Nvidia Geforce GTX 480

Permalänk
Medlem

Ni glömde tillägga i slutsatsen att AMD har en stor fördel med eyefinity

Tråkigt att korten inte var bättre ville ju se en rejäl prissänkning av AMD!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Hmm tittar man på dirt 2, far cry 2, Just Cause 2 och lite andra titlar, så ser man att GTX 480 och 470 drar iväg ganska mycket.

Vad beror detta på? Kan man förvänta sig lika stor skillnad med senare drivrutiner, för i så fall är dom ganska mycket bättre än HD5xxx serien.

Kan det vara prestanda som helt enkelt inte får sträcka på musklerna så att säga eller handlar det helt enkelt om att dom spelen är bättre optimerade för nvidia?

Far cry 2 har alltid varit bra på geforce

Det är något mystiskt med dirt2 resultaten på nätet däremot. Det finns två helt olika grupper av resultat. Kolla min post ovan.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Vill också se en prissänkning från AMD. Men dom verkar inte behöva det nu...

Permalänk
Medlem

Väldigt bra kort även om strömförbrukningen är lite i överkant.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nembo
Vill också se en prissänkning från AMD. Men dom verkar inte behöva det nu...

Dom kanske bara sänker för att jävlas lite

Permalänk
Medlem

För att summera så,
Prestanda: 470=5850, 480=5870
Pris: 470=5870, 480=5970
Rätt/fel?

Ska bli kul att se hur AMD reagerar.

Visa signatur

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
GTX 470: http://www.guru3d.com/article/geforce-gtx-470-480-review/

Fan va den reviewn känns köpt, tummen upp till sweclockers som iaf verkar lite mer neutrala.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svart_smurf
Vem bryr sig om ett sånt gammalt spel:S sen klarar fan 4870 av det spelet i högsta grafiken med 1920x1200 /1080 med över 60 fps..

Just Cause 2 är bara 4 dagar gammalt =/
Och 470/480 kommer självklart att prestera bättre när det släpps andra drivrutiner än beta.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whiip
För att summera så,
Prestanda: 470=5850, 480=5870
Pris: 470=5870, 480=5970
Rätt/fel?

Ska bli kul att se hur AMD reagerar.

Just nu tror jag de röker cigarr och skålar i champagne. På måndag höjer de priset på 5000-serien med en tusenlapp rakt av.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lt Blueberry
Man kan läsa tester som man vill och vad man själv vill få ut av det.
Visst en förbannad hög värme och strömförbrukning men korten kommer troligen prestera bättre med tiden.
Kommer ihåg när man köpte ati 4850 ,vad folk gnällde över värme ,fläktljud och hur fanboysen sa lugn kortet klarar 105 grader lätt (hoppas att fler kommer ihåg historien.

Men men här ett litet udrag ur The gurus test.

http://www.guru3d.com/article/geforce-gtx-470-480-review/35

The GeForce GTX 470 then -- obviously this card is lined up against ATI's Radeon HD 5850. It can compete with it quite well. Price wise it's definitely the more interesting of the two cards tested today. We expect that, once volume availability kicks in, this card will drop to roughly 300 USD. Performance wise we are looking at a product that positions itself smack down in the middle ATI's Radeon HD 5850 performance level and as such it's a really nice card to own. TDP wise at 215W we feel that power consumption is reasonable, and much like the GTX 480, we do also need to state that the heat output of the card currently is high but though not as high as the GTX 480. In fact we have a gut feeling that NVIDIA we reprogram the FAN RPM delta real soon, forcing the fan speed RPM at 70% which was not even every noisy, pushed the temperatures back to 80 Degrees C real quickly. Gaming wise the performance is obviously grand and the image quality it outputs is really high ranking as well. Money versus performance wise I'd say the GTX 470 is the winner of the two really.

Mvh Lt Blueberry

Hilbert på guru3d skulle inte skriva ner ett nytt nvidiakort om så hans mors liv hängde på det. Han påstår också att HD5870 kostar 430-470 dollar för att kunna motivera priset på GTX480.

MSRP på HD5870 är under 400$ (399 tror jag, om inte mindre). Det är den intressanta siffran att jämföra med.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Eller så sänker dom priserna så Nvidia får ännu mindre kort sålda! (Y)

Skämt å sido. Men det hade varit väldigt trevligt att få ett 5850 för ~2000:-

Permalänk
Medlem

Jag tog mig friheten och beställde en HD5850 nu - i min värld finns det ett behov för Eyefinity för att ge datorn något flashigt och eget som Xbox:en inte orkar med.

Men jag väntar fortfarande ivrigt på om AMD kommer svara med en prissänkning, om ens bara marginellt, för att säkra sin ledning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Dom kanske bara sänker för att jävlas lite

Jag tänker också så. Skulle jag vara en ovanligt skön snubbe som skötte lite för mycket på AMD skulle jag sänka priserna en smula, bara för att ge Nvidia fingret.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lt Blueberry
Man kan läsa tester som man vill och vad man själv vill få ut av det.
Visst en förbannad hög värme och strömförbrukning men korten kommer troligen prestera bättre med tiden.
Kommer ihåg när man köpte ati 4850 ,vad folk gnällde över värme ,fläktljud och hur fanboysen sa lugn kortet klarar 105 grader lätt (hoppas att fler kommer ihåg historien.

Men men här ett litet udrag ur The gurus test.

http://www.guru3d.com/article/geforce-gtx-470-480-review/35

The GeForce GTX 470 then -- obviously this card is lined up against ATI's Radeon HD 5850. It can compete with it quite well. Price wise it's definitely the more interesting of the two cards tested today. We expect that, once volume availability kicks in, this card will drop to roughly 300 USD. Performance wise we are looking at a product that positions itself smack down in the middle ATI's Radeon HD 5850 performance level and as such it's a really nice card to own. TDP wise at 215W we feel that power consumption is reasonable, and much like the GTX 480, we do also need to state that the heat output of the card currently is high but though not as high as the GTX 480. In fact we have a gut feeling that NVIDIA we reprogram the FAN RPM delta real soon, forcing the fan speed RPM at 70% which was not even every noisy, pushed the temperatures back to 80 Degrees C real quickly. Gaming wise the performance is obviously grand and the image quality it outputs is really high ranking as well. Money versus performance wise I'd say the GTX 470 is the winner of the two really.

Mvh Lt Blueberry

Angående 4850 så gav väl ändå det kortet ORDENTLIGT mycket FPS per krona då? Vilket är precis tvärtom mot vad Fermi-korten ger nu. Hade GTX470 kostat exakt lika mycket som 5850 eller helst en bit mindre hade det kunnat bli en hit för de som inte bryr sig om strömförbrukning och värme men nu är det ju precis tvärtom. Dessutom var väl inte 4850/4870's strömförbrukning så oväldigt mycket högre än konkurrerande korten om man jämför med skillnaderna idag? Jag menar kom igen, 140 watt mellan 5870 och GTX480. Ett GTX480 drar mer än TVÅ 5870. Det är en helt sanslöst stor skillnad.

Vill inte låta som en fanboy än om alla här visst tror att allt man argumenterar för är man fanboy för, men nVidias nylanserade kort har väl egentligen bara en sak att skryta med och det är att de numera har det snabbaste single GPU-kortet; något som inte väger så mycket då 5970 kostar några få hundra mer och ÄNDÅ drar mindre ström. Återstår väl att se vad framtiden har att erbjuda

Permalänk
Medlem

72 watt högre än det på pappret mer strömkrävande HD5970 som anges till 295W.

nVidia anger strömförbrukningen till 250W. Det måste vara årets lögn. Snarare 350W.

Edit: kan ju vara så att nvidia skruvat upp spänningen rejält för att ge överklockningsmarginal då recensenter gärna tar med prestandan i överklockat läge. Försäljningsexemplaren har sedan normal spänning och ligger närmare 250W, men kan ej överklockas mer än några få MHz.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

bra recension! blev lite sugen på 480 men kom på att priset är väldigt högt! kanske kanske blir ett sånt om priserna går till 3500-4000 men då får jag nog vänta något år och då är nog inte gtx480 lika intressant längre

Permalänk
Medlem

Efter ett par PRförsök från nvidia så insåg jag att deras ord vägde mindre än en påse helium, så jag hade otroligt låga förväntningar. Faktum är att 480 inte var så dålig som jag var rädd att den skulle bli, men det här räcker inte.

Fermin verkar faktiskt ha en fördel, det verkar som om FPS är rätt jämn med färre dippar, men förutom detta så kräver Fermi sjukt mycket ström, ljudnivån verkar vara hög, 5970 är sannolikt mer attraktivt att köpa än 480. Priset för Fermikorten är för högt och nvidia har förmodligen inte marginal för att sänka priset.

Jag ville bli överraskad idag, men tyvärr..

Permalänk
Medlem

Tack för testet Swec.

Blir inte ett nvidia i år.

Permalänk
Medlem

Jobbigt ljud på 480 jämtemor 5870. Blir nog inget 480-kort.
http://hardocp.com/article/2010/03/26/nvidia_fermi_gtx_470_48...

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Vad Nvidia försöker säga är att PhysX, CUDA och 3D Vision är värt 2000kr mer än 5870, vi får hoppas för deras skulle att nån går på det.

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

http://www.evga.com/articles/00539/

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

HD ljud via HDMI då???

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Jag har läst lite reviewer på nätet nu.

GTX 470 kostar lika mycket som 5870 ungefär men drar mer ström och 5870 äger ut 470 i precis alla tester!

GTX 480s konkurrent är i huvudsak 5970 och den får spö även där för samma pris! Visst, 5970 är ett dualkort men det handlar i princip bara om pris.

nVidia måste sänka priserna rejält för att de inte ska gå i konkurs, detta kommer man minnas när man blir äldre, jätten nVidias fall.

Eller så köper alla idioter runt om i världen nVidia ändå :S

Permalänk
Avstängd

Vad tror du dom där korten kommer att landa på!??

Permalänk
Medlem

8 papp för 480 ftw eller?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
8 papp för 480 ftw eller?

Troligen

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mAster9
Jobbigt ljud på 480 jämtemor 5870.
http://hardocp.com/article/2010/03/26/nvidia_fermi_gtx_470_48...

Vackert är det inte, men låter verkligen ett 5870 sådär förskräckligt? Mitt gamla gtx280 känns plötsligt nästintill ljudlöst...

Permalänk
Medlem

GTX480 hade ju inte super medelfps men minimum var helt otrolig, underbart kort med andra ord. Tyvärr suger priset :(:(

Permalänk
Medlem

Mina förväntningar blev trots allt ... Kan väl inte säga mer än att jag är nöjd med mitt 5870 jag fick vid releasen efter att läst detta test.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem

Om något kommer detta kort få AMD att inse hur bra 5870 egentligen är och ta mer betalt än innan...

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

Vet inte vad detta är för sida och man ska vara källkritisk och så men kan detta stämma? http://www.pcper.com/article.php?aid=888&type=expert&pid=1 Edit menar alltså att Nvidia korten presterar så bra som dom gör

Nu Hoppas jag iaf på prissänkning från Ati så blir det ett 5850 innan sommaren.

/S

PS.
Bra test SweC! DS.

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.