Hjälp med val av datorkomponenter, 20-30 datorer till stort företag

Permalänk

Hjälp med val av datorkomponenter, 20-30 datorer till stort företag

Hej! Jag ska hjälpa till att välja komponenter till ett stort antal datorer.
Det är arbetsstationer men de ska vara hyfsat snabba så de inte blir gamla för fort.
Problemet är att jag har varit ute ur datorsnurran flera år och har ingen koll längre. Därför hoppas jag att ni kan hjälpa mig.

Processor: minst 4 kärnor, minst 2 GHz.

Tänkte mig Intel I5 2500.
Öppen för förslag, vi vill sätta på en riktigt tyst kylare så det vill jag gärna ha tips på.

Moderkort, krav:

1. Skall vara fläktlöst, dvs. enbart passiv kylning på alla kretsar, Nordbrygga, Sydbrygga samt eventuellt grafik.
2. Skall stödja ECC-RAM.
3. Skall ha 3 st PCI expansionsplatser.
4. Skall ha minst 2 st PCIe x16 expansionsplatser.
5. Skall ha minst 2 st PCIe x1 expansionsplatser.
6. Skall ha minst 2 SATA-anslutningar.
7. Skall ha minst 1 IDE-anslutning.
8. Skall ha minst 1 kontakt för diskettstation (floppy/34-pin).
9. Skall ha minst 8 st USB-portar. Minst 6 st uttag bak på moderkortet samt minst 2 st på framsidan av datorlådan.
10. Skall ha minst en nätverksanslutning (1 GBit/s), helst två.

Grafik: helst inbyggt i moderkort eller motsvarande. Helst passivt kylt.

Nån som har något tips?
Pengar är sekundärt, det viktiga är att det fungerar bra. Men det behöver ej vara onödigt dyrt.

Tack!

Visa signatur

- Who? Me?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puff Da Dragon:

Hej! Jag ska hjälpa till att välja komponenter till ett stort antal datorer.
Det är arbetsstationer men de ska vara hyfsat snabba så de inte blir gamla för fort.
Problemet är att jag har varit ute ur datorsnurran flera år och har ingen koll längre. Därför hoppas jag att ni kan hjälpa mig.

Processor: minst 4 kärnor, minst 2 GHz.

Tänkte mig Intel I5 2500.
Öppen för förslag, vi vill sätta på en riktigt tyst kylare så det vill jag gärna ha tips på.

Moderkort, krav:

1. Skall vara fläktlöst, dvs. enbart passiv kylning på alla kretsar, Nordbrygga, Sydbrygga samt eventuellt grafik.
2. Skall stödja ECC-RAM.
3. Skall ha 3 st PCI expansionsplatser.
4. Skall ha minst 2 st PCIe x16 expansionsplatser.
5. Skall ha minst 2 st PCIe x1 expansionsplatser.
6. Skall ha minst 2 SATA-anslutningar.
7. Skall ha minst 1 IDE-anslutning.
8. Skall ha minst 1 kontakt för diskettstation (floppy/34-pin).
9. Skall ha minst 8 st USB-portar. Minst 6 st uttag bak på moderkortet samt minst 2 st på framsidan av datorlådan.
10. Skall ha minst en nätverksanslutning (1 GBit/s), helst två.

Grafik: helst inbyggt i moderkort eller motsvarande. Helst passivt kylt.

Nån som har något tips?
Pengar är sekundärt, det viktiga är att det fungerar bra. Men det behöver ej vara onödigt dyrt.

Tack!

Vad skall du med två PCIe x16 platser när grafikortet skall vara integrerat i moderkortet? Desutom så finns det inga moderkort med PCIe 2x16 till intel socket 1155 där CPU´n 2500 passar. Så det är ju redan uteslutet. Ingan har ju Floppy längre utan allt körs på USB.
IDE anslutning kan du ha om du sätter i en gamal HD eller DVD i din nya inköpta dator annars går allt på SATA kontakter nu för tiden. Dagens moderkort har desutom i 90% tagit bort den anslutningen.. Vad är det som gör att man måste ha 8st USB anslutningar till datorn? Räcker desutyom med en nätverks anslutning för en kontorsdator..

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Vill du köra på Sandy Bridge CPU (dvs i5 2500) så finns mig veterligen inga moderkort som uppfyller dina krav.
Finns t.ex endast 1 1155 moderkort som har både Floppy och IDE anslutningar men det uppfyller inte dina övriga krav, på samma sätt finns endast 1 1155 moderkort som har stöd för ECC ram men det uppfyller inte heller det dina övriga krav.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Tack för svaren!

Jag har inte satt kraven, jag måste bara följa dem. Det är lite special för det är arbetsstationer som tydligen måste vara kompatibla
med äldre grejer.
i5 processorn tog jag för att den verkade vettig men det är inte skrivet i sten.
Förslag på annan processor så jag kan fylla kraven på moderkortet mottages tacksamt.

Kravet på processorn är då, 4 kärnor minst 2 GHz. Det skadar inte med lite mer men det centrala är att kylningen MÅSTE vara tyst.

Jag kolla lite för att se om kraven går att rucka på då vissa av dem är lite konstiga.

Visa signatur

- Who? Me?

Permalänk
Medlem

Sorry om mitt svar inte blir till mycket hjälp men i alla fall.....

Prisjakt är enligt mig en bra sida att leta efter delar till dator.....exempelvis här....http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1320

Bara att välja fler sökkriterier och hoppas det dyker upp ett antal intressanta träffar...

Permalänk
Medlem

Jag kolla lite för att se om kraven går att rucka på då vissa av dem är lite konstiga.

Låter som en bra idé, för ska man hitta ett moderkort som har stöd för allt det som står på listan får man leta länge om det ens finns nåt som har allt det där utan extra instickskort, kan väl säga att det finns inga moderkort för socket 775,1155,1156,1366,2011,AM3 eller AM3+ som grejjar det (som jag har lyckats hitta iaf).
Och går man fler generationer bak än så så kommer moderkorten inte grejja den typ av processor ni vill ha.
Tas några av kraven bort så blir det genast lättare.

Det närmaste jag kan hitta är ASRock X58 Extreme6 som är ett moderkort för socket 1366 så det är ju saker som är på väg bort.
1. Skall vara fläktlöst, dvs. enbart passiv kylning på alla kretsar, Nordbrygga, Sydbrygga samt eventuellt grafik. JA
2. Skall stödja ECC-RAM. JA Dock endast om Xeon processor används, om i7 CPU används så stöds endast icke-ECC.
3. Skall ha 3 st PCI expansionsplatser. NEJ endast 2
4. Skall ha minst 2 st PCIe x16 expansionsplatser. JA
5. Skall ha minst 2 st PCIe x1 expansionsplatser. JA
6. Skall ha minst 2 SATA-anslutningar. JA
7. Skall ha minst 1 IDE-anslutning. JA
8. Skall ha minst 1 kontakt för diskettstation (floppy/34-pin). JA
9. Skall ha minst 8 st USB-portar. Minst 6 st uttag bak på moderkortet samt minst 2 st på framsidan av datorlådan. JA , uttag på framsidan beror på chassi
10. Skall ha minst en nätverksanslutning (1 GBit/s), helst två. JA endast 1.

Har dock ingen integrerad grafik.

Visa signatur

Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Tack för svaren, jag uppskattar hjälpen.
Krav som gör att vi måste använda gamla grejer ska jag försöka rucka på. Får lösa de kraven på andra sätt.

Vi beställer det mesta från Dustin, det kanske inte blir billigast men jag tror vi ha något avtal med dem.
Ska se om jag kan försöka få till lite rabatt, beställer ändå 30-35 datorer.

Visa signatur

- Who? Me?

Permalänk
Medlem

Enda anledningen till att ha IDE/PATA är ju för att använda gamla HDDs/optiska enheter, bättre att köpa nya och om det verkligen behöver kopplas in gamla enheter så finns det ju adaptrar för att plugga in dem i Sata kontakter.
Floppy enhet kan ju enkelt köras på USB istället så försvinner ju det kravet också och då blir de genast lättare att hitta fler moderkort som kan vara lämpliga.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Enda anledningen till att ha IDE/PATA är ju för att använda gamla HDDs/optiska enheter, bättre att köpa nya och om det verkligen behöver kopplas in gamla enheter så finns det ju adaptrar för att plugga in dem i Sata kontakter.
Floppy enhet kan ju enkelt köras på USB istället så försvinner ju det kravet också och då blir de genast lättare att hitta fler moderkort som kan vara lämpliga.

Det tror jag absolut är en bra kompromiss. Kikat lite på adapter SATA IDE och det finns ju och sen floppy på USB. Tror det får bli den vägen men måste kolla så de inte har något som ställer till det.

Visa signatur

- Who? Me?

Permalänk

Har kollat lite mer på kraven, det går att lösa IDE och floppy med adaptrar till SATA och USB floppy så det är inga problem.

Det som ställer till det nu är att kravet på ECC stöd för minnet och att det måste vara 2 PCIex16, 2 PCIex1 och 3 vanliga PCI.

Jag har hittat ett moderkort som fyller de kraven:
Asus P5E DH Deluxe
http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_775/P5W_DH_Delu...

Men den har LGA775 socket och det är relativt gamla grejer va?

Finns det vettiga processorer till det kortet, 4 kärnor och minst 2 GHz?

Tyvärr har det inte alla USB ingångar som önskas.

Är stöd för ECC ovanligt på modernare kort eller finns det nån annan teknik istället?

Visa signatur

- Who? Me?

Permalänk
Medlem

Men den har LGA775 socket och det är relativt gamla grejer va?

Finns det vettiga processorer till det kortet, 4 kärnor och minst 2 GHz?

Tyvärr har det inte alla USB ingångar som önskas.

Är stöd för ECC ovanligt på modernare kort eller finns det nån annan teknik istället?

LGA775 är gammal ja och är i princip utfasad vilket är anledningen till att det kan vara svårt att hitta en CPU som passar era önskemål till den, den jag kan hitta som lagerförs är Intel Xeon Quad Core X3360 2.8Ghz och den enda butik som har den av de större är Inet.se, kollade inet, webhallen, dustin och komplett och den är den enda 4 kärniga för 775 som de fortfarande säljer.

Annars finns ju alla Core 2 Quad Qxxxx att välja på om du kan hitta någon butik som säljer dem.

Finns en hel del moderkort med ECC stöd, 3 PCI slotar däremot är väldigt ovanligt i dagsläget eftersom det i princip är en utrotad slot som lär vara helt borta från nya moderkort inom en inte allt för distant framtid.
Prisjakt t.ex hittar bara 22 moderkort med 3 PCI slots från serierna LGA2011,1155,1156,1366,775 medans den hittar för många för att orka räkna som har ECC stöd.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av TiasE:

LGA775 är gammal ja och är i princip utfasad vilket är anledningen till att det kan vara svårt att hitta en CPU som passar era önskemål till den, den jag kan hitta som lagerförs är Intel Xeon Quad Core X3360 2.8Ghz och den enda butik som har den av de större är Inet.se, kollade inet, webhallen, dustin och komplett och den är den enda 4 kärniga för 775 som de fortfarande säljer.

Annars finns ju alla Core 2 Quad Qxxxx att välja på om du kan hitta någon butik som säljer dem.

Finns en hel del moderkort med ECC stöd, 3 PCI slotar däremot är väldigt ovanligt i dagsläget eftersom det i princip är en utrotad slot som lär vara helt borta från nya moderkort inom en inte allt för distant framtid.
Prisjakt t.ex hittar bara 22 moderkort med 3 PCI slots från serierna LGA2011,1155,1156,1366,775 medans den hittar för många för att orka räkna som har ECC stöd.

En enkel jobbuppgift har blivit ett sånt mörker.
Har fått igenom att vi kan backa ner på PCI platserna och sen ska jag se om det finns några adaptrar från PCIe till PCI som vi kan ha i nödfall.
Vilken cirkus

Visa signatur

- Who? Me?

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Låter som en bra idé, för ska man hitta ett moderkort som har stöd för allt det som står på listan får man leta länge om det ens finns nåt som har allt det där utan extra instickskort, kan väl säga att det finns inga moderkort för socket 775,1155,1156,1366,2011,AM3 eller AM3+ som grejjar det (som jag har lyckats hitta iaf).
Och går man fler generationer bak än så så kommer moderkorten inte grejja den typ av processor ni vill ha.
Tas några av kraven bort så blir det genast lättare.

Det närmaste jag kan hitta är ASRock X58 Extreme6 som är ett moderkort för socket 1366 så det är ju saker som är på väg bort.
1. Skall vara fläktlöst, dvs. enbart passiv kylning på alla kretsar, Nordbrygga, Sydbrygga samt eventuellt grafik. JA
2. Skall stödja ECC-RAM. JA Dock endast om Xeon processor används, om i7 CPU används så stöds endast icke-ECC.
3. Skall ha 3 st PCI expansionsplatser. NEJ endast 2
4. Skall ha minst 2 st PCIe x16 expansionsplatser. JA
5. Skall ha minst 2 st PCIe x1 expansionsplatser. JA
6. Skall ha minst 2 SATA-anslutningar. JA
7. Skall ha minst 1 IDE-anslutning. JA
8. Skall ha minst 1 kontakt för diskettstation (floppy/34-pin). JA
9. Skall ha minst 8 st USB-portar. Minst 6 st uttag bak på moderkortet samt minst 2 st på framsidan av datorlådan. JA , uttag på framsidan beror på chassi
10. Skall ha minst en nätverksanslutning (1 GBit/s), helst två. JA endast 1.

Har dock ingen integrerad grafik.

Nu lutar det åt det här kortet, det är det som fyller specarna bäst.
Går det att få tag i vettigt CPU som stöder ECC utan att det kostar skjortan?

/Karl

Visa signatur

- Who? Me?

Permalänk
Medlem

En enkel jobbuppgift har blivit ett sånt mörker.
Har fått igenom att vi kan backa ner på PCI platserna och sen ska jag se om det finns några adaptrar från PCIe till PCI som vi kan ha i nödfall.
Vilken cirkus

Jag skulle aldrig bygga 30 workstations på egen hand. Det lilla man eventuellt sparar äts snabbt upp av försämrad TCO. Att behöva välja legacy moderkort för att stödja eventuell legacy hårdvara känns lite tokigt. Det kanske är bättre att se om det går att uppdatera något legacykort till en moderna standard.

T.ex:
HP Z210 uppfyller de allra flesta av era krav:
Intel Xeon E3-1225 3,1 GHz 6 MB (Sandy Bridge med fyra kärnor)
ECC minne (upp till 32GB)
Passivt Intel P3000
PCI Express x16 kortplatser (totalt/lediga) 2 st / 2 st
PCI Express x8 kortplatser (totalt/lediga) 1 st / 1 st
PCI Express x1 kortplatser (totalt/lediga) 2 st / 2 st
PCI-kortplatser (totalt/lediga) 2 st / 2 st

Det finns konvertrar från PCI-e till PCI, det är dock inte billigt och är kortet inte lågprofil så kan det bli lite bekymmer.
Floppy löses enklast med USB-floppy. Det finns interna kombinationsenheter med floppy + kortläsare men de allra flesta kräver både floppy-interface.
För IDE-port använder man enklast en IDE till SATA brygga (se till att köpa rätt kön), t.ex. www.dustin.se/pd_5010609088.aspx har inte testat denna själv. Använder själv en USB-baserad, men för internt bruk kör man på en brygga.

www.dustin.se/pd_5010602338.aspx

Permalänk
Skrivet av fredl:

Jag skulle aldrig bygga 30 workstations på egen hand. Det lilla man eventuellt sparar äts snabbt upp av försämrad TCO. Att behöva välja legacy moderkort för att stödja eventuell legacy hårdvara känns lite tokigt. Det kanske är bättre att se om det går att uppdatera något legacykort till en moderna standard.

T.ex:
HP Z210 uppfyller de allra flesta av era krav:
Intel Xeon E3-1225 3,1 GHz 6 MB (Sandy Bridge med fyra kärnor)
ECC minne (upp till 32GB)
Passivt Intel P3000
PCI Express x16 kortplatser (totalt/lediga) 2 st / 2 st
PCI Express x8 kortplatser (totalt/lediga) 1 st / 1 st
PCI Express x1 kortplatser (totalt/lediga) 2 st / 2 st
PCI-kortplatser (totalt/lediga) 2 st / 2 st

Det finns konvertrar från PCI-e till PCI, det är dock inte billigt och är kortet inte lågprofil så kan det bli lite bekymmer.
Floppy löses enklast med USB-floppy. Det finns interna kombinationsenheter med floppy + kortläsare men de allra flesta kräver både floppy-interface.
För IDE-port använder man enklast en IDE till SATA brygga (se till att köpa rätt kön), t.ex. www.dustin.se/pd_5010609088.aspx har inte testat denna själv. Använder själv en USB-baserad, men för internt bruk kör man på en brygga.

www.dustin.se/pd_5010602338.aspx

Tack för tipset! Ska kolla om det är ett gångbart alternativ.

Anledningen till att vi plockar ihop egna komponenter är inte för att spara pengar. Timmarna det kostar är mycket dyrare än den lilla prisskillnad det är att beställa i delar istället för att köpa färdigt. Det är de krångliga kraven som göra att vi måste välja hårdvara.

Men den där HP Z210 verkar ju rätt vettig, ett krav är dock tyst så en ljuddämpad låda vore guld. Priset blir ungefär det samma som den jag plockat ihop.

Visa signatur

- Who? Me?

Permalänk
Medlem

Tack för tipset! Ska kolla om det är ett gångbart alternativ.

Anledningen till att vi plockar ihop egna komponenter är inte för att spara pengar. Timmarna det kostar är mycket dyrare än den lilla prisskillnad det är att beställa i delar istället för att köpa färdigt. Det är de krångliga kraven som göra att vi måste välja hårdvara.

Men den där HP Z210 verkar ju rätt vettig, ett krav är dock tyst så en ljuddämpad låda vore guld. Priset blir ungefär det samma som den jag plockat ihop.

Det finns även Z4xx serien som finns som vätskekyld. Den har vi ett antal av som cad-datorer, i kontorsmiljö hörs de inte.

Permalänk

Lyckats förhandla bort ECC kravet så nu beställer jag det här:

ASUS P8H67-V B3 H67 S-1155 ATX
http://www.dustin.se/asus-p8h67-v-b3-h67-s-1155-atx/product/5...

INTEL CORE I5 2500 3.30GHZ 6MB S-1155
http://www.dustin.se/intel-core-i5-2500-330ghz-6mb-s-1155/pro...

SCYTHE SAMURAI ZZ
http://www.dustin.se/scythe-samurai-zz-s-1155-1156-1366-am3/p...

CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC10666 1333MHZ (2X4GB)
http://www.dustin.se/corsair-8gb-ddr3-xms3-intel-i5-i7-pc1066...

SEAGATE MOMENTUS 7200.4 500GB 7200RPM 2.5" S-ATA/300
http://www.dustin.se/seagate-momentus-72004-500gb-7200rpm-25-...

INTEL GIGABIT CT DESKTOP ADAPTER PCI-E
http://www.dustin.se/intel-gigabit-ct-desktop-adapter-pci-e/p...

COOLER MASTER MIDITOWER SILEO 500 ATX BLACK
http://www.dustin.se/cooler-master-miditower-sileo-500-atx-bl...

OCZ MODXSTREAM PRO 500 WATT PSU
http://www.dustin.se/ocz-modxstream-pro-500-watt-psu/product/...

SANDBERG FLOPPY DRIVE EXTERN USB
http://www.dustin.se/sandberg-floppy-drive-extern-usb/product...

Dell P2210 22" WIDE TFT BLACK
http://www.dustin.se/dell-p2210-22-wide-tft-black/product/501...

LOGITECH DESKTOP MK120 USB
http://www.dustin.se/logitech-desktop-mk120-usb/product/50104...

Något som verkar tokigt, kompabilitetsproblem mm?

Beställer om 40 min

Tack för hjälpen!

Visa signatur

- Who? Me?