Dynamic XL ROG || NZXT Kraken X72 360mm || RTX 2080ti || Asus Rog Swift pg279q || Thrustmaster t300rs || Thrustmaster TH8A Shifter ||PS4, Xbox One X || Steelseries Arctis Pro wifi || Sony 4K oled 65" || VR: HTC vive, Pimax 5K XR ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -GufuX-
jag hade precis samma problem som ni andra med XFX "XT" HD5870.
Efter mycket trixande så har jag med hjälp av att sänka memory clock till 1200-1250 ungefär fått 3 datorer med samma kort att fungera utan ränder eller ens anspråk till mindre lagg eller svartskärmar som någon sa att han/hon hade vid uppstarten av DiRT2

problemet verkar helt enkelt vara att ATI inte lyckats få minnena att jobba stabilt i 1300mhz vid den bestämda spänningen (kanske är det XFX som gjort något i bios i mitt fall)

Jag tänkte bara tipsa om det så kan ni ju göra ett test jag kör mitt kort i
890/1200 och har inga problem... 2 andra kompisar kör sina minnen i 1200 och GPUspeed vet jag inte. men just memory clock sänkningen eliminerade deras problem!

Låter nice! Mitt kort verkar funka bra det med 800/1200, har inte haft tid att hårdtesta än men som sagt tidigare så återkommer jag med mitt resultat.

Visa signatur

AMD Ryzen 3950x || ASUS ROG STRIX X570-E GAMING || G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo || NEC ND-3500 Dual-Layer DVD || Chieftec BPS-950C "950W" || Lian Li O11 Dynamic XL ROG || NZXT Kraken X72 360mm || RTX 2080ti || Asus Rog Swift pg279q || Thrustmaster t300rs || Thrustmaster TH8A Shifter ||PS4, Xbox One X || Steelseries Arctis Pro wifi || Sony 4K oled 65" || VR: HTC vive, Pimax 5K XR ||

Permalänk
Medlem

kommit hotfix till 5770 ännu ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rydan19
kommit hotfix till 5770 ännu ?

ATI_Win7_Vista_Catalyst10.2_Hotfix_8.702.2_Feb22

Är väll senaste som släpptes 22feb.

Visa signatur

AMD Ryzen 3950x || ASUS ROG STRIX X570-E GAMING || G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo || NEC ND-3500 Dual-Layer DVD || Chieftec BPS-950C "950W" || Lian Li O11 Dynamic XL ROG || NZXT Kraken X72 360mm || RTX 2080ti || Asus Rog Swift pg279q || Thrustmaster t300rs || Thrustmaster TH8A Shifter ||PS4, Xbox One X || Steelseries Arctis Pro wifi || Sony 4K oled 65" || VR: HTC vive, Pimax 5K XR ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rydan19
kommit hotfix till 5770 ännu ?

I release notes:en för 10.2 stod det som "resolved issue", krånglar ditt fortfarande hade jag nog försökt få det utbytt :/

http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1496547

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henkezd
I release notes:en för 10.2 stod det som "resolved issue", krånglar ditt fortfarande hade jag nog försökt få det utbytt :/

http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1496547

jag ladda ner 10.2 drivrutinerna och problemet verkar ha försvunnit:D:D:D

wrong, datorn fryser fortfarande men måste det vara grafik kortet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rydan19
jag ladda ner 10.2 drivrutinerna och problemet verkar ha försvunnit:D:D:D

wrong, datorn fryser fortfarande men måste det vara grafik kortet?

testa dit grafikkort i en annan burk och testa ett annat grafikkort i din burk?

jag snodde min polares 4890 och jag hade då inga problem. dock hade kompisen samma problem med mitt kort i hans burk. högt troligt att det är grafikortet som spökar då.

Permalänk

Jag laddade hem och körde denna drivrutin http://support.amd.com/us/kbarticles/Pages/ATICatalyst912Hotf... då jag gissar på att jag fått samma problem med muspekaren som många andra. Det jag undrar är den där drivrutinen är 9.12 och som de senaste inläggen i tråden säger så är alltså 10.2 den senaste drivrutinen?

Tycker ni jag ska uppdatera till 10.2 eller låta det vara? Har ännu inte fått problem med muspekaren men har heller inte gjort några krävande jobb på datorn sen 9.12!

Edit: Tror det har löst sig! Återkommer om problemen visar sig igen...

Permalänk
Medlem

800/1200 verkade fungera bra så jag höjde till 865/1200 xfx XT orginal då sket det sig andra kvällen jag spelade, men hoppade endast ut i win och så stog det AMD drivrutin slutade fungera men har nu återställts.

Sänkte nu till 850 orginal orginal får se nu då...
Tröttsamt på ett så nytt kort och dyrt kort.
Hålla på och strula, inte riktigt meningen att man ska behöva ha sånt här strul.

Mycket dålig stil av amd att inte fixa till det här snabbare.

Visa signatur

AMD Ryzen 3950x || ASUS ROG STRIX X570-E GAMING || G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo || NEC ND-3500 Dual-Layer DVD || Chieftec BPS-950C "950W" || Lian Li O11 Dynamic XL ROG || NZXT Kraken X72 360mm || RTX 2080ti || Asus Rog Swift pg279q || Thrustmaster t300rs || Thrustmaster TH8A Shifter ||PS4, Xbox One X || Steelseries Arctis Pro wifi || Sony 4K oled 65" || VR: HTC vive, Pimax 5K XR ||

Permalänk
Medlem

jag har skickat tillbaks min datorn till inet för att byta grafik kort hade ett 5770

Permalänk
Medlem

Såg på hardforum nu följande

Kyle_Bennett HardOCP Editor-in-Chief, 12.8 Years

"FYI. For all of you guys that have reached out to me through email with the required information, AMD is going to be getting in contact with you and getting your cards replaced. Contacting end users has already begun.

As it sits right now, AMD feels as though it has enough boards coming back to do testing in order to isolate what the issue might be."

Lyckades skriva och få svar att han hade skicka mina uppgifter till AMD
Återstår att se vad som nu händer, ingen har kontaktat mig än iaf

http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1496547&page=6

Visa signatur

AMD Ryzen 3950x || ASUS ROG STRIX X570-E GAMING || G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo || NEC ND-3500 Dual-Layer DVD || Chieftec BPS-950C "950W" || Lian Li O11 Dynamic XL ROG || NZXT Kraken X72 360mm || RTX 2080ti || Asus Rog Swift pg279q || Thrustmaster t300rs || Thrustmaster TH8A Shifter ||PS4, Xbox One X || Steelseries Arctis Pro wifi || Sony 4K oled 65" || VR: HTC vive, Pimax 5K XR ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av atrOx
Såg på hardforum nu följande

Kyle_Bennett HardOCP Editor-in-Chief, 12.8 Years

"FYI. For all of you guys that have reached out to me through email with the required information, AMD is going to be getting in contact with you and getting your cards replaced. Contacting end users has already begun.

As it sits right now, AMD feels as though it has enough boards coming back to do testing in order to isolate what the issue might be."

Lyckades skriva och få svar att han hade skicka mina uppgifter till AMD
Återstår att se vad som nu händer, ingen har kontaktat mig än iaf

http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1496547&page=6

Återkom gärna när de har kontaktat dej

Visa signatur

Man kan inte uppfinna hjulet och sedan säga att alla ska gå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JimpenP
Återkom gärna när de har kontaktat dej

Jepp det ska jag göra om dom nu kontaktar mig.

Testade ATI_Win7_Vista_Catalyst10.3_Preview
Vilken driver =D BFBC2 (Battlefield bad company 2) gick som ett smäck, gick betydligt smer smooth än förut, plus inte en ända crash på typ 6 timmar spelande =D Riktigt bra driver iaf för BFBC2 och det är det ända som spelar nån roll nu =D

Sen måste jag ge en rekomendation att har ni inte Battlefield bad company 2 så åk till närmaste spelbutik och inhandla, helt outstanding!!! (iaf till pc)

Visa signatur

AMD Ryzen 3950x || ASUS ROG STRIX X570-E GAMING || G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo || NEC ND-3500 Dual-Layer DVD || Chieftec BPS-950C "950W" || Lian Li O11 Dynamic XL ROG || NZXT Kraken X72 360mm || RTX 2080ti || Asus Rog Swift pg279q || Thrustmaster t300rs || Thrustmaster TH8A Shifter ||PS4, Xbox One X || Steelseries Arctis Pro wifi || Sony 4K oled 65" || VR: HTC vive, Pimax 5K XR ||

Permalänk
Medlem

Jag har ett par HIS 5770, det ena har fungerat felfritt sedan dag ett medan det andra bara strulat. Har provat båda i samma system i flera olika system och kan bara konstatera att det måste vara något fel på det ena kortet (= hårdvarufel?). Man kan säkert få dessa problemkort att fungera hjälpligt genom att flasha/baka/hotfixa/osv, beror ju lite på hur allvarliga problem man har, men jag kommer göra RMA iaf.

Permalänk
Medlem

Jag blev så jävla less på att det inte ska gå att se helskärm på Youtube, få meddelandet "bildskärmsdrivrutinen har slutat att fungera och har återställts" och att behöva trycka på reset-knappen bara för att skärmen blivit svart eller vit så igår drog jag iväg ett mail till AMD-supporten och XFX-supporten. Fick svar från XFX idag:

Citat:

Hi, thanks for your message and sorry to hear that you are experiencing problems with your card. Well this is not a widespread issue, so we are not aware of this as such, but can be caused by a few reasons. Please ensure that the power dongle is connected to the card and that adequate power is supplied to the card and system. Remove all graphic card installations from add/remove programs. Restart with no driver CD inserted and not connected to the Internet, and then cancel the hardware wizard. Please ensure up-to-date mainboard BIOS and chipset drivers are installed, you are logged on as an administrator and disable antivirus/diagnostic/monitoring software before installing the graphics drivers. Please try version 10.2 as this may clear problems. We recommend setting BIOS optimal defaults, but note your IDE/SATA/RAID settings before changing the BIOS. Please keep us posted if any problems as we will try to help as much as possible. But if you are generally unhappy with the card, please feel free to contact the reseller on the returns proceedure. Kind regards Paul

Ja detta hjälpte ju inte att de inte vet av problemen med stor muspekare och flashfilmskrångel =/

Kan dock tillägga att spela spel på high fungerar smärtfritt i flera flera timmar, än så länge :p.

Visa signatur

Man kan inte uppfinna hjulet och sedan säga att alla ska gå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JimpenP
Återkom gärna när de har kontaktat dej

Ingen från AMD som kontaktat mig än iaf =/

Men!
Har nu kört 37timmar Battlefield Bad Company 2 utan
1 enda fel. XFX har med andra ord överklockat minnena förmycket
Enbart XFX som har 1300MHz på minnena vad jag vet.

Som sagt tidigare kör 1200MHz på minnena nu och det funkar kanon.
Men det är ju igentligen helt fel att släppa kort som inte klarar av frekvensen som dom säljer kortet med.

Men efter senaste drivern ATI_Win7_Vista_Catalyst10.3_Preview
så har jag iofs inte provat höja frekvensen på minnena igen.

Återkommer efter test.

Visa signatur

AMD Ryzen 3950x || ASUS ROG STRIX X570-E GAMING || G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo || NEC ND-3500 Dual-Layer DVD || Chieftec BPS-950C "950W" || Lian Li O11 Dynamic XL ROG || NZXT Kraken X72 360mm || RTX 2080ti || Asus Rog Swift pg279q || Thrustmaster t300rs || Thrustmaster TH8A Shifter ||PS4, Xbox One X || Steelseries Arctis Pro wifi || Sony 4K oled 65" || VR: HTC vive, Pimax 5K XR ||

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att jag fick ungefär samma svar som XFX´s support från AMD´s support

Visa signatur

Man kan inte uppfinna hjulet och sedan säga att alla ska gå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JimpenP
Kan tillägga att jag fick ungefär samma svar som XFX´s support från AMD´s support

Tråkigt när man lägger ner tid på ett mail sen får man typ ett autosvar från en maskin, känns det som iaf.

La ner en hel kväll för mitt mail som va på engelska och allt..
Så får man inte ens ett svar =/

Visa signatur

AMD Ryzen 3950x || ASUS ROG STRIX X570-E GAMING || G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo || NEC ND-3500 Dual-Layer DVD || Chieftec BPS-950C "950W" || Lian Li O11 Dynamic XL ROG || NZXT Kraken X72 360mm || RTX 2080ti || Asus Rog Swift pg279q || Thrustmaster t300rs || Thrustmaster TH8A Shifter ||PS4, Xbox One X || Steelseries Arctis Pro wifi || Sony 4K oled 65" || VR: HTC vive, Pimax 5K XR ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av atrOx
Tråkigt när man lägger ner tid på ett mail sen får man typ ett autosvar från en maskin, känns det som iaf.

La ner en hel kväll för mitt mail som va på engelska och allt..
Så får man inte ens ett svar =/

Samma här! Inte varje dag man skriver mail på engelska, tur det finns google translate

Edit 100317: Fick ännu ett svar nu från XFX där jag frågade om ändring av frekvensen kunde vara en lösning. Här är svaret:

Citat:

Hi, thanks for your message and for letting us know. You can do this if you wish, simply use the overdrive feature in the Catalyst Control Centre. Note however that the card is designed to run at stock clocks, so if not doing then would suggest that the card may have a fault. But if you want to run the card at lower clocks then this is up to you Jimmy. Hope all goes well, however if any queries or problems please keep us posted. Kind regards Paul

Visa signatur

Man kan inte uppfinna hjulet och sedan säga att alla ska gå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkezd:

Nyare 5770 har i 1.2V inställt i deras bios, kör själv på det (flashat bios) och det har fungerat bra än så länge

Hur flashar man BIOS?

Permalänk
Permalänk

Grey screen issues fortsätter för min del. Äckligt dåligt att detta inte går att åtgärda. Nu är det RMA till komplett - imorgon.

Permalänk
Medlem

Stor Muspekar / svart skärm datorn låses

Jag får problemet att efter ett tag att antingen så blir skärmen helt svart och en omstart krävs, i bästa fall så blinkar den ur et svarta stadiet och muspekaren blir 3x större än vanligt.

Vet inte om jag ska slita in det på en felsökning eller om det är mjukvarufel. Lutar åt hårdvara imo?

Permalänk
Medlem

Måste vara hårdvarurelaterat eftersom allt fungerar klockrent för mig nu sedan någon CCC tillbaka. Hade stora problem med att skärmen blinkade svart/vit när jag spelade upp filmer från Youtube mm i helskärm eller att muspekaren blev gigantisk.
Helt underbart att man äntligen kan spela upp filmer i helskärm

Visa signatur

Man kan inte uppfinna hjulet och sedan säga att alla ska gå