HJÄLP!! Limmat fast kylflänsar, nu startar inte datorn - Kortslutning?!

Permalänk
Medlem

HJÄLP!! Limmat fast kylflänsar, nu startar inte datorn - Kortslutning?!

Har bytt kylare på mitt 7970 referens från XFX och fick därför köpa "Arctic Silver Thermal Adhesive, Lim" från Inet för att kunna få fast kylflänsarna på VRam och vad jag tror är voltregulatorerna(?). Läste instruktionerna där det bland annat stod att man skulle ha på silikon på alla öppna kretsar i närheten för att inte kortsluta dem, men då jag inte såg en enda krets i närheten av ställena jag skulle "limma" så struntade jag helt enkelt i detta. När jag stoppade in kortet i datorn och slår på så startar den i en sekund, allt börjar snurra och sen tvärdör den och jag tror mig känna en svag lukt av bränt(kan dock lika gärna ha varit chockens inbillning...). Vad gör jag nu?! Kan jag med hjälp av en kniv försöka skära bort "limmet" runt om alla ställen jag satt det på? Finns risken att jag skär sönder något viktigt? Har nästan smått panik just nu, all hjälp uppskattas enormt mycket....

// Pontus

Edit: På det jag tror är voltregulatorerna så har jag en fläns över två-tre st på en gång då de var så enormt små, leder de ström över själva komponenten? Isåfall är det garanterat kört där!..

Visa signatur

|| XFX HD7970 3GB, kyld av Antec 920, Noctua NF-F12 PnP || Asus P8Z77-V LE ||
|| G.Skill 8GB || i5-3570K@4,3GHz med Corsair H80, GT 1850 PnP ||
|| Fractal Design Define R3 med två insug, 920 rad insug, ett utblås, H80 rad utblås ||
|| WD Black 1TB || Fractal Design Tesla, 650W || OCZ Agility 3 120GB SSD ||
|| WD Green 3TB || Asus Xonar DX || Samsung U28D590D ||

Permalänk
Medlem

Här har du strömförsörjningen:

Dom svarta fyrkanterna är dom som eventuellt kan bli varma.

Det skall inte vara några problem att kortsluta mellan kretsarna (höljet på dom är inte strömförande), men spiller du ledande lim mellan dom så får du såklart problem.
Samma sak med RAM kretsarna.

RAM minnen behöver egentligen ingen kylning, dom drar otroligt lite ström (=producerar lite värme) samtidigt som dom tål ganska höga temperaturer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Här har du strömförsörjningen:

http://cdn.overclock.net/7/72/725a7708_600x448px-LL-2d6fa774_...

Dom svarta fyrkanterna är dom som eventuellt kan bli varma.

Det skall inte vara några problem att kortsluta mellan kretsarna (höljet på dom är inte strömförande), men spiller du ledande lim mellan dom så får du såklart problem.
Samma sak med RAM kretsarna.

RAM minnen behöver egentligen ingen kylning, dom drar otroligt lite ström (=producerar lite värme) samtidigt som dom tål ganska höga temperaturer.

Ah okej jag förstår! Tack så väldigt väldigt mycket! Det är fullt möjligt att det kommit lim emellan då de var så otroligt små och jag inte riktigt visste hur jag skulle göra för att få tillräckligt lite lim på dem... Vad är lättaste sättet att få bort kylflänsarna därifrån igen? Känns som om något kommer gå sönder om jag rycker...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| XFX HD7970 3GB, kyld av Antec 920, Noctua NF-F12 PnP || Asus P8Z77-V LE ||
|| G.Skill 8GB || i5-3570K@4,3GHz med Corsair H80, GT 1850 PnP ||
|| Fractal Design Define R3 med två insug, 920 rad insug, ett utblås, H80 rad utblås ||
|| WD Black 1TB || Fractal Design Tesla, 650W || OCZ Agility 3 120GB SSD ||
|| WD Green 3TB || Asus Xonar DX || Samsung U28D590D ||

Permalänk
Medlem

Ryck INTE bort dom, chansen finns att du får med dig hela kretsen.
Vad du kanske kan göra är att doppa en tops i lösningsmedel (vad nu AS rekommenderar för att lösa deras lim).
Och försök att komma åt där du tror det har spillt.

Edit: verkar som om AS limmet är en epoxy variant, vilket betyder att det är permanent och inte går att lösa upp med annat än nåt som även förstör resten av kortet.
Aceton kanske fungerar, men kan även lösa en massa saker som man inte vill lösa upp.

Permalänk
Medlem

Konstigt, fick inte du med någon sorts tejp som du ska tejpa på mellan kretsarna så lim inte åker ner? De fick jag med min Artic cooler 7970:/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ryck INTE bort dom, chansen finns att du får med dig hela kretsen.
Vad du kanske kan göra är att doppa en tops i lösningsmedel (vad nu AS rekommenderar för att lösa deras lim).
Och försök att komma åt där du tror det har spillt.

Edit: verkar som om AS limmet är en epoxy variant, vilket betyder att det är permanent och inte går att lösa upp med annat än nåt som även förstör resten av kortet.
Aceton kanske fungerar, men kan även lösa en massa saker som man inte vill lösa upp.

Okej tack så väldigt mycket, lyckades försiktigt "vicka" loss flänsarna från strömförsörjningen, så nu gäller det bara att få bort resterna av limmet...

Skrivet av Hagge:

Konstigt, fick inte du med någon sorts tejp som du ska tejpa på mellan kretsarna så lim inte åker ner? De fick jag med min Artic cooler 7970:/

Känner mig så dum och som att allt detta besvär var helt i onödan. Jo det fick jag också, men förstod inte vad i all sin dar den var till för... Enhelhäftande så inte för att fästa dem tänkte jag... Googlade o sökte men hittade inget o följde inte med någon instruktion (köpte kylflänsarna separat) så jag hade ingen aning. Tack! Ska jag tejpa "över" hela strömförsörjningarna? Hur brett behövs ungefär?

Uppdatering: Rengjorde så noggrant jag bara kunde mellan strömförsörjnings-sakerna med aceton och försiktigt försiktigt skrapade bort alla limrester jag kunde hitta... Stoppade in kortet i datorn och startade. Datorn gick aldrig igång överhuvudtaget, det sa bara fzzt och kom en liten liten rökpust någonstans från grafikkortet... Ryckte strömkabeln till datorn direkt och vågar just nu inte göra någonting alls. Känner gråten komma snart :'(

Visa signatur

|| XFX HD7970 3GB, kyld av Antec 920, Noctua NF-F12 PnP || Asus P8Z77-V LE ||
|| G.Skill 8GB || i5-3570K@4,3GHz med Corsair H80, GT 1850 PnP ||
|| Fractal Design Define R3 med två insug, 920 rad insug, ett utblås, H80 rad utblås ||
|| WD Black 1TB || Fractal Design Tesla, 650W || OCZ Agility 3 120GB SSD ||
|| WD Green 3TB || Asus Xonar DX || Samsung U28D590D ||

Permalänk
Medlem

Om du köpte Arctic cooling kylaren fick du ju med lim som ska vara till det.
Och strippen som man ska sätta imellan.

http://www.arctic.ac/fileadmin/ax7970/manual_se.pdf

Där ser du vart stripen ska sitta.
Som du kan läsa under punkt 3 så kan kortslutning uppkomma om man har otur och sätter dom lite felaktigt.
Men detta har du ju antagligen redan kollat så dom inte nuddar något?

Jag använde samma kylare fast till mitt 7870 och sket i stripe, det har dock annorlunda layout.
Satte dock på VRM flänsarna med det medföljande limmet, och inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bondi:

Okej tack så väldigt mycket, lyckades försiktigt "vicka" loss flänsarna från strömförsörjningen, så nu gäller det bara att få bort resterna av limmet...

Känner mig så dum och som att allt detta besvär var helt i onödan. Jo det fick jag också, men förstod inte vad i all sin dar den var till för... Enhelhäftande så inte för att fästa dem tänkte jag... Googlade o sökte men hittade inget o följde inte med någon instruktion (köpte kylflänsarna separat) så jag hade ingen aning. Tack! Ska jag tejpa "över" hela strömförsörjningarna? Hur brett behövs ungefär?

Uppdatering: Rengjorde så noggrant jag bara kunde mellan strömförsörjnings-sakerna med aceton och försiktigt försiktigt skrapade bort alla limrester jag kunde hitta... Stoppade in kortet i datorn och startade. Datorn gick aldrig igång överhuvudtaget, det sa bara fzzt och kom en liten liten rökpust någonstans från grafikkortet... Ryckte strömkabeln till datorn direkt och vågar just nu inte göra någonting alls. Känner gråten komma snart :'(

Stripesen ska sitta mellan eller runt de
svarta sakerna ( skriver Me mobile slippar de långa orden ) beror på layout/kort.
Hoppas du får igång kortet..:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bondi:

Uppdatering: Rengjorde så noggrant jag bara kunde mellan strömförsörjnings-sakerna med aceton och försiktigt försiktigt skrapade bort alla limrester jag kunde hitta... Stoppade in kortet i datorn och startade. Datorn gick aldrig igång överhuvudtaget, det sa bara fzzt och kom en liten liten rökpust någonstans från grafikkortet... Ryckte strömkabeln till datorn direkt och vågar just nu inte göra någonting alls. Känner gråten komma snart :'(

Vid fall av "rökpust" sulle jag tro att grafikkortet är FUBAR. Vet någon ifall andra komponenter lider risk att skadas?

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

I princip så kan allt och inget skadas vid kortslutning.

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Om du köpte Arctic cooling kylaren fick du ju med lim som ska vara till det.
Och strippen som man ska sätta imellan.

http://www.arctic.ac/fileadmin/ax7970/manual_se.pdf

Där ser du vart stripen ska sitta.
Som du kan läsa under punkt 3 så kan kortslutning uppkomma om man har otur och sätter dom lite felaktigt.
Men detta har du ju antagligen redan kollat så dom inte nuddar något?

Jag använde samma kylare fast till mitt 7870 och sket i stripe, det har dock annorlunda layout.
Satte dock på VRM flänsarna med det medföljande limmet, och inga problem.

Köpte inte någon kylare från Arctic cooling utan moddade på en antec 920. Kylflänsarna kommer från AC men utan instruktioner.

Skrivet av Jazz 1-up:

Vid fall av "rökpust" sulle jag tro att grafikkortet är FUBAR. Vet någon ifall andra komponenter lider risk att skadas?

Skrivet av willaim:

I princip så kan allt och inget skadas vid kortslutning.

Känns spontant som att det är helt kört... Kan någon snälla ge mig instruktioner steg för steg exakt hur jag ska göra liksom "sista utvägen"? Bara så jag kan kolla ifall det verkligen är sönder, utan att göra det värre ifall det mot förmodan finns chans att rädda det...

MvH

Visa signatur

|| XFX HD7970 3GB, kyld av Antec 920, Noctua NF-F12 PnP || Asus P8Z77-V LE ||
|| G.Skill 8GB || i5-3570K@4,3GHz med Corsair H80, GT 1850 PnP ||
|| Fractal Design Define R3 med två insug, 920 rad insug, ett utblås, H80 rad utblås ||
|| WD Black 1TB || Fractal Design Tesla, 650W || OCZ Agility 3 120GB SSD ||
|| WD Green 3TB || Asus Xonar DX || Samsung U28D590D ||

Permalänk
Hjälpsam

Vill säga att jag verkligen känner med bondi, trist som sjutton detta. :cry:

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Jag hade försökt få väck allt, göra det rent, få på originalkylaren och rmat det. (nu lär dock swec mobben komma ;>)

Är det ens möjligt eftersom jag skruvat sönder garanti-klistermärkena? Hörde något om att xfx var schyssta angående att byta kylare på deras grafikkort?

Skrivet av Ratatosk:

Vill säga att jag verkligen känner med bondi, trist som sjutton detta. :cry:

Tack, känns minst sagt hemskt att kanske ha förstört ~4k i "onödan" :'(

Visa signatur

|| XFX HD7970 3GB, kyld av Antec 920, Noctua NF-F12 PnP || Asus P8Z77-V LE ||
|| G.Skill 8GB || i5-3570K@4,3GHz med Corsair H80, GT 1850 PnP ||
|| Fractal Design Define R3 med två insug, 920 rad insug, ett utblås, H80 rad utblås ||
|| WD Black 1TB || Fractal Design Tesla, 650W || OCZ Agility 3 120GB SSD ||
|| WD Green 3TB || Asus Xonar DX || Samsung U28D590D ||

Permalänk
Medlem

Det kan ju kanske vara läge att prata med inet om att dom säljer en produkt utan instruktioner.
Det kan ju inte tas för givet att 100% av sveriges befolkning exakt var och hur isolertejpen ska användas.

Inet har ju ett konto här på swec http://www.sweclockers.com/forum/member.php?u=100289 som du kan pm till om du vill.
Dom har även en tråd men i den tas ej ensklida fall upp.

Sen ang om du ska prova mer skulle jag säga att gör inte det du riskerar att förstöra mer komponenter på grafikkortet och det finns ju även en risk att allt annat i datorn kan ta skada, tex om du har en halv taskig nätdel som krotsluts av grafikkortet och skickar ut för hög ström.
Det finns ju en chans att någon som kan elektronik och kan löda smått skit kan byta några komponenter så du får igång det igen.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Det kan ju kanske vara läge att prata med inet om att dom säljer en produkt utan instruktioner.
Det kan ju inte tas för givet att 100% av sveriges befolkning exakt var och hur isolertejpen ska användas.

Inet har ju ett konto här på swec http://www.sweclockers.com/forum/member.php?u=100289 som du kan pm till om du vill.
Dom har även en tråd men i den tas ej ensklida fall upp.

Sen ang om du ska prova mer skulle jag säga att gör inte det du riskerar att förstöra mer komponenter på grafikkortet och det finns ju även en risk att allt annat i datorn kan ta skada, tex om du har en halv taskig nätdel som krotsluts av grafikkortet och skickar ut för hög ström.
Det finns ju en chans att någon som kan elektronik och kan löda smått skit kan byta några komponenter så du får igång det igen.

Det var dock inte inet jag köpte kylflänsarna av, utan från själva Arctic Coolings online-store...

Det skulle kunna vara en lösning med lödningen, men har dock ingen aning om hur jag ska veta vilka komponenter som är sönder... Kan man få ut något från vår drulle-försäkring tror ni..?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| XFX HD7970 3GB, kyld av Antec 920, Noctua NF-F12 PnP || Asus P8Z77-V LE ||
|| G.Skill 8GB || i5-3570K@4,3GHz med Corsair H80, GT 1850 PnP ||
|| Fractal Design Define R3 med två insug, 920 rad insug, ett utblås, H80 rad utblås ||
|| WD Black 1TB || Fractal Design Tesla, 650W || OCZ Agility 3 120GB SSD ||
|| WD Green 3TB || Asus Xonar DX || Samsung U28D590D ||

Permalänk
Medlem

Om du har en drulleförsäkring som täcker kortet (antingen en separat eller på hemförsäkringen) så kan du naturligtvis nyttja den (försäkringar är ju till för att användas!). Brukar vara en skälvrisk på 1000-1500 kronor (varierar naturligtvis) men bättre än inget.

Som sagt, kolla hemförsäkringen.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

drulle/allriskförsäkringar avser en oförutsedd plötslig händelse, om du p.ga handhavandefel har sönder något är det inte direkt en oförutsedd händelse?

däremot om du hade tappat grafikkortet i golvet

Visa signatur

Fractal design R2 | Asus p5q deluxe | Intel Core 2 Quad 9650 @ 4ghz | 4x 2gb Corsair 1066mhz ddr2 | Gigabyte gtx 560ti SoC | raid0 - 2x Intel X-25 M G2 80gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av cccm:

drulle/allriskförsäkringar avser en oförutsedd plötslig händelse, om du p.ga handhavandefel har sönder något är det inte direkt en oförutsedd händelse?

däremot om du hade tappat grafikkortet i golvet

Ser verkligen ingen skillnad mellan att "råka" tappa grafikkortet i golvet och "råka" spilla strömledande lim på kretskortet. Lika mycket handhavandefel båda två...

Enda anledningen till att försäkringen inte skulle gälla är väll om man med uppsåt förstört grafikkortet, och så är ju inte fallet.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Ser verkligen ingen skillnad mellan att "råka" tappa grafikkortet i golvet och "råka" spilla strömledande lim på kretskortet. Lika mycket handhavandefel båda två...

Enda anledningen till att försäkringen inte skulle gälla är väll om man med uppsåt förstört grafikkortet, och så är ju inte fallet.

Tyvärr ser inte försäkringbolaget på det sättet, då det inte direkt är "en plötslig oförutsedd händelse".
när man har planerat att limma som dom antar att man vet riskerna med.

Då är ju sannorlikheten betydligt större att du ska tappa limmet 1 mm fel än att du för det första av nån anledning går och håller i kortet, och sen dessutom snubblar med det

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Ser verkligen ingen skillnad mellan att "råka" tappa grafikkortet i golvet och "råka" spilla strömledande lim på kretskortet. Lika mycket handhavandefel båda två...

Enda anledningen till att försäkringen inte skulle gälla är väll om man med uppsåt förstört grafikkortet, och så är ju inte fallet.

jo, visst det stämmer, vad jag har förstått så va det dock inte så att han hade spillt utan glömt att sätta dit isoleringstejpen.

men visst man kan ju säga att man råkade spilla, frågan är ju bara om man vill vara ärlig eller inte

Visa signatur

Fractal design R2 | Asus p5q deluxe | Intel Core 2 Quad 9650 @ 4ghz | 4x 2gb Corsair 1066mhz ddr2 | Gigabyte gtx 560ti SoC | raid0 - 2x Intel X-25 M G2 80gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av cccm:

drulle/allriskförsäkringar avser en oförutsedd plötslig händelse, om du p.ga handhavandefel har sönder något är det inte direkt en oförutsedd händelse?

däremot om du hade tappat grafikkortet i golvet

På vilket sätt skulle en "oförutsedd eventuell kortslutning" skilja sig från att tappa det, menar du?

Edit: Trea på bollen.. Inte min dag idag...

Permalänk
Medlem

Ditt grafikkort är ju med säkerhet dött om det kommer rök från det. Jag hade ringt försäkringsbolaget och pratat med dem säga att man hade bytt kylare på sitt grafikkort så att garantin inte gäller (kanske inte nödvändigtvis säga att det inte funka direkt efter att man bytt), då brukar de säga att man får lämna in det på en verkstad som kollar att kortet verkligen är dött. Detta kostar kring 500kr, om kortet sedan är obrukbart så ingår det 500kr i det du betalar i självrisk. Dvs om självrisken ligger på 1000kr så behöver d bara betala 500kr efter att du lämnat in den.
Tycker själv att detta är ett solklart försäkringsärende, drulleförsäkring är ju till för om man "klantar sig" och det är precis vad TS har gjort. Sedan om man spiller lim eller tappar sin telefon i poolen spelar ingen roll. Alla förstår ju egentligen att det finns risker med att ha sin telefon i handen när de badar..eller??
Sedan tycker jag i allmänt att försäkringsbolag kör med många fula trick för att slippa betala så att inte nämna precis allt tycker inte jag gör så mycket.. Dock inte ljuga.

Det känns som att du inte får ett nytt på garantin iaf pga du inte lär få grafikkortet i nyskick igen, även fast du rengör det. Detta leder bara till att du får betala för frakt fram och tillbaka, vilket känns lite onödigt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aiwzor:

Ditt grafikkort är ju med säkerhet dött om det kommer rök från det. Jag hade ringt försäkringsbolaget och pratat med dem säga att man hade bytt kylare på sitt grafikkort så att garantin inte gäller (kanske inte nödvändigtvis säga att det inte funka direkt efter att man bytt), då brukar de säga att man får lämna in det på en verkstad som kollar att kortet verkligen är dött. Detta kostar kring 500kr, om kortet sedan är obrukbart så ingår det 500kr i det du betalar i självrisk. Dvs om självrisken ligger på 1000kr så behöver d bara betala 500kr efter att du lämnat in den.
Tycker själv att detta är ett solklart försäkringsärende, drulleförsäkring är ju till för om man "klantar sig" och det är precis vad TS har gjort. Sedan om man spiller lim eller tappar sin telefon i poolen spelar ingen roll. Alla förstår ju egentligen att det finns risker med att ha sin telefon i handen när de badar..eller??
Sedan tycker jag i allmänt att försäkringsbolag kör med många fula trick för att slippa betala så att inte nämna precis allt tycker inte jag gör så mycket.. Dock inte ljuga.

Det känns som att du inte får ett nytt på garantin iaf pga du inte lär få grafikkortet i nyskick igen, även fast du rengör det. Detta leder bara till att du får betala för frakt fram och tillbaka, vilket känns lite onödigt..

Är nu hemma igen så hade tänkt ringa försäkringsbolaget idag. Vill bara börja med att tacka alla för er hjälp och engagemang!

Borde jag säga att det gick sönder pga lim-spill eller vad ska jag ha för anledning? Ska jag montera på stock-kylaren igen innan jag skickar kortet till verkstan?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| XFX HD7970 3GB, kyld av Antec 920, Noctua NF-F12 PnP || Asus P8Z77-V LE ||
|| G.Skill 8GB || i5-3570K@4,3GHz med Corsair H80, GT 1850 PnP ||
|| Fractal Design Define R3 med två insug, 920 rad insug, ett utblås, H80 rad utblås ||
|| WD Black 1TB || Fractal Design Tesla, 650W || OCZ Agility 3 120GB SSD ||
|| WD Green 3TB || Asus Xonar DX || Samsung U28D590D ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av bondi:

Ska jag montera på stock-kylaren igen innan jag skickar kortet till verkstan?

Skickades från m.sweclockers.com

Låter som en bra idé

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bondi:

Är nu hemma igen så hade tänkt ringa försäkringsbolaget idag. Vill bara börja med att tacka alla för er hjälp och engagemang!

Borde jag säga att det gick sönder pga lim-spill eller vad ska jag ha för anledning? Ska jag montera på stock-kylaren igen innan jag skickar kortet till verkstan?

Skickades från m.sweclockers.com

Antagligen lite sent nu men. nej, jag skulle inte montera tillbaka stockkylningen. Det gick väl inte att göra det? Då är det bättre att lämna in det med den nya kylaren ditsatt. Sedan behöver du inte prata med de som kollar på kortet om att du bytt kylare, bara säga att det är ett försäkringsärende och de ska kolla att det verkligen är trasigt.